Kokkausketju, reseptit

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Neljän munan munakas + jalapeno ylläri:)

Riko neljä munaa ja heitä öljyttyyn pannuun, päälle jalapenoja oman maun mukaan, paistele miedolla lämmöllä sen aikaa että alkaa hyytymään.
Mausteeksi hieman kirsikka tomaatteja, suolaa ja yrttejä.

8143010478551829522web_0.jpg

Neljän munan munakas + jalapeno ylläri:)

Riko neljä munaa ja heitä öljyttyyn pannuun, päälle jalapenoja oman maun mukaan, paistele miedolla lämmöllä sen aikaa että alkaa hyytymään.
Mausteeksi hieman kirsikka tomaatteja, suolaa ja yrttejä.

8143010478551829522web_0.jpg
Itse teen tämän niin, ettei munat jää näkyviin jalapenojen alta :D

Saksasta ostin noita jalapenoja (siis en niitä kebab-mestojen pepperoneja) ja ovat aivan kuin etikassa uitettua paprikaa söisi. Eivät maistu siis yhtään millekään. 3 purkillista heitin jo roskiin, kokeilin siis monia eri merkkejä. Maksaa muuten 4-6e pieni purkki Saksassa :D

Suomestahan noita kun ostaa niin ovat tappotulisia, varsinkin pizzataksissa ja kotipizzassa :kuola:

Itse teen tämän niin, ettei munat jää näkyviin jalapenojen alta :D

Suosittelen sun kääntämään sen toisinpäin eli laitat jalapenot alle ja päälle kyytipojaks yks kananmuna noin niinku koristeeks:rolleyes:

Mitä haboihin tulee niin kyllä niitäkin on syöty, mutta jalapenot omasta mielestä paremman makusia.

Tatun kesälautanen

Mietin tuossa kaupassa piiitkään että mitä sitä tekisi ruoaksi. Pitkällisen miettimisen jälkeen tulin sitten siihen tulokseen että teen vähän kaikkea ja laitan lautaselle.

Ainekset

Uusia perunoita
Kirsikkatomaatteja
Punaista paprikaa
Sipulia
Palvikinkkua
Mustapippuria
Suolaa
Sokeria
Paprikamaustetta

Miten valmistetaan

Sipulit neljään osaan ja sitten yksittäisen kerrokset irroitetaan "veneiksi". Paprikat sopivan kokoisiksi suikaleiksi ja sitten vaan sipulit ja paprikat pannulle voihin tai oliiviöljyyn paistumaan. Kun ovat hetken paistuneet ja ottaneet hieman väriä niin sitten vaan mausteita oman maun mukaan sekaan, paprikamauste tulee ihan vaan sen takia että sipulit näyttää vähän kivemmilta.

Kun sipulit ja paprikat on mukavan näköisiä niin sitten vaan ne pois pannulta ja kirsikkatomaatit perään. Tomaatteja paistellaan sen aikaa että kuori alkaa hieman halkeilemaan.

Perunat on pistetty keittymään hieman aikaisemmin jotta valmistuvat siinä samalla.

Palvikinkku vaan suikaleiksi ja lautaselle muiden sekaan.

Itse laitoin vielä ekstrana punajuuri-piparjuuri valmissalaattia ku se on mun mielestä niin hyvää.

Tässä vielä kuva:

attachment.php

Liitteet

• tatunlautanen.webp
    tatunlautanen.webp
    85,5 KB · Katsottu: 2 291
Tein tänään jauhelihasta lihapullia pakastimeen, kun jauheliha olisi mennyt muuten vanhaksi. En siis tehnyt tänne siksi näytille mitään erityistä ruoka-annosta. Lihapullia voi laittaa cocktail-tikkuihin tai syödä vaikkapa pastan/perunamuhennoksen ja kastikkeen kera...

LIHAPYÖRYKÄT (noin 20-30kpl)

Lihapyörykkätaikina:

400g naudan paistijauhelihaa
1pss sipulikeittoa
½ dl korppujauhoja
1-1,5dl kermaa
2-3rkl maustamatonta tuorejuustoa (itse käytin Mascarponea)
1 kananmuna
n. 3rkl ketsuppia
tuorepersiljasilppua
½-1 puristettu valkosipuli
paprikajauhetta, mustapippurirouhetta, jauhelihamaustetta, suolaa

Täyte:

Arlan Apetina feta-juustoa aurinkokuivatun tomaatin kera tai Aura-sinihomejuustoa

1. Mittaa isoon kulhoon korppujauhot. Kaada sekaan sipulikeittoainekset, kerma ja lisää joukkoon tuorejuusto. Anna seoksen turvota hetken aikaa
IMG_0909.jpg
IMG_0911.jpg

2. Sekoita joukkoon kananmuna, lisää joukkoon ketsuppi, valkosipulia, persiljaa ja mausteet
3. Lisää joukkoon jauheliha ja sekoita taikina tasaiseksi
IMG_0914.jpg
IMG_0913.jpg
IMG_0919.jpg

4. Sekoita taikinan joukkoon halutessasi hienonnettua feta-juustoa aurinkokuivatun tomaatin kera tai sinihomejuustoa
IMG_0926.jpg
IMG_0929.jpg

5. Leivo taikinasta sopivan kokoisia lihapyöryköitä. Jos taikina tarttuu käsiin, kastele kädet vedessä. Laita lihapyörykät uuni pellille leivinpaperin päälle
6. Kypsennä pyöryköitä uunissa 225 asteessa uunin keskitasossa noin 15 minuuttia tai paistinpannulla
IMG_0931.jpg

Huom! Kannattaa huomioida, että jos laittaa lihapyöryköiden täytteeksi fetaa, sinihomejuustoa tai Pikkusiskoa, voi lihapyöryköistä jättää kokonaan suolan pois. Jos ei halua käyttää täytejuustoja, voi taikinaan laitettavan tuorejuuston tilalla käyttää halutessaan valkosipulista Violan Pikkusiskoa tai muuta maustettua tuorejuustoa. Sipulikeittopussin tilalla voi käyttää kuullotettua tuoretta sipulia.

IMG_0935-1.jpg

Olen laittanut tämän reseptin aikaisemminkin tänne, mutta nyt lisänä ovat työvaiheet kuvin.

MANSIKKATIRAMISU

n. 2-2,5 litraa mansikoita
1 dl vaahterasiirappia
2 rkl appelsiinimehua
(halutessa tilkka appelsiinilikööriä)
2-3 liivatelehteä
1/2 - 1 pakettia Savoyardi-keksejä (= Ladyfinger)
1-2 tlk Mascarpone-tuorejuustoa
1-3 dl vaniljarahkaa
(vaniljasokeria, punaista mehua, hyytelösokeria)

1. Survo 1½ litraa mansikoita. Mausta survos siirapilla, appelsiinimehulla ja halutessasi liköörillä
2. Liota liivatteet kylmässä vedessä noin 5 minuutin ajan. Kiehauta pieni päärä mansikka- tai sekamehua (vesikin käy) ja sulata puristellut sekä pehmeät liivatteet kuuman nesteen joukkoon ja sekoita liemi mansikkasurvoksen joukkoon
3. Ohenna Mascarpone-tuorejuustoa vaniljarahkalla ja lisää halutessasi joukkoon ripaus vaniljasokeria
4. Kasta keksit mansikkasurvokseen ja laita ne syvän lasikulhon/annosmaljojen pohjalle riviin. Levitä lopuksi ohut kerros mansikkasurvosta keksien päälle vuokaan. Anna mansikkasurvoksen jähmettyä hetki jääkaapissa
5. Levitä keksien ja mansikkasurvoksen päälle tuorejuusto-rahkaseos
6. Koristele pinta tuoreilla mansikoilla ennen tarjoilua ja halutessasi levitä niiden päälle pullasudilla "kiilto" punaisesta mehusta ja hyytelösokerista
7. Anna mansikkatiramisun vetäytä jääkaapissa yön yli

Edellä mainitut raaka-aineet ovat noin-arvion mukaan laitettuja. Itse käytin esim. mansikoita, mascarponea (1,5prk) ja rahkaa (n. 4dl) aika paljon, sillä vuokani oli aika laakea. Oma kakkuni on tehty noin 8-10 hengelle. Mansikkatiramisulla voit korvata esim. perinteisen täytekakun buffet-pöydässä ja näyttävimmillään se on läpinäkyvässä lasikulhossa tai annosmaljoissa. Minulla itselläni ei valitettavasti ollut sopivaa sellaista.

Aloita tiramisun teko leikkaamalla kakun päälle tulevat koristemansikat (noin ¼ mansikoista) pystysuunnassa ohuiksi viipaleiksi
IMG_0869.jpg

Survo loput mansikat (noin ¾), vaahterasiirappi sekä tuoremehu keskenään
IMG_0877.jpg
IMG_0883.jpg

Pehmitä liivatteet kylmässä vedessä noin 5 minuutin ajan. Kiehauta pieni tilkka punaista mehua (vesikin käy) kattilassa ja sekoita joukkoon puristellut sekä pehmenneet liivatteet. Kaada liemi mansikkasurvoksen joukkoon
IMG_0879.jpg
IMG_0886.jpg
IMG_0890.jpg

Sekoita Mascarpone-tuorejuusto ja vaniljarahka keskenään. Halutessasi voit lisätä joukkoon ripauksen vaniljasokeria
IMG_0880.jpg
IMG_0882.jpg
IMG_0895.jpg

Kasta keksit mansikkasurvoksessa ja lado keksit kulhon pohjalle. Levitä keksien päälle ohut kerros mansikkasurvosta. Anna survoksen jähmettyä hetki jääkaapissa
IMG_0891.jpg
IMG_0893.jpg

Levitä keksien ja mansikkasurvoksen päälle tuorejuusto-rahkaseos. Itse levitin tuorejuusto-rahkaseoksen päälle vielä yhden ylimääräisen ohuen kerroksen mansikkasurvosta, mutta se ei ole välttämätöntä. Kakku voi olla ulkonäöltään kauniimpi, jos mansikkaviipaleiden alla näkyy valkoista juustorahkaa
IMG_0898.jpg
IMG_0901.jpg

Koristele kakku mansikkasiivuilla ja levitä halutessasi mansikoiden päälle pullasudilla "kiilto", joka on tehty punaisesta mehusta sekä hyytelösokerista. Anna kakun vetäytyä jääkaapissa yön yli
IMG_0906.jpg

Nauti kesäinen ja raikas herkku kahvin kera!
IMG_0904.jpg

Tässä sama kakku viime kesältä siten, että koristemansikoiden alla näkyy valkoinen tuorejuusto-rahkaseos
002.jpg

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mäki just mietin, että milloin anonymity tulee tekemään tännekin ruokaa :D

Eilen kävin mutsin luona tekemässä hampurin haukea, kerta olin vieny sille pakkaseen 8kg hauesta fileen pari viikkoa sitten.

500 g haukifileetä
1/2 sitruunaa
1 tl suolaa
1/2 tl rouhittua valkopippuria
25 g voita sulatettuna
1 dl juustoraastetta
1 1/2–2 dl kuohu- tai ruokakermaa
1 keltuainen
1 rkl korppujauhoja
Mausta haukifileet sitruunasta puristetulla mehulla, suolalla ja vastarouhitulla valkopippurilla. Nosta fileet matalaan, voideltuun uunivuokaan. Valuta voisula päälle ja ripottele juustoraaste pinnalle.

Sekoita kermaan keltuainen ja kaada seos kalafileiden päälle. Ripottele korppujauhot pinnalle. Paista uunissa 200 asteessa noin 30 minuuttia.

Hyvvee tuli, kalaa oli tosin n. 1.5kg ja noita muitakin joutu laittaan vähän enempi. Kyllä haukikin on syötävä kala, ja isosta fileestä oli helppo nappaa ne vähät jäljelle jääneet ruodot pois.

Onneksi olkoon Anonymitylle! :)

Höpö höpö, osaathan. Ei se keyemmän ruuan laittaminen ole yhtään sen hankalampaa kuin raskaammankaan. Tarkempi huomio vaan aineksiin mistä sitä alkaa työstämään. Mutta tämähän oli kielletty aihe tässä ketjussa, mikäli aloituspostin mukaan mennään...

"mutta mä en osaa eikä siitä tule niin herkkua. Tarttis kyllä opetella laittamaan."

Höpö höpö, osaathan. Ei se keyemmän ruuan laittaminen ole yhtään sen hankalampaa kuin raskaammankaan. Tarkempi huomio vaan aineksiin mistä sitä alkaa työstämään. Mutta tämähän oli kielletty aihe tässä ketjussa, mikäli aloituspostin mukaan mennään...

"mutta mä en osaa eikä siitä tule niin herkkua. Tarttis kyllä opetella laittamaan."

No osaisin varmaan, mutta kun mä olen vähän asennevammainen... :rolleyes: Mun mielestä sellaisessa päivittäisessä perusruoassa voi ja kannattaakin tehdä terveellisiä valintoja, mutta silloin kun kokkaillaan herkuttelumielessä, niin silloin mä en kyllä ala laskemaan kaloreita. Jotkut kevyttuotteet ovat ihan ok:n makuisia, mutta jotkut ovat kyllä kauheaa sontaa.

Pointti tossa aloituspostin säännössä oli se, että täällä ei aleta laskemaan hiilihydraatteja, protskuja ja sen sellaisia bodarityyliin, vaan tässä ketjussa on lupa nauttia epäterveellisemmästäkin ruuasta.

Jatketaan :whip:

Väänsinpä tässä pizzaa tolla Hupen ohjeella täytteitä hieman soveltaen. Oli hyvää, mutta ihmetyttää millä hitolla pizzaan pystyy saamaan samanlaiset reunat kuin karvakäsillä? Siis sellaiset hyvin kohonneet. Itsellä ne jää aina pohjasta riippumatta lättänöiksi. Vai enkö vain osaa?

Samalla tuli tehtyä Anonymityn mansikkatiramisua. Annan sen nyt ihan rauhassa vetäytyä huomiseen asti, kuten ohjeessa sanottiin, ja katsotaan sitten. Tein puolikkaan tuohon ohjeeseen nähden.

Väänsinpä tässä pizzaa
Samalla tuli tehtyä Anonymityn mansikkatiramisua. Annan sen nyt ihan rauhassa vetäytyä huomiseen asti, kuten ohjeessa sanottiin, ja katsotaan sitten. Tein puolikkaan tuohon ohjeeseen nähden.

Uskon, että joidenkin tuntien vetäytyminenkin ajaa saman asian. itse olen tottunut vaan pitämään sitä yön yli jääkaapissa, ennen kuin olen tarjonnut sitä. Vähän sama kuin täytekakuillakin eli mitä pidempään antaa makujen ja nesteiden imeytyä, sitä parempi tulee.

Täällä alkuperäinen resepti alkuperäisillä raaka-ainemäärillä: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=66046&page=9

Uskon, että joidenkin tuntien vetäytyminenkin ajaa saman asian. itse olen tottunut vaan pitämään sitä yön yli jääkaapissa, ennen kuin olen tarjonnut sitä. Vähän sama kuin täytekakuillakin eli mitä pidempään antaa makujen ja nesteiden imeytyä, sitä parempi tulee.
Nyt oli pakko antaa periksi. Oli kyllä todella hyvää, eikä varmasti jää viimeiseksi kerraksi, kun tota teen. Tosin mansikkasurvos olisi saanut olla hiukan jäykempää. Laitoin siihen 1.5 liivatelehteä ja se jäi ihan juoksevaksi. Ei siitä varmaan hyytelöä ole tarkoitus tehdä, mutta toi oli liian löysää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom