Kokkausketju, reseptit

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Snowbe: -Jaa´a, enpä oo ajatellu :D No voihan tuota sanoa joksikin muuksi mössöksikin kuin pestoksi. Mä oon vaan aina haukkunu pestoiksi nuita tuoreyrteistä, sipuleista, tomaateista ja öljystä tehtyjä mössöjä, mitäs lie oikeesti. Nuo on oikeesti aivan loistavia ja soveltamisen mahdollisuudet ei heti lopu kesken, jo marketin hyllyiltä löytää nuita yrttiksiä näi kesäisin siihen malliin reilusti. Menee lihojen kaverina, leipien päällä, dippeinä ym.

"Mutta mikä tuosta tekee peston, kun ei se sisällä juustoa tai pähkinää? Vois kyllä testaa joskus, vaikuttaapi hyvältä."

Uusia perunoita, lohta ja kermaa... ehkä suolaa jos on pakko laittaa... tolkuttoman hyvää ja yksinkertaista

Tulipa muuten mieleen, että ostin Roomasta syksyllä pistaasipestoa. Ei kellään ois hyvää ohjetta sen tekemiseen? Vai meneekö ihan niin, että tekee kuin pesto genovesea, mutta jättää basilikan pois ja vaihtaa pinjansiemenet pistaasipähkinöihin? :)

Kuinkahan kovan työn takana on opetella irroittautumaan noiden valmiiksi marinoitujen lihojen käytöstä? :D Ovat melkeinpä liian helppoja. Osaakohan sitä enää edes maustaa ruokaansa itse :(

Kuinkahan kovan työn takana on opetella irroittautumaan noiden valmiiksi marinoitujen lihojen käytöstä? :D Ovat melkeinpä liian helppoja. Osaakohan sitä enää edes maustaa ruokaansa itse :(

Ei ole kova homma, alkaa lihakin maistua hieman paremmalta. Varoitan kuitenkin että kuukauden parin jälkeen ei enään marinoitu välttämättä maistu:urjo:
Halusin vähentää e621 saantia niin marinoidut lihat lähti samantien mun ruokavaliosta, jos syön marinoitua niin pesen ennen valmistusta hyvin.

Joo, ei marinoitua kannata käyttää. Hyi saatana!

Hyvin on kyllä Atrian ja muiden aivopesu mennyt suomalaisille läpi, kun varmasti 90% suomalaisista kuvittelee että marinoitu liha on halvempaa kuin marinoimaton, koska kilohinta on alhaisempi. Tuossa unohdetaan se että marinaadin osuus tuotteesta on varmasti sen 50%. Mikä helkkarin järki olisi myydä lihaa maustettuna halvemmalla kuin paljasta lihaa? Vähän sama juttu kuin lihapullat, joita saa murto-osalla jauhelihan hinnasta. Miksiköhän? Ai siksi kun ne on valmiiksi tehtyjä? Tietty kun suomalaiset on totutettu myös suojakaasun jaloon makuun, jotta itse liha ei maistu millekään, saati kaiken sen marinaadin läpi niin samahan se on mitä sitä sitten syötetään. Pistetään kesäksi vain joku "tosi vitun kova lihansyöjä syö tätä" ja Matti Nykäsen kuva lihalootaan niin kyllä on kesämökin grillailut pelastettu. Ei se voi olla pahaa, jos Matti Nykänenkin syö sitä!

Lihaa ei edes välttämättä tarvitse marinoida, eli uittaa missään liemessä, riittää kun hieroo mausteet pintaan. Koko oranssimarinaadi-uusavuttomuus-suomalaisuus saa minulle aikaan oksennusrefleksin.

Tietty kun suomalaiset on totutettu myös suojakaasun jaloon makuun..

Huppe, elintarvikesuojakaasut ovat ihan oikeasti täysin hajuttomia ja mauttomia. Voin joskus järjestää sulle suojakaasujen maistelutilaisuuden niin voit sen havaita ihan itse. Juu ja en ole elintarviketeollisuudessa töissä.

Huppe, elintarvikesuojakaasut ovat ihan oikeasti täysin hajuttomia ja mauttomia. Voin joskus järjestää sulle suojakaasujen maistelutilaisuuden niin voit sen havaita ihan itse. Juu ja en ole elintarviketeollisuudessa töissä.
Kyllä minä ainakin erotan tiskistä ostetun lihan vakuumipakatusta lihasta, ei ole mitään väliä miten on maustettu tai valmistettu. Sen erottaa jo koostumuksesta, maun lisäksi. Vakuumipakatulla tarkoitan siis sitä missä tosiaan on se suojakaasu, en tyhjiöpakattua, jotka ovat usein aivan mainioita tuotteita.

Kyllä minä ainakin erotan tiskistä ostetun lihan vakuumipakatusta lihasta, ei ole mitään väliä miten on maustettu tai valmistettu. Sen erottaa jo koostumuksesta, maun lisäksi. Vakuumipakatulla tarkoitan siis sitä missä tosiaan on se suojakaasu, en tyhjiöpakattua, jotka ovat usein aivan mainioita tuotteita.

Joo, ja yleensä tiskistä ostettu jauheliha ruskistuu huomattavasti paremmin mitä pierukaasuihin pakattu.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyljen kaverina toimi joskus aiemminkin mainostamani VILLIRUCOLA-KORIANTERIPESTO. No ohje siihenkin vielä uusintana...

nippu villirucolaa
nippu korianteria
oliiviöljyä
sitruuna
valkosipulia
mustapippuria
chiliä
hunajaa

Nippu villirucolaa ja korianteria revittynä kuppiin, sekaan oliiviöljyä reilusti, pari ruokalusikallista sitruunanmehua, muutama valkosipulinkynsi, ripaus mustapippuria ja suolaa, hitaus chiliä ja hyvää hunajaa loraus. kaikki sauvasekottimella sekasin ja toviksi jääkaappiin tasottuun maut.

Ja JUMALEISSÖN että on hyvää!

Kuinkas kauan tämmöinen soosi säilyy jääkaapissa? Pakko päästä tänään kokeilemaan tätä.

Jaa-a ravintolassa kun tehdään yrttiöljyt, niitä käytetään ainakin se viikko-kaks..
Siellä onkin säilytysolosuhteet hieman erilaiset kuin kotona +12 asteinen jääkaappi jonka ovi on koko ajan auki, jotta saa pakkikselle postattua kuvia ;)
No voihan toi säilyä pidempäänkin, kannattaa tehdä vain tarpeeseen niin saa aina tuoretta. Korianteri ja rucola ovat varmasti yksiä huonoiten säilyviä "yrttejä".

PS. Erittäin houkuttelevan oloinen resepti, pitää koitella joskus :thumbs:

Tatuks: -Jaa´a, enpä tiedä. Eipä tuo oo koskaan seuraavaa päivää pitempää säilyny, sen verta maukasta :)

Ja tänään tällaista...

KAALIKÄÄRYLEET

2 n.1.5kg varhaiskaalta, joista otetaan pari päälimmäistä lehteä ja kanta pois. Pistetään kattilaan kiehumaan n.10min soijalla ja kasvisliemellä maustettuun veteen. Keittämisen jälkeen valutetaan hyvin ja kuoritaan lehdet erilleen. Yhdestä tuollaisesta kaalesta tulee 8-10 kääryleisiin hyvin passaavaa lehteä. Loput lehdet voi laittaa jauhelihataikinaan.

jauhelihataikina sisuksiin:
700gr naudanjauhelihaa
purkillinen sauvon sienikuutioita
2dl kuohukermaa
2-3dl (keitettynä) jasmin riisiä
1 iso sipuli
herkkusienisoijaa
chipotle chilisoossia
mustapippuria
kaalien pienimmät lehdet silputtuna

Laitetaan kerma, keitetyt riisit ja kuivaksi valutetut sienet kippoon ja holautetaan soijaa ja muut mausteet sekaan. Lisätään raaka jauheliha ja silputtu sipuli sekä silputut kaalien pikku lehdet. Sekoitetaan tasaiseksi taikinaksi ja maistetaan maku.

Kun maku kohillaan, aletaan käärimään kääryleet. Otetaan taikinaa reilu puoli kourallista ja laitetaan se kaalen lehden sisään ja kietaistaan lehti tiiviiksi nipuksi jauhelihataikinan ympärille. Kun kaikki kääryleet on kääritty valmiiksi pellille/vuokaan, tehdään pinta sossi voitelua varten.

pintasoossi:
oliiviöljyä
Jack Danielssin savusoossia
soijaa
hunajaa (Samin meksikolaista vuoristohunajaa)

N. puolidesiä oliiviöljyä kippoon ja siihen sekoitetaan mielikuvitus aseena ylläolevia maun mukaan. Seoksella voidellaan kääryleet ennen uuniin laittamista sekä kerran tai pari paistamisen aikana.

Kaiken kaikkiaan kääryleitä tuli nuilla ohjein 18kpl ja ovat suht reilun kokoisia. Kääryleet saa olla uunissa 200 asteessa n. tunnin verran. Kaveriksi Meritalon puolukkahilloa ja kylmää maitoa. Eipä voi haukkua näitäkään :D

Onko kukaan löytänyt Suomen marketeista ehtaa cheddar juustoa?
Ja enkä tarkoita niitä yksittäispakattuja cheddar-sulatejuustoviipaleita, joilla ei ole maun kannalta mitään tekemistä cheddarin kanssa.

Onko kukaan löytänyt Suomen marketeista ehtaa cheddar juustoa?
Ja enkä tarkoita niitä yksittäispakattuja cheddar-sulatejuustoviipaleita, joilla ei ole maun kannalta mitään tekemistä cheddarin kanssa.

Kyllä Helsingissä ainakin on useissa isoissa kaupoissa ihan oikeaa cheddaria.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom