Kokkausketju, reseptit

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tottakai käy. Ja jos sulla on teflonpannu, niin älä käytä sekoittamiseen mitään metallisia vispilöitä tai lastoja, vaan muovisia tai puisia, jotka eivät naarmuta pintaa.

Mulla on ollut noita halvempia teflonpannuja, ne kyllä menevät rullalle vaikkei käyttäisikään kuin puisia ja muovisia välineitä eikä lämmitä pannua ikinä nelosta ihmeemmällä lämmöllä. Hyvä teflonpannu kestää kyllä, mutta kaikkien kanssa ei auta muu kuin olla paistamatta niillä mitään.

Itse en tee valurautapannulla mitään kastikkeita tai muuta nestemäistä; johonkin soosiin voin paistaa siinä lihat mutta itse soosi tehdään muussa pytyssä, jonne lihat sitten lisätään. Lähinnä puhdistamisen takia tämä järjestely.

Ostat Jamie Oliverin Tefal-pannun.

Jep. Itselläkin pari vuotta mennyt vallan loistavasti.

Älkääs kaverit livetkö hyvän kokkauksen opettamisesta. Me tarvitaan teitä ja teidän reseptivinkkejä! :thumbs:

noniin pikku kotikokit siellä ruutujen äärellä!pääsiäinen on jo ovella ja siitä johtuen investoin heräteostoksena mötikän lampaanlihaa,bää:D eläissäni en oo lammasta kokkaillu joten hyvät vinkit on tervetulleita. lampaassahan on muistaakseni hiukka erikoinen makuvivahde joten maustamisvinkkejäkin otetaan vastaan...

Just pistin karitsan paahtopaistit viipaleiksi ja yrttimarinadit sekaan ja marinoin noita maanantaille saakka. Marinadiin tuli tuoreita yrttejä (minttu, rosmariini, timjami) sekä valkosipulia reilusti, hieman mustapippuria, valkopippuria, suolaa, sokeria ja loraus oliiviöljyä.

Jatketaan maanantaina.

Eilen ja tänään tuli tehtyä pizzaa. Molemmat "ihan ok", mutta pitäisi saada tomaattikastikkeeseen lisää makua. Eli minkälaisia tomaattikastikkeita käytätte pohjaan? Itse täytyisi joskus keitellä, mutta mitä valmiita käytätte? Ja saa niitä omatekoisiakin kastikeohjeita heitellä.

Eilen ja tänään tuli tehtyä pizzaa. Molemmat "ihan ok", mutta pitäisi saada tomaattikastikkeeseen lisää makua. Eli minkälaisia tomaattikastikkeita käytätte pohjaan? Itse täytyisi joskus keitellä, mutta mitä valmiita käytätte? Ja saa niitä omatekoisiakin kastikeohjeita heitellä.

-Tölkki tomaattimurskaa
-pari valkosipulin kynttä murskattuna
-Blair`s Megadeath -soossia VÄHÄN (hätätilassa myös Habanero Tabasco tai PiriPiri-chilipalot käyvät)
-Ripaus suolaa

Sauvasekoittimella tasaiseksi litkuksi ja sit keitellään miedolla lämmöllä kasaan.
Toimii myös T-S-I kebabin kastikkeena..

^^

Itse en laita pizzapohjan päälle tomaattikastiketta, mutta tätä alla olevaa reseptiä voisi käyttää siinäkin. Yleensä käytän sitä pastakastikkeissa, lasagnessa sekä keittona. Tästä tulee suht iso satsi:

Tomaattikastike/-keitto:

2-3 tölkkiä tomaattimurskaa (valkosipulista/yrttistä)
Sipuli
Valkosipuli
Oliiviöljyä
2-3 kana- tai kasvisliemikuutiota
1 prk smetanaa (tai 1dl ranskankermaa/tavallista kermaa)
Tuorebasilikaa
Mustia oliiveja (voi jättää halutessaan pois)
Mausteita (esim. timjamia, basilikaa, meiramia, sitruunapippuria, mustapippurirouhetta, valkosipulijauhetta, sipulijauhetta)
2-3 rkl sokeria

1) Silppua sipuli ja valkosipuli pieneksi, kuullota oliiviöljyssä kattilassa
2) Lisää joukkoon tomaattimurska sekä liemikuutiot ja keitä seosta hetki
3) Mausta keitos mausteilla, silputulla tuorebasilikalla ja oliivisiivuilla
4) Lopuksi lisää joukkoon purkki smetanaa tai ranskankermaa sekä pehmennä makua sokerilla
5) Lasagnea tehtäessä paista ja mausta jauheliha ja sekoita tomaattikastikkeen joukkoon
6) Voi syödä myös sellaisenaan tomaattikeittona tai käyttää kastikepohjana esim pitsaan tai pastakastikkeisiin

Kiitoksia! Eilen ja tänään en jaksanut keitellä, vaan siivilöin enempiä nesteitä Pirkan valkosipulitomaattimurskasta pois ja laitoin hieman lisää valkosipulia, oliiviöljyä ja pippuria. Kuitenkin tuli taas jotenkin kitkerän makuista. Täytyy etsiä joku muu merkki kuin Pirkka.

Muistaakseni Strömsössä keittelivät oikeista tomaateista kauhean saavillisen kastiketta, jota voi laittaa sitten pakastimeen. Täytyypä varmaan vain kokeilla.

itse olen ainakin pitsaa tehdessä oikeistä tomaateista keitellyt soossin siihen pohjan päälle, vähän öljyä ja vettäkin eka sinne kattilan pohjalle niin hyvin ne siellä soossiutuu ja mausteet päälle. En edes millään sauvavatkaimella halunnut enään soseuttaa koska se oli ihan kiva vaan ettei ollut aivan tasaista kastiketta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kiitoksia! Eilen ja tänään en jaksanut keitellä, vaan siivilöin enempiä nesteitä Pirkan valkosipulitomaattimurskasta pois ja laitoin hieman lisää valkosipulia, oliiviöljyä ja pippuria. Kuitenkin tuli taas jotenkin kitkerän makuista. Täytyy etsiä joku muu merkki kuin Pirkka.

Kuten Anonymityn ohjeessa tuossa ylempänäkin on, laita seuraavan kerran sokeria siihen soosiin. Taittaa tomaatista sen terävyyden pois, mutta ei tee kastikkeesta makeaa (jollet nyt desiä laita).

Kuitenkin tuli taas jotenkin kitkerän makuista.

Kuten Anonymityn ohjeessa tuossa ylempänäkin on, laita seuraavan kerran sokeria siihen soosiin. Taittaa tomaatista sen terävyyden pois, mutta ei tee kastikkeesta makeaa (jollet nyt desiä laita).

Jep. Sokeri on olennainen osa tomaattikastiketta, vaikka se saattaa kuulostaa hassulta. Se tekee nimenomaan kastikkeesta pehmeän ja vie sen kitkeryyden pois.

Tomaattipohjaisiin kastikkeisiin pitää aina laittaa sokeria.

Purkki kuorittuja tomaatteja
0,5dl ketsuppia (Heinz tai Felix)
2rkl sokeria
1tl suolaa
0,5tl mustapippuria
1rkl pizzamaustetta
10 tippaa tabascoa
oliiviöljyä loraus
+jotain muuta, ihan mitä tahdot. Tuhdimpaa saat kun lisäät hieman tomaattipyreetä sekaan, se on aika karvasta, älä laita paljoa.

Tomaatit pannulle tai kattilaan ja painelet mössöksi paistinlastalla. Lisäät muut aineet ja keittelet hieman kasaan, noin 10 minuuttia esim. Annat jäähtyä hieman ja levittelet OHUEN kerroksen pitsan päälle. Ei mitään paksua kerrosta, se vetistää pohjan ja maistuu pahalle ja alkaa kiehua uunissa.

Vähän taaksepäin on sitten tuo pizzaohjekin:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=2415258&postcount=539

Olisko kellään jotain hyviä kasvisruokareseptejä. Netistä en ole löytänyt mitään kovin pääruoaksi sopivia vaihtoehtoja. Kaikki, mitä olen löytänyt on olleet jotain tosi outoa tai sitten tyyliin "peruna- ja porkkanaviipaleita uuniin".

Olisko kellään jotain hyviä kasvisruokareseptejä. Netistä en ole löytänyt mitään kovin pääruoaksi sopivia vaihtoehtoja. Kaikki, mitä olen löytänyt on olleet jotain tosi outoa tai sitten tyyliin "peruna- ja porkkanaviipaleita uuniin".

Lasagne, jossa liha on korvattu soijarouheella ja lasagnelevyt kesäkurpitsa/munakoisoviipaleilla.

Entä jotain vähemmän rasvaista kuin lasagne?

EDIT: lisätään vielä tuohon kasvisruokapyyntöön, että ei kovin rasvaista ja mielellään jotain uutta. Jauheliha on helppo korvata soijarouheella, mutta olen kyllästynyt syömään aina samaa.. Kerman kanssa kaikki on hyvää, mutta hyvältä näyttää elopainokin sitten joskus, jos kaiken tekee kermaan..

Entä jotain vähemmän rasvaista kuin lasagne?

EDIT: lisätään vielä tuohon kasvisruokapyyntöön, että ei kovin rasvaista ja mielellään jotain uutta. Jauheliha on helppo korvata soijarouheella, mutta olen kyllästynyt syömään aina samaa.. Kerman kanssa kaikki on hyvää, mutta hyvältä näyttää elopainokin sitten joskus, jos kaiken tekee kermaan..
Tällainen sivusto löytyy, jossa pelkkiä vegaanireseptejä. Voisi ainakin löytyä jotain ideoita tuolta, vaikkei ihan vegaanisena valmistaisikaan:

http://www.kasviskasari.net/index.php

Edit. Niin ja omana vinkkinä vielä esim. paprikat / kesäkurpitsat / tomaatit feta-riisitäytteellä. Tai sitten ruokaisa linssikeitto. En nyt löytänyt ihan sitä reseptiä, jolla joskus itse tein (ihan taivaallisen hyvää), mutta tämä on aika lähellä:

http://www.chocochili.net/2009/03/helppo-linssikeitto/

Entinen Kotimaiset Kasvikset-sivusto, nykyään jonkin EU-hömpän vuoksi vain kasvikset.fi on hyvä lähde uusin, seeongin parhaita käyttäviin resepeihin. Etusivulla usein kampanjoidaan ajankohtaisesti kasviksista, ja keittokirjasta voi tehdä hakuja eri kriteereillä. Ruoat eivät ole vegetaarisia, vaan kanaa ja jauhelihaa seikkailee siellä täällä. Ovat tosin helppoja muokata.

Kotimaisia kasviksia kannattaa suosia: saa usein edullisesti ja sesongin ollessa parhaimmillaan myös maukasta ja laadukasta ruokaa. Ei vain aina keksi, mistä sitä tekisi ja mitä. Siihen pulaan tuo on hyvä.

Viimeksi muokattu:
Tomaattipohjaisiin kastikkeisiin pitää aina laittaa sokeria.

Kiitoksia kaikille! Olen joskus heittänyt sokeria (Kummisedästä oppia :D), mutta en ole tajunnut tuon suurempaa merkitystä, joten käyttö ollut satunnaista. Täytyy ottaa käytännöksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom