Kokkausketju, reseptit

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Löytyskö keltään hyvää tapaa valmistaa kalaa? Ihan kaikki kala uppoo, ei rajotuksia. Jotain siihen vielä kylkeen sitten. Jotain muuta kuin perunamuusia.

Minä olen hurahtanut juustoihin. Ostin hulluttelupäiviltä halloumia ja vuohenjuustoa ja koko viikonlopun nautiskelin tähän tapaan:

Paista vuohenjuustoviipaleita öljyssä pehmeiksi ja laita paahdetun paahtoleivän päälle. Viereen verkkomeloniviipaleita ja avot, helppo herkku on valmis. Tuo meloni sopii aivan täydellisesti tuon juuston kanssa.

Myös halloumit paistetaan pannulla ruskeiksi. Viereen tsatsikia ja salaattia, mahdollisesti myös kanaa paistettuna. Vähähiilarinen lautanen on valmis. Halloumi on sitten hyvää ja vikisee syödessä.

Liitteet

• P1000601.webp
    P1000601.webp
    73,8 KB · Katsottu: 447
Olisiko kenelläkään vehnäjauhotonta ruisleipä reseptiä? Mieluiten sellaista johon on lisätty maustamatonta protskua. Eräässä ketjussa täällä joku sanoi laittaneensa ruisleipään puolukoita. Kuullostaa herkulliselta.

Lisättäköön tämä minun suosikki pirtelön respti nyt tähän resepti ketjuun.
- 125g maitorahkaa.
- 1 Banaani.
- Mehua liraus.

Nuo sitten sotketaan sauvasekoittimella. Juomaa saa noin 4-5desiä.

Kysymys liittyen juustokakkuun. Eräässä juustokakku-ketjussa oli hyvä juustokakun ohje ja monesti olen sillä saanutkin hyvää juustokakkua. Muistaakseni ainakin Huppe teki samaa kakkua aikoinaan ja kovasti kehui myöskin, että hyvää tuli.

Joskus kakusta tulee vähän "munakokkelimainen", eli kananmuna tulee uunissa vähän ryynimäiseksi. Mistä tämä mahtaa johtua? Paistolämpötilasta? Juoksettuuko joku (juusto, kananmuna?) sitruunamehun vaikutuksesta vai miksi juustokakun koostumus muistuttaa munakokkelia?

Joskus kakusta tulee vähän "munakokkelimainen", eli kananmuna tulee uunissa vähän ryynimäiseksi. Mistä tämä mahtaa johtua? Paistolämpötilasta? Juoksettuuko joku (juusto, kananmuna?) sitruunamehun vaikutuksesta vai miksi juustokakun koostumus muistuttaa munakokkelia?

Voisiko olla, että olet paistanut kakun liian kuumassa lämpötilassa? Monissa ohjeissa neuvotaan kypsentämään cheesecake vesihauteessa, joka jakaa lämpötilan paistuvaan massaan tasaisesti. Jos lämpöä on liikaa, munat alkavat kypsyä liian tehokkasti, " ottavat volyymiä" ja erottuvat sitten kokkelimaisena ryyninä sieltä kakusta. Samanaikaisesti syntyy se kiva halkeama kakkuun. Eli hi-taas-ti ja miedolla voi auttaa tähän ongelmaan. Toki täysrasvaiset tuorejuustot auttavat myös asiaa.

Olen hiukan paranoidi juustokakun kanssa, ja itse koetan pitää huolen siitä, että kaikki täyteaineet ovat huoneenlämpöisiä. Sen kerran kun cheesecakea laittaa, olisi kiva saada se onnistumaan kunnolla. Siitä huolimatta kakku on voinut tulla ryynimäiseksi silkkisen sijaan, halkeillut jne jne. Uunin lämpötila voi heittää tai valehdella. Ei auta siis huoneenlämpöinen täytemassa enää.

Jos halkeamat häiritsevät, ne on onneksi helppo peittää: leikkaa ensimmäisen palan siitä kohdalta.

Hey gurut! Haluaisin tehdä lammasta pääsiäisenä. En ole siis koskaan sitä tehnyt, saatika ostanut. Millaisen köntsän ostan tai mistä? Pakkasesta, lihatiskiltä, pakattuna kylmäaltaasta?
Yhden neuvon olen kuullut, halvin on purkkaa :D
Miten sitten valmistetaan, maustetaan ja näin? Kiitos :)

edit. Oon syöny nyt 4 päivää putkeen jauhelihaa, riisiä ja maissia (köyhä risotto), niin tekis mieli vähän herkutella!!

Hey gurut! Haluaisin tehdä lammasta pääsiäisenä. En ole siis koskaan sitä tehnyt, saatika ostanut. Millaisen köntsän ostan tai mistä? Pakkasesta, lihatiskiltä, pakattuna kylmäaltaasta?

edit. Oon syöny nyt 4 päivää putkeen jauhelihaa, riisiä ja maissia (köyhä risotto), niin tekis mieli vähän herkutella!!

http://www.nelonen.fi/foodclub/j3/paaruoka.html

Karitsan paahtopaisti, helmisipulisärä

Ainekset:
4 kpl karitsan paahtopaisti
0,3 kg helmisipuleita
0,5 kg lanttua
0,5 kg perunaa
2 isoa porkkanaa
2 palsternakkaa
2 rkl Dijon-sinappia
½ dl rypsiöljyä
3 valkosipulin kynttä
voita
tummaa siirappia
timjamia
suolaa
valkopippuria

Ohje:

Puhdista paistit kalvoista. Sekoita Dijon, rypsiöljy, murskatut valkosipulin kynnet ja pari oksaa timjamia. Pyörittele paistit kunnolla marinadissa ja anna levätä kaapissa muutama tunti. Leikkaa kaikki juurekset isohkoiksi paloiksi ja laita uunivuokaan, lisää muutama nokare voita, tummaa siirappia, suolaa, pippuria ja muutama oksa tuoretta timjamia ja sekoita. Lämmitä uuni 250 asteeseen ja laita juurekset paahtumaan välillä sekoittaen. Ota karitsanpaisteihin kunnon väri pannulla, mausta suolalla ja pippurilla ja laita uuniin jo melkein kypsien juuresten päälle. Paista noin 8 min.

Hey gurut! Haluaisin tehdä lammasta pääsiäisenä.

Jos ruokailijoita ei ole kovin monta, niin lampaan kyljyksetkin ovat paistin ohella ihan hyvä vaihtoehto. Erittäin hyvää kotimaista lammasta saa esim. Reinin Lihasta, mutta kaipa pakasteesta noukittu tuontitavarakin alas menee.

Ohjeita löytyy googlettamalla vaikka kuinka, kyljyksethän ovat erittäin helppo valmistaa. Välttää vain paistamasta niitä liian kypsäksi.

http://www.kotiliesi.fi/ruokaohjeet/paistetut-lampaankyljykset

Minä olen hurahtanut juustoihin. Ostin hulluttelupäiviltä halloumia ja vuohenjuustoa ja koko viikonlopun nautiskelin tähän tapaan:

Paista vuohenjuustoviipaleita öljyssä pehmeiksi ja laita paahdetun paahtoleivän päälle. Viereen verkkomeloniviipaleita ja avot, helppo herkku on valmis. Tuo meloni sopii aivan täydellisesti tuon juuston kanssa.

Myös halloumit paistetaan pannulla ruskeiksi. Viereen tsatsikia ja salaattia, mahdollisesti myös kanaa paistettuna. Vähähiilarinen lautanen on valmis. Halloumi on sitten hyvää ja vikisee syödessä.

Nyt on Viltterillä kovat herkut! Noi on myös omia suosikkejani. Grillattu halloumi on ihan uskomattoman hyvää eikä pariloitu vuohenjuusto paljoa sille häviä.

Leipäjuusto viikunahillolla on viimeisin villitykseni.
Viikunahillona siis St.Dalfourin hillo, mihin ei ole lisätty sokeria.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Ostin Lidlistä (Suomesta) 9,99e/kg karitsan paahtopaistia kilon möykyn pakkasesta. Koitan tätä:

http://pastanjauhantaa.blogspot.com/2005/11/rahinan-punaviini-lammaspata.html

Kerron miten kävi.

Tarkoituksena on valmistaa lauantaiksi jotain pääisäisaiheista ruokaa.
Onko kukaan valmistanut pashaa? Ajattelin valmistaa sitä noin 8 hengelle. Kertokaahan vinkkejä, jos tulee mieleen

Pashan lisäksi ajattelin jotain lammasta. Paljos jonkinlainen valmiiksi operoitu lampaanliha maksaa kilolta kaupoissa? Ei jaksaisi itse alkaa maustelemaan/taiteilemaan liikaa, koska tyrisin vain koko homman.

Suositelkaapa hyvä ja mahdollisimman halpa punaviini.

Tarkoituksena on valmistaa lauantaiksi jotain pääisäisaiheista ruokaa.
Onko kukaan valmistanut pashaa? Ajattelin valmistaa sitä noin 8 hengelle. Kertokaahan vinkkejä, jos tulee mieleen

Pashan lisäksi ajattelin jotain lammasta. Paljos jonkinlainen valmiiksi operoitu lampaanliha maksaa kilolta kaupoissa? Ei jaksaisi itse alkaa maustelemaan/taiteilemaan liikaa, koska tyrisin vain koko homman.

Suositelkaapa hyvä ja mahdollisimman halpa punaviini.
Itse ostin juuri tarpeet tähän:
http://www.pirkka.com/ruoka/reseptihaku/resepti/?id=3206&rname=pashajÄlkiruoka

Kerron sitten miltä maistui. Vaikuttaa hyvältä. Pasha perusmuodossaan on aikamoista "paskaa"

Kannattaiskohan unohtaa noi teflon paistinpannut/padat ja hankkia valurautaiset tilalle?
Alkaa aika nopeasti hilseilemään pois se pinnoite ja saa uusia pannuja liian usein.

Sopivatko valurautapannut muuhunkin kun pihvien voissa paistamiseen?
Esim perus jauhelihakastike tai munakas?

Ostat Jamie Oliverin Tefal-pannun. Maksaa ehkä satasen tai jotain, mutta on itselläni kestänyt uutta vastaavana aktiivikäytössä jo 2005 vuodesta saakka. Sain ilmatteeksi kun ostin kodinkonepaketin...

Itse ostin juuri tarpeet tähän:
http://www.pirkka.com/ruoka/reseptihaku/resepti/?id=3206&rname=pashajÄlkiruoka

Kerron sitten miltä maistui. Vaikuttaa hyvältä. Pasha perusmuodossaan on aikamoista "paskaa"
Ui vaikuttaa herkulta.:kuola: Ajattelin vähän muokata tota ja tehdä kahdelle hengelle jälkkärin, eli

1-2 maitorahka purkki
sitruunamehua
appelsiinijogurttia
persikoita
vaniljakastiketta
valkosuklaacashewpähkinöitä

rusinat ja marmeladimömmöt ei nappaa kauheesti.

Sopivatko valurautapannut muuhunkin kun pihvien voissa paistamiseen?
Esim perus jauhelihakastike tai munakas?

Tottakai käy. Ja jos sulla on teflonpannu, niin älä käytä sekoittamiseen mitään metallisia vispilöitä tai lastoja, vaan muovisia tai puisia, jotka eivät naarmuta pintaa.

Mulla on itselläni valurautaisena pannut, joilla paistan blinejä sekä pihvejä ja sit teflonisena pannut pikkuletuille, wokille sekä muulle ruoanlaitoille.

Ois kiva, kun mutkin kuin Huppe ja minä laitettais kuvia+reseptejä tänne ruuista.

Tosin multa taitaa jäädä se kuvanotto hetkeksi, kun onnistuin hajoittamaan reissussa mun vuoden vanhan sekä uuden, viikon vanhan kameran...

Mäkin lopetan reseptit kohta kunhan saan tuon sähköisen reseptiblogini valmiiksi. Voin linkata tosin aina uudet maut tännekin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom