Kokkausketju, reseptit

Testatkaas hyvin nopeita itsetehtyjä kananugettaja, missä ei rasvaa käytännössä tarvita:

Mukavaa vaihtelua ja kuitenkin laadukkaat ravintoarvot, jos tekee mieli kanaa hieman eri muodossa joskus..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Huomenna, tai no tänään päivällä menee hauki fileeksi ja manux:n resepti testiin. Oottelee filerausveistä nyt yön yli, kun ei jaksa alkaa enään sotkeen.

Suunnitelmiin tuli muutos, piti käydä ostaan lisää olutta. Kalaa olikin enemmän kuin mihin 0.33 olut olisi riittänyt. Jääkaapissa ollut vajaa 2 kg hauki ei ohjeen mukaan riittänyt, joten käväsin aamulla hakemaan paremmin reseptiin sopivan reilun 3 kg hauen, eli näpsäkästi 3.2 kg.
2015-08-07 13.10.53.jpg

Hauki täysin ruodottomaksi ja palasiksi.
2015-08-07 16.07.17.jpg

Siistiä pötkylää.
2015-08-07 16.12.21.jpg

Paistaessa sitten niiden ulkonäkö muutti aikalailla muotoaan. Tosin paistoin epämääräiset möykyt tänään ja koska maku oli loistava, paistan huomenna loput kavereille.
kylkeen tein vielä pikaseen valkkaridipin kermaviiliin.
2015-08-07 16.35.08.jpg

Oli kyllä loistava tapa valmistaa haukea. Kiitos @manux, ei jää viimeiseksi kerraksi.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Joxuzille: tuon hauen Y-ruodon saa nätisti viiltämällä myös irti. Viilto alta ja päältä, mutta ruotoa katkaisematta. Tällai siitä ei lähde tuollaista paksua siivua lihaa hukkaan. Youtubessa yms. löytyy videoita. Nuilla pari-kolmekiloisilla homma on jo aika helppo ja selkeä, pikkukaloilla se on vähän sorminäppäryyttä vaativampi :)

Sattui vastaan sen verta erikoinen ohje omaan makuun, että oli pakko laitta testiin. Eli kikhernejauhoihin leivottu pitsa (tai siis sen pohja...).

Ohje löytyi sähköpostista siskokullan laittamana ja tällaisen linkin takaa: http://www.hs.fi/blogi/kiusauksessa/a1305978299885

Alkuun yritin tuon pohjan lähteä työstämään ohjeen mittojen mukaan, mutta ei tuolla jauho-vesi suhteella tullut vielä kuin paksuhko lättytaikina, joten normi meinigillä loppuun, eli näppituntumalla ilman mittailuja. Puoleen litraan vettä meni piskusen reilu kilo tuota punnitse ja säästä kaupan irtolootasta löytynyttä kikhernejauhoa, että alkoi tulla leivottava taikina. Ja loppu peleissä oli kohtuu hyvin leivottavissakin, tosin aikasta jankkia tavaraa oli tuossa lättytaikinan ja valmiin jöötin välimaastossa, ei ollut käsipelilla työstäminen enää helpointa hommaa.

Mun käyttämät mitat taikinalle oli siis:
- 5dl vettä
- pussi kuivahiivaa
- sopivasti suolaa
- savupaprikajauhetta
- ripaus ruokosokeria
- kunnon loraus oliiviöljyä
- ja niitä kikherne jauhoja meni se reilu kilo, eli kaikki mitä oli tullut pussiin kaavittua. Ja muutaman ripauksen joutu ottaan avuksi kaulimista varten vielä sunnuntain gluteenitonta jauhoseosta apuun, kun ei nuista hernejauhoista enää riittänyt siihen.

Kastikkeeksi perus tomaattisoossi, eli muutama oman maan sipuli ja pari valkosipulinkynttä oliiviöljyssä kuulloteltuna ja sekaan purkki muttia. Ripaus suolaa ja ruoksosokeria sekä chipotle tahnaa. Vajaan tunnin sai hiljalleen hautua, eli sen aikaa mitä kesti nuo pohjat työstää.

Päällisiksi ei tällä kertaa päässyt kuin kansainvälisiltä markkinoilta mukaan tarttuneita hollantilaisia salameja ja italialaisia oliiveita. Paiston jälkeen vielä päälle muutamat pinaatinlehdet suoraan pellosta.

Kombot:
- mustapippurisalami + st.tropez oliiveja
- valkosipulisalami + chilioliiveja
- savustettua salamia + valkosipulioliiveja
- chilisalami + punasta paprikaa

Juustona kaikissa sinileima emmentalia ja ripaus 36kk vanhaa italialaista parmesaania piskku murusina.

Ja parit kuvat matkalta ja tuloksista.

Setti taikinana, yksi jo kaulimen alle jääneenä ja muut odottavat vuoroaan:

96202-535c961969438ef9fba8a53a9d95d745.jpg

Sitten soossin kanssa:

96203-a65ffd5a9001202cdd638ff64eb961ca.jpg

Ennen juustoja ja uunia:

96204-6604921556833731c3b9ad80e1137415.jpg

Ja lopputulos:

96205-391ec1c273c7343651cdbfee9b19c386.jpg

Ihan jees kokeilu. Aikasta nopeaa kuivahti nuo pohjat paistamisen jälkeen, joten soossia ois saanut olla enempikin tai sitten pitäis purasta suoraan uunista tulleena kaikki sitä myöten kun paistuvat. Mutta maku jees, leivottavuus ok ja kokkausjuomaa riitti, joten 8+.

Joxuzille: tuon hauen Y-ruodon saa nätisti viiltämällä myös irti. Viilto alta ja päältä, mutta ruotoa katkaisematta. Tällai siitä ei lähde tuollaista paksua siivua lihaa hukkaan. Youtubessa yms. löytyy videoita. Nuilla pari-kolmekiloisilla homma on jo aika helppo ja selkeä, pikkukaloilla se on vähän sorminäppäryyttä vaativampi :)
Juu koitin sitä kyllä irroittaa fileerausveitsellä siihen tapaan, mutta se on aina vähän sinnepäin tuon hauen kanssa. Tuntuu että joka kerta on harjoittelua. :D

Menee aiheen vierestä, mutta en viitsi uuttakaan ketjua tällaisen takia tehdä. Eli jos täällä Suomessa haluaa syödä kohtuu siististi työpäivän jälkeen, niin pihviateria on aika varma ratkaisu. Italialainen ravintola tarjoaa myös monenlaista vaihtoehtoa tähän, on pastaa, kala-ateriaa yms. Mutta mikä on kiinalaisessa, thaimaalaisessa, intialaisessa tai nepalilaisessa se "pihviaterian vastine"? Mitä moisissa kannattaa syödä, jos haluaa astetta parempaa? Sivistyksessäni lienee aukko tai jotain, koska nuo kaikki neljä tuntuvat upeilta lounasvaihtoehdoilta, mutta en jotenkaan näe niitä sellaisina siisteinä alkuillan ruokapaikkoina (ellei sitten tiedä mitä tilaa). Ja tämä ei ole pilkkaa ko. etnisiä paikkoja kohtaan.

Mun mielestä noi intia, kiina jne. sapuskat on parhaimmillaan family style tyylillä tarjoiltuna. Kokonaisuus on useamman ruokalajin summa. Kiinalaisesta ruuasta, jos vaikka miettii niin suosikkisetti vois koostua seuraavista ruuista jaettuna porukan kesken: setsuanilainen keitetty kala, chong qin tyyppinen kala, chong qin kana, lammasta kuminalla ja chilillä ja jotain kasvisruokia kuten vaikka perunaa chilin kera, munakoisoa tms. Superoptio on myös spicy hotpot porukalla syötynä. Hot pottiin runsaasti erilaisia lihoja, kasviksia ja ehkä jotain meriperäistä myös.

Setsuanilainen keitetty kala, vois näyttää vaikkapa tältä: (on muuten ihan helvetin hyvää...)
8758521743a4f6bdb82c46ae7b7bf8a3.jpg

Hot pottia
hot-pot.jpg

Viimeksi muokattu:
Pitäis savustaa parin viikon päästä jotain. En tiedä mitä ja kaipaisin vinkkiä. On kokeiltu ribsit, pulled porkit, naudan rinta ja lapa ja kaipailisin jotain uutta välillä.

Pitäis savustaa parin viikon päästä jotain. En tiedä mitä ja kaipaisin vinkkiä. On kokeiltu ribsit, pulled porkit, naudan rinta ja lapa ja kaipailisin jotain uutta välillä.

naudan ribbs
häränhäntä
täytetty ankka

Ilman savustelua (tai semisekoituksella) possun tai naudanposkea.

naudan ribbs
häränhäntä
täytetty ankka

Ilman savustelua (tai semisekoituksella) possun tai naudanposkea.
Naudan ribsit on yksi hyvä vaihtoehto. Häränhäntäkin ehkä.
Ankasta en tykkää yhtään.
Naudan poski on yksi mitä olen koittanut metsästää aina välillä mutta missään ei ole ja kukaan ei tiedä mistä saisi. Possun poski on aivan saatanan pahaa. Oli pakko maistaa eräässä ravintolassa kun sattui olemaan tarjolla ja syömättä jäi.

Naudan poski on yksi mitä olen koittanut metsästää aina välillä mutta missään ei ole ja kukaan ei tiedä mistä saisi. Possun poski on aivan saatanan pahaa. Oli pakko maistaa eräässä ravintolassa kun sattui olemaan tarjolla ja syömättä jäi.

Oho. Kyllä mä noita molempia tykkään mussuttaa, ja on ollut rinnakkainkin. Pitää mun mielestä vetää kunnolla yli. Mä olen tilannut Hietsun halliin.

Oho. Kyllä mä noita molempia tykkään mussuttaa, ja on ollut rinnakkainkin. Pitää mun mielestä vetää kunnolla yli. Mä olen tilannut Hietsun halliin.
Pitää vetää yli? Siis ylikypsäksi? Tottahan toki ja ihan oikein toi poskikin oli valmistettu. Oli niin mureaa ettei siihen tarvittu hampaita ollenkaan, mutta maku oli karmea. Vaikea selittää, mutta esim. kinkussa on kohtia mitkä maistuu ihan "kuolleelta possulta" (juu tyhmä termi kun kuolluthan se on joka tapauksessa, mutta en keksi parempaa) ja toi poski maistui ihan pelkästään siltä ja vielä niin voimakkaasti että meinasi nousta hissi ylös.

Vähän kuin jotkut kalat. Joitakin pystyn syömään, mutta jotkut kalat ja simpukat sun muut maistuu niin ylivoimakkaasti kalalta että ei pysty. Se on just kalassa se mikä mulla tökkii ja joissakin se on voimakkaampi kuin toisissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom