Pakko tännekkin tuulettaa ku onnistu nii hyvin
Tein ihan perus tonnikalapastaa. Täs resepti jos jotakuta kiinostaa.
Ainekset
2 purkkia tonnikalaa (öljyssä, vedessä, chililssä iha mistä ite tykkään. Itse käyän öljyssä)
1-2 valkosipulin kynttä
1 purkki paseerattua tomaattia
1-2dl ruokakermaa (itse heitän n.1,5-2 mutta ihan oman maun mukaan)
Mausteiksi oregaanoa, suolaa, aromisuolaa, chiliä basilikaa (ja tottakai oman maun mukaan voi lisäillä)
Alotetaan!
Pilko valkosipuli (ja normi sipuli jos tykkäät) hakkelukseksi ja laita levylle korkeareunainen paistinpannu tai kattila. Pohjalle tietysti vähän öljyä. Kannattaa levitellä vähän öljyä jos sipulia tulee paljon (ei pirulaiset krvenny reunoille). Kun öljy alkaa lämmetä vooit vähän tiputtaa lämpöä (itselläni lämpöasteet on 1-6. Aloitin tasolla 6, kun lisän sipulin tiputan tasolle 4).
Kaada pannulle valkosipuli (ja sipuli) ja anna niiden ruskistua hetkinen (Yritä olla kuitenkaan polttamatta niitä :D). Tällä välin voit availla tonnikalapurkit. Kun mielestäsi sipuli on ruskistunut kaada sekaan tonnikalat ja sekoittele sipuleita ja tonnikalaa sekaisin. Anna tässävaiheessa tonnikalalle myös hitusen suolaa (oman mun mukaan mutta muutama teelusikallinen varmasti riittää). Foodcorner faneille voisi Mikaa laiatakseni todeta "tässä valmistuu safkan sydän ja sielu" :D
Kun olet muutaman minuutin pyöritellyt kalojaj ja sipulia, avaa paseerattu tomaattipurkki ja kaada se pannulle tonnikalan ja sipulin sekaan. Kun olet kaatanut purkin tyhjäksi, kaada vettä vilä tähän samaan purkkiin (n. puolilleen) ja kaada sekin pannulle. Tämä tekee pastakastikeestasi juoksevampaa. Tottakai jos tykkäät enemmän löysästä kastikkeesta voit lisätä vettä vähän vähemmän. Oman maun mukaan tietysti.
Nyt on hyvä vaihe sekoitella tekelettäsi keskenään. Lisää vielä sekaan ruokakerma. Tämä antaa pastalle pehmeämmän maun, mutta sen voi jättää pois jos dietti ei anna myöten tai laktoosi ei sovi.
Nyt alkaa kriittinen maustamisvaihe. Kannattaa chiliä ja suolaa lisätä maltillisesti, ettei niiden maut peittoa likaa muita. Voit myös laskeä lämpöä entisestään (itse pidän asteella 2-3). Anna ruuan aina hetken tekeytyä ja lisäilemällä mausteita ja hämmentämällä kastiksetta.
Tässä vaiheesa voit laittaa pastan kiehumaan. Itse käytin ihan perus rainbow pastaa. Kannattaa sydämmettömästi laittaa vaan koko pussi, koska kastiksetta tulee suhteellisen paljon. Ruokaa riittää varmasti muutamaksi päiväksi.
Kun odotat pastan valmistumista, voit myös tiputtaa kastikkeen lämmön tasolle 1, jotta kaikki maut imeytyvät ja sekoittuvat.
Kun pasta on valmista levyt vaan pois päältä ja herkuttelemaan!
Semmosen suosituksen voin antaa, vaaleleipä tämän kanssa toimii hyivn, dippaat leipää välillä kastikkeeseen. Kyllä toimii!
Toivottavasti tykkäätte
Ainekset tähän safkaan maksaa n.12e joten jos tätä syö muutaman päivän annoksen hinnaksi tulee n.4e joten ei paha.
Tässä kuva mun tän päivän tekeleestä!