Kokkausketju, reseptit

miten helvetissä ruoan saa maistumaan joltain vaikka syö puhtaasti? ku ei sitä helvetin kermaa ja sweetchili kastiketta vaa voi lisätä

Mitä jos kokeilet vaikka tällä kertaa ihan mausteita ja jotain kasviksia ohella :D Esim joku kukkakaalikratiini vai miten se kirjotetaan, on hyvää ja helppo tehdä. Jos oikeen helppo pitää olla niin uunivuokaan lohkoo sipulia, porkkanaa ja perunaa, mustapippuria, suolaa ja rypsiöljyä ja uunissa 175 astetta. Tuohon kaveriksi possua/nautaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsellä kyllä gratiini vaatii munamaidon tai kerma&juusto -kombon, jotta se täyttää merkityksen gratiini.

Tuo Ertsin laittama uunivuoka ei kyllä omaan suuhun uppoa mielikuvalla "maistuva". Mutta yksinkertaisuudessaan korvaa kyllä tuoresalaatin lihan kyljestä.

Noniin ihrasilmät, kuka tietää hyvän reseptin punaiselle currylle?

Vieläkö tarttet? Itse olen asunut Thaimaassa/Bangkokissa joten omaan makuun sopii hyvin alla oleva, tämä on hieman "kermaisempi" kuin autenttiset (huom. kamat listassa ns. lisäysjärjestyksessä, ei yhteenlaskettuna).

- 6rkl kasvisöljyä
- 100gr Aroy D red curry tahnaa
- 1,5dl kookosmaitoa
- 1,5dl kookosmaitoa
- 500gr lihaa
- 5rkl kalakastike
- 6dl kookosmaitoa
- 4rkl sokeria
- Munakoisoa, basilikan lehtiä, kaffir limen lehtiä

- Sekoita 6rkl kasvisöljyä ja 100gr red curry tahnaa, lämmitä kevyesti minuutin verran
- Lisää 1,5dl kookosmaitoa, lämmitä minuutin verran. Lisää toiset 1,5dl kookosmaitoa, lämmitä kolme minuuttia lisää
- lisää 500 grammaa haluamaasi lihaa, sekoita ja lisää 5 ruokalusikallista kalakastiketta
- lisää 6dl kookosmaitoa ja lämmitä kaksi minuuttia, lisää 4 ruokalusikallista sokeria
- lisää 120 grammaa pieneksi leikattua munakoisoa, vähän tuoretta chiliä, tuoretta basilikaa ja kaffir limen lehtiä

Kokonaisena valmistettu possun sisäfile, mikä meni pieleen?

Prosessi
- marinointi yön yli
- 5 tuntia ennen kypsennystä huoneenlämpöön
- paitinpannulla pinta umpeen
- grillissä 170-150 asteessa (epäsuora) sisälämpötilaan 65
- vetäytyminen foliossa 20 min.

Lopputuloksena hyvänmakuinen pötkylä, mutta ärsyttävästi jonkin verran kuivakka.
Mä tekisin ensin nopeasti kauniin pinnan kuumassa grillissä käännellen ja sit reilusti matalammalla lämmöllä (n. 125) siihen 65 sisälämpötilaan ja siitä folioon.

Jos oikeen helppo pitää olla niin uunivuokaan lohkoo sipulia, porkkanaa ja perunaa, mustapippuria, suolaa ja rypsiöljyä ja uunissa 175 astetta. Tuohon kaveriksi possua/nautaa.

Tohon sopii myös punajuuri hemmetin hyvin ja pyöräyttää vielä koko höskän (oliivi)öljyn lisäksi vaahterasiirapissa. Päällä vähän timjamia tai rosmariinia.

Punajuuri sitten vaatii sen pari tuntia kypsennystä ellei kypsennä sitä etukäteen.

Milläs tavalla kannattas lähtä rakentamaan kananmunatonta makaronilaatikkoa? Normi munamaitoon tehty onnistuu, mutta tyttöystäväni on todella pahasti kananmunalle allerginen, eli sitä ei siinä sais olla.
Ohjeeksi ei kelpaa perus makaronimössö eli kamat kypsäksi ja sekaisin.

Itse ajattelin josko sulatejuustoa ja kerman kanssa sais jotain aikaiseksi?

Milläs tavalla kannattas lähtä rakentamaan kananmunatonta makaronilaatikkoa? Normi munamaitoon tehty onnistuu, mutta tyttöystäväni on todella pahasti kananmunalle allerginen, eli sitä ei siinä sais olla.

heti löyty tämmönen tubesta..

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Itse tehny seuraavanlaista jo useammman vuoden.
500g pastaa (mitä millonkin tulee ostettua, tummaa, normaalia, fusillia yms.)
500g jauhenlihaa
paketti savuporokoskenlaskijaa, taitaa olla 250g paketti
lihaliemikuutio

Jauhenlihan olen paistanut pannulla ja lisännyt maltillisesti pippuria + jotain muita mausteita. Kattilassa lämmittänyt samalla vettä n. 7-8dl, johon sekoittanut sitten lihaliemikuution ja sulattanut koskenlaskijan. Kuiva pasta ja muut ainekset vuokaan ja uuniin. Uunissa lämpöä 175 ja noin 50min. Voi tietenkin käyttää jotain muutakin sulatejuustoa ja eri makua. Kaikkea juustosta ei tarvi sulattaa veden sekaan vaan voi osan säästää ja murustella siihen päälle ennen kuin laittaa uuniin.
On tullu kokeiltua myös kanaversiona, jossa käytin paprikakoskenlaskijaa.

Lihaliemi ja sulate- tai tuorejuusto toimii. Mun mielestä paras vaihtoehto on tehdä vastaava juustokastike kuin lasagneen, ja korvata munamaito sillä. Ei nyt tietysti aivan sama asia, mutta onnistuu.

No tuontapaista tuli koetettua. Aivan kaikkia ainesosia ei ollut käsillä, joten pieni tuunaus soosiin tuli. Erinomaista silti.

Mutta oleellisempaa oli Käpälämäen kokeellisen brikettiweberkeittiön viritelmät. Possunkylkeä kypsenneltiin kolmella vivahteella.
Nro 1) 5 h paljaaltaan
Nro 2) 1h paljaaltaan + 3 h foliossa
Nro3) 3 h foliossa

Weberin lämmöt olivat alussa vähän koholla ja kokonaisviritys 150-110. Vetäytymisen jälkeen kuumassa grillissä pienet pyöräyttelyt.

Lopputus oli se,että ykkönen kuivahti niukasti, kakkonen oli liki täydellinen ja kolmonen hyvä, mutta väri puuttui.

Weber-ketjuunhan tämä olisi kuulunut, mutta se on dialyysissä, vain Joxuz lukee.

Oon töissä. Tein just 400grammaa sikanautaa (60%/40%) mikrossa. Joku on ostanu taukohuoneen jääkaappiin paprikamajoneesia missä ei ole paprikaa.
Mikrojauhelihassa on se etu, että ensin ku lämmittää 5min. sulatusteholla, niin kaikki rasva irtoaa ja sen voi valuttaa viemäriin. Sitten täysteholla 5min. niin tulee rapsakkaa.
Ihanku jotain neekeripojan tukkaa söis. Pelkkää proteiinia ja suolitukosta. Mullahan tosiaan on se keliakia, maitoprodeallergia ja diabetes.

Fakta on että mä en osaa syödä. Osaan kyllä kokkailla kaikkee kivaa vaimolle, mutta itelle en osaa tehdä mitään mistä sais ravintoa.

Oon töissä. Tein just 400grammaa sikanautaa (60%/40%) mikrossa. Joku on ostanu taukohuoneen jääkaappiin paprikamajoneesia missä ei ole paprikaa.
Mikrojauhelihassa on se etu, että ensin ku lämmittää 5min. sulatusteholla, niin kaikki rasva irtoaa ja sen voi valuttaa viemäriin. .

Jauhelihan rasvahan ei kuulu viemäriin vaan roskikseen.

Kuvassa näkyvät ainekset hyppäsivät pataan muhimaan muutamaksi tunniksi.

paprikapata_snadi.jpg

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom