Kokkausketju, reseptit

Taikinajuuri kuuluu sikäli, että myös pelkistä vehnäjauhoista tehty leipä maistuu melko voimakkaaltakin, jos sen kohottaa juurella eikä hiivalla. Varsinkin jos antaa juuren käydä vähän aikaa taikinassa. Ero on se, mikä hapanleivällä ja hiivaleivällä nyt on.

Tämä on varmasti aivan totta. Hiivalla ja vehnäjauholla olen sen verran monta patonkia ja leipää nyt vääntänyt, että uskallan sanoa ettei se maku siitä muutu. Leivän koostumusta ja muotoa voi parantaa erinäisillä kikoilla, mutta maku on hyvin vakio. Minun makutottumuksellani siis mauton. Luulen että tuon kattilaleivän hype perustuu siihen, että ihmiset ovat kokeilleet tehdä ensimmäistä kertaa leipää ja huomanneet että sitä voi tehdä kotona. Se tosin olisi onnistunut muillakin ohjeilla. Kyllä itselläkin taisi mennä 5 kertaa, ennen kuin patongit alkoivat onnistua. Ensimmäiset muistuttivat lähinnä rieskoja.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Markettileivät nyt ovat Suomessa tosi huonolaatuisia, mutta jostain syystä täällä nyt ei vaan löydy markkinoita artesaanileiville. Ja suomalaisten leipämaku taitaa olla aika pullava. Leipomoista voi tehdä löytöjä.

En tiedä olisko markkinoita, mutta ainakaan ei ole tarjontaa. Jonkun kannattaisi ehkä testata miten homma lähtee vetämään.

Oon Inskan kanssa samoilla linjoilla tuosta kattilaleivästä. Onhan siinä hyvä rakenne ja makukin tavallaan, mutta aika ranskanpullaahan se on. Ite taisin tehdä kylläkin jostain ei-perusjauhosta, ei tainnut ihan täysjyvää olla mutta jotain seosta. Luulen että toi kaipaisi sekaan ruisjauhoa. Niiden taikinan kääntelyiden ideahan on vaan saada kuvio pintaan.

Tuon kattilaleivän innostamana lainasin kirjastosta muistaakseni tän kirjan. Tossa on esim taikinajuurta selostettu ja olin aikeissa kokeilla sitäkin, mutta ilmeisesti liian leivän popsimisen seurauksena meni pakki niin sekaisin että piti lopettaa koko leivän syönti. Mutta kannattaa tsekata jos aihe kiinnostaa.

resize

Tämä on varmasti aivan totta. Hiivalla ja vehnäjauholla olen sen verran monta patonkia ja leipää nyt vääntänyt, että uskallan sanoa ettei se maku siitä muutu. Leivän koostumusta ja muotoa voi parantaa erinäisillä kikoilla, mutta maku on hyvin vakio. Minun makutottumuksellani siis mauton. Luulen että tuon kattilaleivän hype perustuu siihen, että ihmiset ovat kokeilleet tehdä ensimmäistä kertaa leipää ja huomanneet että sitä voi tehdä kotona. Se tosin olisi onnistunut muillakin ohjeilla. Kyllä itselläkin taisi mennä 5 kertaa, ennen kuin patongit alkoivat onnistua. Ensimmäiset muistuttivat lähinnä rieskoja.
Niin, no jos ei patongista ylipäätään välitä, ei se kotonaleivottukaan mitenkään mullistavaa ole, toki parempaa kun kaupan valmispaistetut. En minäkään välitä patonki/ranskis-tyyppisistä leivistä, ja ylipäätään maustetut leivät ovat parempia. Makuasioita. Leivo sämpylöitä, joihin tulee karpaloa, aprikoosia ja mantelia. Mahtavinta koskaan. :)

En tiedä olisko markkinoita, mutta ainakaan ei ole tarjontaa. Jonkun kannattaisi ehkä testata miten homma lähtee vetämään.
On tarjontaa, muttei isoissa kaupoissa. Luonnollisesti artesaanileivät ovat yleensä vähän arvokkaampia kuin vehnäpaahtis, eivätkä isot kaupat ehkä saa niitä liikkumaan tarpeeksi, eivätkä ota valikoimiinsa. Tai no, Stocka on iso, siellä on erikoisempiakin leipiä valikoimissa. Pienissä leipomoissa ja kauppahalleissa löytyy hyviä, jos sattuu lähellä olemaan.

Tuosta kattilaleipätaikinasta muuten tulee erinomaiset patongit jos omistaa höyryuunin ja patonkipellin. En muista joko asiasta mainitsin?
Höyryuuni on varmaankin ehdoton jotta kuorirakenteesta saa oikeanlaisen ilman sitä kattilaa?

patonki1.jpg

patonki2.jpg

patonki3.jpg

patonki4.jpg

patonki5.jpg

Tuosta kattilaleipätaikinasta muuten tulee erinomaiset patongit jos omistaa höyryuunin ja patonkipellin. En muista joko asiasta mainitsin?
Höyryuuni on varmaankin ehdoton jotta kuorirakenteesta saa oikeanlaisen ilman sitä kattilaa?

Voisin kokeilla seuraavaksi kys. taikinalla, mutta lisätä vähän maustetta/täytettä taikinaan ennen paistamista. Vesi uunissa tai veden pirskoittelu paistamisen aikana uuniin ajaa tosiaan saman asian kuin höyryuuni. Taikinan taittelut ja pöydän jauhoamiset koin täysin turhaksi kun leivän pinnassa oli kuviota ihan riittävästi ilman niitäkin.

Annoin kohota lämpimässä vuorokauden ja olen edelleen sitä mieltä että pelkillä vehnäjauhoilla ei saa hyvää leipää. Maistuu samalta kuin kaupasta ostettu vaaleista jauhosta tehty leipä, eli ei käytännössä miltään. Itse maustan patonkitaikinan aina vähintään tuoreella basilikalla, vuohenjuustolla, voilla ja tomaatilla.

Lisäksi ohjeessa mainitut taikinan taittelut ja liinaan taittelut ovat aivan turhia maun ja paistamisen kannalta.

Ai että kun rupesi eilen valumaan tuosta kuola poskea pitkin. Ihan pakko on tehdä. Vuohenjuuston tosin vaihdan johonkin muuhun kun en siitä pidä ja taidan laittaa sekaan aurinkokuivattuja tomaatteja.

Annoin kohota lämpimässä vuorokauden ja olen edelleen sitä mieltä että pelkillä vehnäjauhoilla ei saa hyvää leipää. Maistuu samalta kuin kaupasta ostettu vaaleista jauhosta tehty leipä, eli ei käytännössä miltään. Itse maustan patonkitaikinan aina vähintään tuoreella basilikalla, vuohenjuustolla, voilla ja tomaatilla.

Vastaan vielä uudestaan tähän.

Leivästähän ei tosiaan saa vaikka oliivin makuista ilman oliiveita vaan se maistuu leivältä. Leivän maku sitten vaihtelee eri juurien, jauhojen ja paistotavan yms perusteella. Leipä tulee siis aina maistumaan leivältä, ja jos ei leivän mausta pidä sellaisenaan niin se on ok.

Ei kai ole perusteltua sanoa, että tämä caesarsalaatti on mautonta, mutta kun lisään siihen grillikanaa ja chilikastiketta niin johan on hyvä caesarsalaatti? :D

Meni ehkä sanojen merkityksien määrittelyn puolelle. Ei siis mikään hyökkäys.

Vinkkinä kaikille. Chili sopii kaikkeen kotiruoasta leivoksiin. Chilejä vaihtamalla sitten makuvivahteiden ja tulisuuden eroa.
Nimin. liki kymmenen vuoden kokemuksella.

Vastaan vielä uudestaan tähän.

Leivästähän ei tosiaan saa vaikka oliivin makuista ilman oliiveita vaan se maistuu leivältä. Leivän maku sitten vaihtelee eri juurien, jauhojen ja paistotavan yms perusteella. Leipä tulee siis aina maistumaan leivältä, ja jos ei leivän mausta pidä sellaisenaan niin se on ok.

Ei kai ole perusteltua sanoa, että tämä caesarsalaatti on mautonta, mutta kun lisään siihen grillikanaa ja chilikastiketta niin johan on hyvä caesarsalaatti? :D

Meni ehkä sanojen merkityksien määrittelyn puolelle. Ei siis mikään hyökkäys.

No, mä näen asian niin että leivän taikinaan voi laittaa muutakin kuin jauhoja ja voidaan puhua edelleen leivästä. Onhan ihan normaalia laittaa jyviä/siemeniä, jne. leivän sekaan. Jos tekee oliivileipää, on se edelleen leipää. Uskon silti että pelkästään jauhokombinaatioita soveltamalla tuosta kattilaleivästä saisi parempaa, mutta silti se kaipaa jotain muutakin sekaan.

No, mä näen asian niin että leivän taikinaan voi laittaa muutakin kuin jauhoja ja voidaan puhua edelleen leivästä. Onhan ihan normaalia laittaa jyviä/siemeniä, jne. leivän sekaan. Jos tekee oliivileipää, on se edelleen leipää. Uskon silti että pelkästään jauhokombinaatioita soveltamalla tuosta kattilaleivästä saisi parempaa, mutta silti se kaipaa jotain muutakin sekaan.

Juu. Kunhan pohdin vain. On muuten vaikeaa päätellä, että milloin joku ruoka on parempaa kuin toinen eikä erilaista, jolloin vertailu ei ole mielekästä.

Mikäköhän muuten lienee leivän määritelmä?

Milloin jauho-vesi-yms-seos lakkaa olemasta leipä?

Tekasimpa tenttiviikon ratoksi Naan-leipää. Tarjosin Nepalilaisille kämppiksille, ja tykkäsivät kovasti. Jopa niin paljon että päättivät tehdä kylkeen jonkunlaista kanacurrya ja kysyivät haluunko miekin sitä. :)

Soluasumisen hyvä puoli... :)

Tekasimpa tenttiviikon ratoksi Naan-leipää. Tarjosin Nepalilaisille kämppiksille, ja tykkäsivät kovasti. Jopa niin paljon että päättivät tehdä kylkeen jonkunlaista kanacurrya ja kysyivät haluunko miekin sitä. :)

Soluasumisen hyvä puoli... :)

Toi ei kyllä näytä hyvältä. Oon ite yrittänyt monet kerrat mutta ei vaan onnistu. Yritän jäljitellä Tikkurilassa sijaitsevan Sagarmathan naania enkä pääse lähellekään. Onnistuvat siellä tekemään siitä naanista yhtä aikaa hämmentävän kevyttä, sitkeää, rapeaa ja pehmeää.

Edit. Maku on usein varsin ok, mutta rakenne on sellaista leipämäistä.

No tuommosta tuli useammassakin ohjeessa (siis ihan tuon näköistäkin) joihin netissä törmäsin, ja jos nepalilaiset tykkää ni mikäs mie oon sanomaan ettei tuo oo hyvää...

Mutta hyvä sinänsä että joku näkee jo kuvasta että sontaa tuli väännettyä, ei sitten tarvi arpoa vaikka hyvältä maistuukin. :P

Mun mielestä toi Speedyn naan näyttää hyvältä! Jos aletetaan hifistelemään, niin ei oikeaa naania saa ilman sellaista jännänmallista saviuunia...

No tuommosta tuli useammassakin ohjeessa (siis ihan tuon näköistäkin) joihin netissä törmäsin, ja jos nepalilaiset tykkää ni mikäs mie oon sanomaan ettei tuo oo hyvää...

Mutta hyvä sinänsä että joku näkee jo kuvasta että sontaa tuli väännettyä, ei sitten tarvi arpoa vaikka hyvältä maistuukin. :P

Mun mielestä ulkonäöstä voi päätellä paljonkin annoksen rakenteesta ja mausta. Kyllähän toi varmasti sinänsä hyvältä maistuu, mutta omat preferenssit on erilaiset. Oonki tämmönen ruokasnobi, jolle mikään ei kelpaa. TJEU: Inskan maustetut leivät pari viestiä taaksepäin. Toisaalta noi Hupen patongit taas näyttää ainakin kuoren puolesta maukkailta.

Mä vähän luulen, että tässä voi olla samanlainen homma kyseessä kuin napolilaispizzojen kanssa, että kotivermeillä tulee aina olemaan vaikeaa. Noi naanithan isketään sinne tandoorin seinään ja ne paistuu ihan hetkessä (vrt. klassinen napolilainen pizza puu-uunissa 2 minuuttia). Ehkä paksulla pizzakivellä voisi yrittää.

Edit. Näköjään Googlen kuvahaulla semmoisia minun näkemyksen mukaisia naaneja on noin 2/100. Ehkäpä olen vähemmistöä preferensseineni.

Jooh, no kursailut sikseen, oli jäätävän hyvää. :)

Ja miusta tuli myös kertaheitolla nepalilaisen ruuan fani, vaikka kuvittelin aikasemmin etten tykkäis curryistä. :) Kämppis ei turhaan kehassu olevasa hemmetin hyvä kokki. :D

Toi ei ole naanleipää, toi on pitaleipää.

Tämä on naanleipää:

DSC_0667.JPG

(googletin kuvan)

- - - Updated - - -

Mä en ole koskaan syönyt (omaan makuuni) hyvää curryä. Pitäis saada sitä joltain osaavalta tekijältä.

No tässä on helppo:

http://hupenherkut.blogspot.fi/2013/08/gaeng-phed-gai-kanaa-punaisessa-curryssa.html

Back
Ylös Bottom