Kokkausketju, reseptit

Oi harmi, sain siis myrkkyä pikkuisen lisää verrattuna siihen mitä sitä tulee kaikenmaailman säilyketölkeistä. En menetä yöuniani.

Kai sillä on vähän eroa, onko säilyketölkki huoneenlämmössä vai haihdutetaanko uunissa niitä BPA-yhdisteitä kovassa lämmössä suoraan kanan sisään...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
BPA:n sulamispiste on 152 astetta veden kiehumispisteen ollessa 100 astetta. Mutta sanotaan nyt sitten, että tuossa vapautuu kolminkertainen määrä normipurkkiin verrattuna. Suhdeluvuilla pari kertaa vuodessa 3 mikrogrammaa versus mikrogramma joka toinen päivä.

Ja kaupan kassakuiteista tulee kuitenkin enemmän.

ohvifq.jpg

Arkipyhät on kyl vitun jepa, kerkee laittaa ruokaa kunnolla. Ei nyt mitään erikoishienoa, mut kun normaali arkiruoka on jauheliha/kana/tonnikala/pasta/riisi-mössö joka hotkaistaan kymmenen minuutin ruokiksella huiviin, niin tääkin tuntuu ihan juhla-aterialta.
Uunilohi&paistettu pottu&vihreet jutut. Illalla vois ehkä viel duunaa pizzaa. Nomnom.

Tein ensimmäistä kertaa kattilaleipää. Ihan kiva resepti jos tykkää syödä mautonta leipää ja sotkea keittiön. Alkup. reseptissä on aivan turhia vaiheita. Riittää kun sotkee ainekset sekaisin ja kohottaa kipoissa, mistä suoraan kippaa jauhotetun taikinaköntin sellaisenaan kattilaan. Kattilassa paistaminen antaa mukavan mallisen leivän, mutta siihen tuon ohjeen hyvä puoli jääkin. Pitää kokeilla erilaisilla taikinoilla ja maustaa kunnolla leipää.

Tein ensimmäistä kertaa kattilaleipää. Ihan kiva resepti jos tykkää syödä mautonta leipää ja sotkea keittiön. Alkup. reseptissä on aivan turhia vaiheita. Riittää kun sotkee ainekset sekaisin ja kohottaa kipoissa, mistä suoraan kippaa jauhotetun taikinaköntin sellaisenaan kattilaan. Kattilassa paistaminen antaa mukavan mallisen leivän, mutta siihen tuon ohjeen hyvä puoli jääkin. Pitää kokeilla erilaisilla taikinoilla ja maustaa kunnolla leipää.

Mikä resepti?

Hupen reseptillä tein maailman parasta porkkanakakkua maailman parhaalle äidille ja vaimolle. Hyvää tuli!

Oon leiponut tasan kerran, 10 vuotta sitten, yhden tiikerikakun. Muuten on työnjako ollut että vaimo leipoo ja minä hoidan enempi ruuanlaittopuolta.

On toi ainaki lähellä originaalia. Ihmettelin vaan miten sait sotkua aikaiseksi niin ajattelin että tää on joku muu juttu.

Omat kokeilut on olleet erittäin onnistuneita, mutta niistä on jo sen verran aikaa, että en muista olenko säätänyt suolan määrää. Kuvatkin leivistä katosivat kuvapalvelimen muututtua maksulliseksi.

Tänään viimeksi tein kattilaleipää mutta höyryuunissa patonkipelleillä patongeiksi. Ei tullut sotkua ja maku oli täydellinen. Äitikin tykkäs. image.jpg

Olennaista on että kohotetaan vuorokausi lämpimässä. Itse pidän muovitettua kippoa leivinuunin päällä. Suolaa ei myöskään kannata säästellä. Ksml ohjeella saa kyllä niin hyvää leipää kuin leipä vain voi hyvää olla. On makua ja rakennetta. Täysi 10 pistettä.

Pelkistä vehnäjauhoista tehty leipä ei voi maistua muulle kuin vehnäjauhoille. Ihan sama kauan sitä kohottaa tai vaikka kohottaisi kullasta tehdysä vadissa. Samalla mauttomalle tuuballe maistuu kun suurin osa kaupoissa myytävistä leivistä.

Pelkistä vehnäjauhoista tehty leipä ei voi maistua muulle kuin vehnäjauhoille. Ihan sama kauan sitä kohottaa tai vaikka kohottaisi kullasta tehdysä vadissa.

Kun sen leivän antaa nousta lämpimässä/jääkaapissa tarpeeksi kauan niin bakteerit alkaa elämöimään ja makuja syntyy.

Kun sen leivän antaa nousta lämpimässä/jääkaapissa tarpeeksi kauan niin bakteerit alkaa elämöimään ja makuja syntyy.

Annoin kohota lämpimässä vuorokauden ja olen edelleen sitä mieltä että pelkillä vehnäjauhoilla ei saa hyvää leipää. Maistuu samalta kuin kaupasta ostettu vaaleista jauhosta tehty leipä, eli ei käytännössä miltään. Itse maustan patonkitaikinan aina vähintään tuoreella basilikalla, vuohenjuustolla, voilla ja tomaatilla.

Lisäksi ohjeessa mainitut taikinan taittelut ja liinaan taittelut ovat aivan turhia maun ja paistamisen kannalta.

Annoin kohota lämpimässä vuorokauden ja olen edelleen sitä mieltä että pelkillä vehnäjauhoilla ei saa hyvää leipää. Maistuu samalta kuin kaupasta ostettu vaaleista jauhosta tehty leipä, eli ei käytännössä miltään. Itse maustan patonkitaikinan aina vähintään tuoreella basilikalla, vuohenjuustolla, voilla ja tomaatilla.

Lisäksi ohjeessa mainitut taikinan taittelut ja liinaan taittelut ovat aivan turhia maun ja paistamisen kannalta.

Meillä taitaa sitten olla erilaiset makuaistit. Tai vaihtoehtoisesti määrittelemme hyvän maun eri tavalla. Itse olen ehdottomasti vehnäjauho-vesi-suola-hiiva-mies. Enemmän on vähemmän.

Pelkistä vehnäjauhoista tehty leipä ei voi maistua muulle kuin vehnäjauhoille. Ihan sama kauan sitä kohottaa tai vaikka kohottaisi kullasta tehdysä vadissa. Samalla mauttomalle tuuballe maistuu kun suurin osa kaupoissa myytävistä leivistä.

Sinähän puhut aivan höpöjä. Oletko kuullut fermentoinnista ja taikinajuuresta? Oletko käynyt Ranskassa syömässä patonkia?

Meillä taitaa sitten olla erilaiset makuaistit. Tai vaihtoehtoisesti määrittelemme hyvän maun eri tavalla. Itse olen ehdottomasti vehnäjauho-vesi-suola-hiiva-mies. Enemmän on vähemmän.

Dr Backer Ruetz:n sämpylöitä ja leipätuotteita maistelleena avautui silmät miten mautonta kotimainen leipä on. Kovin montaa tuotetta ei täältä löydy, jossa on siemeniä, jyviä, pähkinöitä, jne. mausteena. Lidlin kurpitsansiemensämpylät on ihan ok, mutta pitkä matka on ed. mainitun ketjun tuotteisiin.

Unsere Backwaren Infothek / Der Bäcker Ruetz / Tirol

Sinähän puhut aivan höpöjä. Oletko kuullut fermentoinnista ja taikinajuuresta? Oletko käynyt Ranskassa syömässä patonkia?

Olen käynyt syömässä. Miten se tai taikinajuuri tähän nyt kuuluu? Kommentoin alkup. kattilaleipäohjetta. Suurin osa kotimaassa myytävästä (markettivalikoimien)leivästä ei maistu myöskään juuri miltään. Ts. jos pitää siitä, pitää varmasti myös kattilaleivän mausta. Minä en pidä.

Ranskassa ajeltiin lyonista pariisiin ja sieltä saksaan ja useita leipomoita tuli testattua. Vain kaksi mahtavaa löytyi joista toinen tarjosi unohtumattoman makuelämyksen croissanttien suhteen ja toinen niin hyvää patonkia että piti kääntyä 40km päässä takaisin ja mennä ostamaan lisää. Ei sielläkään hyvä leipä itsestäänselvyys ole. On kyllä hemmetin outoa jos ei kattilaleipään tule makua ja rakennetta täydellisyyttä hipovalla tasolla. Olet varmasti tehnyt jotain väärin tai käyttänyt vanhaa jauhoa. Entäs hiivaa? Ethän vetänyt hans-välimäki -tyylisesti yliöverinä hiivaa siihen? Itse vihaan hiivan makuista leipää.

Ruetz vaikuttaa sivujen mukaan perus saksalaiselta "lämmitetään pakasteita uunissa" -leipomolta kuten Fazerilat Suomessa. Noita on Baijerissa 11 tusinassa.

Ranskassa ajeltiin lyonista pariisiin ja sieltä saksaan ja useita leipomoita tuli testattua. Vain kaksi mahtavaa löytyi joista toinen tarjosi unohtumattoman makuelämyksen croissanttien suhteen ja toinen niin hyvää patonkia että piti kääntyä 40km päässä takaisin ja mennä ostamaan lisää. Ei sielläkään hyvä leipä itsestäänselvyys ole. On kyllä hemmetin outoa jos ei kattilaleipään tule makua ja rakennetta täydellisyyttä hipovalla tasolla. Olet varmasti tehnyt jotain väärin tai käyttänyt vanhaa jauhoa. Entäs hiivaa? Ethän vetänyt hans-välimäki -tyylisesti yliöverinä hiivaa siihen? Itse vihaan hiivan makuista leipää.

Ruetz vaikuttaa sivujen mukaan perus saksalaiselta "lämmitetään pakasteita uunissa" -leipomolta kuten Fazerilat Suomessa. Noita on Baijerissa 11 tusinassa.

Ihan ohjeen mukaan tein ja raaka-aineissa ei ollut mitään vikaa. Leivän koostumus ja muoto oli hyvä, mutta siihen ohjeen hyvyys sitten jääkin. Lisäksi ohjeessa oli aiemmin mainitsemani mukaan ihan turhaa kikkailua ennen taikinan kattilaan kippaamista joka aiheuttaa turhaa sotkua. Jos pelkällä vehnäjauholla ja hiivalla saisi maailman parasta leipää, sitä saisi joka paikasta ja se maistuisi aina samalta.

Ei tosiaan varmasti leivota paikan päällä kys. sämpylöitä ja ovat teollisesti tuotettuja, mutta eivät ole myöskään pelkästä yhdestä jauhosta leivottuja. Silti ovat huomattavasti maukkaampia ja omaavat enemmän makua kuin kotimaiset tekeleet. Ei liene sattumaa miksi juomme esim. lageria niin paljon. Suomessa ei vain saa kritisoida mitään, koska onhan meillä kaikki asiat paremmin kuin muualla.

Itse en taas pidä mistään ylimääräisestä. En jyvistä, en grahamista, hiivaleipäjauhoa vihaan yli kaiken.
Perus-ranskalainen patonki ilman mitään ylimääräistä on juuri niin hyvää kuin leipä voi olla. Päälle korkeintaan reilu siivu suolaista voita.

Olen käynyt syömässä. Miten se tai taikinajuuri tähän nyt kuuluu? Kommentoin alkup. kattilaleipäohjetta. Suurin osa kotimaassa myytävästä (markettivalikoimien)leivästä ei maistu myöskään juuri miltään. Ts. jos pitää siitä, pitää varmasti myös kattilaleivän mausta. Minä en pidä.
Taikinajuuri kuuluu sikäli, että myös pelkistä vehnäjauhoista tehty leipä maistuu melko voimakkaaltakin, jos sen kohottaa juurella eikä hiivalla. Varsinkin jos antaa juuren käydä vähän aikaa taikinassa. Ero on se, mikä hapanleivällä ja hiivaleivällä nyt on.

Markettileivät nyt ovat Suomessa tosi huonolaatuisia, mutta jostain syystä täällä nyt ei vaan löydy markkinoita artesaanileiville. Ja suomalaisten leipämaku taitaa olla aika pullava. Leipomoista voi tehdä löytöjä.

Back
Ylös Bottom