Kokkausketju, reseptit

Ylikypsiksi en paista, kun se syytää tosiaan nesteet ulos jo aivan alkuvaiheessa. Voi olla että se massa on sitten ollut liian kylmää. :)

Tai sitten yrität paistaa niitä jollain kevytpannulla, kuten teflon? Kevytpannuissa on se hiton paha vika, että niissä ei ole lämpöä varaavaa massaa -> kun laitat lihapullat kuumalle pannulle, pannu jäähtyy välittömästi ja alkaa tuo kuivaksikeittäminen. Ruskistuminenkin alkaa vasta sitten, kun neste on riittävästi kiehunut pois.

Riittävän kuumalla valurautapannulla homma menee niin, että pannu kuumaksi (väittäisin, ettei lihapullissa lihan lämpötila ole niin justiinsa), pyörittää lihapullat pintaruskeiksi jokapuolelta, sitten lämpö (tosi) alas ja haudutus kypsäksi. Valurautapannu on aika ehdoton kampe, kun lihoja ruskistetaan, koska se varaa lämpöä niinpaljon, ettei paistopinta mene kylmäksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jaa, eipä ole tullut tuollainen mieleenkään. Mulla on aina ollut helvetin järeitä teflonpannuja (painavat ihan helvetisti), joilla kestää todella pitkään lämmetäkin. Eipä ole käynyt mielessäkään että ne jotenkin huonoja olisivat. Toki valurauta on aina valurauta.

Mullakin on noita "järeitä" ollut, tainnut varaava massa niissä olla kuparia, joka varaa rautaa heikommin lämpöä (tiheys ja ominaislämpökapasiteetti matalampia (ai kuinniin insinööri keittiössä :D )). Ainakin pohjasta näkynyt jotain kuparipintaa kun on hetken käyttänyt. Ongelmaksi näissäkin muodostunut se, että ne a) jäähtyy liian nopeasti, b) pinta ei kestä oikeesti kuumia lämpötiloja (teflon on muovia, joka alkaa hajota kun pinta lämpiää kunnolla) -> pannu äkkiä kakkana. Oon täysin kyllästynyt noihin teflonin tekokökköihin. Lähinnä ne tuntuu soveltuvan vihannesten ja marinoitujen (kanan)lihojen rauhalliseen kypsentelyyn, mutta jos paistamaan aletaan, valurautaa, lämpöä, ja voita riittävästi, hyvä tulloo ja ruoka maistuu.

Tietysti jos tämä ei ole lihapullanpaistajamme ongelma, sitten ollaan yhtä ulalla kaikki :)

Mullakin on noita "järeitä" ollut, tainnut varaava massa niissä olla kuparia, joka varaa rautaa heikommin lämpöä (tiheys ja ominaislämpökapasiteetti matalampia (ai kuinniin insinööri keittiössä :D )). Ainakin pohjasta näkynyt jotain kuparipintaa kun on hetken käyttänyt. Ongelmaksi näissäkin muodostunut se, että ne a) jäähtyy liian nopeasti, b) pinta ei kestä oikeesti kuumia lämpötiloja (teflon on muovia, joka alkaa hajota kun pinta lämpiää kunnolla) -> pannu äkkiä kakkana. Oon täysin kyllästynyt noihin teflonin tekokökköihin. Lähinnä ne tuntuu soveltuvan vihannesten ja marinoitujen (kanan)lihojen rauhalliseen kypsentelyyn, mutta jos paistamaan aletaan, valurautaa, lämpöä, ja voita riittävästi, hyvä tulloo ja ruoka maistuu.

Mä käytän teflonpannuja just niinkuin niitä ei kuuluisi käyttää :D Vedän tyhjänä ihan helvetin kuumaksi ja paistelen sitten mitä paistelen. Vaihdan yleensä kerran vuoteen sen pannun (tefalilta -40% kaverin kautta) vaikkei se vielä silloin vaihtokunnossa olisikaan. Oon paistellut jonkunverran valurautapannullakin, ja onhan se helvetin hyvä ei siinä mitään. Oon vaan niin mukavuudenhaluinen, että koen teflonin omaan käyttööni kätevämmäksi. Tosin en pannulla juuri omelettia, lettuja yms kummempia paistakaan. Valurautapannussa se lämpö oli kyllä huikea, mutta itseäni häiritsi se miten herkästi siihen tarttuu kiinni jos yhtään arpoo muualla jotain samaan aikaan, ja en käytä voita paistamiseen vaan öljyä ja se perhana räiskyy.

Lähes kaikki tulee paistettua kunnon wokkipannussa johon löytyy tarvittaessa kansikin :haart:

Tästä ei paljoa enää sapuska parane:

vartaat.jpg

Satay-kastikkeen reseptin löydät tästä:
Synkän metsän kokkailut: Satay kastike

Suosittelen, todellakin.

Relissin ohje löytyy esim. tästä:

http://www.nelonen.fi/sites/nelonen.fi/files/print_farang_menu_night_market.pdf

Makea Etikka
0,5 dl sokeria
1dl valkoista riisietikkaa
2kpl korianterin juuria
3kpl valkopippuria

Kurkkurelissi
0,5 pitkä kurkku
1 banaanisalotti, ohueksi viipaloituna
1 dl korianterinlehtiä
1 punainen chili, ohueksi leikattuna
2 cm pala inkivääriä, ohueksi leikattuna

Tee makea etikka. Kiehauta ainekset keskenään ja anna hautua n. 5 minuuttia ja jäähdytä.
Tee relissi. Leikkaa kurkku pitkittäin neljään osaan, ja sen jälkeen ohuiksi siivuiksi.
Sekoita kulhossa keskenään kurkku ja relissin loput aineet.
Asettele kulhoon ja kaada päälle jäähtynyt makea etikka

Kanojen marinaadin resepti pitänee joskus kirjoittaa ylös, sen näkee kyllä Farang -kirjasta.

Kanamunan määräkin voi olla kyllä yksi tekijä. Laitan sitä aina vähän summanmutikassa lihapullataikinaan. Pannu on kyllä teflon, joku Hackmannin Kovanaama tms.

voiko valurauta pannua käyttää tuollaisella keraamisella liedellä?
mulla on pelkkiä teflon pannuja ja mä haluaisin valurautaisen, koska mummolan läskisoosi ei muulla onnistu, mutta meneeks mun liesi pilalle siitä?

Tein tänään tota "nyhtökanaa" tällä reseptillä tai "sinne päin": Maistuis varmaan sullekin!: Nyhtökanaburgerit

Mun mielestä siitä tuli ihan hyvää, mutta pulled pork on ehkä parempaa. Miehen mielestä tämä pulled chicken taas oli ehkä jopa parempaa, kuin pulled pork.

En jaksanut alkaa veivaamaan luisten koipipalojen kanssa, vaikka niissä onkin makua ja rasvaa enemmän, joten käytin tohon marinoimattomia broilerin fileesuikaleita yht. 1350 grammaa. Maustoin suikaleita ensi alkuun suolalla sekä noilla muilla maustejauheilla. Sen jälkeen laitoin ne univuokaan ja kaadoin päälle voimakasta kana-kasvislientä (yht. 3 liemikuutiota ½ -1 litrassa vettä) siten, että suikaleet peittyivät.

Lopuksi laitoin suikaleet uuniin 200 asteeseen ja kävin lisäämässä vuokaan vettä aina kun sitä oli haihtunut "liikaa". Kypsensin suikaleita uunissa vajaa parin tuntia, jonka jälkeen kaadoin ylimääräisen liemen erilliseen astiaan ja möyhensin kypsät suikaleet kahdella haarukalla. Lopuksi kaadoin broiskun päälle osan paistoliemestä.

Kastikkeen tein erikseen. En laittanut siihen tuorechiliä, koska tota ruokaa söi 2-vuotias lapsi (chilijauhetta ja cayennea laitoin). Käytin kastikkeeseen tota paseerattua tomaattia yht. 500 grammaa ja ruokosokeria ehkä noin 3 rkl. Lisäksi laitoin ylimääräiseksi lisämausteeksi Caj P:n Rub Smoke Chipotlea: Rub Smoke Chipotle 57g - Caj P - Tuotteet - Haugen-Gruppen

Kun olin hauduttanut kastiketta tarpeeksi pitkään, sekoitin kastikkeen nyhdetyn broiskun sekaan. Nyhtökana on parempaa, kun kastikkeen antaa ajan kanssa vähän imeytyä sinne broiskunlihan joukkoon.

Mä maistoin tota tänään vaan ihan haarukalla. Mies söin salaatin kera. Mun mielestä tota kannattaa syödä hampurilaisten tai tortillan välissä. Tai sitten tehdä siitä esim. jonkinlaista lasagnea.

Paljon nopeatekoisempi kuin pulled pork, jota mulla on tapana kypsentää uunissa yli 10h. Ja tosi nopea "nyhtää".

^

Tässä tota pulled chicken -jutskaa tortillalätyn välissä. Muut ainekset olivat sitä, mitä jääkaapista sattui löytymään eli salaattia, kurkkua, suolakurkkua, tomaattia, sulatettua cheddar-juustoa ja vähän salaattikastiketta.

2-10.jpg

Ammnammmnammm :kuola:
Pitänyt jo pitkään väsätä kunnon nacho cheese megamaster fuckface plate.

Kävin ostamassa tortillachipsejä, 600g stydiä cheddaria, 200g härkää (jauhettuna) , 200g nautaa (sama homma), tomaatteja, yms. Raastoin cheddarit semmoselle uunin kestävälle jättilautaselle/tarjottimelle ja sulatin ne uunissa, heittelin sekaan pieniä biittejä jalapenoa. Samalla vedin nuo lihat pienen pieniksi ja suhautin pannulla ihan vaan hetken et tuli vähän väriä pintaan. Pilkoin tomaatit kuutioiksi ja heitin ne hetkeksi etikkaan ja sitruunamehuun ja sokeria päälle. Sit vaan tökin niitä tortillachipsejä ympäri sitä tarjotinta, ympäriinsä myös tomaattia ja lihapaloja.

Nyt vedän täällä silmät punaisena. Best mucnhies ever! :kippis1:

Tortanoa eilisillalta. Täytteenä oli savukasleria, ilmakuivattua kinkkua, aurinkokuivattua tomaattia, pestoa, sipulia ja juustoa. Hemmetin hyvää.

tortano.jpg

Tein tänään tota "nyhtökanaa" tällä reseptillä tai "sinne päin"

Piti testata kanssa fileillä. Vaikea on kanasta parempaakaan saada.

Tosin mokasin laittamalla liikaa lämpöä jolloin koko systeemi paloi pohjaan. (todella huono idea alkaa jotain kanaa paistamaan hellalla, uuniin se pitää laittaa) Sai siitä kanat pelastettua ja maistui noinkin, mutta varmaan vielä parempi jos saa vielä liemen mukaan. Mitenkähän käy jos kokonaisista koivista alkaa, niistä tulee kuitenkin useampi desi rasvaa. Vai onko se kaikki rasva nahassa, jolloin ei tule niin paljon jos nyhtää nahan ennen paistoa?

Piti testata kanssa fileillä. Vaikea on kanasta parempaakaan saada.

Tosin mokasin laittamalla liikaa lämpöä jolloin koko systeemi paloi pohjaan. (todella huono idea alkaa jotain kanaa paistamaan hellalla, uuniin se pitää laittaa) Sai siitä kanat pelastettua ja maistui noinkin, mutta varmaan vielä parempi jos saa vielä liemen mukaan. Mitenkähän käy jos kokonaisista koivista alkaa, niistä tulee kuitenkin useampi desi rasvaa. Vai onko se kaikki rasva nahassa, jolloin ei tule niin paljon jos nyhtää nahan ennen paistoa?

Eikai se kaikki mitä sieltä valuu pelkkää rasvaa ole? Nahassahan sitä on aika helvetisti tosiaan (vaan perhana että se on hyväääää... :D).

Tilasin pääsiäiseksi sianpotkia. En ole koskaan näitä tehnyt. Onko jollain antaa hyvää reseptiä tähän? Tämä näyttää hyvälle.

Tuo näyttää ihan helvetin hyvältä. Muutenkin. Pitkään haudutettu, hyvin maustettu liha ei voi olla muuta kuin onnistuminen.
Ohjeen lopussa ollut kohta sopii myös täydellisesti pääsiäispöytään:
Tarjoa oluen kera. Lisukkeeksi hyvää saksalaista sinappia ja marssimusiikkia.

Back
Ylös Bottom