Kokkausketju, reseptit

Prismasta saa edullisesti ruotsalaisen firman valmistama valurautainen pata =) loistava!

- - - Updated - - -

valurauta pata ehdottomasti!

- - - Updated - - -

voi käyttää liedellä sekä uunissa! ja kestää ikuisuuden!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No kysytään sitten näin, onko suositella pataa?

Muuten käppäilen vaan kauppaan ja otan sen joka käteen tuntuu hyvältä. Wokkipannu löytyy jo ja pataa oon siis ostamassa :D

Ostaisin valurautaisen tai emalipintaisen padan. Valurautaista voi joutua öljyämään, että pysyy hyvänä. Valurautaiset yleensä hiukan halvempia.

Valurautaista ei saa pestä saippualla vaan vedellä ja se pitää öljytä heti sen jälkeen, normaalin heittää vaan tiskikoneeseen.

Käytön jälkeen pesee sen kuumalla vedellä ja hierasee vähän öljyä pintaan.
Ei ole suuri vaiva! kestää sit kumminkin loppuelämän se pata.

voi valurautasen pestä pesuaineellakin jos on pakko. sit joutuu vaa öljyymään sen kunnolla

- - - Updated - - -

koska se on huokosta ja voi alkaa valumaan! mutta valurauta on kaikista parasta on kyse padasta tai pannusta.

Rasvapoltettuun pintaan ei oikein mikään tartu niin kovin kiini , että tarvitsisi käyttää pesuainetta. mutta jos on aivan pakko niin miedolla pesuvedellä.

- - - Updated - - -

toki jos käyttää pesuainetta niin sit sitten todennäkösesti joutuu sen rasvapolttamaan uudelleen

Etenkään kotimaiset kasvihuonetomaatit tai vastaavat tuontituotteet eivät välttämättä vedä vertoja avomaalla kasvaneille italialaisille herkuille, jotka on murskattu sekä tölkitetty paikallisesti lajille ihanteellisissa olosuhteissa sekä lajikkeista.
Tomaatit ovat myös siitä poikkeuksellinen säilyke, että niiden ravintoarvot jopa paranevat tölkissä. Tapahtuu jotain kemiallisia reaktioita...

On siis olemassa tilanteita, jolloin "tein itse" ei kokkauksessa olekaan parempi kuin "joku toinen teki paremmin sekä purkitti".

Varmasti näinkin, mutta ainakin ne kerrat, kun olen itse kaltannut ja tehnyt soossit/keitot tuoretomaateista, ovat onnistuneet erinomaisesti ja maku on ollut paljon parempi, kuin tölkkikamasta tekemäni.

Tarkoitus olisi tänään tekaista lihapullia, mutta mietin että kuinkahan paljon sillä on vaikutusta jos laittaa koko kananmunien sijasta vain keltuaiset sinne mureketaikinan sekaan?

En ole ottanut tavaksi laittaa mitään kananmunia lihapulliin. Pitäisköhän koittaa?

Minkäslaisella reseptillä olette tehneet parhaat lihapullanne?

Minulla niistä tulee usein niin tympeän makuisia reseptistä riippumatta ja ihmettelen miten ravintoloissa ovat usein aivan toista luokkaa.

Minulla niistä tulee usein niin tympeän makuisia reseptistä riippumatta ja ihmettelen miten ravintoloissa ovat usein aivan toista luokkaa.

Reseptejä lienee yhtä monta kun tekijää. Oma suosikki tällä hetkellä Kreetalaiset lihapullat (tsutsukakia). Ohje vähän hatusta mutta voin tarkentaa myöhemmin.

- 500g karitsan jauhelihaa, perus jauhelihakin menee
- nippu hienonnettua minttua, joku 1 dl
- 1-2 sipulia
- 3-4 valkosipulin kynttä
- 1 muna
- 1 dl valkkaria
- suolaa
- pikkasen mustaapippuria
- sopivia jauhoja vähän sekaan jottei jää ihan vetiseksi ja pystyy käsittelemään.

Kaikki sekasin ja pyöritys palloiksi. Ennen paistoa pyöritys jossain jauhossa. Paistetaan pannulla lähes kypsiksi oliviiöljyssä, tarkkana saa olla jottei mee murusiksi kun kääntelee.

Soosi:
- 1-2 törppöä tomaattimurskaa
- 1-2dl valkkaria
- sokeri
- suola
- mustapippuria

Murska pannulle lämpiään ja mausteet sekaan. Vähän kiehutusta ja valkkari sekaan 5min keittoa. Lopuksi pullat sekaan ja vielä 10min hellalla.

Maustamisestahan se on kiinni. Mun salainen ase on teriyaki-kastike, sitä kun lorauttaa kunnon satsin taikinaan niin jo tulee maistuvia pullia :thumbs:
Muuten normi resepti ilman munaa, naudan 17% jauhista, kuullotettua sipulia, suolaa, pippuria ja paprikajauhetta sekä maito-korppujauhomössöä. Uunissa 200 astetta ja puoli tuntia.

Rakuuna sopii lihapulliin kuin nyrkki silmään ja muna muuttaa koostumusta hieman, joten joskus laitan, joskus en. Tosin käytän pelkkiä keltuaisia, koska en tykkää siitä kun valkuaisen maku tunkee läpi lihapullista. Pientä määrää perunajauhojakin voi kokeilla taikinan seassa.

Kiitti vinkeistä. Täytynee testata. Olen tosiaan joutunut pettymään mitä erilaisimpiin lihapullaresepteihin kerta toisensa jälkeen... Mutta eihän se nyt täysi menetys koskaan ole, jos saa pötsinsä täytettyä. :)

Vielä noista tomaattimurskista... Yksi mainio tapa kiertää heikompilaatuiset murskat on yksinkertaisesti ostaa paseerattua tomaattia (eli joissa tomaatti on kuorittu ja ajettu erittäin tiheän siivilän läpi). Ne ovat yleensä jopa halvimmissa merkeissä aika tasalaatuisia. Ei ole vedellä lantrattua mehua, kantoja tai isoja sattumia seassa, mutta toimivat useimmissa ruoissa aivan yhtä hyvin kuin paremmat murskat.

Kiitti vinkeistä. Täytynee testata. Olen tosiaan joutunut pettymään mitä erilaisimpiin lihapullaresepteihin kerta toisensa jälkeen... Mutta eihän se nyt täysi menetys koskaan ole, jos saa pötsinsä täytettyä. :)

Vielä noista tomaattimurskista... Yksi mainio tapa kiertää heikompilaatuiset murskat on yksinkertaisesti ostaa paseerattua tomaattia (eli joissa tomaatti on kuorittu ja ajettu erittäin tiheän siivilän läpi). Ne ovat yleensä jopa halvimmissa merkeissä aika tasalaatuisia. Ei ole vedellä lantrattua mehua, kantoja tai isoja sattumia seassa, mutta toimivat useimmissa ruoissa aivan yhtä hyvin kuin paremmat murskat.

Tämä.

Itse ostan melkein yhtä usein paseerattua kuin hyvää murskaakin.

Mä en taasen ymmärrä tuota tomaattimurskista jauhamista. Ostin joskus muttikohun jälkimainingeissa sitä kohutomskua eikä se mun mielestä eronnut mitenkään edukseen noista 20 sentin pöniköistä.

On niissä kyllä eroa. Jossain halvoissa x-tran, euroshopperin yms tomaattimurskissa on helvetisti vettä tai tomaattimehua mukana. Sit ne on sellaista löysää lirua. Makua ei myöskään ole ollenkaan, mut sitähän toki saa laitettua.

Itse kyllä laitan possua sen 50% aina. Muut lihat ympärillä vaihtelee. Pullat ei kertakaikkiaan onnistu ilman porsnaa täydellisesti.

Muttia olen itsekin ostellut kohun seurauksena ja onhan se aika jees.

Synkän metsän kokkailut: Jättilihapullat tomaattikastikkeessa

puhalillat.jpg

Tomaattimurska tosiaan esim. Muttia. Kannattaa pistää vaikka vierekkäin kippoihin niitä, vertailla ulkonäköä ja makua sitten. Ei sen jälkeen voi enää euroshoppereita ja muuta pirkkapaskaa edes ajatella. Noissa halvoissa on enemmänkin tomaatin kantoja vesiliemessä, Mutti on tasalaatuista tomaatista (eri lajikkeestakin = eri makuista) tehtyä murskaa.

Mä voin varauksetta suositella tuota Hupen lihapullareseptiä. Tein tuolla joskus ja ei hyvää päivää miten hyviä pullia muuten olivatkaan. Tein kylkeen pottumuusia ja oli aivan mahtavaa settiä.

Ostin eilen extemporena seitiä :D Litukasta, niitä seitifileitä. Toimisko jos käyttäis hetken Qmalla pannulla molemminpuolin, löis ne limittäin uunivuokaan ja heittäis sinne sekaan jonkun creme bonjourin ja päälle vähän juustoraastetta?

Jotain muita ideoita?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom