Kokkausketju, reseptit

Paisto-ohjeita on netti pullollaan, googlella kyllä löytyy. Paistoaika riippuu pihvin paksuudesta, mutta jos kypsäksi paistat (ja muutenkin) on tärkeää, että liha on huoneenlämpöistä, kun alat sitä paistamaan ja kunnon vetäytyminen foliossa paiston jälkeen. Ainoa oikea lisuke on valkosipulikermaperunat ja soosin teet sinapista ja kermasta siinä samalla pannulla, missä paistat pihvit (pesemättä pannua). Helppoon soosiin löytyy netistä ohjeita tusinoittain.

Jos naisia syömässä, voithan nakata salaatit kylkeen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tämä resepti aiheutti ryntäyksen tomaattimurskaosastolle | m.iltalehti.fi

Kokeilin tänään uteliasuudesta tuota Henri Alenin tomaattikastiketta, joka oli viime päivinä somessa näkyvillä. Itselläni asia lähti liikkeelle, kun kaupassa olllessani kurkkasin uteliasuuttani tomaattikastikehyllyihin, ovatko ne todellakin tyhjiä. No, olivathan ne, mutta pari purkkia Muttia löytyi ja ne lähti matkaan. Aikaisemmin hyvää kotitekoista tomaattikastiketta on tullut tehtyä nopeasti, eli vain tomaattipyre, tomaattimurska sekaisin, hiukan fariinisokeria ja reilusti mustapippuria ja suolaa, että maistuu jollekin.

Mutta tämä sosiaalisen median tomaattikastike. Olikin yllätys kuinka maukasta tomaattikastike voikaan olla, ja jos jaksaa vielä tehdä ohjeen mukaan noin pitkäkestoisesti.

Ite on tullut ostettua aina halvinta kuraa tomaattimurskana, miettinyt että ei noissa nyt voi mitään eroja olla. Olin väärässä. Tuo MUTTI oli ihan oikeasti toimivaa tavaraa.

Onko tuo sous vide kaiken kehumisen ja hypen arvoista? En tiedä pitäisikö kokeilla ihan vaan vakuumipakatulla lihalla ilman mitään laitteita vesihauteessa/uunissa.
Niin, ei kai tuossa muuta kysymysmerkkiä ole, kuin että miten pitkälle tommonen uunissa valmistaminen ajaa saman asian. Mulla ei riitä tietämys, että miten tarkkaa ja olennaista se lämmön tasaisuus on lopputuloksen kannalta.

Kokeilkaapa joskus tehdä se tomaattikastike/-keitto ihan oikeista tomaateista. Se ei ole vaikeaa.

Tomaatit pitää kaltata. Eli tomaattiin pitää tehdä sellainen ristiviilto, jonka jälkeen se upotetaan ihan hetkeksi kiehuvaan veteen ja nostetaan pois. Tämän jälkeen tomaatin kuori lähtee kuoriutumaan siitä viillon kohdalta käsin irroittamalla lähes itsekseen. Sen jälkeen tomaatista poistetaan kannat ja halutessaan voi poistaa myös vähän sitä vetistä siemenkotaosiota.

Tomaatin kalttaus - YouTube

Tämän jälkeen tomaattikastike tehdään ihan normaalisti. On tärkeää, että kastikkeen joukkoon laitetaan sokeria, joka pehmentää kastikkeen/keiton makua.

- - - Updated - - -

Jos viikonloppuna repäsis ja ostas pötkön naudan sisäfilettä ja vääntäs pihvit. Ikinä en ole moista itse tehnyt, syönyt kylläkin. Mikä ois täydellinen valmistustapa jos pihveistä haluaa kypsiä, ei siis mitään verestäviä tai edes mediumeja ja mitä lisukkeita tuon kanssa kandeis tarjota?

Mä olen sitä mieltä, että lihan kypsentäminen täysin kypsäksi kuivattaa sitä lihaa liikaa. Tästä syystä tekisin itse niin, että hauduttaisin sen pihvin kypsäksi jossain hyvässä kastikkeessa, esim. kerma-pippurikastikkeessa.

Ragu alla Bolognese

Google translation siitä aidosta, ainoasta oikeasta reseptistä italiasta englanniksi.

Region of belonging: Emilia Romagna
Category: Sauces
Ingredients: 300 grams of lean beef (or folder fesone belly or shoulder or spindle) coarse ground, 150 g of bacon, 50 g of yellow carrot, 50 g celery, 50 g onion, 300 g tomato puree or tomatoes, ½ cup of dry white wine, ½ cup of whole milk, a little broth, olive oil or butter, salt, pepper, ½ cup of cream to mount (optional)

Suomennosta:
300gr jauhelihaa
150gr pekonia
50gr porkkanaa
50gr selleriä
50gr sipulia
300gr purkkitomaatteja
1dl kuivaa valkoviintä, punainenkin passaa
1dl täysmaitoa
Hieman lihalientä
Oliiviöljyä
Suolaa
Pippuria
(1dl kermaa)

Preparation: Melt in a pan, preferably earthenware or thick aluminum, about 20 cm, the bacon cut into cubes first and then finely chopped with a mezzaluna. Combine 3 tablespoons of olive oil or 50g butter and the chopped veges and let dry gently purposes. Combine the ground beef and mix well with a wooden spoon until brown making it "sizzles." Add the wine and stir gently until it is completely evaporated. Combine the past or peeled, cover and simmer slowly for about 2 hours, adding, when necessary, broth, towards the end add the milk to soften the acidity of the tomato. Season with salt and pepper. Eventually, when the sauce is ready, according to the custom of Bologna, add cream if you use it to flavor dried pasta. For the noodles its use is escludere.Questa is the recipe for "discounted" the true Bolognese Sauce, filed October 17, 1982 by the Bolognese delegation of Italian cuisine at the Chamber of Commerce of Bologna.

Kokeilkaapa joskus tehdä se tomaattikastike/-keitto ihan oikeista tomaateista. Se ei ole vaikeaa.

Tomaatit pitää kaltata. Eli tomaattiin pitää tehdä sellainen ristiviilto, jonka jälkeen se upotetaan ihan hetkeksi kiehuvaan veteen ja nostetaan pois. Tämän jälkeen tomaatin kuori lähtee kuoriutumaan siitä viillon kohdalta käsin irroittamalla lähes itsekseen. Sen jälkeen tomaatista poistetaan kannat ja halutessaan voi poistaa myös vähän sitä vetistä siemenkotaosiota.

Tomaatin kalttaus - YouTube

Tämän jälkeen tomaattikastike tehdään ihan normaalisti. On tärkeää, että kastikkeen joukkoon laitetaan sokeria, joka pehmentää kastikkeen/keiton makua.

- - - Updated - - -

Mä olen sitä mieltä, että lihan kypsentäminen täysin kypsäksi kuivattaa sitä lihaa liikaa. Tästä syystä tekisin itse niin, että hauduttaisin sen pihvin kypsäksi jossain hyvässä kastikkeessa, esim. kerma-pippurikastikkeessa.

Suomesta ei vaan tunnu kaupasta saavan koskaan kypsiä tomaatteja. Niissä ei ole koskaan "tarpeeksi" makua. Eri juttu jos saa omasta puutarhasta tomaatteja, niistä saa hyvän kastikkeen.

Ei se vaikeaa olekaan, mutta valmis tomaattisoosi ajaa aika hyvin asiansa, kehtaamisestahan tuo on vain kiinni. Katsoin kaupassa että kotimaiset tomaatit 5.49e/kg. Sit kun miettii mitä nuo valmiit soosit maksaa, 0.4-0.99e / purkki, niin harvoin tulee kyllä itse tehtyä tuota tomaattisoosia.

Tuolta löytyy jo muutama hyvä resepti ja lisää tulee viikottain. Ostin domainin just äsken (10min sitten) ja hetki menee dns-asetusten päivittyessä kaikkialle.

Kiva idea tuo "pallovalitsin" alussa. Ainut mikä vähän häiritsee tuossa ulkoasussa niin tavutus ruoan nimessä tuon pallon sisällä. Yhhyh. :) Mutta sisältö hyvä.

Maa-artisokkakeittoa tehdessä kandee varata hermot ja joku pienisorminen kuorija. Ne on nääs semmosia jöttelöitä että uh, never again. :D

Suomesta ei vaan tunnu kaupasta saavan koskaan kypsiä tomaatteja. Niissä ei ole koskaan "tarpeeksi" makua. Eri juttu jos saa omasta puutarhasta tomaatteja, niistä saa hyvän kastikkeen.

Ei se vaikeaa olekaan, mutta valmis tomaattisoosi ajaa aika hyvin asiansa, kehtaamisestahan tuo on vain kiinni. Katsoin kaupassa että kotimaiset tomaatit 5.49e/kg. Sit kun miettii mitä nuo valmiit soosit maksaa, 0.4-0.99e / purkki, niin harvoin tulee kyllä itse tehtyä tuota tomaattisoosia.

Mäkin teen useimmiten tölkkitomaatista, mutta kyllä tuoreista tulee parempaa. Lidlissä myydään tomaattia ihan edullisesti. Ja jos tomaatit eivät ole kypsiä, kannattaa niitä kypsyttää muutama päivä pussissa. Se on totta, ettei Suomessa myytävissä tomaateissa ole niin paljon sitä makua, mutta silti niistä tulee hyvää kastiketta/keittoa.

Sen lisäksi että mä pehmennän makua sokerilla, niin laitan joukkoon toisinaan myös lorauksen kermaa tai vaikkapa tuorejuustoa.

Niin, ei kai tuossa muuta kysymysmerkkiä ole, kuin että miten pitkälle tommonen uunissa valmistaminen ajaa saman asian. Mulla ei riitä tietämys, että miten tarkkaa ja olennaista se lämmön tasaisuus on lopputuloksen kannalta.
Takuulla mitä tarkempi ja tasaisempi lämpö sitä parempi, mutta ilmeisesti köyhän miehen metodeilla pääsee hyvään lopputulokseen. Itselleni suurin huoli tuossa on lähinnä elintarviketurvallisuus eikä niinkään onko lopputulos erinomainen vai loistava.

Tätä velvtointimetodia pitää koitella:

Kokeilin, ja...
thumb.jpg

Tein valkuais&maizena kombolla ja ulkopaistilla wokkia. Mureeta tuli, ei ihan kiinaraflatasoa, mutta sinnepäi.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
^Mimmonen liesi?

Tommonen perus kaasuliesi.

Perehdyin nyt tuossa vähän asiaan ja kunnon wokkiburnerit näköjään tuottaa noin 10-20kw tehon ja kaasu tulee hiukan kovemmalla paineella niissä myös. Nää normaalit kaasuliedet isoimmalla polttimolla joku about 6kw ja kaasu virtaa aika heikolla paineella. Eipä taida tolla mun kaasuliedella tehdä mitään, jos haluis oikeaoppisesti wokata. Tietysti tosi pieniä määriä kerrallaan voisi wokata ettei wokki pääsisi jäähtymään ruoka-aineista.

Tuo somessa pyörinyt tomaattikastike lähti aivan lapasesta. Kellekkään täällä ketjussa tuskin tuli yllätyksenä että, jos ruokaan ja sen valmistukseen käyttää aikaa edes puolituntia. On se varmana parempaa, kun hätäsenä väännetty makaronimössö.

Mut juu, Mutti tomaattimurskana on hyvää. Itse usein koittelen eri tuotteita kaupan hyllystä ja Mutti on ollut toimivin tuolta saralta. Mutta jälleen, ylläri että kalliimpi tuote on parempi kuin halpa euroshopper. Vaikka ei se toki kaikkeen päde, euroshopperin mozzarella on kyllä hintalaatusuhteeltaan hyvää.

Niin, jonkinlainen karvahattukokkaajan havainto on ollut se, että tomaattipohjaisen kastikkeen maku paranee huomattavasti, kun a) siitä leikkaa karvauden pois ja b) sen antaa kypsyä pidempään. Kunnollisen maustamisen olis voinut vielä lisätä.

Suositut

Back
Ylös Bottom