Kokkausketju, reseptit

Olen tuota Mutti-murskaa nyt ostanut tölkkitolkulla, kun ovat tarjouksessa johtuen tästä villityksestä. On se ehkä hiukan parempaa kuin vaikkapa Lidlin tölkkimurska, jota on ilmeisesti tomaattimehulla jatkettu... Pienenä miinuksena Muttiin on lisätty suolaa. Minä kun tykkään annostella ruokiin suolan mahdollisimman pitkälle itse.

Löysin äskettäin myös linssit ja nyt on tullut niitä käytettyä paljon. Edullinen, erittäin proteiinipitoinen (24g / 100g), yllättävän hyvänmakuinen sekä helppoa laittaa (huuhtasee ja keittää vähintään kymmenisen minuuttia).

Tämmösen padan tein äsken, josta tuli todella hyvää:
Paketti jauhelihaa
100g kuivattuja tai tölkki punaisia linssejä
Tölkki tomaattimurskaa
Sipulia
Paprika pilkottuna
Porkkana viipaloituna
Ja mausteeksi esim. pippuria, lihaliemikuutio, valkosipulia, oreganoa, tinjamia, chiliä...

Kaikki samaan pataan jauhelihan ruskistamisen ja sipulin kuulottamisen jälkeen. Kypsentelee niin kauan kuin malttaa nälältään odottaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ompa tullut tehtyä taas pöperöä.
itse olen osittain karsastanut possua koska se menee niin herkästi kuivaksi ja jos jää hiukan raa-aksi on se roskiskamaa.
Nyt kuitenkin reipastuin ja kokeilin leivitystä. Eli ostin snelmannin 600g:n paketin possun ulkofilepihvejä (koska ei ollut smarketissa paloja :() ja hakkasin ne ensin litteäksi. Sitten pöydälle 3 lautasta (keskimmäinen syvä), joista ensimmäiseen vehnäjauhoja, toiseen kanamuna rikottuna ja vähän vettä ja kolmanteen korppujauhoja. Sitten tein 4 normi lättyä ja 4 täytettyä. = 4 kpl wieninleike ja 4 kpl sveitsinleike. Kaikki suolasin ja pippuroin myllyistä suoraan molemmille puolille maustaen. Sveitsin leikkeeseen tuli 1 siivu voileipäkinkkua ja 2 siivua cheddar sulatejuustosiivua sisälle. Eli lätty pöydälle, täytteen keskelle ja kiinni paketti. Ne leivitin seuraavasti: Ensin vehnäjauhoissa pyörittelyä, sitten kananmunaan ja viimetteeks korppujauhoon. Wieninleikkeen täräytin vain korppujauhoissa.

Paistinpannulle reippaasti öljyä ja 1-9 asteikon hellalla pistin 6-7 lämpöä. Siinä sitten käristin pifvit niin, että väriä saivat. Sveitsinleikkeissä pitää muistaa kääntää se pystyyn lopuksi, jotta saa kypsäksi sen taittokohdan.

Kyllä sitä näköjään saa possusta i-h-a-n H-e-l-v-e-t-i-n hyvää :D Varsinkin cheddarjuustolla täytetty sveitsinleike oli nannaa. Ja mikä parasta, itse raaka-aine on vähärasvainen ja edukas. :)

Tulipahan tehtyä ensimmäistä kertaa jerk kanaa... JA oli muutes ihan älyttömän hyvää! :) Nappasin oikein kuvankin ja sen alla linkki reseptiin!

1560668_10200737804682532_1762429687_n.jpg

Food Wishes Video Recipes: Jerk Chicken Wings ? Classic Jamaican Super Bowl Food

Onko tuo sous vide kaiken kehumisen ja hypen arvoista? En tiedä pitäisikö kokeilla ihan vaan vakuumipakatulla lihalla ilman mitään laitteita vesihauteessa/uunissa.

On se, varsinkin jos sattuu jostain saamaan halvalla jotain "huonompia" ruhon osia niin sous videllä niistä saa hyvää ja mureaa.

Kotikäyttöön tämän hetken järkevin laite on Anova: Anova Sous Vide Immersion Circulators joka tulee Suomeen posteineen ja tulleineen noin 250€:llä. Kaveriksi vakuumikone (oman lompakon paksuuden mukaan) ja joku astia, esim. Polykarbonaattiastia 1/2 GN, 11,7 litraa-66220P Chez Marius verkkokauppa (fi). Lisätietoa menetelmästä löytyy esim. Käytännönläheinen opas Sous Vide -ruoanlaittoon.

Sopii kiireiselle bodarillekin, kun tuolla menetelmällä voi vääntää mehukkaat broilerinfileet kerralla koko viikoksi. Kun jäähdytyksen tekee nopeasti (eli astiassa missä on puolet vettä ja puolet jäätä), säilyy kypsennetyt kanatkin jääkaapissa helposti viikon, syöntihetkellä sitten mikron kautta.

Mun jääkaapissa säilyy kypsennetty kana viikon, ilman kummosempia temppuja.

Viikkoo pidän siis sellasena aikana, et sen sisällä valmistettua safkaa syön vielä ihan hyvissä mielin. Johtuu varmaan siitä, että ruuan roskiin heittäminen on erittäin epämiellyttävää itelle.

Väkersin vähän rahkalettuja kera savulohitahnan. Loppuviikon vedänkin sit taas makaroonia ja maustamatonta jauhelihaa tubbbberware-kipoista joka vitun päivä, koska hcpodivitnesspeijpilaiffi.

2nirxp1.jpg

Plätyt:
-Purkki rahkaa (vitness!)
-4 munaa
-Äböut kourallinen jauhoja (miul ol kaura- ja ohrajauhoja sekasin, mut mikä vaan käy)
-Suolaa ripahus

Sotke kamat yhteen kulhossa. Lämmitä paistinpannu (valarautapannu sit hei, ne hepposet muovipannut on naisille, lapsille ja muille heikkomielisille) ja veistele köntsä voita pannulle tirisemään. Visko ruokalusikalla taikinata pannulle pikku lettusiksi. Paistele hissuksiin, nää on paksumpia ku normiletut, kypsyy hitaammin. Venäläisten kansansävelmien hyräily paistamisen aikana on suotavaa, tulee autenttisempia lettusia.

Kalanmössö:
-Pari sataa grammaa savukalaa
-3 keitettyä munaa
-Pieni sipuli
-100g tuorejuustoa
-Tilkka sitruunamehua
-Silputtua ruohosipulia
-Suolat ja pippurit maun mukaan

Silppua hela paska. Sotke kulhossa. Done.

Ite on tullut ostettua aina halvinta kuraa tomaattimurskana, miettinyt että ei noissa nyt voi mitään eroja olla. Olin väärässä. Tuo MUTTI oli ihan oikeasti toimivaa tavaraa.

Nyt oli Hesarin testissä tomaattimurskat ja ykköseksi selviytyi Parmasole Polpa, joka pesi muun muassa myös Muttin sekä muita paljon kalliimpia murskia.

Itse olen tuota Parmasolea käyttänyt lähes yksinomaan jo pari vuotta, koska se on ollut paikallisessa Sittarissa jatkuvasti edullista ja tarjouksessa pärjää ihan halvimmillekin euroshopper-murskille hinnassa. Neljän 4 x 390g boksi on ollut usein tarjouksessa noin 2,5e (kun Muttit ovat euron 400g purkki parhaassa tarjouksessa), jolloin olen ostanut hyllyn täyteen kerralla.

Pidän siitä, että tuossa on käytetty pelkkiä murskattuja tomaatteja. Siis ei lisättyä suolaa, sitruunahappoa tai tomaattimehua vetistämässä, kuten useimmissa muissa murskissa. Mutta rehellisesti tajunnut, että se oli niin erinomaista kuin vasta tuon arvostelun myötä, koska ennenkaikkea tarjousten takia sitä ostelin... :)

Tässä on koko HS:n testi artikkeli: Raadin arviot - Ruoka - Helsingin Sanomat

Mihin tomaattimurskaa muuten tarvitsee? Eikö kaltatut tomaatit aja saman asian, vai enkö vain osaa.

Mihin tomaattimurskaa muuten tarvitsee? Eikö kaltatut tomaatit aja saman asian, vai enkö vain osaa.

Tölkitetyt kaltatut tomaatit ovat huomattavasti kalliimpi tuote ainakin meikäläisen lähimarketeissa.
Mutta kyllä minä niitäkin olen käyttänyt vastaavassa käyttötarkoituksessa (eli yleensä kastikkeissa ja padoissa), jos olen jostain käsiini saanut sattumalta. Niitä täytyy vain sitten murskata itse siellä pannulla kuitenkin, ellei käytä kokonaisina johonkin, joten lopputulos lienee aika sama.

Tölkitetyt kaltatut tomaatit ovat huomattavasti kalliimpi tuote ainakin meikäläisen lähimarketeissa.

Voi ne kaltata itsekin, eikä ole edes vaikeaa. Lähinnä kyllä käytän oikeita tomaatteja vain tomaattikeitossa. Pitsoissa ja jauhiskastikkeissa sun muissa missä ei ole niin justiinsa käytän näitä näppäriä pikkupurkkeja. Merkki vaihtelee.

Euro_Shopper_tomaattipyree_70g.jpg

Täällä tomaatinkalttauksen puolestapuhuja, jos haluaa oikeasti hyvää tomaattipohjaista keittoa tai kastiketta. Mä käytän myös purkkitavaraa, mutta jos haluan oikeasti hyvää, niin sitten ihan itse kalttaan.

Täällä tomaatinkalttauksen puolestapuhuja, jos haluaa oikeasti hyvää tomaattipohjaista keittoa tai kastiketta. Mä käytän myös purkkitavaraa, mutta jos haluan oikeasti hyvää, niin sitten ihan itse kalttaan.

Etenkään kotimaiset kasvihuonetomaatit tai vastaavat tuontituotteet eivät välttämättä vedä vertoja avomaalla kasvaneille italialaisille herkuille, jotka on murskattu sekä tölkitetty paikallisesti lajille ihanteellisissa olosuhteissa sekä lajikkeista.
Tomaatit ovat myös siitä poikkeuksellinen säilyke, että niiden ravintoarvot jopa paranevat tölkissä. Tapahtuu jotain kemiallisia reaktioita...

On siis olemassa tilanteita, jolloin "tein itse" ei kokkauksessa olekaan parempi kuin "joku toinen teki paremmin sekä purkitti".

Tarkoitus olisi tänään tekaista lihapullia, mutta mietin että kuinkahan paljon sillä on vaikutusta jos laittaa koko kananmunien sijasta vain keltuaiset sinne mureketaikinan sekaan?

Kokeilun vuoksi vaan, tein taikinan ja laitoin sekaan tällä(kin) kertaa ilman erottelua

Noniin tähän saakka on pärjätty ilman pataa, mutta nyt pitäis väsätä pakkasesta olevasta porosta poron käristystä.

Eli onko antaa jotain vinkkiä padan hankintaan. Valurautaa vai savea? Mikä mahtais olla sopiva pata vähän joka käyttöön.

Minä olen tehnyt käristyksen ihan vaan kannellisessa paistokasarissa. Kuten oikeastaan suurimman osan muustakin ruoasta, kun on niin monikäyttöinen kapistus: paistaa, keittää, hauduttaa...

No kysytään sitten näin, onko suositella pataa?

Muuten käppäilen vaan kauppaan ja otan sen joka käteen tuntuu hyvältä. Wokkipannu löytyy jo ja pataa oon siis ostamassa :D

Suositut

Back
Ylös Bottom