Kokkausketju, reseptit

Ollut tänään lyhyestä työpäivästä johtuen vitusti ylimääräistä aikaa.

Ajattelin tehdä perus hunajamarinoitua kanaa kermakastikkeessa pastalla- ihan viimesen päälle alusta asti. Kermaa en kyllä tehny itte..

Kävin tutulta kanalanpitäjältä kotkottajan ja pistin sen itse päiviltä. Meni muuten hetki muistellessa miten kanasta leikataan hienosti kaikki lihat talteen, mutta tulihan se sieltä. Pilkoin kanat pieniksi paloiksi ja löin pussiin. Perään hunajaa, mustapippuria ja soijaa. Annoin marinoitua 2-3h. Sillävälin kaivoin pastakoneen naftaliinista ja väsäsin ne. Yritin tehdä ensimmäisen erän erikoisvehnäjauhoista, ei tullut hyvä niin durumia vaan, siitä onnistuu aina.

Kanat oli saaneet marinoitua tarpeeksi, wokkipannu tulikuumaksi ja kanat sinne suhisemaan. Tuoksu aivan mahtava.
Sekaan pilkoin vähän sipulia, valkosipulia, paprikaa sekä pari vihreää chilipalkoa (ei kauhean tulisia). Paistoin niitä vielä hetken ja sitten kumosin sekaan 6-8dl kermaa (kunnon tavaraa, ei mitään kevytsontaa). Perään vähän suolaa ja kansi päälle. Hauduttelin niitä siinä tunnin verran ja rupesin keittämään pastaa.

Sitten vaan koko setti lautaselle ja nam :kuola:

Helvetti miten iso ero (yllätys yllätys) siihen verrattuna että olisi ostanut kaupasta marinoitua kanasuikaletta, pistänyt kermaa ja keittänyt spagetit.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Makukysymyksiä. jotkut muutkin ovat kritisoineet mun makua cheddar-juuston osalta, mutta mun mielestä köntti-cheddarissa ei ole tarpaaksi sitä makua, mistä mä tykkään. Tai sitten en ole maistanut tarpeeksi hyvää cheddaria.
Sama juttu. Tässä asiassa ei toimi ajatus, että oikea on parempi, nimittäin oikea cheddar ja sulatejuusto maistuvat täysin erilaisilta ja oikea cheddar nyt vain maistuu täysin väärältä joidenkin nachohen tai hampurilaisten kanssa. Oikea cheddarkin monessa eri muodossaan on ihan hyvää pelkiltään jossain juustolautasessa, mutta en ole löytänyt vielä ruokalajia mihin se sopii. Sen nachokastikkeen se ainakin suorastaan pilaa, on sitten tuumaa tai vaaleaa.

Syrnik, eli Venäläinen rahkalettu (mun muuntelema resepti):
-3munaa
-250g maitorahkaa
-0,5dl ruokosokeria
-1dl kaurahiutaleita hienoksi murennettuna
-vaniljasokeria
-ripaus suolaa

sekoita keskenään esim sauvasekoittimella tai tehosekoittimella(tulee paras lopputulos). Paista kookosöljyssä. Alkuperäisessä reseptissä on vehnäjauhoja- en käytä, ja tavallista sokeria- en käytä :)

syrnik.jpg

Mä söin noi mustikoiden ja hunajan kanssa, oli hyvää :kuola:

Sama juttu. Tässä asiassa ei toimi ajatus, että oikea on parempi, nimittäin oikea cheddar ja sulatejuusto maistuvat täysin erilaisilta ja oikea cheddar nyt vain maistuu täysin väärältä joidenkin nachohen tai hampurilaisten kanssa. Oikea cheddarkin monessa eri muodossaan on ihan hyvää pelkiltään jossain juustolautasessa, mutta en ole löytänyt vielä ruokalajia mihin se sopii. Sen nachokastikkeen se ainakin suorastaan pilaa, on sitten tuumaa tai vaaleaa.
Ei järki teidän kanssa. :)
Sitä kun on totuttanut makuhermot epäaitoon niin aito maistuu oudolta. Mikään ei ole parempaa kun esimerkiksi hampurilaisten kanssa keltainen aito cheddar.

Kellään suosituksia induktioliedelle sopivasta wokkipannusta? En tarkoita ao. "wokkipannuja", vaan sellaisia kokonana pyöreäpohjaisia. Tuo AEG:n/Electroluxin wokkipannu ois ihan tyylikäs, mutta niin on tyylikäs hintakin(~250e).

61128-I.jpg

jpg300x270

Tänään moni tuntuu syövän perinteistä perunasalaattia ja nakkeja. Pyydän, älkää ostako sitä kaupan paskaa perunasalaattia, sillä ei tee yhtään mitään.

Countersalad:

7-8kpl kiinteää perunaa
Sipuli
Valkosipulin kynsi.
Majoneesia (ei kevyt) 1dl
Kermaviili (ei kevyt) 1prk
Suolakurkkua (viipaleina)
Sinappia (maun mukaan) 2rkl
Steviaa / Sokeria.
Mustapippuria
Suolaa
Yrttejä (kuivattu)
+ Puolikas sitruuna
(puolikas omena)

Kuori perunat ja lohko ne pieniksi lohkoiksi. Laita ne kiehumaan matalaan lämpöön etteivät hajoa. Kun ovat valmiit, laita jäähtymään.
Sekoita kermaviili ja majoneesi sekä sinappi (+mustapippuri, suola sekä provencen yrttisekoitus) tasaiseksi kulhossa. Lisää joukkoon makeutta joko stevialla tai sokerilla. Itse käytin steviaa. Purista sitruunan mehu ja sekoita mukaan.
Pilko sipuli pienenpieniksi kuutioiksi ja laita ne hetkeksi pannulle paistumaan matalassa lämmössä niin että kitkeryys lähtee, älä ruskista. Purista joukkoon valkosipulin kynsi ja paista vielä hetki.

Sekoita sipuliseos kastikkeeseen. Ota suolakurkut. Leikkaa kurkuista paloiksi kuoret niin että "lihaa" tulee mukaan vain vähän, älä pilko koko viipaleita vetisyyden välttämiseksi. Kuoret antavat myös mukavasti suutuntumaa. Sekoita sopiva määrä kurkkusilppua kastikkeen joukkoon. Tässä vaiheessa jos aiot laittaa puolet omenasta, raasta omena hienoksi raasteeksi ja laita kastikkeen joukkoon. Kun perunat ovat jäähtyneet , laita nekin kulhoon ja sekoita varovasti. Peitä kulho foliolla ja laita jääkaappiin tunniksi maustumaan.

NAM!

Kauan oon miettiny ja halunnut kokeilla naudan kieltä. Nyt se tuolla keittyy ja ainakin tuoksu on mitä mainion. Helppoo kun mikä, tosin aikaa vie sen 3h. Keitinliemi seuraavanlainen:

2l vettä
2 -2,5rkl suolaa
2 porkkanaa
2 sipulia
2-3 laakerinlehteä
5-8 mustapippuria
5-8 valkopippuria

Pese kieli huolellisesti juoksevan veden alla. Laita vesi kiehumaan ja kun vesi kiehuu pistä kieli kattilaan. Päälle mausteet ja juurekset. Keitä 1,5h ja ota kieli pois. Ota kielestä nahka irti ja jatka keittämistä vielä toiset puolituntia. Nahkan irroittamisen tarkoitus on imeyttää mausteet paremmin lihaan.

Nyt odottellaan ja illalla päästään maisteleen lämpösenä. Kuulemani mukaan kylmänä seuraavana päivänä parempaa.

Pitäisi lihamyllyä testata, jos nyt vaikka jauhelihapihvit hamppareille vääntäis niin mitä lihaa myllyn läpi?
Naudan paistia + hirveä kenties?

Pitäisi lihamyllyä testata, jos nyt vaikka jauhelihapihvit hamppareille vääntäis niin mitä lihaa myllyn läpi?
Naudan paistia + hirveä kenties?
jos laittasin hirveä, niin jotain rasvasempaa lihaa sen kanssa(sika on hyvä), mut pelkkä naudan paisti on jees!

Tuli ihan järkyttävän hyvää broilerikastiketta. Pistin eilen maustamattoman broilerin marinoitumaan:

pari ruokalusikallista valkoviinietikka
kolme ruokalusikallista Dijonin sinappia
suunnilleen puoli desiä ruokaöljyä
noin ruokalusikallinen timjamia
saman verran rosmariinia
puolenkymmentä laakerinlehteä murskattuna
ja sitten valkosipulia joko jauheena 1tl tai tuoreena yksi kynsi.

Marinadi valmiiksi broileri suikaleet/fileet sekaan, yön yli jääkaapissa ja seuraavana päivänä pannulle, väriä pintaan ja ruokakerman kanssa hauduttelua.

Mulla sellainen Clas Ohlsonin mikä jäi vipaksi TM:n testissä.

Mua melkein vituttaa kun tuli ostettua. Oli aina paljon jännempää tyrkätä joku file uuniin ja olla täysin kattomatta mitään paistoaikoja tai mitään, kattoa vaan päällisin puolin miltä näyttää ja jännityksellä sitten leikata ja katsoa mikä kypsyysaste sattuu :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom