Kokkausketju, reseptit

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Perustortillat on toki just sitä arkea, mutta suosittelen kanssa saman "keittiön" tuotteita nimittäin puske teema kunnolla mehikoon ja pöytä täyteen guacamolea, salsaa, quesadilloja ja taquittoseja eri täytteillä. Täydellistä fingerfoodia ja ehdottomasti itse tehtynä ja vältellellen kaikkia puolivalmisteita.

No noikin on meillä ihan normaalia arkiruokaa. Ei niitä viittis tehdä kun haluaa jotain erikoisempaa.

Mites Cajun- ja kreolikeittiö, oletko googlannut? esim. Kaikki äitini reseptit: Cajun pintamaustettu lohi(pastrami?)

Tai sitten osteri Rockefellerin tapaan:
Ostereita Rockefeller (4 hengelle)

6 avattua osteria/hlö
2 dl hienoksi kuutioitua varsiselleriä
1–2 dl kypsää pinaattia
1 dl hienonnettua persiljaa
1 dl hienonnettua ruohosipulia
½ dl tuoretta korianteria
½ dl tuoretta basilikaa
1 dl kuohukermaa
1 rkl Pernod’ta
suolaa, mustapippuria
½ dl korppujauhoja
1–2 kg karkeaa suolaa

Kiehauta pinaatti kypsäksi runsaassa suolalla maustetussa vedessä. Hienonna kaikki vihreät raaka-aineet ja sekoita ne keskenään. Hauduta kastiketta pannulla, kunnes ainekset ovat hieman pehmenneet. Lisää kerma ja anna saostua noin 5 minuuttia. Mausta suolalla, pippurilla ja tilkalla Pernod’ta. Nosta osterit merisuolalla vuoratulle uunipellille ja täytä ne kastikkeella. Ripottele päälle hyppysellinen korppujauhoja. Paista 200 asteessa noin 15 minuuttia.

Todennäköisesti olen. En syö kalaa ja vielä vähemmän raakaa kalaa. Hyi vittu. Ja jotain jenkkkimäisempää meininkiä olisi mielessä.

Kerran olen maistanut, tilasin sellaisen setin missä oli paljon erilaisia, yksi kutakin, jokaista maistoin ja kaikki maistui kylmälle ja pahalle. En ymmärän miten riisin ja ravun pyrstönkin saa maistumaan niin kuvottavalle.

Maistoin aikoinaan sushia ensimmäisen kerran. En tykännyt.

Maistoin toisen kerran. En tykännyt.

Maistoin lopulta kolmannen kerran ja taivas aukeni. Nykyään syön sushia enemmän kuin mielelläni.

Enkä olennaisin juttu oli se, että söin paikassa, jossa tarjottu sushi oli tuoretta, se tarjoiltiin sopivan viileänä, mutta ei aivan jääkaappikylmänä ja kun tajusin, ettei sushi ole pelkästään sushi-riisin kanssa tarjottavaa kalaa/rapua/merenelävää (joita en minäkään kauheasti syö).

Esimerkiksi kasvis, kananmuna, tofu ja erilaiset muut sushit ovat aivan sairaan hyviä. Olen melko varma, että voisitte tykätä sellaisista susheista, joissa on esimerkiksi jotain hyvää tahnaa (joissain paikoissa esim. majoneesipohjaisia).

Noissa valmiissa lajitelma-susheissa sushit ovat usein aika kala-, mustekala- ja rapuvoittoisia, mikä ei ole aloittelijalle välttämättä se paras vaihtoehto. Vaikka esim. noiden kiinalaisten pitämien ravintoloiden sushi-buffeteissa tarjoiltavat sushit eivät ehkä ole niitä laadukkaimpia, niin toisaalta niissä on valta ja voima valita itse, mitä haluaa maistella. Ja niissä on usein niitä noita tahnoilla täytettyjä/päällystettyjä susheja.

Mitä mieltä olette vatkulista? Itse bongasin vasta äskettäin erittäin hyvän reseptin ja siitähän tuli yksi lempiruoistani tappaiskeiton ja kiveskeiton ohella, jotka näin vanhoillapäivilläni löysin.

Jos joku on kehitellyt mielestään loistavan ihan perus ruskean kastikkeen, niin saa jakaa. Mä oon nyt päässyt sen verran eteenpäin, että perinteisen jauhojen ruskistamisen ja nesteen jälkeen lisää soijaa, sinappia ja ketsuppia, jolla saa jo ihan kohtuullisen kastikkeen esim. jauhelihan kanssa, mutta lisäideoita otetaan vastaan. Naudanlihafondin käyttäminen ja lihaliemen käyttäminen veden sijasta on noussut jo esille, mutta en ole vielä kerennyt testaamaan.

Nimimerkillä kotiruoka määrää vuosien ravintolaruoan jälkeen.

Ruskea kastike on aina yhtä ärsyttävä tehdä :D Monet yleisesti hankalana pidetyt leivonnaiset ja kokkailut on tullut tehtyä onnistuneesti aina ekalla kerralla sujuen, mutta ruskea kastike vituttaa tehdä jokakerta.

Mitenkäs valmistuu paras juustokastike esim. tortilloille? Ravintoloissa on usein tarjolla aivan taivaallisia juustokastikkeita texmex-ruokien päälle, mutta en ole koskaan kokeillut tehdä samaa kotona.

Ravintoloissa käytetään jonkin verran ihan valmista cheddarjuustokastiketta, jota varmaan saatetaan tuunata tarpeen vaatiessa johonkin suuntaan. En muista, miten meillä tehtiin, kun sitä vielä oli.

Toinen, mikä on tullut vastaan, oli savujuustokastike, joka ei ollut mitään muuta kuin kermaa, johon oli sulatettu kippariviipaleita. Se oli kyllä yksinkertaisuudessaan varsin toimivaa ennen kuin siitä söi itsensä pihalle.

Mitenkäs valmistuu paras juustokastike esim. tortilloille? Ravintoloissa on usein tarjolla aivan taivaallisia juustokastikkeita texmex-ruokien päälle, mutta en ole koskaan kokeillut tehdä samaa kotona.

Mä olen tehnyt sulattamalla Cheddar-juustoa (Aamupala-juuston näköistä) ja ohentamalla sitä maidolla/kermalla. Siinä se.

Mä olen tehnyt sulattamalla Cheddar-juustoa (Aamupala-juuston näköistä) ja ohentamalla sitä maidolla/kermalla. Siinä se.
Oksennus kyllä lentää jos joutuu menemään lähellekkään noita sulatejuusto cheddar viipaleita. :)

Parempi ottaa vain kunnon cheddar juustoa. Sulatella sitä ja ohentaa täysmaito+vesi kombolla ja lisätä esimerkiksi maun mukaan chiliä ja hieman juustokuminaa.

Oksennus kyllä lentää jos joutuu menemään lähellekkään noita sulatejuusto cheddar viipaleita. :)

Parempi ottaa vain kunnon cheddar juustoa. Sulatella sitä ja ohentaa täysmaito+vesi kombolla ja lisätä esimerkiksi maun mukaan chiliä ja hieman juustokuminaa.

Makukysymyksiä. jotkut muutkin ovat kritisoineet mun makua cheddar-juuston osalta, mutta mun mielestä köntti-cheddarissa ei ole tarpaaksi sitä makua, mistä mä tykkään. Tai sitten en ole maistanut tarpeeksi hyvää cheddaria.

Jos joku on kehitellyt mielestään loistavan ihan perus ruskean kastikkeen, niin saa jakaa. Mä oon nyt päässyt sen verran eteenpäin, että perinteisen jauhojen ruskistamisen ja nesteen jälkeen lisää soijaa, sinappia ja ketsuppia, jolla saa jo ihan kohtuullisen kastikkeen esim. jauhelihan kanssa, mutta lisäideoita otetaan vastaan. Naudanlihafondin käyttäminen ja lihaliemen käyttäminen veden sijasta on noussut jo esille, mutta en ole vielä kerennyt testaamaan.

Nimimerkillä kotiruoka määrää vuosien ravintolaruoan jälkeen.

Pakko oli rekata takaisin pakkikselle ihan tämän takia. Ja enkös kirjoittanut pitkän litanian joka sitten katosi avaruuteen...

Anyway, Karjalasta paenneen isoäitini resepti (todettu toimivaksi 3-4 hengelle).

Lihalientä 1l. Nykyään tietty fondista/kuutioista, mieluiten luista itse keitetty. Voita n. 4rkl (runsaita lusikallisia) , jauhoja saman verran. Ensin keitetään lihaliemi ja pidetään haaleana. Paistinpannu kuumaksi ja voi pannulle. Kun voi on sulanut lisätään jauhot vähitellen siten, että seoksesta tulee paksu, mutta ei kokkareinen. Tämän jälkeen ruskistetaan jauhoja keskilämmöllä jatkuvasti sekoittaen kunnes jauhot ovat pähkinän ruskeita ja paahtuneen jauhon tuoksu nousee pannusta. Itse olen todennut, että kun pannusta rupeaa nousemaan "savua" ovat jauhot valmiit. Seuraavaksi jauhopannu pois lämmöltä muutamaksi minuutiksi, sekoitusta tulee jatkaa. Ideana on, että lihaliemi ja jauhosekoitus ovat samanlämpöisiä.

Seuraava askel on hitaasti kaataa lämmin (muttei kiehuva) lihaliemi lämpimän jauhoseoksen sekaan jatkuvasti vispilällä sekoittaen. Kun kastike näyttää toivotun paksulta siirretään pannu miedolle lämmölle, lisätään maustepippurit ja annetaan hautua 30-60min. Lihalientä voi tarpeen mukaan lisätä. Pari lusikallista kermaa tuo kastikkeeseen mukavaa pehmeyttä, mutta ei ole mitenkään pakollista. Tämä kastike sopii pohjaksi makkarakastikkeelle, lihapullien kanssa jne. jne.

Tämä on helppo juttu. Nämä valmiin kauppasoosin ja sulatejuuston ohjeet ovat suoraan sanoen aika järkyttäviä. Kunnon cheddaria saa nykyään lähes jokaisesta kaupasta eikä se ole sulatejuustoa (joka sisältää n. 20% cheddaria).

Netistä löytyy lukemattomia ohjeita, tässä yksi. How To Make The Creamiest Nacho Cheese

Cheese sauce
2 tablespoons butter
2 tablespoons flour
1 cup milk, warmed
8 slices cheddar cheese >>>>> älä käytä mitään sulatejuustoa, vaan ihan oikeaa cheddaria noin 200g

Jalapeno peppers, optional

1. Melt the butter over medium-low heat in a saucepan.

2. Whisk in the flour one tablespoon at a time to avoid clumping.

3. Add the milk after the flour has settled. Mix until the sauce has an even consistency.

4. Add the cheese and salt. After the cheese has melted, turn the burner to low, and allow the sauce to simmer for 10 to 15 minutes.

Pakko oli rekata takaisin pakkikselle ihan tämän takia. Ja enkös kirjoittanut pitkän litanian joka sitten katosi avaruuteen...

Anyway, Karjalasta paenneen isoäitini resepti (todettu toimivaksi 3-4 hengelle).

Lihalientä 1l. Nykyään tietty fondista/kuutioista, mieluiten luista itse keitetty. Voita n. 4rkl (runsaita lusikallisia) , jauhoja saman verran. Ensin keitetään lihaliemi ja pidetään haaleana. Paistinpannu kuumaksi ja voi pannulle. Kun voi on sulanut lisätään jauhot vähitellen siten, että seoksesta tulee paksu, mutta ei kokkareinen. Tämän jälkeen ruskistetaan jauhoja keskilämmöllä jatkuvasti sekoittaen kunnes jauhot ovat pähkinän ruskeita ja paahtuneen jauhon tuoksu nousee pannusta. Itse olen todennut, että kun pannusta rupeaa nousemaan "savua" ovat jauhot valmiit. Seuraavaksi jauhopannu pois lämmöltä muutamaksi minuutiksi, sekoitusta tulee jatkaa. Ideana on, että lihaliemi ja jauhosekoitus ovat samanlämpöisiä.

Seuraava askel on hitaasti kaataa lämmin (muttei kiehuva) lihaliemi lämpimän jauhoseoksen sekaan jatkuvasti vispilällä sekoittaen. Kun kastike näyttää toivotun paksulta siirretään pannu miedolle lämmölle, lisätään maustepippurit ja annetaan hautua 30-60min. Lihalientä voi tarpeen mukaan lisätä. Pari lusikallista kermaa tuo kastikkeeseen mukavaa pehmeyttä, mutta ei ole mitenkään pakollista. Tämä kastike sopii pohjaksi makkarakastikkeelle, lihapullien kanssa jne. jne.
Oli ihan vitun jees! Tein äsken nakkikastiketta tolla reseptillä.
Tänks!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom