Kokkausketju, reseptit

Voi jumalauta Hupe, tuo moskovan pata osa 2 oli vielä loistavempaa kuin osasin odottaa. Tuli aivan äidin lihapadat mieleen, mutta kusipäänä väittäisin tuon tuotokseni olevan paljolti parempaa.

On ihan mukava näin puolen vuoden välein tehdä ihan oikeasti maistuvaa ruokaa ja nähdä siinä edes pientä vaivaa. Normaalisti, kun ruoanlaittoni on sitä, että riisi kiehuu 10min ja broilerin fileesuikaleet käristyy 5min. Molemmat sekaisin, chipotle tabascoa, suolaa, currya, paprikaa, chiliä ja mustapippuria mausteeksi. Eipä sinänsä, en sanoisi edes vielä kyllästyneeni ainaiseen riisiä+kanaa -settiin, mutta on kai ihan hyvä välillä herätellä makuhermojaankin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No Knead Bread.

Tämän taikinan tekemiseen meni 30 sekuntia.
Veti tämän jätkän sanattomaksi kun tein tuota vihdoin. Olen syönyt paljon leipää myös esim. Ranskassa, tämä pieksee kaikki aikaisemmat syömäni leivät suvereenisti 6-0.

Oli ihan helppotekoinen, tosin vähän tuli turhan löysä mun taikinasta mikä hankaloitti käsittelyä melkoisesti, pitää laittaa ens kerralla pikkasen vähempi vettä. Tämä kyllä kohosi parissa tunnissa, seuraavana päivänä oli jo vähän löpsähtänyt, liekö noin pitkä kohotus edes pakollista?

Yllättävän leivän oloista, hyvä rakenne, suolaa kaipaisi enemmän mitä nyt tuli. Nyt tuli siis varsin mautonta. Teitkö Huppe normi vehnäjauhoista? Ite laitoin puolet sämpyläjauhoa, vaikuttanee makuun se? Onko kellään vinkkiä mitä jauhoa kandeis laittaa että saisi vähän tummemman leivän, semmoista millaisia sämpylät esim Ranskassa on? Ruisjauhoa sekaan vai?

Duunailin isänpäivämenun Farangin keittokirjasta. En jaksa reseptejä käydä läpi, ostakaa toi kirja, oikeesti. On erinomainen keittokirja.

Savulohta Nahm Jim:
994372_10151979631698164_1987885170_n.jpg

Hamachi Sashimi:
1469918_10151979631813164_1130856805_n.jpg

Karamelisoituja kampasimpukoita ja pähkinä-tamarind-kastike:
1394037_10151979631918164_1754490977_n.jpg

Legendaarinen karkkipossu:
1456086_10151979631988164_392814280_n.jpg

Vihersimpukoita vihreässä curryssä:
1461587_10151979632088164_1673971570_n.jpg

Oli aivan saatanan iso duuni. Nyt bissee! :kippis1: ja hyvää isänpäivää!

No meil tehään huomen isänpäivä ruoka kun tänään ei viel ollu kuulemma lupaa "syödä". vaikka muuten vietettiin isän päivää tänään.
Mut ei meil syödä mitään tollasii hyvii.
Aamupalax lättyjä ja Meillä pitää huomen pyöritellä lihapullia ja tehä peruna-porkkana muusi ja isäntä saa tehä ite kanttarellikastikkeen ja jonkun sienisalaatin en osaa ite tehä tarpeex hyvää. Jälkkärii en oo vielä päättänyt mut jotain tosimakeeta ja kermaa varmasti sisältää ainakin joku jälkkäri. Niit ylensä tulee väsättyy enempi ja naapurit poikkee avuks ylensä mielellään syömään kun ei ite jaksa kaikki vetää. ja kohtuutonta vaatii lasten syömään :D herkkuja.
Iltapalax aikuisille varmasti ranskalaisia ja makkaraa kun se on niin helppoo nopeet hyvää (vasta kun lapset on nukkumassa)

no katotaan toteutuuko... no mut haaveissa olis näin

Huh kun tuo Huppe jaksaa! :worship: Aivan hullun hyvännäköistä eikä varmasti ole ollut pieni töistä, saatikka halpaa! :D Muutenkin kaikki Hupen mainitsemat reseptit (mitä olen testannut) on toiminut loistavasti! Viimeisimpänä testasin kropsu ohjetta ja oli paras ohje mihin olen törmännyt tähän mennessä! KIITOS :)

Huh kun tuo Huppe jaksaa! :worship: Aivan hullun hyvännäköistä eikä varmasti ole ollut pieni töistä, saatikka halpaa! :D Muutenkin kaikki Hupen mainitsemat reseptit (mitä olen testannut) on toiminut loistavasti! Viimeisimpänä testasin kropsu ohjetta ja oli paras ohje mihin olen törmännyt tähän mennessä! KIITOS :)

Mikä on kropsu?

Itse asiassa noille ei juurikaan kertynyt hintaa. Syöjiä oli 3, jotain noista jäi pakkaseen ja toki peruskastikkeet ja mausteet löytyy hyllystä.

6e Kampasimpukat
5e kassler
1e korianteri
1e minttu
2e vihersimpukat
1e inkivääri
1e kevätsipuli
0,5e shalottisipuli
5e savulohi, valmiina
3e graavilohi
1e kookosmaito
2e palmusokeri
2e soijakastike

n. 10e pientarpeet

Sanoisin että alle 50 euroa kaikki. + viinit 30 euroa. Sillä veti kolme aikuista ittensä aivan överiähkyyn ja vielä huipetukseenkin.
Sen verran iso duuni tuossa oli että mielelläni maksaisin Farangiin sen n. 200-250 euroa ja menisin valmiiseen pöytään. Harmi kun sinne on niin pitkä matka.

Ropsusta olen kuullut itse puhuttavan, kun tuota pannarin ohuempaa jäljitelmää oon pohjanmaalla poskeeni pistellyt kerran, jos useamman.

Teinpä tuossa viikonloppuna tuota hupen blogista löytyvää "Muu Larb":ia, mutta luulin laittavani sekaan Orange Habaneron. Totuus olikin Naga Morich, joten tulisuus oli niin voimakas, että makuharmonia jäi aika pahasti peittoon. Viiniä sitten virtas helpotukseen sitäkin vilkkaammin. Ens kerralla uus yritys.

Tässä on nyt tultu pari vuotta kokkailtua pelkkää munakasta ja paistamalla jauhelihaa tai kanaa. Eli kokemusta ruoanlaitosta ei ole juuri lainkaan.

Nyt kuitenkin päätin, että on aika siirtyä ruoanlaitossa täysin uudelle tasolle ja ruveta Suomen parhaaksi kotikokiksi.

Hyvät pakkotoiston kokit, miten te suunnittelette ruoanlaiton eli onko teillä käytössä joku ns. ruokapäiväkirja vai teettekö sitä mitä päähän juolahtaa? Ostatteko raaka-aineet samana päivänä vai jo päivää/paria etukäteen?

Tässä on nyt tultu pari vuotta kokkailtua pelkkää munakasta ja paistamalla jauhelihaa tai kanaa. Eli kokemusta ruoanlaitosta ei ole juuri lainkaan.

Nyt kuitenkin päätin, että on aika siirtyä ruoanlaitossa täysin uudelle tasolle ja ruveta Suomen parhaaksi kotikokiksi.

Hyvät pakkotoiston kokit, miten te suunnittelette ruoanlaiton eli onko teillä käytössä joku ns. ruokapäiväkirja vai teettekö sitä mitä päähän juolahtaa? Ostatteko raaka-aineet samana päivänä vai jo päivää/paria etukäteen?

Itsellä sama tilanne, mutta kuten aiemmista viesteistä tässä ketjussa näet, niin tälläinenkin töhö voi saada _mielestään_ hyvää ruokaa aikaan, kunhan reseptit ovat kunnossa. Tämä ei tarkoita sitä, että olisin hyvä kokki, vaan sitä että ymmärrän lukemani ja osaan tekstiä tässä tapauksessa soveltaa käytännössä. Sen verran uskaltaisin väittää, ettei ruoan tuoreus ole näissä hommissa ikinä pahaksi, joten hankkisin raaka-aineet mahdollisimman lähellä h-hetkeä, ellei ruoka itsessään vaadi jotain muuta "tuoreuden" suhteen. En ole kokki, mutta kun innostun näkemään ruoanlaittoon vaivaa, niin kahlailen pari-kolme päivää etukäteen erilaisia reseptejä, joista sitten valitsen omaan makuuni sopivimman, teen ostoslistan ja hankin tarvikkeet.

Mitäs hyvää possun sisäfileestä (löytyy kokonainen)?

En ole kauheesti tehnyt possusta mitään, kun se ei kuulu lempilihoihin.

Mä olen tehnyt joskus sellaisen version, jossa viilletään se filee auki, sisälle rouskutellaan mustapippuria, suolaa ja silputtua timjamia. Painetaan viilto kiini ja fileen ympärille kiedotaan kauttaaltaan pekoniviipaleita, käytetään pannulla saamassa väriä ja uuniin noin vartiksi. Sen jälkeen pötkö folioon ja vetäytymään 10 minuutiksi.

Vielä parempaa tulee jos käytössä on poron/hirvenfilee, meillä tehdään yleensä näistä. Ja sienikastike tai esim. korvasienimuhennos toimii loistavasti lisukkeena. Alkuperäinen ohje grillissä tehtynä:

Poista kalvot fileistä ja leikkaa lihat muutaman sentin paloiksi. Mausta palat suolalla ja pippurilla ja vuoraa yrtinoksilla. Aseta kaksi lihapalaa vastakkain ja kietaise pekoniviipaleiden sisään.

Grillaa aluksi kuumalla grillillä pinnat kiinni, miedonna sitten grillin lämpöä ja grillaa välillä käännellen noin 10 minuuttia. Pakkaa lihat folioon ja anna vetäytyä toiset 10 minuuttia. Leikkaa liha juuresten päälle ja tarjoa korvasienimuhennoksen kanssa -Lihansyöjät tv-ohjelma.

Suosituksia/vinkkejä suolaiseksi illanistujaisruoaksi? Ei nyt mitkään perus ranskalaiset+nakit -setti lämmitä mieltä, mutta jotain mikä ei vaadi yli 3tunnin kyhäilyä ja toki hyvistä ravintoarvoista saa aina plussaa, vaikka tarkoitus ole tehdä mitään tyylikästä fitnessroskaa.

Hupen kinkkufetapiirakka ja tortillat ovat tällä hetkellä vahvoilla, mutta tosissaan vinkkejä otetaan vastaan.

Suosituksia/vinkkejä suolaiseksi illanistujaisruoaksi? Ei nyt mitkään perus ranskalaiset+nakit -setti lämmitä mieltä, mutta jotain mikä ei vaadi yli 3tunnin kyhäilyä ja toki hyvistä ravintoarvoista saa aina plussaa, vaikka tarkoitus ole tehdä mitään tyylikästä fitnessroskaa.

Hupen kinkkufetapiirakka ja tortillat ovat tällä hetkellä vahvoilla, mutta tosissaan vinkkejä otetaan vastaan.

Tekase tommoset Nachot:

bkk_coyote2.jpg

Uunipellille nachoja, ripottelet päälle sitten vaikka mausteissa paistettua kanaa, sipulia, jalapenoja, paprikaa, juustodippiä ja juustoraastetta.

Sitten uuniin hetkeksi ja kun otat uunista niin vielä korianteria ja creme fraichea.

Tossa on Kettusen Timppa tehnyt vähän vastaavaa:
http://www.pakkotoisto.com/kotitalous/66046-kokkausketju-118/#post3551177

Pitäis parin viikon päähän keksiä jotain kivaa purtavaa illanistujaisiin, mutta täytyy sanoa, että nyt on niitä harvoja kertoja kun meikäläisellä on ideapankki ihan tyhjä. Jotain jenkkityylistä ehkä, mutta kaikki pulled porkit, ribsit, brisketit, moink ballsit ja hampurilaiset on jo käytetty. Mitä seuraavaksi?

Pitäis parin viikon päähän keksiä jotain kivaa purtavaa illanistujaisiin, mutta täytyy sanoa, että nyt on niitä harvoja kertoja kun meikäläisellä on ideapankki ihan tyhjä. Jotain jenkkityylistä ehkä, mutta kaikki pulled porkit, ribsit, brisketit, moink ballsit ja hampurilaiset on jo käytetty. Mitä seuraavaksi?

Olettaen että et ole juntti, niin sushi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom