Kokkausketju, reseptit

Väsäsin tänään hirven kulmapaistin tolla yhdellä pulled porkin reseptillä. Eli ensin kaveri suolaliemeen päiväksi, sitten rubi pintaan ja uuniin pienellä lämmöllä. En kylläkään repinyt paloiksi vaan ihan veitsellä leikaten. Tuli aikasta hyvää, jopa hirvenlihasource eli appiukko kehui. Mausteseos sopi kuin nenä päähän ja liha oli erittäin mureaa mutta silti kosteaa, olin sen kääräissyt alumiinifolioon ettei liemet pääse haihtumaan. Kulmapaistissa on melkoinen jänne joka sekin oli mureutunut syömäkelpoiseksi. Ihan päältä oli vähän kuivempaa, pitää ehkä ens kerralla kääntää paisti ympäri puolessa välissä :D

Köntsä oli ehkä painavampi kuin oletin, sillä 12 tunnin kärtsäyksen jälkeen sisälämpö oli vasta 75 astetta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vetäsin äsken peconiin ja parman kinkkuun käärästyjä kanafileitä kera paistettujen perunoiden. Tästä lähtien jää kyllä pekonit väliin, oli noi kinkkuversiot sen verta paljo paremman makusii.

28402g.jpg

Helppo, nopea ja maukas "tapas" joka sopii nautittavaksi viinin kera. Tämä on itse tuunaamani resepti hunaja-vuohejuustoleivistä. Mielestäni parempaa näin ja pahoittelen kuvien kokoa; skaalaus meni jotenkin vituralleen mutta ihan sama. Voitin just 250€ pitkävedossa femmalla ja kaikki ei voi mennä putkeen. Kohta leivät ja punaviini ääntä kohti.

1. Leikkaa juomalasin avulla paahtoleivästä pyöreitä paloja. Itse suosin täysjyväleipää.

2. Levitä oliiviöjyä leivän yläpintaan n. teelusikallinen

3. Levitä valkosipulia leivän päälle

4. Leikkaa punasipulista ja/tai tomaatista ohut siivu leivälle

5. Laita n. 1 cm paksuinen vuohenjuustopala leivälle

6. Kaada hunajaa hieman vuohenjuusto päälle

7. Roisiki vähän balsamikoa leipien päälle

8. Mausta mustapippurilla ja suolalla

9. Paista uunissa keskellä tasalämmöllä parissasadassa asteessa 8 min.

10. Nauti

WP_20130907_010.jpg

WP_20130907_011.jpg

WP_20130907_012.jpg

WP_20130907_013.jpg

Mä teen aina noi siten että otan vaikka Pirkka paistettavia patonkeja ja viipaloin ne. Päälle vähän öljyä, tomaattiviipale, vuohenjuusto, basilikan lehti ja emmentalia. Päälle lopuksi hunajaa ja uunissa sopivasti.

Aika jees.

Viikonloppuna tein paistin suolakuoressa ja oli kyllä eittämättä paras mitä olen suuhuni tunkenut. Paisti oli ehkäpä liian pieni (900g) ja en polttanut pannulla etukäteen syitä umpeen, joten suola pääsi sisään. Täytyy kokeilla toisen kerran joskus tulevaisuudessa ja olla syömättä sitä ykkösellä kuten kävi tämän kanssa.

Tein toisessa ketjussa mainitun burgerisalaatin. Jyystin naudan filettä jauhelihaksi (ei tarvinnut mitään että kasassa pysyivät), paistoin kummaltakin puolelta ja tuikkasin uuniin (vähän aurajuustoa päälle). Paistoin pihvien ollessa uunissa kananmunia kauhean kasan ja pilkoin jäävuorisalaattia, tomaattia ja kurkkua (purkista suolakurkkuja).
Muistin vielä eiliset coleslawin jämät. Koko setti lautaselle majoneesin, keltaisen sinapin ja ketsupin kera.
Ei hyvää päivää jotta oli hyvää, kauhea ähky pamahti päällensä. Tuollaisia 200g pihvejä tuli paistettua 7 tai 8 eli tätä herkkua saa vielä tän iltaa vedellä monta kertaa.

Oliko tässä ketjussa vai jossain muussa jonkun laittama burgerisämpyläresepti (Mansikkakeitto, Powerhousu, Huppe?), en sitä nyt searchilla löydä mitenkään. Nakkasin just 3 kiloa kassleria uuniin muhimaan ja pitäis illalla tehä pulled pork burgereita, eikä viittis kaupan sämpylöillä niitä pilata.

Ajattelin tehdä karjalanpaistin uuniin ja lähteä ulos muutamaksi tunniksi, haluaisin että se on valmista syötäväksi sitten. Voiko siihen sekaan laittaa perunat samaan? Siinähän ne kypsyy, ne ei varmaan murene ihan pillunpäreiksi jos tarpeeksi isoina paloina laittaa?

Kyllä kunnon työvälineet on keittiössäkin kaiken aa ja oo. Pikkasen vitutti taas kylässä jonkun helvetin fileerausveitsen kanssa nysvätä vihanneksia. "Kyllä mä oon tolla ihan hyvin pärjännyt." Niin aina. Pärjäähän sitä keittiössä vaikka moottorisahalla, mutta on se kunnon kokkiveitsi silti hitusen kivempi.

Ja on muuten täälläkin pulled pork -päivä. Tuolla se on nelisen tuntia savustunut ja vielä olisi toinen mokoma edessä. Sämpylät on tehty ja coleslaw on maustumassa, että eipä tässä ihmeempää kuin ottaa sivistyneesti muutama olut sitä odotellessa. On mukava syyskuun puolivälin keli kun saa hengata ilman paitaa pihalla ja vahtia savustuspönttöä.

Kyllä kunnon työvälineet on keittiössäkin kaiken aa ja oo. Pikkasen vitutti taas kylässä jonkun helvetin fileerausveitsen kanssa nysvätä vihanneksia. "Kyllä mä oon tolla ihan hyvin pärjännyt." Niin aina. Pärjäähän sitä keittiössä vaikka moottorisahalla, mutta on se kunnon kokkiveitsi silti hitusen kivempi.

Tämä.
Toinen on paistinpannu. Sellainen 2mm ohuta alumiinia oleva kilikoli frisbee jossa on kahva. "joo kyllä mä sillä oon saanu paistettua".

...Pikkasen vitutti taas...
Tässä nyt on sellaine dilemma/"tai mitä vittua", muttei voi olla enää hiljaa. Mun unelmien avautuja, vittuuntujien maisteri Powerhousu-san. Tuo tänne Ihanan Sämpylän reseptin, ja kilpailee Hupen kanssa savurenkaan punaisuudessa. Kuka Hänen kanssa voi olla tasavertainen? Mahtavaa settiä, seison korjattuna..

Tässä nyt on sellaine dilemma/"tai mitä vittua", muttei voi olla enää hiljaa. Mun unelmien avautuja, vittuuntujien maisteri Powerhousu-san. Tuo tänne Ihanan Sämpylän reseptin, ja kilpailee Hupen kanssa savurenkaan punaisuudessa. Kuka Hänen kanssa voi olla tasavertainen? Mahtavaa settiä, seison korjattuna..

Nyt ollaan asian ytimessä. En ymmärtänyt oikeastaan mitään, mitä Samwaiss-san haluaa sanoa.

Joku soossi pitäisi keksiä hampurilaisiin kanan ja vuohenjuuston kaveriksi. Lisäksi menee varmaan tomaattia, punasipulia ja salaattia. Vinkkejä?

^

Paholaisen kastike, joo... Sit tulee mieleen joku viikuna- tai mangokastike... Joku ananaspohjainen kastike... Tai hunajapohjainen... Tai mustaherukkainen... Sweet chili...

Mansikka- tai vadelmapohjaiset eivät ehkä käy niin tuon broiskun kanssa, vaikka vuohenjuuston kanssa ovat jees.

Googleta "makea kastike kanalle"ja katso mitä tuloksia tulee ja mikä voisi mätsätä vuohenjuuston kanssa.

Suositut

Back
Ylös Bottom