Kokkausketju, reseptit

Teen pulled porkia (just nyt), uunissa. Ekaa kertaa.

Pistin possun lapaa 1.5kg lasivuokaan. "Marinadiksi" märkärubi, eli Southern Succor rub johon sekaan 2rkl nestesavua ja Wiskillä maustettua bbq-soossia semmonen 4-5rkl. Sen hieroin lavan pintaan ja kannen kera lapa uuniin lasivuokaan. 110 astetta ja 13-14 tuntia. Kerron huomenna miten käy.
Raporttia odotellessa. Ajattelin itekin tehdä lähiaikoina elämäni ensimmäisen pulled pork-satsin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hommaa halvinta mahdollista possua jossa paljon rasvaa. Possun lapa toimii ok:

pp01.jpg

Tee rubista, nestesavusta ja bbq-soossista tahnaa. Ohje rubille (Southern Succor):
Pork Butt - The Renowned Mr. Brown - The Virtual Weber Bullet

Laita possu vuokaan ja sivele mössö päälle:
pp02.jpg

Kansi päälle ja vuoka uuniin 110 astetta noin 14 tunniksi. Jos pistät sen vaikka 22:00 uuniin, saat seuraavana päivänä hyvän lounaan! En lähtisi arpomaan tuota aikaa lyhemmäksi ja lämpötilaa korkeammaksi. Näin tästä tulee takuulla mureaa ja hyvää.

Possu revittynä:
pp04.jpg

1400gr possusta sai 540gr lihaa:

pp03.jpg

Käyttövaiheessa lihaan kannattaa sekoittaa BBQ-kastiketta. Esim. Sweet Baby Ray'sin tuotteet toimivat erinomaisesti.

Eihän toi uunipossu miltään maistu verrattuna savustettuun mutta monelle varmasti ainoa vaihtoehto. Lisäksi tämä ruoka tulee aivan itsekseen ja on käytännössä ilmaista.
Joten suosittelut!

Lopputulos, Pirkka kiviuunisämpylän välissä:

pp05.jpg

Kävin tämän viikon torstaina ja perjantaina pistäytymässä Helsinki Night Marketissa, joka järjestettiin Teurastamolla (Teurastamo - Etusivu). Teurastamo sijaitsee Helsingin Tukkutorilla (Tukkutori on pääkaupunkiseudun hyvän ruuan lähde) Kalasataman ja Sörnäisten kupeessa. Itse Teurastamolla on vanhat perinteet ja Tukkutorilla on paljon, lähinnä ruokaa liittyviä tukkuliikkeitä sekä joitakin ravintoloita, kuten esim. Kellohalli (Kellohalli - Etusivu). Olen ymmärtänyt, että tulevaisuudessa aluetta pyritään saamaan viihtyisämmäksi ravintolamaailma-tyyppiseksi.

Helsinki Night Market:

” Elokuun lopussa 22.-23.8. Kalasatamaan kantautuu tuulahdus Aasiaa, kun Teurastamon pihan palsamipuiden katveeseen ilmestyy illan hämärtyessä karnevaalihenkiset yömarkkinat. Helsinki Night Market ottaa mallia idän legendaarisilta markkinoilta lisäten soppaan aimo annoksen Helsinkiä.

Nurmikon laitaan ja biitsin kupeeseen nousee telttoja, joista löytyy herkullista ruokaa, käsityöaarteita, designlöytöjä sekä kaikenmoista taidetta ja musiikkia. Tulevaisuuttaan voi tiedustella vaikka ennustajalta ja katuruokaa voi nautiskella lihapiirakoista paistettuihin sammakonreisiin. Lyhtyvalaistulla pihalla voi törmätä myös kukkakauppiaaseen, sirkustaiteilijaan tai trubaduuriin. Lisäksi pihaa ympäröivistä putiikeista löytyy mm. teurasaiheinen taidenäyttely, konsertteja, valokuvanäyttely cocktailtarjoilun siivittämänä, ruokaluentoja ja -maistajaisia sekä tietenkin myös Kaksitvå-vaatemerkin muotinäytös suuren maailman tyyliin.”

Itse tapahtuma oli oikein mukava ja tervetullut. Tapahtumassa oli samanlainen rento ja kansainvälinen tunnelma, joita ajoittain järjestettävä Ravintolapäivä (Ravintolapäivä · Ruokakarnevaali jona kuka tahansa voi perustaa ravintolan päiväksi) tarjoaa ihmisille. Olen tosi iloinen siitä, että hyvästä ruoasta on tullut muoti-ilmiö.

Torstaina menin Helsinki Night Market tapahtumaan vasta klo 20.00 aikaan, jolloin ei ollut toivoakaan saada ruokateltoista ruokaa ilman järjettömän pitkää jonottamista. Asiaa lienee vaikuttanut se, että torstaina vietettiin Taiteiden yötä (Taiteiden yö | Helsingin juhlaviikot). Tarjollaoli myösTeurastamo-aiheista "taidetta". Siksi päätin mennä sinne uudestaan perjantaina iltapäivällä heti töiden jälkeen ja se kannatti. Ruokaa ei tarvinnut jonottaa kauaa ja ehdin samalla hakea porsaan lapaa pulled porkia varten Lihatukku Veijo Votkin Oy:stä (Chef Wotkins Oy).

Alun perin kävin kysymässä sitä samalla alueelta toimivasta Lihakauppa Roslund Ky:stä (Lihakauppa Roslund Ky), josta se oli loppu. Sain kuitenkin Roslundilta oikein hyviä vinkkejä pulled porkin valmistamiseen sekä valmista Caj P:n Rub Smoke Chipotlea (Rub Smoke Chipotle 57g - Caj P - Tuotteet - Haugen-Gruppen) sekä Try Me’n Hickory Liquid Smokea (Kryddlandet. Hickory Liquid Smoke - Try Me).

Ostin possun lapaa vähän vajaa 1800 grammaa. Tein edellä mainitusta rubista, hickorysta, makeasta chilikastikkeesta, ketsupista, puristetusta valkosipulista ja jääkaapissa olevasta BBQ-kastikkeesta märkärubia, jonka sekaan laittelin vielä jotain kaapissa olevia mausteita ihan käsituntumalla.
Hieroin märkärubin lihan pintaan käsineet kädessä ja pistin lihaköntin korkeareunaiseen vuokaan luineen ja nahkoineen. Sen jälkeen kaadoin vuoan pohjalle vettä, jonka sekaan olin laittanut vähän tuota hickorya. Neste peitti lihasta ehkä noin 1/3.

jälkeen pistin vuoan uuniin 90 asteeseen ja peitin vuoan kannella. Minua neuvoneen kokin mukaan vuokaa ei kannata peittääfoliolla,koska se kait ja muistaakseni imee jotenkin suolaa. En ole ihan varma, ymmärsinkö oikein. Hän suositteli käyttämään mielumin leivinpaperia tai kantta. Kypsensin lihaa uunissa yhteensä 14 tuntia välillä lihaa vuoan pohjalla olleella nesteellä valellen. Lisäksi käänsin lihaköntin jossain vaiheessa ylösalaisin.

Kun liha oli kypsää, irrotin köntistä nahan ja luun. Koska en jaksanut repiä lihaa kahta haarukkaa apuna käyttäen, tein sen ihan käsin muovikäsineet kädessä. Luulen, että tämä oli nopeampi tapa. Lihaa repiessäni irroitin lihasta myös läskiä ja kalvoja, joita en halua syödä. Kun liha oli revitty, otin vuoan pohjalla ollutta nestettä ja lusikoin sitä revityn lihan sekaan sen verran, että lihaan tuli mukavaa kosteutta. Loput nesteet laitan pakastimeen ja käytän ne joskus myöhemmin johonkin kastikeliemeen.

Lihasta tuli tosi maukkaan makuista, kun maistoin sitä tuossa vähän. En taida viitsiä sekoittaa siihen enempää mitään kastikkeita, vaan luulen että me syödään sitä ihan tuollaisenaan tortilla-lättyjen välissä. Lisukkeena on tarjolla hyvin yksinkertaisen reseptin mukaan tehty coleslaw-salaattia (Coleslaw - Reseptit | Makuja). Laitan esille myös revittyä frisee-salaattia, tomaattia, kurkkua ja cheddarjuustoa.

Liitteet

• 16.jpg
    16.jpg
    257,3 KB · Katsottu: 200
  • 2.jpg
    2.jpg
    206 KB · Katsottu: 178
Aika paljon tosta pulled porkista menee hukkaan painomäärässä, jos sen tekeeporsaan lavasta, kun siinä on sitä luuta, nahkaa ja läskiä.

Tässä kuva tosta vajaan 1800 gramman köntsästä ennen uuniin laittoa (paistoin sen uunissa vuoassa, jossa oli vesi-hickory-seosta) ja kuva sen jälkeen, kun olen irroittanut noi ylimääräiset ja kuva siitä, kuinka paljon tuli lopulta sitä revittyä lihaa.

Ja tässä vielä lopullisesta annoksesta, mikä nyt ei ole niin järin häävin näköinen, mutta erinomaisen makuinen. Laitoin tortilla-lätyn päälle cheddar-juustoa sekä pulled porkia, jonka jälkeen lämmitin lätyn uunissa siten, että juusto sulija pulled pork lämpeni. Tämän jälkeen lätyn päälle salaattia, tomaattia ja kurkkua. Oheen coleslaw-salaattia.

Et käyttäny vaakalla nyhdettyä määrää? ite tein myös viikonloppuna 1.5kg:sta. En käyttänyt vaakalla mutta arviolta 600-700g jäi käteen. Itse mittasin siitä 2x200g satsia ja vaimo sekä lapset söi myös ihan mahat täyteen. Jääkö niskapalasta enempi syötävää. Eka kerta kun tein ja tuolla Hupen ohjeella tein. Herranjumala miten hyvää oli :D

Itse olen tehnyt muutamia kertoja pulled porkia sian niskasta ja väittäisin, että siitä jää huomattavasti enemmän syötävää, kun ei luuta ole, eikä muutakaan poisheitettävää. Tästähän se ajatus taas lähtikin, niin voisi viikonloppuna tehdä parin kilon setin tuota jumalaista herkkua.

Justiina ei lähde mihinkään ilman kaulintaan :whip:

Mites muuten ku värkkäät tuota ruokaa niin mimmosella veitsilinjalla se Justiina painaa menemään?

Itse kun päätin santsata kunnon skegluun, niin kokkipuodista tarttui Kai Shunin kokkiveitsi mukaan. Huh kun oli kallis mutta on kyllä niin hyvä että oikeen itkettää sillä leikata. Tomaatin kuoret ei vielä kertaakaan ole satosen sipulienkaan jälkeen ole "lipsuneet" veitsen terää pitkin vaan veitti leikkaa.
Toinen sitten olikin Macin Santoku - on muuten näppärä pienempään leikkaamiseen, esim. kanafileet saa puoliks jne.

Ajattelin "panostaa" ja hakea Ikeasta Sensuell-sarjan kattilan, kasarin ja paistinpannun. Lauantaina ihmettelin sarjaa Ikeassa ja vaikutti hintaan nähden ihan laadukkailta. Tai ainakin kestäviltä.

Mites muuten ku värkkäät tuota ruokaa niin mimmosella veitsilinjalla se Justiina painaa menemään?

Mulla on ihan karvalakkimallia oleva Victorinoxin veitsisarja (mustat muovikahvat), jonka olen itse koonnut veitsistä joita koen tarvitsevani sekä yksi Wüsthof Classicin kokkiveitsi.

Nyt kun täällä on ollut puhetta hampurilaisista niin intouduin itsekin kokeilemaan mitä jääkaapista saa raavittua.

Täytteet alhaalta ylöspäin: Hultgårdin tilan sonninjauhelihapihvi, avokado, Sweet Baby Ray's, bataatti-kikhernejauhopihvi, etikkasipuli.

Ei voi muuta sanoa kuin, että älyttömän hyvää! Ainoa miinus oli kaupan sämpylä, mutta minkäs teet kun ei jaksa.

12615166.jpg

Suositut

Back
Ylös Bottom