Kokkausketju, reseptit

Ei äkkiseltään kyllä vaikuta erityisen maukkaalta aterialta. Miksei perunalaatikkoa voisi tehdä ajan kanssa uunissa läskisten kylkisiivujen kera? Mieluummin kyllä ostan oransseja broiskuja kuin maustan ne noin. Hernesetistä en sano mitään kun en herneitä oikein syökään. Varmaan hyvää jos tykkää.

Jamie ei ole nykyistä vartaloaan ihan noin keveillä antimilla hankkinut ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei äkkiseltään kyllä vaikuta erityisen maukkaalta aterialta. Miksei perunalaatikkoa voisi tehdä ajan kanssa uunissa läskisten kylkisiivujen kera? Mieluummin kyllä ostan oransseja broiskuja kuin maustan ne noin. Hernesetistä en sano mitään kun en herneitä oikein syökään. Varmaan hyvää jos tykkää.

Jamie ei ole nykyistä vartaloaan ihan noin keveillä antimilla hankkinut ;)

Oon tehnyt tota ihan arkisin, kun ei ole aikaa tehdä sitä perunalaatikkoa "ajan kanssa". Lapset on tulleet koulusta niillä on kirkuva nälkä, futistreenit alkaa klo 18 jne... Toi broisku ei ole toi paras osa (pekoni jeesaa vähän), mutta itse diggaan tota perunalaatikkoa parmesaanigratiinilla tosi paljon. Nopea ja maukas. TJEU

Sama pätee tohon kasvijutskaan. Nopea tehdä ja maukas. Lapsetkin tykkää ja sopii mudenkin kuin broiskun kanssa (vaikkapa lohen).

- - - Updated - - -

Yks perussetti mitä teen aika usein kanssa on ihan peruslohifilee.

Lohifileen päälle suolaa, pippuria, purkki smetanaa ja hienonnettua hapankorppua (ja halutessaan katkarapuja). Ja koko roska uuniin n. 45min. Helppoa, nopeaa ja hyvää.

Joo, lähinnä tossa tökki toi muutenkin mauttoman rintafileen mauttomuus.
Palak Paneer on mahtava pinaattilisäke, eikä maistu herneelle ;)

Pitää koitella tota keitettyä perunalootaa.

Lohi on tullut tehtyä tolla ohjeella monesti. Smetanan sekaan kannattaa koittaa hieman limettä.

Luulisi, että ainakin kauppahallien tiskeiltä voisi ostaa lihaa, jonka voisi pyytää jauhamaan siinä omien silmien edessä. En sitten tiedä, onnistuisiko tuo ihan normimarketin lihatiskillä.
Kyllä ainakin tän pikkukylän paikallisessa kaupassa se jauheliha jauhetaan AINA siinä sun silmien edessä ja just se määrä mitä haluat.

Loistokasta maalla asumisessa on erilaisten lihojen saatavuus.
Syksyllä saa Hirveä ja peuraa (kaurista) itselle ja koirille, kyllästymiseen asti.
Ja juuri viikko takaperin kaveri kävi pistämässä lihoiksi toisen tutun navetassa loukkaantuneen naudan.
Oli muuten aika tuoretta paistia ja taas on pakkasessa lihaa seka itselle että koirille.
MYös sikoja on tarjolla, kiitos läheisten sikaloiden lepyttely lihojen, kun kestän kahdesti vuodess sen paskan käryn mikä tulee kun pelloille lentää liete.

Ju-ma-lau-ta! Tuli sit tehtyä pikkasen hyvä veivaus tossa. Tällä ei ole nimeä, joten voitte nimittää sitä ihan miksi vain haluatte.

400-500 g naudan lapaa
1 sipuli
1 paprika
pari porkkanaa
herkkusieniä
4 dl kermaa

1 rkl tomaattipyreetä
1/2 rkl dijon sinappia
suolaa
lihafonfia (voi jättää poiskin kunhan lisää suolaa)
pippuria
rosmariinia
timjamia
chilijauhetta

Paloitellaan naudan lapa ja veistellään huonot kohdat pois. Saa olla reiluja paloja. Mulla oli isoimmat jotain 4-5 cm kanttiinsa ja pienemmät pari senttiä mitä nyt jämäpaloista sai aikaan. Jos mukana tulee luu niin se lätkäistään mukaan pataan ja otetaan pois kun homma on valmis. Leikellyt lihat paistellaan pienissä erissä pannulla nopeasti ja heitetään savi- tai valurautapataan tai vastaavaan. Leikellään sipuli, paprika ja porkkana oikein reiluiksi paloiksi ja heitetään sekaan. Paprikat tosin käytin pannun kautta ottamassa vähän paahteisuutta. Herkkusieniä voi kipata purkista tai leikellä tuoreita ihan miten tykkää. Ei sitä tuolta seasta huomaa mitä siellä on. Voi paistella niitäkin ensin jos tykkää, mutta ei ole mikään pakko. Itse laitoin pataan mukaan tomaattipyreet, sinapit, teelusikallisen suolaa, yhden fond du chef -lihafondin sekä ihan ripauksen pippuria, timjamia ja rosmariinia. Chilijauheen määrä riippuu kyllä ihan jauheen laadusta ja mistä tykkää, mutta kannattaa olla varovainen, kun ei ton kuulu olla tulista. Voi jättää poiskin kyllä. Lopuksi kermat sekaan ja pieni pyöräytys kauhalla ja uuniin.

Lämpötila 200 astetta ja aikaa kolme tuntia. Kun aika on kulunut, otetaan uuni pois päältä ja pata ulos uunista, kaadetaan nesteet kattilaan ja lykätään pata jälkilämmölle uuniin. Kermahässäkkä keitellään kattilassa kasaan sen verran että joku puolet tilavuudesta häipyy höyrynä ilmaan ja kun toimenpide on suoritettu, otetaan pata uunista ja kipataan kastike mukaan ja tungetaan se vielä takaisin sinne uuniin. Nyt keitellään vaikka riisiä lisäkkeeksi ja kun toimenpide on suoritettu niin heitetään riisiä lautaselle ja uunista lämmintä lihapataa riisin päälle, työnnetään kurkusta alas ja tullaan tykkäämään tästä postista.

Toi naudan lapa on jo pitkään ollu mun suosikki naudan osista. Siitä saa pitkään kypsyttämällä ihan järrrrjettömän mureaa ja hyvää tavaraa. Hitto mutta osaa olla hyvää. Käytin muuten ihan oikeaa kuohukermaa ja sillä saa aikaan aika rikkaan kermaisan maun ja jos sellaisesta ei tykkää, niin kannattanee käyttää jotain ruokakermahässäköitä.

Otin mä siitä hupelimella komeen räpsynkin. Vielä kun olis tarkennus osunut kohdalleen yhtä hyvin kuin ruoan maku, niin kaikki olisi täydellistä.
Mättö.jpg

Vai että lapaa. Ilmeisesti kansanomaisesti puhuttuna "keittoliha"? Itse käyttäny aina pahtopaistia joka tuppaa lihan laadusta riippuen hieman kuivahtamaan. Riippuu tosi paljon lihan laadusta. Koitellaan.

Vai että lapaa. Ilmeisesti kansanomaisesti puhuttuna "keittoliha"? Itse käyttäny aina pahtopaistia joka tuppaa lihan laadusta riippuen hieman kuivahtamaan. Riippuu tosi paljon lihan laadusta. Koitellaan.
Keittoliha voi olla käsittääkseni etuselkää tai lapaa tai jotain sieltä suunnalta, tai kaikkea näitä. Mieluummin haen sen ihan oikean palan lapaa ja leikkelen siitä parhaat osat talteen. Eikä muuten kuivu vaan mureutuu vaan.

Keittoliha voi olla käsittääkseni etuselkää tai lapaa tai jotain sieltä suunnalta, tai kaikkea näitä. Mieluummin haen sen ihan oikean palan lapaa ja leikkelen siitä parhaat osat talteen. Eikä muuten kuivu vaan mureutuu vaan.

Ostin keittolihaa, kauppias sanoi että se ois lapaa tjsp.
Ostin muut tarpeet myös, tulen huomenna illalla tykkäämään postista jos katson aiheelliseksi.

Yllättävää oli että tuo liha oli suhteellisen kallista, olikohan 16e/kg.

Millaisia salaatinkastikkeita porukka väsää itse?

Itse olen käyttänyt tällaista peruskastiketta monesti mitä voi käyttää esim. coleslaw:n kastikkeenakin:

Majoneesia
1rkl sinappia
Sitruunan kuorta
1 Sitruunan mehu
Pippuria, suolaa, chilijauhetta ja myllystä provencial herbs sekoitusta.
Loraus valkoviinietikkaa.
(jos tykkää niin vähän sokeria)

Ostin keittolihaa, kauppias sanoi että se ois lapaa tjsp.
Ostin muut tarpeet myös, tulen huomenna illalla tykkäämään postista jos katson aiheelliseksi.

Yllättävää oli että tuo liha oli suhteellisen kallista, olikohan 16e/kg.

Oli vähän kiirusta. Uunissa vasta nyt. Tykkäilen 4-5h päästä jos tuntuu siltä.

Ois naudan sisäfilettä (1,2 kg) pakastimessa, joka pitäis laittaa ettei mene huonoksi.

Haluaisin tehdä siitä jotain muuta kuin perinteistä pihviä (mikä ei sekään ole huono juttu), koska haluaisin testailla jotain ihan muuta. Tai sitten siinä pitää olla joku "juttu", jos pihvejä tekisin. Aikaisemmin olen tehnyt aina pihvejä ja niistä fileen päistä mä olen yleensä tehnyt stroganoffia. Sellaisissa "vetisissä" liha- tai punaviiniliemissä olevat pataruoat eivät oikein mun juttu.

Mulla ei ole tarkoitus järjestää mitään ruokapippaloita kellekään, vaan todennäköisesti syön tuon fileen itse. Siksi kaipaisin erilaisia ehdotuksia, mitä tuosta voisi tehdä, jotta en kyllästy. Grilliä mulla ei ole.

Powerhousun resepti saa 100% kannatukseni. Chilijauheen korvasin savupaprikalla ja oikaisin tuota niin että suurustin mössön vehnäjauholla ja pistin vielä tunniksi uuniin. Kerman lisäksi pistin vettä 50-50.

Liha oli Pirkka vakuumipakattua keittolihaa, n. 15e/kg. Toimi paremmin kuin paahtopaisti. Koko oli noin 4-5cm klönttejä.

Erinomaista. Todella todella hyvää oli. Kiitos <3.

Powerhousun resepti saa 100% kannatukseni. Chilijauheen korvasin savupaprikalla ja oikaisin tuota niin että suurustin mössön vehnäjauholla ja pistin vielä tunniksi uuniin. Kerman lisäksi pistin vettä 50-50.

Hyvä että osu ja uppos. Suurustaminen ja veden lisääminen ei ollut välttämättä ollenkaan huono idea. Kuten sanoin niin mulla se kermaisuus oli kyllä aika raskas. Vähän siinä ja siinä enkä ihmettele jos jollekin ei sellaisena toimi.

Mä vasta harjoittelen sienien syömistä, joten saattaa olla, etten ryhdy valmistamaan tätä reseptiä.
Niissä mitä mä olen nähnyt ja mitä olen tehnyt, niin sienet vedetään ihan soseeksi sinne väliin. Ei niitä melkein edes huomaa sieltä. Käyttää jotain herkkusieniä niin makukin on mieto.

Tuli kokeiltua tällaista pulled pork reseptiä, helppo tehdä ja maku oli taivaallinen. Muutamaksi illaksi jotain vaihtelua iltapalallekin kun syö tätä tonnikalan sijaan :) Itsellä oli kannellisessa padassa reilu 5h, nesteet toiseen astiaan ja vielä kannen alla n. 20min.

-2 kg kasleria
-½ dl soijaa
-½ dl ketsuppia
-½ L dr pepperiä/cokista (ei zero/light)
-hunts honey hickory kastiketta (itse löysin paikallisen K-marketin amerikkahyllystä, jälkeenpäin näin myös S-marketissa)

Uuni 150c

Suolaa ja pippuroi possu. Nakkaa possu paistopussin / kannelliseen pataan. Sekoita ketsuppi, soija ja Dr Pepper keskenään ja viskaa pussiin. Laita veli ponteva uuniin viideksi-kuudeksi tunniksi. Voit välillä koittaa pyöritellä mötköä toisellekkin kyljelle.
loppuvaiheessa leikkaa pussin nurkka auki ja valuta nesteet kuppiin/vuokaan. Anna possun huilata hetki löylyjä. iske kiinni kahdella haarukalla, revi riekaleiksi. Kaada riekaleitten päälle huntsia ja heti perään vähän paistolientä.
Jos teet possun padassa, voit käyttää possua nesteen poiston jälkeen vielä n.30min löylyissä.

Tyyppasin tänään tuon ohjeen ja piti soittaa kaveri syömään, ettei karkaa ahmiminen ihan käsistä.

Grillikausi innoitti väsäämään erikoisemman hampparin:

Dijón-sinappi, curry-ketsuppi, jauhelihapihvi, cheddar, tomaatti, ja hapankaali.

Ei mikään everyday hampurilaisen makunen - ei paha.

_small.jpg

Mulle kelpais hyvät kalareseptit!

Hauki toimii todella hyvin uppopaistettuna(fish and chips). Virittelee ensin hauen ruodottomaksi ja leikkaa about pikkurillin kokoisia siivuja. Muutama habanero silputen ja marinoi haukipalat chilin kera. Seuraavana päivänä pyyhkii hauenpalat puhtaaksi, leivittää ja uppopaistaa. Törkeen mehevää ja maukasta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom