Kokkausketju, reseptit

Täytyy muuten sanoa että noiden jauhelihojen makujen kanssa on varmaan ihan sellainen inhimillinen juttu kuin mihin on tottunut. Joku ei tykkää light-colasta mutta kun totuttelee sitä juomaan, niin juokin kohta mieluummin sitä. Toinen taas ei tykkää suojakaasujauhelihasta ja toinen tykkää. Huppe ei tykkää kun ei sitä ikinä edes käytä ja mä taas tykkään kun käytän sitä aina. Kaupan jauhettua välttelen. Maussa ei mun mielestä kamalaa eroa ole, mutta koostumuksessa on. Kaupan jauhamassa se on jotenkin epämiellyttävän tiivis ja rakeinen ja sellaisenaan paistettaessa sillä on suurempi taipumus jäädä isoiksi könteiksi mitä saa olla sit paloittelemassa.

Jännä juttu, koska minulla on juuri päinvastaisia kokemuksia. Siis kaupassa jauhettu liha hajoaa helpommin ja esimerkiksi kastikkeessa muodostaa hienompijakoista soossia vähemmällä paistolastan käytöllä. Tehdaspakattu jauheliha taas on niin muotoonsa puristettua "siimaa", että sitä saa työstää ihan huolella ruskistaessa, jotta ei ole lopputuotteessakin sellaista nauhamaista.

Muutoin minulle on aika ykslysti onko liha tehdaspakattua vai kaupan lihatiskillä jauhettua. Ostan halvinta ja vähärasvaisinta täysnautaa joka tapauksessa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuore vastajauhettu liha on hyvää ja irtonaista. Prismojen jne jauhamat ns lihamurekkeen näköiset nelikulmion muotoiset massapötkelöt on kuvottavia.

No en ole kyllä minäkään huomannut että jauhelihapihvit saa jotenkin epäonnistumaan vaikka tekisi siitä "vakuumipakatusta" (Joka muuten ei ole vakuumia nähnytkään). Kyllä ne aina muotoutuu ihan tuosta vain ja pysyy koossa ilman mitään sidosaineita. Ja jos nesteet tulee ulos niin taitaa syynä olla liian kylmä pannu. Ei mulla ikinä niin käy.

Täytyy muuten sanoa että noiden jauhelihojen makujen kanssa on varmaan ihan sellainen inhimillinen juttu kuin mihin on tottunut. Joku ei tykkää light-colasta mutta kun totuttelee sitä juomaan, niin juokin kohta mieluummin sitä. Toinen taas ei tykkää suojakaasujauhelihasta ja toinen tykkää. Huppe ei tykkää kun ei sitä ikinä edes käytä ja mä taas tykkään kun käytän sitä aina. Kaupan jauhettua välttelen. Maussa ei mun mielestä kamalaa eroa ole, mutta koostumuksessa on. Kaupan jauhamassa se on jotenkin epämiellyttävän tiivis ja rakeinen ja sellaisenaan paistettaessa sillä on suurempi taipumus jäädä isoiksi könteiksi mitä saa olla sit paloittelemassa.

Tässä oli koostumus sellainen melko tiivis. Eikä ollut seölaista vakuuminauhaa. Saatoin ehkä hieman liioitella ko lihan ominaisuuksia, ja parempaan lopputulokseen vaikutti varmasti myös huolellisempi käsittely. Olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että söin elämäni parhaat jauhelihapihvit. Eikä se nyt niin haittaa jos tällaisen hipsterilihan maku onkin vain plaseboa kun ei ole hinnalla pilattu. Samalla hoituu myös itsetunnon kohottaminen kun voi tuhahdella kaupan lihoille.

Väkersin tota Hupen linkittämää porkkanakakkua. Modasin ohjeesta gluteenittoman laittamalla tavisjauhojen sijaan mantelijauhetta. Hyvin toimii niinkin.

Tuli tehtyä taas pari pellillistä pitsaa ja samalla testasin "uutta tapaa" eli "märällä taikinalla" = vähemmän jauhoja siis. Ohje pitsajauho pussin takana.

2dl vettä
15g hiivaa
3-4dl pitsajauhoja (durum vehnää)
(laitoin myös vähän suolaa ja pienen ripauksen sokeria)

Liota hiiva kädenlämpöiseen veteen ja sekoita jauhot joukkoon. Vaivaa mahdollisimman hyvin että saa sitkoa...tämä on hankalaa näissä märissä taikinoissa mutta vinkkejä löytyy esim. tubesta jne jne. vesikippo viereen ja kastele sormia niin helpottaa. Anna kohota 1-2h. Ilmat pois ja muotoile taikina leivinpaperille & pellille. (Itsehän en jaksanut vaivata & kohottaa kauaa kun ei ollut aikaa :S :D)

Tomaattisoosiksi tein:

Paseerattua tomaattia
Tomaattipyrettä
Ketsuppia
Sokeria
Mausteita

Kolmen juuston tomaattipitsa. Edamia, mozzarellaa ja "italian flake" juustoa. Tomaatit vain loppui kesken :D Nyt ei tarvisikkaan kuin säätää pohjanmaut, saada kunnon alalämpö jne., mutta muuten tuli ihan hyvä pitsa :D

Jäätelökone hommattu! Testattu on jo perus vaniljajäätelö, marja sorbetti, rahka/vaniljakastike "jäätelö" sekä mansikkajäätelö. Hyvää tavaraa tulee eikä E-aineita tai muuta moskaa mukana.

Voipi olla että kovin kireeseen kesäkuntoon ei ehdi kun kone hurisee melkeen joka päivä... :dance:

Jäätelökone hommattu! Testattu on jo perus vaniljajäätelö, marja sorbetti, rahka/vaniljakastike "jäätelö" sekä mansikkajäätelö. Hyvää tavaraa tulee eikä E-aineita tai muuta moskaa mukana.

Voipi olla että kovin kireeseen kesäkuntoon ei ehdi kun kone hurisee melkeen joka päivä... :dance:

Millaisen ostit? Onko se siis joku kallis kompuramalli, vai niitä alle satasen koneita? Oon kuolannut tuommosta konetta jo viime syksystä asti!

Millaisen ostit? Onko se siis joku kallis kompuramalli, vai niitä alle satasen koneita? Oon kuolannut tuommosta konetta jo viime syksystä asti!

Kompuramalli. Exido merkkinen, mutta ulkonäöltään (paitsi väri) ja ominaisuuksiltaan samanlainen kuin Ariete Gran Gelato.
Sen verran opiskelin, etten tosiaankaan lähtenyt niitä satasen koneita ostamaan. Tämänkin bongasin itse asiassa käytettynä Huuto.netistä. Eli vai reilun satasen tämä lysti kustansi.

Kompuramalli. Exido merkkinen, mutta ulkonäöltään (paitsi väri) ja ominaisuuksiltaan samanlainen kuin Ariete Gran Gelato.
Sen verran opiskelin, etten tosiaankaan lähtenyt niitä satasen koneita ostamaan. Tämänkin bongasin itse asiassa käytettynä Huuto.netistä. Eli vai reilun satasen tämä lysti kustansi.

Tuliko tuossa opiskellessasi jotain muita kriteerejä vastaan kuin kompura? Esim vaadittava teho, tai jotain merkkejä (onko halvat kompuravehkeet huonoja, kts viimeinen pari viimeistä lausetta) mitä ei kannata ostaa? Katsoin pikaisesti eBaysta ja tuohon satasen pintaan näyttäisi kompuramallista konetta saavan. Merkki Unold tai Secura. En ole ikinä kuullutkaan.

Tuliko tuossa opiskellessasi jotain muita kriteerejä vastaan kuin kompura? Esim vaadittava teho, tai jotain merkkejä (onko halvat kompuravehkeet huonoja, kts viimeinen pari viimeistä lausetta) mitä ei kannata ostaa? Katsoin pikaisesti eBaysta ja tuohon satasen pintaan näyttäisi kompuramallista konetta saavan. Merkki Unold tai Secura. En ole ikinä kuullutkaan.

Toi Unold näyttää ihan samalta kuin tää mun masiina. Eli maksoin liikaa!! =)
Tehotkin näyttää samalta samoin kuin jäätelökulhon koko eli tekee sen litran verran valmista ainetta. Vähän se on mulla jäänyt pehmismäiseksi vielä kun olen omat viritykset tehnyt. Yhden kerran jämähti pyöritin kiinni siihen massaan kun ehti liikaa jäätyä. Eli jos sitten kovempaa jäätelöä haluaa niin pistää vielä puoleksi tunniksi/tunniksi pakkaseen kovettumaan. Mutta hyvää se on heti sellaisenaankin.

Eli kyllä tuo Unold mun silmään näyttää ihan pätevältä koneelta. Toki ei mulla oli kuin tästä omasta kokemusta mutta loppupeleissähän ne kaikki samaa asiaa tekee. Eli jäähdyttää ja sekoittaa sitä massaa. =)

Edit. Ton Unoldin hinnat näemmä pyöriikin siinä ~+160 euroa eli omani hyvällä hinnalla sain. :D

Toi Unold näyttää ihan samalta kuin tää mun masiina. Eli maksoin liikaa!! =)
Tehotkin näyttää samalta samoin kuin jäätelökulhon koko eli tekee sen litran verran valmista ainetta. Vähän se on mulla jäänyt pehmismäiseksi vielä kun olen omat viritykset tehnyt. Yhden kerran jämähti pyöritin kiinni siihen massaan kun ehti liikaa jäätyä. Eli jos sitten kovempaa jäätelöä haluaa niin pistää vielä puoleksi tunniksi/tunniksi pakkaseen kovettumaan. Mutta hyvää se on heti sellaisenaankin.

Eli kyllä tuo Unold mun silmään näyttää ihan pätevältä koneelta. Toki ei mulla oli kuin tästä omasta kokemusta mutta loppupeleissähän ne kaikki samaa asiaa tekee. Eli jäähdyttää ja sekoittaa sitä massaa. =)

Kiitos! Tuon hinta vielä varmaan nousee, mutta toinen siellä oli melko vastaavan näköinen ja satasen päälle maksaa se + postikulut pari kymppiä. Täytyy varmaan laittaa tilaukseen jahka palkkapäivä tulee.

Tohon jauheliha hommaan niin ite en lihatiskiltä kyllä ostas. Jaa miksi? Lihatiskiin loppuu hävikkki...

Joo, vasta oli lehdessä juttuja lihatiskien toiminnasta. Jauheliha kun menee huonoksi niin sekoitetaan vaan pienissä määrissä uuden tavaran joukkoon ja hyvin menee kaupaksi. Näin nyt ei tietysti jokapaikassa tehdä, mutta mutta...

Luulisi, että ainakin kauppahallien tiskeiltä voisi ostaa lihaa, jonka voisi pyytää jauhamaan siinä omien silmien edessä. En sitten tiedä, onnistuisiko tuo ihan normimarketin lihatiskillä.

Kyllähän siitä jauhelihan laadusta jotain kertoo se, jos lihatiskillä myytävä "paistijauheliha" on halvempaa, kuin samanpainoinen määrä paistikimpale samasta lihasta. Näin ainakin oletan.

Luulisi, että ainakin kauppahallien tiskeiltä voisi ostaa lihaa, jonka voisi pyytää jauhamaan siinä omien silmien edessä. En sitten tiedä, onnistuisiko tuo ihan normimarketin lihatiskillä.

Kyllähän siitä jauhelihan laadusta jotain kertoo se, jos lihatiskillä myytävä "paistijauheliha" on halvempaa, kuin samanpainoinen määrä paistikimpale samasta lihasta. Näin ainakin oletan.

Eihän siinä ole paistia kuin 5% painosta:

http://www.iltalehti.fi/ruoka/2012092116105390_ru.shtml

Oon tossa viimeaikoina tehnyt Jamie Oliverin 15 minutes -reseptien sapuskoja. Jotka ei kyllä ihan 15 minuutissa kyllä synny...

Yksi helppo suosikki on Broiskufileet, perunalaatikko ja kasvikset:

Perunalaatikko:
-perunoita
-sipulia
-salviaa (ihan hyvää tulee ilmankin)
-Kermaa
-Parmesaaniraastetta
-suolaa, pippuria, kasvisliemikuutio

Kuori ja viipaloi perunat, tee tosi ohuita viipaleita. Keitä viipaleet. Kuori ja viipaloi sipulit. Kuullota sipulirenkaat uunivuoassa öljyn kanssa (itse käytän teräksistä vuokaa). Lisää salviaa ja liemikuutio + kermaa ja keitetyt perunaviipaleet + mausteet. Päälle parmesaaniraastetta ja uuniin grillivastuksen alle gratinoitumaan joku 5-10min.

Kasvikset:
-Purjo
-pakasteherneitä 1pss
-Babypinaattia 400g

Pilko purjo. Kattilaan pohjalle vähän rasvaa ja purjosilppu, kuullota hetki ja heitä herneet ja babypinaatti perään. Vähennä lämpöä ja hauduttele kasaan.

Broiskufileet:
-Maustamattomia broiskufileitä
-Suolaa
-Rosmariinia (tuore tai kuivattu, kumpikin käy)
-Pekonia

Pilko ja ruskista pekonit. Pyörittele broiskut leivinpaperin päällä, jossa suolaa ja rosmariinia. Paist broiskut kypsiksi.

Kasaa annokset.

IMAG0509.jpg

IMAG0510.jpg

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom