Kokkausketju, reseptit

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Millasella ohjeella teette lihapullia? Itellä toi sipulikeitto,vesi,korppujauho,kananmuna,jauheliha-combo alkaa tympimään. Ehdotuksia ja vinkkejä antaa tulla vaan.

Mä teen tosi monella tavalla ihan fiiliksen mukaan ja summamutikassa. Käytän toisinaan tota sipulikeittopussia "mausteena", kuten tässäkin tapauksessa:

http://varsinainensekametelisoppa.blogspot.fi/2010/10/lihapullia-pippurisessa.html

Toki tuoreella kuullotetulla sipulilla ja valkosipulilla saa maukkaampaa. Suosittelen myös laittamaan massan sekaan pieneksi silputtuja tuoreyrttejä tai vaikkapa paistinpannulla pehmennettyä pinaattia, aurinkokuivattua tomaattia tai oliivia. Lisäksi niitä pyöryköitä kantsii tehdä eri eläinten lihoista, niin tulee vähän vaihtelua.

Googlettamalla löytyy erilaisia juttuja... Jauhelihamassa sekaan voi laittaa vaikka mitä, esim. sieniä, punajuurta tai maustamaan itämaisittain. Yhteishyvän yhdessä ohjeessa sekaan laitettiin omenasosetta.

Mä tein joskus lihapullien (variaatio numero xxx) kanssa bataattipyrettä :D
Se oli kanssa todella toimiva juttu kun ne pullat oli aika "jyrkkiä" maultaan, tulisia ja mausteisia ja sit bataattipyre on makeahkoa settiä.

Aamulla rupesin lämmittämään leivinuunia ja huomenna aamulla karitsa Sarpanevaan ja uuniin muhimaan. Resepti on vähän vielä auki, mutta ehkä teen taas tunteen mukaan. Leivinuuni ja pataruoat = :haart:

viimeinen_lammas_uunista_ulos.JPG

Sulla on valunu hormipellistä jotain paskaa.

Mahdottomuus. Mulla kun ei ole vielä koko hormipeltiä. ;) Nuohousluukuista tosin joskus kostealla ilmalla valuu skeidaa. Siksi mä maalasinkin kuoren rappauksen niin voi pestä ja pyyhkiä pinnan.

Tein tämän reseptin mukaan karitsanpotkia. Aivan järkyttävän hyvää. Pahoittelut ekan kuvan sotkuisesta liedestä, aina roiskuu kun kokataan.

Millasella ohjeella teette lihapullia? Itellä toi sipulikeitto,vesi,korppujauho,kananmuna,jauheliha-combo alkaa tympimään. Ehdotuksia ja vinkkejä antaa tulla vaan.
Sipulikeittopussin sijaan silppuan sipulia, valkosipulia ja chiliä tosi pieniksi ja kuullotan pannulla ne ennen kuin sekoitan ne pullataikinaan. Maldonea ja mustapippuria tietysti lisäksi. En laita kananmunaa ja sekoitan korppujauhot tilkkaan maitoa ennen pullataikinaan laittoa.

Itse teinkin padan sijaan eilen karitsanpaistia ja peruna-valkosipulipyreetä. Liha, kastike ja pyree onnistui täydellisesti. Ohje Välimäen Koti keittiössä-kirjasta. Jälkkäriksi tummapaahtoista kaffetta, vaahterasiirappijätskiä ja Blu-Ray Argo. Tänään heitän kastikkeestä siivilöidyt kaman pataan, vähän karitsaa, pekoni ja herkkutatteja perään ja leivinuuniin muhimaan.

Itse teinkin padan sijaan eilen karitsanpaistia ja peruna-valkosipulipyreetä. Liha, kastike ja pyree onnistui täydellisesti. Ohje Välimäen Koti keittiössä-kirjasta. Jälkkäriksi tummapaahtoista kaffetta, vaahterasiirappijätskiä ja Blu-Ray Argo. Tänään heitän kastikkeestä siivilöidyt kaman pataan, vähän karitsaa, pekoni ja herkkutatteja perään ja leivinuuniin muhimaan.

Oikein hyväähän siitä tuli. Romanttinen illallinen nelisteen; minä pääkokkina, hra. Sarpaneva keittoastiana, hra. Torres juoma- ja hra. Gerry Mulligan kapelimestarina. Pääruoaksi eilisen lampaanpaistin ja pyreen jämistä tehty lammaspata. Jälkkäriksi kahvin kera mangohyydykekakku vaniljakastikkeella.

Liitteet

• pääruoka.JPG
    pääruoka.JPG
    64,9 KB · Katsottu: 332
  • jälkiruoka.JPG
    jälkiruoka.JPG
    66,4 KB · Katsottu: 315
^

On se kyllä niin, että kaunis annos ja astiat ovat puoli ruokaa.

Ihan kateellisena seurailen täällä ja FB:ssä porukan pääsiäisruoka-annoksia. Mä en viitsinyt alkaa laittamaan mitään itselleni ja varsinkin nyt, kun oon dieetillä. Mämmiä söin pikkasen vaniljakastikkeen kanssa ja se oli siinä.

Helppo avokadosalaatti:
- pussi jää- tai friseesalaattia
- 3kpl avokadoja
- 3kpl vihreitä omenoita
- n.150gr parmesania
- valkoista balsamicoa
- oliiviöljyä
- mustapippuria
- suolaa

Revitään salaatti laakean vuokan pohjalle ja levitetään pilkotut avokadot päälle. Lorautellaan päälle hitusen valkoista balsamicoa ja ripaus mustapippuria sekä merisuolaa myllystä. Seuraavaksi levitetään ohuiksi lastuksi leikatut omenat ja lorautellaan pintaan hyvää oliiviöljyä. Lopuksi levitetään ohuiksi lastuksi leikattu parmesaani pintaan ja annetaan koko setin levähdellä ja maustua hetki kylmässä kelmun alla ennen tarjoilua.

Tuollainen tuli tuossa pitkänäperjantaina tekastua alkupalaksi piffeille ja sen lisukkeille. Tuon salaatin kaverina alkupaloina meni graavattua siikaa ja lohiherkkua saaristolaisleivän kera sekä kylmänä tarjoiltua lampaan rosmariinipaistia ohkasina siivuina ja rulliksi käärittyinä. Ei laittanut vajaan 10 hengen porukasta kukaan pahakseen tuota syödessä, jopa vallan maistuvaksi kehuivat.

Mä luulen, vaikken juuri avokadon ystävä olekaan, että tuota tulee jatkossa tehtyä useampaakin kertaan, esim. lisukkeeksi vaikkapa täytetyille broiskun fileille tai vaikka ihan vain kasa katkiksia kaverinaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom