Kokkausketju, reseptit

Tein chili con carnea. Ei ollut nälkä, kun se oli valmis, joten jätin hautumaan takkaan n. 100 asteeseen yhteensä kuudeksi tunniksi. Kylläpäs tulikin hyvää.

Resepti oli aivan perus. Eli naudan paistisuikaleet, tomaattimurska, parit sipulit, kidneypapuja jne.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tänään on pulled pork -päivä ja ajattelin sen kunniaksi jakaa sämpylöihin käyttämäni reseptin. (Vaikka olen tainnut ohimennen tämän ennenkin tänne heittää) Olen käyttänyt tätä jo pitkään ja näistä tulee aina loistavia. No makuhan nyt tietysti on perus vehnäsämpylä, mutta rakenne on mahtavan ilmava ja hampurilaissämpylämäinen. Onnistuu aina. Ohje on löytynyt jostain netistä joskus, en muista enää mistä, mutta tekotapaa muutin ihan hitusen.

Hampurilaissämpylät:

2 dl vettä
4 rkl maitoa
25 g hiivaa tai pussillinen kuivahiivaa
2 rkl sokeria

2 munaa
8 dl vehnäjauhoja
1.5 tl suolaa
50 g pehmeää voita

Jos on yleiskone käytettävissä, niin heitä kulhoon jauhot, suola ja voi. Laita vispiläpää kiinni koneeseen ja pyöritä hetki niin että voi sekoittuu jauhoihin ja seoksesta tulee kevyesti murumainen. Lisää sekaan kuivahiiva ja sokeri ja pyöräytä nopeasti. Jos käytät tavallista hiivaa, se ja sokeri sekoitetaan nesteeseen, ei kuivien ainesten joukkoon.

Rikotaan munat kulhoon ja vatkataan kevyesti hieman kuohkeaksi. Itse veivaan yleensä käsin, kun ei sen tarvitse mitään vaahtoa olla.

Mitataan omaan kulhoonsa vesi ja maito ja lämmitetään sopivaksi. Jos käytät tavallista hiivaa, niin sekoita sokeri ja hiiva tänne joukkoon ja anna seistä hetken aikaa. Tämä vaihe kannattaakin tehdä siinä tapauksessa ensimmäisenä.

Vaihda yleiskoneeseen taikinakoukku ja kippaa kaikki ainekset kulhoon ja sekoita tasaiseksi. Vaivaa vielä 5-10 minuuttia.

Jos joudut veivaamaan koko paskan käsin, niin voi nypitään sormin jauhojen joukkoon. Onnistuu niinkin, mutta aikaa menee tovi.

Ja heti kun systeemi on valmis, niin jaetaan taikina kahdeksaan osaan ja pyöritellään sämpylöiksi ja laitetaan pellille. Vaikka yleinen sääntö on (jostain syystä) se, että taikina kohotetaan ensin ja sit leivotaan sämpylöiksi ja kohotetaan taas, niin ei tosiaan kannata. Suoraan vain sämpylöiksi, niin pääsee helpommalla ja saa jopa ilmavamman lopputuloksen. Lopuksi liina päälle ja kohotetaan tunnin verran. Itse lasken yleensä keittiön altaaseen kuumaa vettä suoraan hanasta ja laitan pellin siihen altaan päälle. Kohoaa tosi hyvin. Vaikka nämä eivät näytä mitenkään järin isoilta siinä pellillä aluksi, niin ne kohoaa suunnilleen cd-levyn kokoisiksi, joten kannattaa asetella ne hyvin etteivät ainakaan hirveästi ota toisiinsa kiinni. Jos ei tykkää ihan näin isoista, niin tekee sit vaikka kymmenen sämpylää tai enemmänkin.

Jos pintaan haluaa jotain seesaminsiemeniä tai vastaavia niin ennen kohotusta kostuttaa sämpylän pinnan vaikka suihkepullolla ja ripottelee siemenet päälle. (Tai siis kostutetaan suihkepullon avulla pulloon laitetulla vedellä. Suihkepullo itsessään ei pahemmin mitään kostuta. Nyt ei pääse Raskolnikov vittuilemaan :D )

Uuni 200 astetta ja joku kymmenen minuuttia. Ne on valmiita sit kun pinta alkaa saamaan vähän väriä. Laita uunin pohjalle pieneen astiaan vähän vettä niin uuni pysyy kosteana paistamisen aikana. Kun sämpylät on valmiit niin anna niiden levähtää vielä hetki liianan alla.

Olin laiska ja nappasin vain puhelimella nopeasti kuvan valmiista tuotteesta.

Sämpylä.jpg

Oho, on muuten oikeasti ilmavan näköisiä sämpylöitä :wtf:

Pitäisi ostaa kyllä yleiskone, ei yhtään napostelis aina käsin veivata noita sämpylöitä.

Meni usbia pitkin laserilla höystetylle paperille. Pakko koitella.

Mulla on induktio yleiskoneessa ja uunissa höyrytoiminto, joita ajattelin hyödyntää tässä.

Hamppareita tulis tehtyä varmasti tosi usein jos kaupan sämpylät ei ois niin KAUHEAA PASKAA. Ei niitä syö edes pakon edessä. Toivotaan että nämä onnistuu.
Munalla jos voitelis (kananmunalla siis, ettei Raskolnikov pääse vittuilemaan) niin sais kivasti kiiltoa pintaan?

PS. Savustettua pulled porkia on pakkasessa :D

En ole ennen tykännyt porkkanakakusta, mutta viime viikolla maistoin aivan järkyttävän hyvää porkkanakakkua. Pohja oli todella kostea ja kuorrutetta oli sopivan reilusti. Olisko jollakin heittää _hyvää_ porkkanakakun reseptiä? Tai ideoita, miten siitä pohjasta saisi sellaisen kostean ja hyvän makuisen. Olisiko ideaa kosteuttaa valmis pohja esim. jollain rommilla tms.?

En ole ennen tykännyt porkkanakakusta, mutta viime viikolla maistoin aivan järkyttävän hyvää porkkanakakkua. Pohja oli todella kostea ja kuorrutetta oli sopivan reilusti. Olisko jollakin heittää _hyvää_ porkkanakakun reseptiä? Tai ideoita, miten siitä pohjasta saisi sellaisen kostean ja hyvän makuisen. Olisiko ideaa kosteuttaa valmis pohja esim. jollain rommilla tms.?

En minäkään, kunnes tein tätä joku aika sitten. Suosittelen. Koko sydämestäni:

http://recipecircus.com/recipes/LyndaLoo/COPYCAT/Starbucks_Carrot_Cake.html

Saksanpähkinät korvasin Pekaanipähkinöillä. Muuten sama ohje.
porkkis.jpg

Tässä oma versioni 17cm irtopohjavuokaa varten:

1 kuppi jauhoja (ameriikan mittayksikkö, cup)
1tl ruokasoodaa
1tl leivinjauhetta
1tl kanelia
0,5tl suolaa
0,25tl muskottipähkinää jauhettuna
0,25tl maustepippuria jauhettuna
1 kuppi tummaa muscovadosokeria
2/3 kuppia voita
2 munaa
0,5tl vaniljaesanssia (nestemäistä juttua)
2/3 kuppia hienoksi raastettua porkkanaa
0,5 kuppia murskattua pekaanipähkinää
0,5 kuppia rusinoita

Kuorrute:
100gr täysrasvaista creme bonjour -maustamatonta
1tl vaniljaesanssia
1,5 kuppia tomusokeria
-tarvittaessa 1-2tl maitoa

1. Preheat oven to 175degrees.

2. Sift together flour, baking powder, baking soda, cinnamon, salt, nutmeg and allspice in a large bowl.

3. Use an electric mixer to combine brown sugar and oil. Add the eggs and vanilla and beat on high speed for about a minute.

4. Combine the wet mixture with the dry stuff. Mix on low speed until all ingredients are incorporated then crank up the speed and blend on high until batter is smooth.

5. Add shredded carrot, walnuts, and raisins and mix by hand. Pour batter into a 17cm baking pan that has been generously greased with shortening.

6. Bake for 55 to 60 minutes or until a toothpick stuck in the center comes out clean. Allow the cake to cool completely.

7. Make the frosting by mixing softened cream cheese, milk, and vanilla in a large bowl with an electric mixer. Add the powdered sugar, one cup at a time, and blend well until frosting is smooth.

8. When the cake has cooled, frost the top with the entire bowl of cream cheese frosting. Sprinkle the pecans over the frosting. Slice into 12 pieces to serve. Cover the leftover cake and store it in the fridge. Makes 12 servings.

On tullut tehtyä rieskoja viime aikoina aika paljon. Kätevää kun noihin voi heittää käytännössä mitä tahansa sattuu olemaan ja mittasuhteetkin voi olla mitä sattuu. :)

On tullut tehtyä rieskoja viime aikoina aika paljon. Kätevää kun noihin voi heittää käytännössä mitä tahansa sattuu olemaan ja mittasuhteetkin voi olla mitä sattuu. :)
Kiva. Mut älä nyt kuitenkaan mitään hyväksi havaittua esimerkkiä heitä.

Onko kukaan sattumalta kokeillut, sopiiko lime ja mango yhteen? Ajattelin tehdä valkosuklaa-lime juustokakun ja laittaa Mango-sosetta päälle, mutta 'riiteleekö' se lime ja mango jotenkin? Entä oletteko kokeilleet tehdä pohjan Wilhelmiina-kekseistä, tuleeko liian makea?

Onko kukaan sattumalta kokeillut, sopiiko lime ja mango yhteen? Ajattelin tehdä valkosuklaa-lime juustokakun ja laittaa Mango-sosetta päälle, mutta 'riiteleekö' se lime ja mango jotenkin? Entä oletteko kokeilleet tehdä pohjan Wilhelmiina-kekseistä, tuleeko liian makea?

Ilmeisesti eivät riitele, koska googlettamalla löytyy jokunen resepti ja esim. tämmöinen: http://www.wienerpaakari.com/Tuoteluettelo4.asp?os=1&PID=316

Ja eiköhän se Wilhelmiinakin käy, kun siitäkin löytyy vastaavanlaisia reseptejä. Makuasioita.

Naistenpäivän kunniaksi ja leipomisesta innostuneena päätin tänään kokeilla taas jotain uutta. Halusin kuitenkin ottaa varman päälle, joten leivontakohteeksi valikoitui rahkapullat, koska pullataikinan teko alkaa olla jo tuttua puuhaa (jo huimat kaksi kertaa vääntänyt korvapuusteja). Tällä kertaa päätin tehdä puolikkaasta taikinasta rahkapullia, ja kaivoin Kotikokki-sivustolta ensimmäisen helpolta näyttävän rahkamössön ohjeen. Pulla"kuppien" tekeminen oli kuitenkin jotenkin kovin hankalaa, ja rahkamössöäkin tein aivan liikaa, kun en tietenkään innostuksissani tajunnut puolittaa määriä. No päätin sitten tehdä vielä vähän lisää pullataikinaa ja tehdä tuommoisen sairaan komean rahkapullamonsterin. Maku on herkullinen, mutta ulkonäössä olisi taas ehkä hieman petrattavaa :D

Rahkapullat.jpg

DSC_0059.JPG

Ei se ulkonäkö oo niin justiinsa :D Mulla oli kans aikaisemmin ongelma tehdä kuohkeita sämpylöitä. Kokeilin viimeks tehdä silleen että taikina oli ihan helvetin löysää ja sitä oli kohotettu pöntössä 1,5h. Kastelin kädet ja otin sitä taikinaa, eihän sitä muotoilemaan pystyny, mut siitä tuli semmonen pyöreä "läntti" pellille aina joka sämpylästä. Mutta ai että! Uuniin kun laittoi niin nehän kohosi siellä täydelliseen sämpylän muotoon. Ja ei hyvää päivää sitä kuohkeutta, tyyliin suhaus kävi kun tökkäsi haarukan kylkeen. Kananmunaa kun vielä voiteli pintaan niin värikin oli juuri bueno.

On muuten paljon herkullisempaa tuo koko uunipellin kokoinen rahkamonsteri, kun siinä on niin paljon enemmän rahkamössöä suhteessa taikinaan. Hitto miten hyvää tuo onkaan.

Nyt kun olen ollut kotona päivät niin on tullut kokeiltua erilaisten leipien leipomista. Alkuun tein ruis- ja vehnäjuuren ja niihin olen tehnyt erilaisia leipiä. Hyviä ohjeita löytyy osoitteesta http://www.jauhotsuussa.fi. Tuossa esimerkkinä yksi leipä josta tuli otettua kuvakin.
11917819.jpg

Heitä tuo vanha leikkuulauta roskiin (hyi helkkari) ja höylää tuota jauhomäärää hieman pienemmäksi tuosta leivän päältä. Jos tuo on kokkelia jauhon sijaan niin anna mennä vaan! Itse leipähän näyttää aivan hyvältä. Oon aina vihannut noita saakelin muovisia leikkuulautoja, meinaa laatta lentää, kun kattoo tuota.

Rahkapiirakka

Eilen oli poikien kanssa leffailta. Olin luvannut loihtia rahkapiirakan, ettei tarvitsisi ihan tyhjin suin olla. Enpä ollut ennen tuommoistakaan tehnyt. Toki rahkamössön tekeminen oli jo tuttua puuhaa. Piirakkapohjan pyöräytin tämän ohjeen mukaisesti, ja rahkamössön tosiaan tuota rahkapullissa ollutta ohjetta noudattaen. Mössöä tuli hitusen liikaa, joten en ihan kaikkia laittanut piirakkaan. Kun otin piirakan uunista, oli rahkamössö aivan löllöä, ja pelkäsinkin, että piirakka epäonnistui. Jäähdyttyään se kuitenkin kiinteytyi aika kivasti. En ehtinyt edes ottaa kuvaa kokonaisesta piirakasta, kun läskit jo rohmusivat siitä puolet. Oli kuulemma hyvää. Ja olihan se. Aivan sairaan hyvää! Mikä ei toki tullut yllätyksenä, sillä olenhan osoittanut olevani melkoinen leipurimestari, ja maku on aina ollut tuotoksissani kohdillaan. Sen sijaan ulkonäön onnistuminen yllätti hieman.

rahkapiirakka.jpg

^^ Sama vika rahikaisella :D

Ihan kaikkea mitä on edes keksinytkin yrittää on onnistuneet maultaan ihan loistavasti, mutta ulkonäkö ei aina ole masterchef tasoa. Joko sitä on liian kriittinen luomustensa ulkonäölle kun muille kelpaa erittäin hyvin, tai sitten ne sanoo vaan.. :rolleyes:

Olin tänään menoss ostamaan naudan sisäfileetä paikalliselta lihakaupasta. No pettymys suuri kun nautaa ei ollut ja olin pakotettu säveltämään. Kauppias kehui karitsan filettä ja sitä sit otinkin.

Paistelin karitsasta meille pihvit ihan kuten naudasta olisin tehnyt ja olin kyllä täysin ällikällä lyöty. Sehän oli melkeinpä parempaa kuin oikea naudan sisäfile. Hintakin oli 25€/kg kun nauta olis ollu melkein tuplasti kallimpaa. Kuka ei ole karitsan filettä valmistanut niin kannattaa ehdottomasti kokeilla!!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom