Kokkausketju, reseptit

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yksinkertaisuus on hyvästä. Ai että mitä herkkua oli makkarakastike lenkistä ja sipulista tehtynä perus ruskeaan kastikkeeseen (höysteeksi pikkasen valkopippuria, sinappia ja kermaa). Nautitaan keitettyjen perunoiden kanssa.

Yksinkertaisuus on hyvästä. Ai että mitä herkkua oli makkarakastike lenkistä ja sipulista tehtynä perus ruskeaan kastikkeeseen (höysteeksi pikkasen valkopippuria, sinappia ja kermaa). Nautitaan keitettyjen perunoiden kanssa.
Tuuppaa joskus mukaan 1-2rkl kurkkusalaattia. Toimii aika kivasti makkarakstikkeessa.

aijjaijjai, nakkasin just isänpäivää silmällä pitäen juustokakun uuniin muhimaan. Täytettä reilun kilon verran ja surraan vielä mansikkasoosit kylkeen. Ensimmäistä kertaa koitan tehdä silikonivuokassa, saa nähdä saako kakkua sieltä millää ulos.

Pistin Farangin karamellipossun tulemaan. 1.2kg (puolikas) kassleria. Ohje:

http://valipala.blogspot.fi/2011/01/karkkipossua.html

Huomenna valmista.

Teinkin vasta tänään. Hyvää oli. Ei mitään uutta, kun tuota söinkin tietämättäni jo joskus 2004 thaimaassa.

197218_10151252078123164_844732141_n.jpg

- - - Updated - - -

aijjaijjai, nakkasin just isänpäivää silmällä pitäen juustokakun uuniin muhimaan. Täytettä reilun kilon verran ja surraan vielä mansikkasoosit kylkeen. Ensimmäistä kertaa koitan tehdä silikonivuokassa, saa nähdä saako kakkua sieltä millää ulos.

Ei saa.

Voi jehna tuo Hupen possu...:kuola: Piti laittaa resepti ylös ja kokeilla joskus kun on aikaa, harmi vaan kun täältä on tuo etninen kauppa lähtenyt pois, saattaa olla kiven alla mausteet :(

Kakuista puheen ollen...tein vaimon synttäreille viime vloppuna elämäni kolmannen kakun! :D

Kokeilin tähän myös "uutta" täytettä, mascarpone-vadelma...syntisen hyvää!

Tämä ohje on mitoitettu täytekakun yhteen väliin. Jätin tuon Daimin pois.

1 ½ dl kuohukermaa
½ prk (á 250 g) mascarpone-juustoa
¼ dl sokeria
(1 iso (56 g) Daim-patukka)
75-100 g suomalaisia vadelmia

juustokakku tuli helposti ulos silikonivuokasta, kun ensin kippasi sen jäähdyttyä vuokasta lautaselle väärin päin (pohja ylös päin) ja siitä toiselle lautaselle oikein päin. Mitenkään vuokaa vääntelemällä tai lastalla kaivelemalla kakkua ei olisi saanut ehjänä ulos. Nyt vaan aamua oottelemaan, että saa kaakkua!

Voi jehna tuo Hupen possu...:kuola: Piti laittaa resepti ylös ja kokeilla joskus kun on aikaa, harmi vaan kun täältä on tuo etninen kauppa lähtenyt pois, saattaa olla kiven alla mausteet :(

Tähtianista kyllä saa mistä vain, cassiksen tilalle kanelitanko ja palmusokerin voi korvata ruokosokerilla, eli tummalla sokrulla. 400km on täälläkin lähimpään etniseen kauppaan. Chilikauppa.fi toimitti palmusokerin, muita etnisiä aineita saa vaikkapa siam-house.fi kaupasta.

Vähän turhan heikosti hehkutin tuota. SE OLI AIVAN SAATANALLISEN JA SYNTISEN HYVÄÄ POSSUA, YKSI PARHAISTA ATERIOISTA MITÄ OLEN ELÄMÄNI AIKANA NAUTTINUT. Ei tarjonnut minulle kyllä mitään uutta wow elämystä, kuten muut Björckin reseptit vaan lähinnä tutun maun vuosien takaa, mutta toki Björckin tyyliin hienostuneempana hifistelyversiona. Suosittelen koko sydämestäni kokeilemaan tuota. :kuola:

Tomi Björck on kuin pekoni - kaikki mihin se koskee, muuttuu hyväksi. :haart:

Tuli tehtyä sitruuna-lakritsi juustokakku.

Ainesosien määrät ei oo ihan tarkkoja, kun laitellu vähän mielenmukaan jne.. Täyte ja kiille teki aika hassut ja vaihto tosta yhestä kohtaa paikkoja keskenään, vaikka varovasti valutin kiiltee lusikan kautta. Varmaan olis saanu jähmettyä molemmat enemmän ennen operaatiota. Mutta hyvää on!

Pohja
~250-350g kaurakeksejä
~150g leivontamargariinia

Täyte
1kpl sitruunarahka
2dl kuohukerma
1 1/4dl tomusokeri
sitruunatiivistettä
keltasta elintarvikeväriä
1/2dl vettä
4kpl liivatelehteä

Kiille
1dl lakritsikastiketta
3 liivatelehteä
Alku lakritsia
1/2dl vettä

Laita leivinpaperi kaksosasen kakkuvuoan pohjalle kiristämällä vuoka niin, että leivinpaperi tulee osien välistä ulos.
Leikkaa ylimääränen paperi pois.

Murskaa keksit muruiksi. Sulata voi ja lisää keksimurskaan. Sekoita. Painele sörsseli kakkuvuoan pohjalle ja painele tiiviiksi.

Laita täytteen liivatelehdet kylmään veteen.
Vatkaa kerma vaahdoksi, lisää vaahtoon sokeri ja sekoita. Vatkaa munaa vaahdoksi. Vatkaa lisää.
Lisää rahka munavaahtoon.
Yhdistä vatkaukset keskenään ja lisää joukkoon sitruunatiivistettä ja keltasta väriä.
Kiehauta vesi kattilassa ja sulata liivatelehdet joukkoon.
Lisää liivate-vesi pienissä erissä nauhana samalla sekoittaen(mielummin hitaammin, kuin liian nopeasti jolloin kerma ym. juoksettuu).
Kaada täyte pohjan päälle vuokaan.

Laita kiilteen liivatelehdet kylmään veteen. Sulata Alku lakritseita 1 1/2dl vedessä oman maun mukaan mikrossa välillä sekottaen ja painellen haarukalla.
Kiehauta vesi kattilassa. Sulata liivatelehdet kattilassa ja lisää lakritsiin. Lisää lakritsikastike ja sekoita hyvin.
Odota että hässäkkä viilenee vähintään huoneenlämpöiseksi ennen kaatamista täytteen päälle lusikkaa apuna käyttäen.
Annan kakun olla jääkaapissa 2-3h

mrniceguy-albums-koirat-picture90362-63363-10151242414122590-1960920975-n.jpg

Duunasin aika hyvän daim-juustokakun tossa vloppuna aikani kuluks.

Pohjaan:
Paketillinen (185g) Marabou suklaakeksejä
75g rasvaa
1rkl sokeria

Pohjan ainekset sekasin ja 200c noin 5minuutiks uuniin.

Täyte:
200g tuorejuustoa
150g ranskankermaa
1dl sokeria
Puolikkaan sitruunan mehut
3 keltuaista

Täytteet pohjan päälle ja 150c uuniin n. 15minuutiks, jonka jälkeen pussillinen daim-rakeita, tai 2-3 murskattua daim-suklaapatukkaa kakun päälle ja takas uuniin noin 30-40minuutiks. Todella yksinkertanen, mutta järkyttävän hyvä.

Tein tänään jauhelihakeittoa, joka oli erittäin hyvää vaikka itse sanonkin. Keitosta hyvää teki sen liemi, joka on keitossa A ja O :D Eli hyvin maustettu jauheliha rasvoineen kattilaan veden ja vihannesten + perunan sekaan, sitten lihaliemikuutio ja vähän ketsuppia. Aijaijai, olisin voinut vedellä pelkkää lientä ! Mielestäni tuo ketsuppi mausteena jauhelihakeitossa on nerokkain asia aikoihin, kiitos vinkistä kuuluu äidille jälleen :rolleyes:

Tama on mulla aika tavallinen setti, josta riittaa muutamaksi paivaksi syomista:

Chiliharpake
-----------------
2 kg jauhelihaa
2 isoa sipulia
6 valkosipulin kyntta
3 prk tomaattimurskaa
3 rkl tomaattipyreeta
5 sellerin vartta
2 vihreeta paprikaa
2 jalopenoa
1 prk mustia papuja
1 prk kidney papuja
1,5 dl chili-jauhetta
cayennea
3-5 dl lihalienta

Eli jauhelihat paistetaan pannussa sipuleiden kera. Paistamisen lopussa chili-jauho sekaan. Taman jalkeen koko setti kattilaan ja tomaattimurskat, pyreet, pavut, jalopenot seka lihaliemi paalle. Lihalienta sen verran, etta seos on sellaista muhennosta eika siis keittomaista. Lisataan cayennea maun mukaan. Taman jalkeen haudutetaan matalalla lammolla pari tuntia. Noin 30min ennen ruokailua voi sekoittaa pilkotut paprikat sekaan.

ps. Lihaliemena kaytan sellaista kaupasta ostettavaa tolkkikamaa, joka siis keitetty oikeasta lihasta. Suomessa en ole tuota nahnyt, joten korvikkeena lihafondia, jossa sopivasti

Tein tänään jauhelihakeittoa, joka oli erittäin hyvää vaikka itse sanonkin. Keitosta hyvää teki sen liemi, joka on keitossa A ja O :D Eli hyvin maustettu jauheliha rasvoineen kattilaan veden ja vihannesten + perunan sekaan, sitten lihaliemikuutio ja vähän ketsuppia. Aijaijai, olisin voinut vedellä pelkkää lientä ! Mielestäni tuo ketsuppi mausteena jauhelihakeitossa on nerokkain asia aikoihin, kiitos vinkistä kuuluu äidille jälleen :rolleyes:

Joo, ketsuppi kuuluu keittoon kuin keittoon. Tässä oma:
http://www.pakkotoisto.com/kotitalous/66046-kokkausketju-10/#post2284758

makkarakeitto.jpg

Pitäs kirjoitella semmonen toisentyylinen makkarasopan resepti ylös. Se on nimittäin parasta keittoa mitä on olemassa! :)

Duunasin aika hyvän daim-juustokakun tossa vloppuna aikani kuluks.
Nyt ei kyllä pisteitä heru. Ton ohjeen kanssa on vähän vähemmän kokkaillut kyllä ihmeissään.
Tuleeko keksit kokonaisena vai muruina? -No muruina.
Tuleeko rasva sellaisenaan vai sulatetaanko? -Sulatetaan.
Tehdäänkö täytteille jotain vai vedetäänkö vain sekaisin? -Sekaisin vain.
Miksi pelkkä pohja laitetaan uuniin? -Ei miksikään. Ihan turha työvaihe.
Kuinka isoon vuokaan nää pitää tunkea? -Ei hajuakaan. Itse arvoin 18 cm irtopohjavuoan, koska 25 senttiseen tehdessä kakusta olisi tullut järjettömän ohut. Tosin 18 cm kanssa täyte ei ehtinyt tossa 55 minuutin aikana kokonaan kypsyä.

Lisäksi se ei edes ollut hyvää, vaan maku oli korkeintaan sinnepäin. Aion heittää viiden minuutin päästä puolet roskiin ja tehdä oman version. Ensin ajattelin, että heitän happaman ranskankerman v...uun ja vähennän sokerin määrää täytteessä. Sitruunamehun ajattelin korvata sitruunan kuorella. Sitruunamehussa on se pikku vika, että happamoittaa koko hommaa niin pirusti jos siitä haluaa makuakin saada tarpeeksi. Sitruunan kuoresta saa hyvän maun ilman happamuutta. Daimit vois sekoittaa täytteeseen, koska toi kakku näyttää joka tapauksessa aika kamalalta.

Seuraavaksi ajattelin, että ei jaksa tehdä samanlaista taas, vaikka ainahan on mukavaa pistää paremmaksi. Päätin siis että teen kohta suklaajuustokakun johon pohjaan tulee daim-keksejä ja täytteeseen heittelen daim-rakeita. Ihan tällainen liivatejuustokakku siis on kyseessä. Se on ainakin takuuhyvää.

E: Ei kun täytyy korjata. Ei se maku ole edes sinnepäin. Mitä enemmän sitä syö niin sitä kamalammaksi se muuttuu. On se sellainen vitun makujen kakofonia ilman mitään yhdistävää tekijää, että ei sovi mun suuhun. Ilman daimia olis voinu mennä paremmin. Ne rikkoo koko kakun harmonian kyllä täysin. Lisäksi se on liian hapan ja liian makea samaan aikaan. Ihmeellinen viritys.

Huppe ja kumppanit, onko teillä heittää mitään hyvää marinaadia kanan rintafileelle? Itse olen peukalo keskellä kämmentä keittiöhommissa. Jonkinmoisen marinadin koitin itse väsätä, laitoin vähän kaikkea mitä kaapista sattui löytymään. Tuolla se on nyt maustunut tunnin verran, saa nähdä onko syömäkelpoista.

Huppe ja kumppanit, onko teillä heittää mitään hyvää marinaadia kanan rintafileelle? Itse olen peukalo keskellä kämmentä keittiöhommissa. Jonkinmoisen marinadin koitin itse väsätä, laitoin vähän kaikkea mitä kaapista sattui löytymään. Tuolla se on nyt maustunut tunnin verran, saa nähdä onko syömäkelpoista.

Mä kuivamaustan yleensä. Tai sitten teet simppelisti, otat purkin Hoi Sin -kastiketta ja marinoit yön yli siinä, paistat ja aukotat.

WRHoi-Sin-kastike-250g.jpg

http://www.finefoods.fi/324.html

Tuossakin yks mitä ei oo ikinä vielä tullu testattua. Itämaiset safkat on kyllä hemmetin hyviä. Nuo valmiskastikkeet on kyllä näppärä keino helpottaa sitä safkantekoa kivasti, vaikka taitavatkin sisältää aika reilusti arominvahventeita sun muita.
Mut perkule ku tuo rakas avokkini on noita kastikkeita vastaan. 35 eri kastikeputelia on kuulemma liikaa eikä yhtään enää tule ennen ku aikasempia on käytelty pois rankalla kädellä... :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom