Kokkausketju, reseptit

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sain tänään kaupassa päähäni tehdä lohikeittoa. Ja tulihan siitä hyvää! Viimeksi söin sitä varmasti joskus intissä ja siitä alkaa olla aikaa + se oli pahaa siellä. Keitin potut ja porkkanat melkeen kypsäksi, laitoin sekaan kerman, mausteet ja lohen. Lohi kypsy siinä sitte kymppiminsan keittelyn jälkeen. Lopuksi heitin vielä voiköntin sinne sekaan. Aijai.. ihan kyynel herahti silmäkulmaan maistellessa ja mikä parasta, lohikeittohan on muistaakseni vielä parempaa kun sen lämmittää uudestaan seuraavana päivänä, joka on huomenna.

Kuus pottua ~400g
Lohifileetä ~400g
Pari porkkanaa ~100g
Flora ruokaa 4% ~300g
Voita, pippuria, suolaa ja tilliä.

Ja koska ollaan pakkotoistolla niin tuosta tulee neljä annosta ja yks annos on noin ~400Kcal ja protskua, hiilaria, ja rasvaa kaikkia reilu 20g. Laskin päivällä tarkasti muttei muista enää.

Sain tänään kaupassa päähäni tehdä lohikeittoa. Ja tulihan siitä hyvää! Viimeksi söin sitä varmasti joskus intissä ja siitä alkaa olla aikaa + se oli pahaa siellä. Keitin potut ja porkkanat melkeen kypsäksi, laitoin sekaan kerman, mausteet ja lohen. Lohi kypsy siinä sitte kymppiminsan keittelyn jälkeen. Lopuksi heitin vielä voiköntin sinne sekaan. Aijai.. ihan kyynel herahti silmäkulmaan maistellessa ja mikä parasta, lohikeittohan on muistaakseni vielä parempaa kun sen lämmittää uudestaan seuraavana päivänä, joka on huomenna.

Kuus pottua ~400g
Lohifileetä ~400g
Pari porkkanaa ~100g
Flora ruokaa 4% ~300g
Voita, pippuria, suolaa ja tilliä.

Ja koska ollaan pakkotoistolla niin tuosta tulee neljä annosta ja yks annos on noin ~400Kcal ja protskua, hiilaria, ja rasvaa kaikkia reilu 20g. Laskin päivällä tarkasti muttei muista enää.
Mitä toi kasvisrasvamössö tuossa tekee? Sanotko Flora ruoka 4% -sotkua kermaksi? Koita ensi kerralla Kerman kanssa. Hyvä jotta sentäs oikeaa(?) voita pistit.

340x340

Rasvaa 35% :kuola:

Pitäs joskus koitella, vaikka tällä reseptillä:
http://varsinainensekametelisoppa.blogspot.fi/2010/10/kermainen-lohikeitto.html

Ja jos ruvetaan pilkkua nussimaan, niin porkkana pitäs pitää mahollisimman kaukana lohikeitosta. Ei oo mielipide asia, on fakta. :D

edit. Ja huppe et kai nyt oikeesti oo mitään liemikuutioita tunkemassa lohikeittoon? Jos siis meinasit ihan yks yhteen tota linkkaamaasi ohjetta soveltaa..

Ja jos ruvetaan pilkkua nussimaan, niin porkkana pitäs pitää mahollisimman kaukana lohikeitosta. Ei oo mielipide asia, on fakta. :D

edit. Ja huppe et kai nyt oikeesti oo mitään liemikuutioita tunkemassa lohikeittoon? Jos siis meinasit ihan yks yhteen tota linkkaamaasi ohjetta soveltaa..
Ai siellä oli glutamaattikuutio? No kalaliemi toki keitetään päästä ja nahkoista ja ruodoista itse. Voi ja kerma oli lähinnä se juttu tuolta.

Oon muuten siirtyny takaisin glutamaattikuutioihin noista fond du chef jne valmisteista. Samat arominvahventeet niissäkin on, enemmän makua noissa kuutioissa jä kätevämpi käyttää. Harvoin kyllä käytän mutta esim makkarasoppaan hujahtaa yksi tai kaksi maggia.

Oon muuten siirtyny takaisin glutamaattikuutioihin noista fond du chef jne valmisteista. Samat arominvahventeet niissäkin on, enemmän makua noissa kuutioissa jä kätevämpi käyttää. Harvoin kyllä käytän mutta esim makkarasoppaan hujahtaa yksi tai kaksi maggia.
Glutamaatittomiakin (hieno sana) kuutoita löytyy jos kuutioita nimenomaan haluaa käyttää. Mun mielestä liemijauheet on kyllä kuutoita näppärämpiä, ihan jo annostelun kannalta.

Siis kunnon lohikeittoonhan ängetään paketillinen voita ja se tehään maitoon ja kermaan. Ja se tietysti syödään tuoreen ruisleivän kanssa minkä päällä on vähintään sentti voita. Syödessä voi lähes tuntea kun sydänkohtaus lähestyy ja verisuonet tukkeutuu.

Tää on sellainen ruokanatsiketju että älä koskaan enää kutsu oivariinia voiksi. Ei koskaan. Ikinä.
Muakin jossain määrin kiukuttaa kun asioita kutsutaan väärillä nimillä. Margariini ei ole voita, kasvirasvasekoite ei ole kermaa (ruokakerma on ihan ok), kaikki colajuomat ei ole Cokista ja maissitärkkelys ja maissijauho on ihan eri asioita. Olis mukava jos puhutaan oikeilla nimillä niin ei tule sekaannuksia. Tosin en ota kantaa tohon Mikan reseptiin, kun siihenhän voi kirjoittaa voita ja kermaa, koska ne on ne paremmat vaihtoehdot ja itse saa sitten käyttää ihan mitä tykkää.

Oon muuten siirtyny takaisin glutamaattikuutioihin noista fond du chef jne valmisteista. Samat arominvahventeet niissäkin on
Tossa katselin fond du chef beefin tuoteselostetta ja en löytänyt sieltä äkkiseltään muuta aromivahventeeksi kelpaavaa kuin hiivauutteen (jossa on kyllä glutamiinihappoa). Mä oon rakastunu noihin ja tuuppaan jopa ruskeaan kastikkeeseen. Antaa sinne hemmetin hyvän maun ja sopii kuin nyrkki silmään.

Glutamaatittomiakin (hieno sana) kuutoita löytyy jos kuutioita nimenomaan haluaa käyttää. Mun mielestä liemijauheet on kyllä kuutoita näppärämpiä, ihan jo annostelun kannalta.

No kaikistahan tuo natriumglutamaatti on vaihdettu salakavalasti hiivauutteeksi. Mikä on käytännössä sama asia. Samaa sontaa on myös muistaakseni noissa fondu chefeissä.

Pitäs siirtyä noihin demi glaceihin:

http://www.tiesydameen.fi/tuote?id=14760789

Tulee työskenneltynä kokkina, enkä kyllä itse käytä ollenkaan noita liemijauheita sun muita. En tiedä onko joku periaatekysmys vai mikä, en toisaalta oo noilla huomannut parantavaa vaikutusta ruokiin.. Vai liekkö johtuu siitä kun osaa sen mauilla kikkailemisen muutenkin, niin ei tarvihe käyttää sit tollasia jauheita. Mieluummin laitan vaikka itse omat määrät niitä aineksia, mitä noissakin liemijauheissa on jättäen sitten sen hiivauutteen yms. turhat ruokiin kuulumattomat ainekset pois. :)

Tuli tässä illalla kamala makiannälkä ja ajattelin pyöräyttää roheiinipitoisen kääretortun.

pohjaohje on seuraava:

2 Munaa
2 Valkuaista
3,5dl minttusuklaa heraa (kasikymppistä)
puolen desiä kaurahiutaleita
1,5tl leivinjauhetta
loraus öljyä

kamat sekasin, pellille ja uuniin 200C, kuutisen minuuttia. Sitten pelti ulos, täytteet päälle ja rullalle. Tai piti saada rullalle.

Jos intistä muistatte Karhun Air Cushion lenkkarit, niissä oli sellaiset vähän sitä punkan patjaa jämäkämmät vaahtokumipohjat.
Ton tortun pohjalla on nyt sama koostumus. Siitä rullaamisesta ei tullut oikeen mitään, mutta en lannistunut ja päätin tehdä tollasen Kuutiotortun:

2012-10-09-035.jpg

Olis pitänu laittaa pohjaan vähän steviaa et olis saanu makeutta, mut ne vähäiset meni tohon kermavaahtoon. Kyl tota nyt syä, pohja vaan on vähän kuiva.

Hemmetin hyvän som tamin tein. Tässä reseptipohja:
http://thaifoodcast.com/recipes/appetizer/papaya-salad.html

Kiitokset TML ideasta.

Oma versio:

Thai Papaya Salad Recipe (Som Tam)

About The Recipe
Thai Papaya Salad or Som Tam is popular throughout Southeast Asia. It's a refreshing, healthy salad that combines sweet, sour, salty, and spicy into one harmonious dish. Making Papaya Salad is more of an art than a science, and you will quickly settle on your own balance of ingredients to make it to your taste. This recipe is designed to be a good starting point to try out first.
Everyone has their own recipe, and word of street vendors who make good Papaya Salad gets around quickly and they build a loyal following, much like pizza places in the west.
Papaya salad has three basic types:
Som Tam Thai, which has roasted peanuts mixed in it. (this recipe)
Som Tam Bu, which has pickled crabs pounded in it.
Som Tam Lao, which has the juice of pickled mud-fish in it.

My personal favorite Papaya Salad is Som Tam Lao and Som Tam Thai. My mom likes Som Tam Lao and she's from Issan (North East Thailand) and my dad likes Som Tam Thai, he's from from Central Thailand so I got to eat and make both kinds growing up. Pickled mud-fish is definately an acquired taste, so we've decided to present the peanut version instead.
Papaya Salad really needs to be prepared using a mortar and pestle. When I was a little girl, my mom told me if I broke the mortar while making Papaya Salad, I have to dance around the outside of the house as punishment, so be careful because Americans have big houses.

Recipe Info.
For: 1-2
Preparation time: 10 minutes
Cooking Time: 5 minutes

Utensils
Mortar
Pestle

Ingredients
1 valkosipulin kynsi
1 vihreä thaichili
2rkl suolapähkinöitä
6 miniluumutomaattia halkaistuna
n. 10kpl green beans (pakaste)
1 rkl limemehua
1 rkl ruskeaa sokeria
1rkl fish sauce
3dl suikaloitua kyssäkaalia

Purchase Asian Ingredients for this Recipe Online Here.

Preparation
Shred green papaya
Slice tomatos
Chop green beans
Slice Lime

Cooking
Put garlic and chili peppers into mortar, smash it into small pieces
Add suola-peanuts, smash it into small pieces
Add palm sugar, pound it until it mixes well together
Add lime, fish sauce, pound it until it mixes well
Add kyssäkaali and green bean and pound until it mixes well

somtam.jpg

Onko heittää riistan kanssa sopivaa viiniä kehiin? Kokkaan illalla metsäkanalinnuista settiä. Alkon setäkin varmasti auttaa, mutta jos on suosituksia antaa niin pistäkää tulemaan.

Onko heittää riistan kanssa sopivaa viiniä kehiin? Kokkaan illalla metsäkanalinnuista settiä. Alkon setäkin varmasti auttaa, mutta jos on suosituksia antaa niin pistäkää tulemaan.

Auttasko Alko.fi
http://www.alko.fi/fi/DA3076E98160F5A4C2257364003AD1F7?opendocument&src=3,2

Ja tästä:
http://www.alko.fi/ruokasymbolit/fi/rjk_t/juomat

Ja tuolta listalta sitten oma suosikkini:

Zenato Ripassa Valpolicella Superiore
http://www.alko.fi/tuotteet/fi/007122

Tuon kanssa nyt maistuu vaikka aaltopahvi.

Tämä on hieman helpompi viini, hintalaatusuhteeltaan erinomainen
Hewitson Miss Harry
http://www.alko.fi/tuotteet/fi/469367

Tätä tulee ostettua myös usein:
Cameleon Cabernet Sauvignon
http://www.alko.fi/tuotteet/fi/487307

Sitten tietty:
Faustino I Gran Reserva
http://www.alko.fi/tuotteet/fi/005423
-mutta espnjalainen hieman varauksella mun mielestä riistan kanssa. Hyvä viini tuo kyllä on, tai ainakin ne vuosikerrat mitä olen maistellut.

Ei kannata unohtaa oikeaa tarjoilulämopötilaa ja viinin tuuletusta, varsinkin iäkkäimmien viinien kohdalla. Alimmainen on peräti 12 vuotta vanhaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom