Kokkausketju, reseptit

Tykkään tästä rypäleestä, joten tämä voisi olla potentiaalinen vaihtoehto. Tattis!

Toi on aika perusviini, ei herätä mitään sen kummempia tuntemuksia. Ei kannata odottaa liikoja. Halvan hinnan vuoksi usein ostan. Ei suinkaan huono. "Korkki auki ja huiviin."

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Päädyin siihen, että kai tää paremmin toimii täällä kokkausketjussa, kuin ravintola-arvosteluketjussa. Lukaisin nimittäin tuossa Powerhousun kommenttia vierailusta burgeriravintolaan, ja tuli mieleeni, että minkälaiset elementit tekevät ihmisten mielestä hyvän burgerin? Niin ravintolassa, kuin himassa. Ravintoloissa sämpylää voidaan esim. käyttää höyryuunissa tai paistaa parilalla, pihviä voidaan tilata raakapakasteena tai tehdä itse, aineksia voidaan asetella eri tavalla ja tätä yhdistää erilaisiin valmistustapoihin jne. jne. Nämä kaikki vaikuttavat mm. siihen, että onko burgeri esim. raikkaamman makuinen sen kustannuksella, että joku mieltää sen helposti kylmäksi.

Haussa siis ihan yleistä kommenttia siitä, minkälaiset burgerit ovat toimineet ja minkälaisesta et maksaisi saatika rupeisi himassa jäljittelemään.

Päädyin siihen, että kai tää paremmin toimii täällä kokkausketjussa, kuin ravintola-arvosteluketjussa. Lukaisin nimittäin tuossa Powerhousun kommenttia vierailusta burgeriravintolaan, ja tuli mieleeni, että minkälaiset elementit tekevät ihmisten mielestä hyvän burgerin? Niin ravintolassa, kuin himassa. Ravintoloissa sämpylää voidaan esim. käyttää höyryuunissa tai paistaa parilalla, pihviä voidaan tilata raakapakasteena tai tehdä itse, aineksia voidaan asetella eri tavalla ja tätä yhdistää erilaisiin valmistustapoihin jne. jne. Nämä kaikki vaikuttavat mm. siihen, että onko burgeri esim. raikkaamman makuinen sen kustannuksella, että joku mieltää sen helposti kylmäksi.

Haussa siis ihan yleistä kommenttia siitä, minkälaiset burgerit ovat toimineet ja minkälaisesta et maksaisi saatika rupeisi himassa jäljittelemään.

Mä käytän tuota pihvien pakastamista raakana, että niihin saa hyvän koostumuksen. En laita jauhelihaa muuta kuin pikkuisen mausteita. Kovimmat haasteet tuntuvat olevan tuo sämpylän saaminen ja pysyminen sopivan lämpimänä ilman, että se on liian rapea, ja toisaalta oikea määrä täytteitä ja kastikkeita siten, että sisältö ei ole liian mössöä vaan siinä on jotakin pureskeltavaa. Sipulina käytän mieluiten valmispakastetta, pysyy parhaiten kyydissä mukana.

Juustohampurilaiseen paistan juuson pihvin päällä ja kannen alla (ei juoksevaksi asti). Muuten juuston pitäisi olla vähintään huoneenlämpöistä, tai se jäähdyttää muuta annosta.

En tiedä kuuluisiko tämä tänne vai talonrakennusketjuun mutta päädyin tähän. Meille on tulossa saareke keittiöön ja siihen liesituuletin. Haluaisin mielipiteitä siihen että huippuimurilla vai omalla moottorilla varustettu malli? Kalustemyyjät ym. sanovat että omalla moottorilla oleva on äänekkäämpi (luonnollisesti) mutta pitääkö se nyt oikeasti niin kovaa ääntä? On mulla muutama liesituuletin ollut ja ei niiden ääni ole koskaan häirinnyt. Huippuimurimalli taitaa tulla kokonaisuutena hieman kalliimmaksi ja kupumalleja on vähemmän. Tehoa saa tietty enemmän huipparilla, eikös Hupella ollut sellainen mikä vetää pihvitkin pannulta jos täysille pistää?

omalla moottorilla. meillä on savon malli omalla moottorilla ja täysillä veto on kyllä melkoinen. eipä ne nyt niin kova äänisiä ole. eniten käytän kuitenkin "ykkösellä" tuota.

Teinpä hyvän välipalan tuossa ohimennen.

Pahoittelen huonoa kuvaa, kun räpsäisin sen vain nopeasti puhelimella, että on joku kuva laittaa.

20121014_153827.jpg

1. Avaa olut.
2. Juo olutta
3. lämmitä pannu ja paista siinä pekonia
4. Juo olutta
5. Lämmitä grillipannu ja heitä siihen pelkästä naudan jauhelihasta muotoiltu noin 150 gramman painoinen pihvi. Ripottele päälle suolaa, pippuria ja vähän cayennea.
6. Paista pekonirasvassa yksi muna. Jätä keltuainen kokonaiseksi, paista molemmin puolin, mutta älä liikaa jotta keltuainen jää valuvaksi.
7. Hörppy
8. Vähän lisää, kun pikku kankkusessa se maistuu niiiiiin hyvältä.
9. Käännä jauhelihapihvi. Laita tällekin puolelle mausteet ja lätkäise välittömästi päälle cheddarjuustoviipale. (Juu, just sitä sulatejuustosettiä, se on sitä oikeaa amerikkalaista mallia)
10. Juuston sulamista odotellessa vetäistään sipulista pari slaissia ja asetetaan vehnätortilla lautaselle.
11. Yritä juoda olutta, huomaa tölkin tyhjentyneen ja avaa uusi.
12. Kun pihvi on valmis, heitä kaikki mätöt, eli pihvi, pekoni, muna ja sipuli valinnaisessa järjestyksessä tortillan päälle ja pursota päälle Blå Bandin mexican hot -soosia.
13. Kietaise wrapiksi ja työnnä ylä- ja alahampaiden välistä sisälle.

Kyytipojaksi sopii yllättäen olut aika hyvin.

Ja on sit muuten pikkasen hyvää. Täytyy kai tehdä toinen. Joku epähetero saa mun puolesta laittaa jotain rehuja joukkoon jos haluaa, mutta en voi suositella. Ja olenhan itse tehnyt jänöjussien kanssa sen sopimuksen. Mä en syö niiden ruokia, eikä ne aja mun mopolla.

Ja Max131:n kysymykseen mikä tekee hyvän burgerin:
Burgerin väsääminen on kyllä hyvin helppoa. Hyvä yksinkertainen pihvi ja sopivasti mausteita. Siis suolaa ja pippuria. Ei liikaa eikä liian vähän. Mitään pakastamista en ole ikinä nähnyt tarpeelliseksi. Päälle cheddaria, niin ei mene ikinä pieleen. Sämpylöille täytyy antaa pannulla vähän rapsakkuutta ja pienet jäämät paistorasvaa ei ainakaan huononna lopputulosta. Liika on tietysti liikaa. Jos siihen lykätään jotain munia ja pekonia niin kuin siinä mun arvostelemassa annoksessa oli, niin ne vois tietysti paistaa oikein, niin ei tarvitse alkaa nipottaan perusasioista. Hyvä kastike kruunaa kaiken. Pancho Villan remu esimerkiksi on mun makuun. Kotona en yleensä käytä kastikkeita vaan heitän mukaan keltaista sinappia ja joskus vähän ketsuppia jos kiinnostaa. Yksinkertaiset maut on yleensä parhautta.

Kuvia ei ole, mutta ei kai se mitään. Nyt kun on vielä viinirypälekausi, niin kanaa viinirypäleiden kanssa on maittava välimerellinen versio uunissa haudutetusta kanasesta.

Raaka-aineet:
n. kilo kanaa (mielestäni rintafileistä tulee itse asiasssa parempia kuin koivista tässä tapauksessa)
3 isoa kahvimukillista kivettömiä viinirypäleitä. Parempi, jos voi sekoittaa punaisia ja valkoisia.
2 ruokalusikallista timjamia tai sitten iso tukku tuoretta
1 teelusikallinen meiramia tai sitten pienehkö tukku tuoretta
hieman oliiviöljyä
suolaa ja pippuria maun mukaan

Valmistus:
Suolaa ja mausta kananpalat (leikkaa isot rintafileet puoliksi ja katkaise koipipalat keskeltä). Tämä käy näppärästi, jos myös hieman öljyät kananapalat tätä ennen. Me otimme nahat pois, tee itse kuten haluat.
Laita rypäleet kevyesti öljytyn uunivuoan pohjalle. Kananpalat siihen päälle.
Paista uunissa 200 asteessa n. 30 minuuttia, jonka jälkeen kääntele vuoan sisältö ja valele kananpalat rypäleistä irronneella nesteellä.
Paista vielä toiset 30 minuuttia, kunnes kananpalat ovat kypsyneet ja ruskistuneet kauniisti.

Huomaa, että toisen 30-minuuttisen aikana rypäleistä lähtee melkoinen määrä nestettä. Tämän nesteen voit joko jättää vuokaan ja käyttää sellaisenaa, tai osan siitä voi ottaa pois ja vaikkapa suurustaa erilliseksi kastikkeeksi.

Kuten arvata saattaa, klassisesti tämä sopii aika mainiosti tarjota basmatiriisin kanssa.

Ja kun kerran hedelmissä ollaan, niin jälkkäriksi sopii tämä Hesarissakin ollut luumua portviini- ja rosmariinikastikkeessa:

luumuja
pari ruokalusikallista portviiniä
ruokalusikallinen sokeria
rosmariininoksa (n. 10cm katkaistuna puoliksi) tai sitten hieman kuivattua rosmariinia

Poista luumuista kivet ja leikkaa luumut puolikkaiksi.
Laita sokeri teflonpannulle sulamaan, ennen sulamista lisää portviini, rosmariini ja luumut.
Kiehauta voimakkalla lämmöllä minuutin kaksi ja sen jälkeen vähennä puolelle tulelle.
Anna luumujen paistua kaiken kaikkiaan n. 10 minuuttia, kunnes ne ovat pehmenneet sopivasti ja sokeri-portviinisekoitus on muuttunut siirappimaiseksi. Nesteen ja sokerin määrää voi vaihdella vielä kypsentämisenkin aikana sen mukaan, miten paljon luumuja on ja miten neste näyttää käyttäytyvän paistamisen edistyessä.
Poista rosmariininoksa ja anna jäähtyä.

Tarjoile tämä joko lämpimänä, huoneenlämpoisenä tai jääkaappikylmänä sellaisenaan tai kreikkalaisen valutetun jugurtin kanssa. Mielestäni kylmä versio sellaisenaan tai vain vähäisen jugurttimäärän kanssa on paras.

Pitkästä aikaa tuli kokattua ihan kunnolla. :)

Eilen tein marinara-kastiketta ja tagliatelle pastaa. Kylkeen oli pakko paistaa aknasuikaleita, mutta älkää niistä välittäkö.
Kastike itessäänhän on varsin yksinkertanen, oliiviöljyä pataan reiluhkosti, mukaan muutama ykskyntinen valkosipuli, kuullottelee hetken, heittää mukaan ison sipulin pikku hakkeena ja kuullottaa vielä. Sit ku nää on pehmeitä, mukaan menee 2 purkkia paseerattua tomaattia ja yks purkki tomaattipyreetä sekä hitusen sokeria, suolaa ja pippuria. Tätä seosta hauduttelee kannen alla(muuten saa siivota koko keittiön seiniä myöten) muutaman tunnin, ja lopuksi reilu kasa karkeaksi hakattuja basilikan lehtiä, hauduttaa pari minuuttia ja setti on valmista.

Syy miksi käytin paseerattua tomaattia ja pyreetä on se, ettei lähikaupoista saa hyviä purkkitomaatteja ja tuoreet on tähän aikaan vuodesta lähes poikkeuksetta sontaa tähän tarkotukseen. Keskustaan en jaksanut lähteä pikku darrasta johtuen. Näinkin maistuu varmasti jokaiselle, joka ei elä itsepetoksessa.

http://i.imgur.com/wvUVoh.jpg

Tänään sitten tein pitsaa koska tuota soosia jäi yli ihan kivasti. Päätin että teen kerrankin ohuen pohjan, ja semmonen tuli sitten myös tehtyä. :D Ekasta pitsasta tuli niin iso ettei se mahutnu pellille, joten leikkelin ylimääräset taikinat veke ja tein näistä rippeistä toisen mokoman. :D Täytteinä kanaa, ananasta ja raastettua mozzarellaa. Tuore unohtu jääkaappiin...

http://i.imgur.com/fx7hd.jpg
http://i.imgur.com/hZqpc.jpg

En edelleenkään ole valokuvaaja joten en ota vastuuta kuvien huonosta laadusta tahi mistään muustakaan siihen liittyvästä. :)

Mausta en vielä tiedä, mutta ainakin tuoksu on jumalainen kun heitin kattilaan kiehumaan:

- 300 g tuoreita vihanneksia
- 2,1 kg kaalia
- 1,2 kg bratwurstia
- 2 plo Koffin Portteria

Osta haluamasi määrä omenoita, koverra niistä sisus ulos, poista siemenet ja siemenkota, sekoita lopun sisuksen joukkoon kanelia, sokeria, voita ja laita seos takaisin omenan sisään. Kauli lehtitaikinalevy ohueksi ja leikkaa siitä kuvan mukaisia nauhoja, asettele nauhat ristikkäin omenoiden päälle, voitele taikina kananmunalla, paista 200C uunissa 15-20 minuuttia.

Noin niinkun suurinpiirtein luulis olevan tommosta. :) Täytteen sekaan voi tietystä vähän laittaa vaikka calvadosta tai jotain muuta viinasta. Sit kylkeen vaniliakastiketta tai jäätelöä ja omnom, eikun ääntä kohti.

Hei, onko kellään hyväksi todettuja linkkejä wokkaamiseen, tekniikkaan, maustamiseen. olen kiinnostunut lähinnä thaikeittiöstä.
toinen asia minkälaisia kalaresepteillä jengi täyttää joulupöydän.

Seuraisin Uniquen askelmerkkejä aluksi noiden omenien kanssa. Törmäsin kuvablogissa tuohon ideaan eikä ohjetta ollut mukana. Tarkkuutta myös omenalajikkeen valintaan, kaikki eivät toimi uunissa.

Hei, onko kellään hyväksi todettuja linkkejä wokkaamiseen, tekniikkaan, maustamiseen. olen kiinnostunut lähinnä thaikeittiöstä.
toinen asia minkälaisia kalaresepteillä jengi täyttää joulupöydän.

Mä oon tykännyt tän kirja resepteistä

9789525701265.jpg

Olennaista on, että marinadeja/kastikkeita ei lotrata ja että vihanneksia ei paisteta liian kauan. En ole käynyt missään enkä ole muutenkaan asiantuntija, kunhan kokkailen. Kun noihin paistoaikoihin yms. on vähän tuntumaa ei tarvitse mitään reseptejä enää jos ei halua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom