Kokkausketju, reseptit

Tuo on muuten ikuinen ongelma, että mitä noiden kasvisten kanssa tekee burgerissa. Punasipuli rouskahtaa mukavasti suussa kylmänä/tuoreena, mutta on pikkasen kitkerän makuinen. Tomaattikin on mukavan raikasta tuoreena, mutta jos tota tavaraa on paljonkin purilaisen välissä, niin äkkiseltään tulee fiilis, että hampurilainen on kylmä.

Punasipulista lähtee kitkeryys, kun sitä vaikka vähän paistelee tai lämmittää, mutta tuollaiset lämpimät ja pehmeät kasvikset, varsinkin tomaatti ja lehtisalaatti, ovat omaan suuhuni vähän vastenmielisiä. Varsinkin, jos lilluvat vielä esimerkiksi majoneesissa. Makuasioita noi on, mutta olis kiva keksiä joku kultainen keskitie.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuo on muuten ikuinen ongelma, että mitä noiden kasvisten kanssa tekee burgerissa. Punasipuli rouskahtaa mukavasti suussa kylmänä/tuoreena, mutta on pikkasen kitkerän makuinen. Tomaattikin on mukavan raikasta tuoreena, mutta jos tota tavaraa on paljonkin purilaisen välissä, niin äkkiseltään tulee fiilis, että hampurilainen on kylmä.

Punasipulista lähtee kitkeryys, kun sitä vaikka vähän paistelee tai lämmittää, mutta tuollaiset lämpimät ja pehmeät kasvikset, varsinkin tomaatti ja lehtisalaatti, ovat omaan suuhuni vähän vastenmielisiä. Varsinkin, jos lilluvat vielä esimerkiksi majoneesissa. Makuasioita noi on, mutta olis kiva keksiä joku kultainen keskitie.

Tee triple-cheeseburgereita ja unohdat kaiken turhan paskan. :D

Tee triple-cheeseburgereita ja unohdat kaiken turhan paskan. :D
Itse asiassa tilaan burgerini suurimmaksi osaksi niin, että itse hampurilainen on riisuttu kaikista kasviksista ja salaatti on erikseen. En oo nyt aikoihin tehnyt himassa, mutta voishan niitä väsätä ns. openina, eli että toisen puolikkaan päällä olis liha, pekoni ja juusto tai mitä ikinä burgeriinsa laittaa, ja toisen puolikkaan päällä sit tomaatti, salaatti ja punasipuli. Välttyis pahimmalta rasvaähkyltäkin.

Miten ihmeessä voi tehdä ite sellaisen hampurilaispihvin? Oon jauhelihasta koittanu väsätä vaikka mitenkä, mutta aina ne murenee vaikka kuinka laittas kananmunia ja korppujauhoja!

Minä teen jauhelihapihvejä ilman munaa ja jauhoja.
Otan jauhelihan suoraan paketista, muotoilen sen käsin palloiksi ja painelen pallot pihveiksi. Ja sitten teen kuten Huppekin tuossa ehdotti, että laitan ne pihvit leivinpaperin väliin ja pakastimeen. Jäisinä paistaessa ne pysyvät hyvin kasassa pannulla.

Minä teen jauhelihapihvejä ilman munaa ja jauhoja.
Otan jauhelihan suoraan paketista, muotoilen sen käsin palloiksi ja painelen pallot pihveiksi. Ja sitten teen kuten Huppekin tuossa ehdotti, että laitan ne pihvit leivinpaperin väliin ja pakastimeen. Jäisinä paistaessa ne pysyvät hyvin kasassa pannulla.
Näin se pitää tehdäkin. Sietäisi saada selkäänsä jos alkaa hampurilaispihveihin tunkemaan korppujauhoja tai munia. Tai oikeastaan ihan mitä vain. Niihin ei kuulu mitään. Pakastus voi olla ihan hyvä idea, mutta mun ei ole ikinä tarvinnut pakastaa. Sen kun muotoilen ja lyön pannulle ja aina pysyy kasassa. Jos meinaa hajota, niin ensimmäisenä katsoisin pannun kuntoa, että jääkö kiinni ja hajoaa siksi. Toisena katsoisin peiliin.

Tuli huvikseen luettua taas pakkista moneen kuukauteen ja iskisilmään täällä kokkausketjussa että, pizza neuvoja kaivattaisiin? Olen ollut paistamassa pizzaa viimeiset 4 kuukautta ja jos tulee kysymyksiä taikinan/soossin/lämpötilojen suhteen niin rohkeasti vaan kysymystä tähä thrediin, autan mielelläni :)

Ihan riippuu mitä hampparilta kaipaa. Minulla pihvi on pääasiassa, ja jos siitä jättää korppujauhot, munat ja mausteet pois, tulee syömisestä aika kuiva kokemus.

Ihan riippuu mitä hampparilta kaipaa. Minulla pihvi on pääasiassa, ja jos siitä jättää korppujauhot, munat ja mausteet pois, tulee syömisestä aika kuiva kokemus.
Ei kai kukaan mausteita ollutkaan jättämässä pois, vaan jatkeet. Ei korppujauho nyt mitenkään erityisesti mehukkuutta tuo yhtään mihinkään, ja jos pelkkää lihaa sisältävä pihvi on liian kuiva, ainahan voi kokeilla jotain rasvaisempaa lihaa.

Höpö höpö. Kuiva pihvi kertoo ainoastaan sun kokkaustaidoista. Ensinnäkin hamppariin ei käytetä sitä kaikista kuivinta paistijauhelihaa, vaan tavallista naudan jauhelihaa. Toiseksi ne taputellaan pihveiksi ihan sellaisenaan, lykätään pannulle ja heitellään mausteet, eli suola ja pippuri päälle. Kolmanneksi ne paistetaan nippa nappa kypsiksi melko kovalla lämmöllä, eikä aleta kuivattaan niitä siinä pannulla puolta tuntia. Eikä ainakaan missään nimessä lykätä uuniin. Just viikonloppuna tein hamppareita ja kaikki tykkäsi. Ja tykkäsivät vielä oikein kovasti. Kuiva oli varmaan viimeinen adjektiivi mikä kenellekään tuli mieleen.

Itse teen niin, jos teen juustokerrosburgereita, että laitan ensin yhden pihvin pannulle, maustan sen ja paistan toisen puolen hyväksi. Tämän jälkeen käännän pihvin ja heitän cheddarviipaleen päälle sulamaan ja heti perään laitan toisen pihvin paistumaan siihen viereen ja heitän siihen mausteet päälle. Kun siitä on toinen puoli paistettu, käännän sen ja heitän cheddarviipaleen päälle ja nostan nyt valmiin pihvin sen päälle ja paistan alemmasta pihvistä toisen puolen kuntoon. Näin saadaan juusto sulamaan hyvin pihvien väliin ja päälle. Niin ja käytän muuten yleensä grillipannua. Sillä saa kivat raidat pihveihin.

Edit: Jatketaan vielä...

Ja kun burgeria lähdetään kokoamaan, niin mulla on tapana käyttää sämpylöiden sisäpinnat nopeasti pannulla ottamassa vähän väriä ja rapsakkuutta. Sämpylätkin teen usein itse, mutta en kylläkään aina. Valmiillakin pärjää aika hyvin. Alimman sämpylän päälle sipaistaan kunnon kerros poppamiehen vampyreetä (savustettu valkosipuli ja chili pyree) siihen pihvit päälle ja pihvien päälle ketsuppia ja amerikkalaista sinappia.

Siis amerikkalaista keltaista sinappia, eikä mitään perkeleen ruskeaa turun sinappia. Näillä kahdella on ero kuin yöllä ja päivällä. Toinen näistä sopii makkaraan, mutta ei hampurilaiseen ja toinen hampurilaiseen, mutta ei makkaraan. Sinappi ei ole sinappi. French's on ainakin taattua laatua. Ja Lidlissä myydään jotain näitä grillimaisterihässäköitä ja siellä oli keltaista amerikkalaista sinappia. Sekin on ihan ok. Kaikki makuaistinsa suomalaisella ruskealla sinapilla tuhonneet ei kyllä tosta keltaisesta tykkää, mutta syytön minä siihen olen. Minä tykkään ja hampurilaiseen se tosiaan sopii kuin nyrkki silmään.

Niin näiden päälle pari siivua raakaa punasipulia ja vaikka vielä pari slaissia paistettua pekonia ja hattu päälle. Joku terveysintoilija voi laittaa jotain salaattia jos haluaa, mutta itse jätän mielummin väliin. Mulla on sopimus pupujen kanssa: Mä en syö niiden ruokaa, eikä ne aja mun mopolla. Niin, sit vaan hattu päälle ja haarukka ja pihviveitsi käteen. Käsin toi on vaikea syödä.

Terveisin: Burgerihifisti

Olipas helppoa ja hyvää. :)

Paholaisen lohi. Eli lohta, halloumia ja paholaisen hilloa. Suolausta harrastin sormisuolalla. Käytin poppamiehen mietoa paholaisenhilloa ja fontanan chili-halloumia.200°C uunissa 20 minuuttia.

_small.jpg

_small.jpg

Tuli huvikseen luettua taas pakkista moneen kuukauteen ja iskisilmään täällä kokkausketjussa että, pizza neuvoja kaivattaisiin? Olen ollut paistamassa pizzaa viimeiset 4 kuukautta ja jos tulee kysymyksiä taikinan/soossin/lämpötilojen suhteen niin rohkeasti vaan kysymystä tähä thrediin, autan mielelläni :)
Mikä on optimaalisin hydraatio Tartine metodille tehdylle pizzapohjalle jossa on käytetetty Caputo 00 jauhoja 100%:sti?

Viimeksi muokattu:
Tuon hyvänmakuisuuden takia juuri olisikin mukava testata. Pitää vielä nyt koittaa mennä portaittain ja lapata tota habaneroa runsaammin, ettei tule mitään hirveitä ylläreitä, kun en kuitenkaan mikään kovin kokenut tulisten safkojen syöjä ole.

Mutta toi habanero jo voittaa noiden etikkaisten kastikkeiden kanssa pelaamisen sata nolla.

Tota nagasoossia menee itellänikin. Pienenä vinkkinä voin sanoa, että tota annostelulusikkaa ei kannata myöhemmin käyttää syömälusikkana, tai muutenkaan laittaa suuhun enään...

Ite en tykkää Habanerosta juuri lainkaan. Naga sen sijaan <3.. Naga Jolokia Buffalo Wing soossi (tulinen) on ollu aika kovassa käytössä kanansiipien kanssa jo pidempään. Aluks oli helvetin tulista (mutta hyvää!), mutta kyllä siihen aika nopeasti tottu. Hikihän sitä käyttäessä tulee vieläkin :D

Powerhousu jostain soossista jossain yhteydessä haasteli. Mikähän se oli? Joku superhyvä? Chilikaupasta tahi poppamiehestä siis?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom