Kokkausketju, reseptit

Mulle on tullut kauhea pakkomielle nyt pizzasta noiden mansikkakeiton kuvien jälkeen...kokeilin jopa sitä "reseptiä" minkä hän laittoi (ajallisesti vähän pienemmässä mittakaavassa) mutta ei vaan onnistunut! :D Käytin pizzajauhoja (durum) ja laitoin vähän vähemmän vettäkin mutta silti jouduin lisäämään jauhoja reilusti että taikinaa sai vaivattua kunnolla!? Noh ei muutaku lisää harjoitusta...pitäs mennä jonku karvakäden oppiin hetkeksi niin oppis edes pyörittään symmetrisiä lättyjä :D

Pepperoni-punasibali

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulle on tullut kauhea pakkomielle nyt pizzasta noiden mansikkakeiton kuvien jälkeen...kokeilin jopa sitä "reseptiä" minkä hän laittoi (ajallisesti vähän pienemmässä mittakaavassa) mutta ei vaan onnistunut! :D Käytin pizzajauhoja (durum) ja laitoin vähän vähemmän vettäkin mutta silti jouduin lisäämään jauhoja reilusti että taikinaa sai vaivattua kunnolla!? Noh ei muutaku lisää harjoitusta...pitäs mennä jonku karvakäden oppiin hetkeksi niin oppis edes pyörittään symmetrisiä lättyjä :D

En tiedä mihin reseptiin viittaat, mutta jos kyse on siitä, jonka laitoin ehkä vuosi sitten tai vielä aiemmin ni en enää käytä sitä vaan paljon yksinkertaisempia reseptejä. Toinen juttu on, että yleensä en edes vaivaa taikinoita vaan annan ajan tehdä tehtävänsä. Kolmas juttu on vielä se, että löysän taikinan vaivaaminen on melko erilaista kuin "normaali" vaivaaminen. Muistaakseni kirjassa nimeltä "Leipä" oli ohje erittäin hyvä ohje tähän. Tästäkin voi olla apua: http://slice.seriouseats.com/archives/2011/03/pizza-protips-how-to-work-with-very-wet-dough.html

Terveisiä Taste Of Helsinki -tapahtumasta, jonne muodostui enemmän ja vähemmän vahingossa neljän hengen pakkismiitti hyvää ruokaa ja viiniä rakastavista pakkislaisista :P

www.tasteofhelsinki.fi

Ihan kiva tapahtuma, tosin ehkä aavistuksen ylihinnoiteltu joiltain osin (esim. sisäänpääsymaksun). Ruoka oli ihan hyvää, pääsääntöisesti.
Vähän harmittaa kun missasin tän, kiva idea. No ehkä ensi vuonna.

Hyvännäköiset lätyt! Mutta jos meinasit tuota reseptiä, missä taikinaa pidetään jääkaapissa vuorokausia, niin eikös silloin juuri kannattaisi käyttää ihan tavallisia vehnäjauhoja durumin sijaan? Tuossa tavassahan tavoitellaan hapatuksen tuoman maun lisäksi kunnollista sitkoa taikinaan ja durumin erityispiirre on se, että sitko on tavallista vehnäjauhoa huonompi (=kohoaa huonommin paistettaessa). Aika tiiviin näköistä tavaraa tuo pohja, mutta muuten tosiaan hyvännäköisiä :)

Hyvännäköiset lätyt! Mutta jos meinasit tuota reseptiä, missä taikinaa pidetään jääkaapissa vuorokausia, niin eikös silloin juuri kannattaisi käyttää ihan tavallisia vehnäjauhoja durumin sijaan? Tuossa tavassahan tavoitellaan hapatuksen tuoman maun lisäksi kunnollista sitkoa taikinaan ja durumin erityispiirre on se, että sitko on tavallista vehnäjauhoa huonompi (=kohoaa huonommin paistettaessa). Aika tiiviin näköistä tavaraa tuo pohja, mutta muuten tosiaan hyvännäköisiä :)

Joo pitää vielä koittaa uudestaan ihan normi vehnäjauhoilla ja vielä kauemmin käyttää tuota aikaa jääkaapissa :)

Ostin 5,5kg evästä juhannukseksi:

Juhannuseväs.jpg

Normaalisti olen ribsien esikypsennystä vastaan, mutta tässä tapauksessa täytyy keskittyä oluennautiskeluun ja voi olettaa ettei kokit ole aivan parhaassa iskussa. Puolet meni kiehumaan 1½ tunniksi, jonka jälkeen pussiin ja mausteöljy sekaan. Puolet uuniin 20min 250C ja sitten pari tuntia 100C, glaseeraus sitten notskilla.

Ja makkaraa

Näyttää juustoraasteelta toi pizzalätty kuorrutettu edellisellä sivulla. Koita ens kerralla murennella mozzarella-pallero tohon päälle. Euroshopper -merkkinen on hyväksi havaittu ja rasvainen, mutta esim Riitan Herkun Mozzarella on taas syötäväksi kelpaamatonta kumia.

Tuli eilen tehtyä tuolla Good Eatsin ohjeella ribsejä. Tuli ihan perkuleen hyviä itseni ja muidenkin mielestä, vaikka ensimmäistä kertaa niitä tein.
Ribsit olivat noita spare ribsejä, joten olivat uunissa vähän kauemmin, n. 3,5h. Kiertelin kaikki kaupat mutta en vain baby backeja löytänyt. Onko kukaan Jyväskylästä päin löytänyt niitä?

Harrastin taas kokeellista leivontaa. :D

Alkuperäinen resepti on tämä: http://www.hellapoliisi.fi/leivonnaiset/makeat-leivonnaiset/3675-omena-kanelikierteet, mutta koska mun kaapeissa ei ollut kaikkea tarvittavaa, muokkasin sitä aika radikaalisti. :D Jauhoihin vedin jämät vehnäjauhosta, kookosjauhosta ja kaurajauhosta, jotka teki about puolet tarvittavasta jauhoista. Loput laitoin ruisjauhoista. Rasvaa multa ei löytynyt kuin noin 100 grammaa, joten sitäkin on aika reippaasti vähemmän kuin reseptissä. Marmeladin päälle laitoin viel vähän vaniljasokeria. Raesokeria ei myöskään löytynyt, joten laitoin tavallista hienoa sokeria. Ja kaiken lisäks mulla ei ollut edes vuokia, joten paistoin nää kierteet ihan vaan leivinpaperin päällä pellillä. :rolleyes:

Lämpimänä nää oli aika tylsänmakuisia, mut jäähtyneenä ihan bueno kaffen kera nautittuna. :)

Taas tuli kokeiltua yhtä pizzapohja reseptiä ja oli ihan OK, mutta vieläkin kaipaan "sitä jotain" :D Kiinnostuin myös noista pizzakivistä mutta nettiselailun jälkeen totesin että on turhan arvokkaita, joten marssin K-rautaan ja löysin tälläisen!

Hintaa oli huimat 7,30e ja hyvin näytti ajavan asiansa :D Löytyy K-raudan puutarhamyymälästä nimellä "askelmakivi" tjsp :D

Täytteenä prosciutto + mozzarella

Ekaa pizzaa pidin liian vähän aikaa ja tätä tuli ehkä pidettyä hieman liian kauan kun meinas tulla pohjasta vähän turhankin rapea/kova...no jos sitte kolmas onnistuu paremmin! Huppe suositteli jotain Euroshopperin mozzarellaa, mutta ei löytynyt kuin x-tran joten kokeilin sitä...kohtuu mautonta ja kumimaista ens kerralla jotain muuta :D Mutta pizzasta tuli siis "aika hyvä" ja tuntui uppoavan perheenjäsenille nopeeseen tahtiin, itse olen niin pirun kriittinen että ei auta kuin jatkaa testailuja :D

Tälläisellä ohjeella mentiin nyt:
4 cups of Flour = 9,2dl jauhoja
1 tsp Salt
325 ml warm water
2.5 tsp yeast
1 tsp sugar

Tomaattikastikkeen sovelsin itse:

Oliiviöljyä
Valkosipulia
Kaltattu tomaatti purkissa sauvasekoittimella soosiks
Mustapippuria
Suolaa
Sokeria
Basilikaa
Oreganoa

PS. Nyt kaipaa sitä pizzalapiota! Jumankauta kun meinas olla vaikeeta saada noi lätyt uuniin, mutta sain jotenkin taiteiltua kääntämällä uunipellin toisinpäin, siihen leivinpaperi ja siitä sitten liusuttamalla pizzakivelle...

Taas tuli kokeiltua yhtä pizzapohja reseptiä ja oli ihan OK, mutta vieläkin kaipaan "sitä jotain" :D Kiinnostuin myös noista pizzakivistä mutta nettiselailun jälkeen totesin että on turhan arvokkaita, joten marssin K-rautaan ja löysin tälläisen!

Huppe suositteli jotain Euroshopperin mozzarellaa, mutta ei löytynyt kuin x-tran joten kokeilin sitä...kohtuu mautonta ja kumimaista ens kerralla jotain muuta :D

Hyvältä näyttää. Euroshopper on toki K-kaupan oma merkki, eikä sitä S-marketista saa. Tosiaan, suosittelen sitä Mozzarellaa.

Ribsit olivat noita spare ribsejä, joten olivat uunissa vähän kauemmin, n. 3,5h. Kiertelin kaikki kaupat mutta en vain baby backeja löytänyt. Onko kukaan Jyväskylästä päin löytänyt niitä?
Tulee vähän myöhään, mutta ootko nyt ihan varma, että ne oli tosiaan spare ribsejä? Meilläpäin ei ainakaan myydä mitään muuta kuin baby back ribsejä. En ole mitään muuta ikinä nähnyt. Spare ribsit on yleensä leveämpiä ja suorempia. Baby backit on jotain 10 cm leveitä ja luut selvästi käyriä.

Edit: Tosta näkee niiden eroja. Itse en ole ylempiä tosiaan ikinä livenä nähnyt. Olis mukava koittaa.

http://community.thenest.com/cs/ks/blogs/dinner/archive/2008/06/25/what-s-the-difference-between-spare-and-baby-back-ribs.aspx

Nii oliko joku testannu tuota Lidlin lankkupihviä? Kävi mielessä semmosen testaaminen, jos vaikka kypsentäsis sen pienellä lämmölle ja helvetin pitkään, folioon käärittynä tms. Voiskohan toimia?

Tulihan se tämäkin päivä. Pakko antaa kehut valmismarinoidulle tuotteelle. Texas XXXL grillipihvi, Atria. 6.90e 900gr paketti jossain esittely-promossa. On sitten muuten oikeesti hyvää. Tehty tuote-esittelijän mukaan KINKUSTA, eikä suinkaan ulkofileestä kuten kaikki pahat tuotteet.

http://www.atria.fi/Tuotteet/Sivut/Tuote.aspx?tuoteid=2382

2382.jpg

Olis jääny koittamatta ilman Supermarketin maistiaisia.

Tulihan se tämäkin päivä. Pakko antaa kehut valmismarinoidulle tuotteelle. Texas XXXL grillipihvi, Atria. 6.90e 900gr paketti jossain esittely-promossa. On sitten muuten oikeesti hyvää. Tehty tuote-esittelijän mukaan KINKUSTA, eikä suinkaan ulkofileestä kuten kaikki pahat tuotteet.
Juu juu. Siinä on kaksi asiaa miksi multa jäisi koittamatta: Kinkku ja valmis marinadi. Joku pihvin vääntäminen kinkusta kuulostaa niin halvalta ja valmismarinadeihin olen saanut kamalan kammon. Melkein täytyy silti harkita kokeilemista, kun kerran Huppekin tykkää.

Texas grillipihvi porsaasta (kinkku vs. filee ei minua taas häiritse yhtään)? Siellähän päin maailman syödään nimenomaan nautaa.

Oletteko muuten katsoneet tuubista tuota BBQ Pit Boysien kokkailua? Aikamoista porskia.

Texas grillipihvi porsaasta (kinkku vs. filee ei minua taas häiritse yhtään)? Siellähän päin maailman syödään nimenomaan nautaa.

Oletteko muuten katsoneet tuubista tuota BBQ Pit Boysien kokkailua? Aikamoista porskia.

Mie oon linkittäny noita BBQ Pit Boysien videoita (muistaakseni) muutamaanki otteeseen tähän ketjuun. Niillä on kyllä asenne kohillaan, ja muutamaa reseptiä on tullu testattua ja todettua perkeleen hyviks. Varsinkin soosit ja rubit osaavat tehä mielettömän hyvin. :)

Olis jääny koittamatta ilman Supermarketin maistiaisia.

Oon nyt jo kahtena kertana saanut maistaa tuota eri Cittareis mutta kumpanaki kertana oon saanu "huononpalan" eli sitkeetä/joku läskikohta...kait se on vaan pakko kuitenkin testata tämä vielä itse valmistettunakin! Pitää vaan kytätä Minimanin -50% tarjousta niin sitten vasta :D

Sietoisasti onnistui pulled pork. 8h savustelua ja siihen 3.5h päälle pelkkää lämpöä. Virittelin tuon vielä ennen savustamista sopivilla injektioilla niin tuli ihan törkeen mehevää.
IMG_5806.JPG

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom