Kokkausketju, reseptit

Olisi pitänyt tarkentaa tulisuutta. Toi mukana tuleva hyppysellinen on nimittäin huomattavasti tuollaista kauppojen chilijauhetta tulisempaa, ja antaa mukavasti lämpöä noihin nuudeleihin. Mausta en osaa sanoa, että mitä antaa pelkiltään, kun noiden nuudelien mukana tulee vielä joku valkosipuliöljy ja mausteseos, joka peittää kyllä chilin maun aika hyvin alleen. Eli mikä voisi olla hyvä tuollainen tulisempi chilijauhe?

Se voipi olla, että siinä on sitten käytetty aasiassa suosittua bird's eye -chiliä, joka on aika voimakas.

Oletko kokeillut cayenne-jauhetta? Se taitaa olla voimakkainta, jota tavallisten markettien maustehyllystä löytyy:
http://www.santamariaworld.com/fi/tuotteet/Mausteet/#!/cayennepippuri-jauh/

Minulle cayenne on riittänyt omille chili-toleransseille, kun on laittanut reilusti.

Vahvempia joutunee tilaamaan netistä tai hakemaan erikoisliikkeestä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Se voipi olla, että siinä on sitten käytetty aasiassa suosittua bird's eye -chiliä, joka on aika voimakas.

Oletko kokeillut cayenne-jauhetta? Se taitaa olla voimakkainta, jota tavallisten markettien maustehyllystä löytyy:
http://www.santamariaworld.com/fi/tuotteet/Mausteet/#!/cayennepippuri-jauh/
Okei, tattis. Pitää kattoa, jos tota kyseistä chili-jauhetta saisi, kun täällä pari kioskia noita eksoottisempiakin pulvereita myy. Olen myös testannut tota cayennea, mutta lähinnä vain sooseissa, ja siitäkin on jo aikaa. Pitäs varmaan taas verestää muistia, mutta olen ollut pirun laiska kokkaamaan mitään viime aikoina.

Helpoimmalla varmaan pääset kun tilaat jostain netistä. Toinen on että haet kesällä Tampereelta chilifestareilta vaikka tuorretta chiliä, kuivaat ja jauhat itse. Löytyyhän sieltä satavarmana myös valmista jauhetta myynnistä.

Helpoimmalla varmaan pääset kun tilaat jostain netistä. Toinen on että haet kesällä Tampereelta chilifestareilta vaikka tuorretta chiliä, kuivaat ja jauhat itse. Löytyyhän sieltä satavarmana myös valmista jauhetta myynnistä.
Ei toi mulle niin hengen asia ole, että jaksan hirveästi ruveta säätämään asian kanssa. Täällä on tosiaan muistaakseni pari etnistä liiketta plus yksi kotimainen, joista noita mausteita sun muuta pystyy ostamaan. Ja jos tulisuutta kaipaa, niin Blair'sin kastikkeitahan saa kanssa jo normikaupastakin.

Noi chilifestarit olis mielenkiintoiset vierailla, mutta ovat juuri sen verran sopivasti mun toisen kesälomapätkäni alla, että tokkopa tulee lähdettyä.

Baby Back Ribsit

Tuli toive Juhannukselle että ruokana tarvis olla ribsejä, toinen toive grillikylkee. Tovin tutkittua tulin tulokseen että on Baby Back Ribsejä ja sitten on Spare ribsejä (muistaakseni?). Ja jos homma jää mun vastuulle en ole hommaamassa mitään valmisesanssia lihahyllystä vaan liha ostetaan tiskiltä, jos ei muuten niin tilaamalla. Ja tietenkin naturel ei kaupan marinaadeissa.

Tarkoitus on siis hommata käsiin Baby Back Ribsejä ja nyt pitäis selvittää miten maustan ja valmistan ne?

Käsittääkseni juhannuksen viettopaikassa on perus keittiö tarvikkeineen ja ulkona grillikatos jossa puilla lämpiävä grilli ritilöineen, toki voihan sinne alle heittää brikettejä jos ne on tarpeen.

Antakaa ideoita ja neuvoja, ekaa kertaa siis valmistamassa?

Tarkoitus on siis hommata käsiin Baby Back Ribsejä ja nyt pitäis selvittää miten maustan ja valmistan ne?

Olen ostanut lihakaupasta baby back ripsejä naturel ja kaupan kuivamaustettuna. Molempia olen valmistanut samoin tavoin ja parempia on nuo kuivamaustetut (en ole jaksanut alkaa itse miettiimään sopivaa kuivamauste-comboa). Uuniin toimiva ohje on, että yli 1h miedollä lämmöllä folion alla, jonka jälkeen uuni ~200, ribsejen päälle reilusti BBQ-soosia ja ribsit uuniin ilman foliota siksi aikaa, että soosi karamellisoituu pintaan mutta ei pala, hetki foliossa ennen leikkaamista. Periaattessa pitäisi onnistua grillissäkin jos lämpöä voi edes jotenkin säädellä.

Tuli toive Juhannukselle että ruokana tarvis olla ribsejä, toinen toive grillikylkee. Tovin tutkittua tulin tulokseen että on Baby Back Ribsejä ja sitten on Spare ribsejä (muistaakseni?). Ja jos homma jää mun vastuulle en ole hommaamassa mitään valmisesanssia lihahyllystä vaan liha ostetaan tiskiltä, jos ei muuten niin tilaamalla. Ja tietenkin naturel ei kaupan marinaadeissa.

Käsittääkseni juhannuksen viettopaikassa on perus keittiö tarvikkeineen ja ulkona grillikatos jossa puilla lämpiävä grilli ritilöineen, toki voihan sinne alle heittää brikettejä jos ne on tarpeen.

Tästä ketjusta pitäisi löytyä Hupen vinkit ribsien ostoon, valkkaamiseen ja omatoimiseen kokkailuun kuvien kera. Kannattaa ne haeskella.

Hitto kun tässä foorumisoftassa on tää haku aivan syvältä. Mitään löydä, vaikka aikani jo nyhjynnyt :D

Muistan kyllä joskus lukeneeni ja ottaneeni ylöskin jonkun mausteseoksen ohjeen. En vaan löydä sitäkään enään.

Hiero niihin sokeri,suola, pippuri sekoitusta. Kääri ne ensin leivinpaperiin ja sitten folioon. 120 astetta uunissa n.3h. Avaa kääreet ja levitä barbeque kastiketta niihin. Sitten kuumaan grilliin n.5-10 minsaa per puoli. Kastikkeen voi antaa imeytyä lihaan yön yli jääkaapissa, tai sitten vaan heittää samantien grilliin.

Itse hieron edellisenä iltana itse sekoitetun kuivamausteseoksen, paistelen uunissa 3h (uunin alaosassa vuoallinen vettä) ja voitelen välillä omenamehu/omenaviinietikka seoksella. SItten joko kaupan tahi omatekemää soosia pintaan ja 5-10min kuumassa uunissa. Tän jälkeen heittää hetkeksi vetäytymään johonkin folioon tai syö heti. Niin mureaa että.
Nimenomaan pääasia tuossa on se Low-n-slow, eli matala lämpötila ja pitkä kypsennysaika.

Ohjeita rubeille, sooseille ja ribseille ylipäätään on netti pullollaan, mutta helvetin hyviksi todettuja löytyy monta tuolta videoineen päivineen ja vielä kunnon asenteella: http://www.bbqpitboys.com/barbecue_ribs_recipes.html

Mistäs tuota naudan rintaa löytyisi kohtuuhintaan tästä maasta? Savustin on ihan viittä vaille iskussa, ja baby backit alkaa hitusen kyllästyttään..

Eli briskettiä tarvis saada väsäiltyä. Leikataanko tuota palaa edes jenkkityyliin Suomessa, ilmeisesti siinä kuuluis olla nuo rasvaklöntin yhdistämät molemmat osat kiinni, "flat" ja "point". Ja tosiaan pitäisi olla kokonainen n 5+ kg naudan rinta, ei mikään paloiteltu nöösi.

Halal-lihakaupat näyttäis kohtalaisen lupaavilta, osa ainakin leikkaa itse lihatkin. Onko kenelläkään kehä 3 sisäpuolella asuvilla kokemusta näistä?

Mistäs tuota naudan rintaa löytyisi kohtuuhintaan tästä maasta? Savustin on ihan viittä vaille iskussa, ja baby backit alkaa hitusen kyllästyttään..

Eli briskettiä tarvis saada väsäiltyä. Leikataanko tuota palaa edes jenkkityyliin Suomessa, ilmeisesti siinä kuuluis olla nuo rasvaklöntin yhdistämät molemmat osat kiinni, "flat" ja "point". Ja tosiaan pitäisi olla kokonainen n 5+ kg naudan rinta, ei mikään paloiteltu nöösi.

Halal-lihakaupat näyttäis kohtalaisen lupaavilta, osa ainakin leikkaa itse lihatkin. Onko kenelläkään kehä 3 sisäpuolella asuvilla kokemusta näistä?

Hakaniemen hallissa muistaakseni Reinin lihassa on ollut luomunaudan rintaa melko suurina paloina. En sitten ovatko kokonaisia ja miten leikattu. Tilaamalla varmaankin viimeistään saa.

Mä teen ribsini näin:

Ensin irrotetaan alapuolelta kalvo. Se on aika inhottava syödessä. Se on sellainen vaalean läpinäkyvä kalvo joka on aika tiukassa kiinni ja sen alun kanssa saa välillä tapella. Jollain veitsellä kaivaa sen alkuun ja nappaa talouspaperin kanssa sormilla kiinni kulmasta, niin lähtee kokonaisena irti. Sitten päälle mausteet. Sekoitetaan jossain kipossa (sormi)suolaa, paprikajauhetta, valkosipulijauhetta, mustapippuria, sinappijauhetta ja tummaa sokeria (olen käyttänyt jotain fariinisokeria ja ruokokidesokeria mitä nyt on kaapista löytynyt.) Sitten vaan mausteet pintaan ja johonkin pussiin. Perään vielä vähän omenaviinietikkaa, ravistus ja jääkaappiin vähintään yöksi. Sitten ribsit korkeareunaiselle pellille ja kaadetaan pellin pohjalle kokista tai muuta sokericolaa. Peitetään koko pelti foliolla ja lykätään 120-150 asteiseen uuniin 3-4 h. Otetaan pois uunista, käsitellään bbq-soosilla molemmin puolin ja lykätään grilliin ottamaan vähän pintaa. Käsiteltävä varovasti, koska ne menee ihan palasiksi, jos et pysty tukemaan koko kylkiriviä nostamisen aikana. Näistä sain kehuja taas viime lauantaina. Samalla savustin naudan rintaa.

Ja sitä briskettiä olen saanut ihan mistä vain. Cittarista olen pyytänyt tilaamaan ja lihakaupoista voi myös tilata. Tosin laatu on sitten ollut vähän sitä sun tätä. Ekalla kerralla cittarista sain hyvän köntin, tokalla kerralla tuli luullista ja siitä ei paljoa syötävää jäänyt ja kolmannella kerralla pyysin kilon luuttomana ja sain kaksi pientä palaa. Täytyy varmaan ensi kerralla mainita, että ainakin pari kiloa luuttomana ja kokonaisena könttinä. Nää pikku palat pääsi kuivuun ikävästi savustamisen aikana.

Hyvien ribsien onnistumisen takaamiseksi on muistettava miten sitä lihaa hierotaan. Mielellään hierontapöytä ja öljyä reilusti. Vanutus ja puristelu tekniikasta ovat pitäneet kovasti. Tosin taputus,täristely tai TENS-laitteellakin olen saanut hyvää lihaa. Mausteena ketsuppi on toiminut. Vituttaa vaan kypsennysaika ja ensi kerralla heitän ripsit mikroon, koska aamuisin ei ole kauheasti aikaa eväitä tehdä.

Terveisiä Taste Of Helsinki -tapahtumasta, jonne muodostui enemmän ja vähemmän vahingossa neljän hengen pakkismiitti hyvää ruokaa ja viiniä rakastavista pakkislaisista :P

www.tasteofhelsinki.fi

Ihan kiva tapahtuma, tosin ehkä aavistuksen ylihinnoiteltu joiltain osin (esim. sisäänpääsymaksun). Ruoka oli ihan hyvää, pääsääntöisesti.

15.jpg 14.jpg 16.jpg
13.jpg 12.jpg 11.jpg
10.jpg 9.jpg 8.jpg
7.jpg 6.jpg 5.jpg
4.jpg 3.jpg 2.jpg
1.jpg

Liitteet

• 15.jpg
    15.jpg
    412,1 KB · Katsottu: 1 870
Mikä tuolla Taste Of Helsinki -tapahtumassa on hinta noiden ruokien suhteen. Saako tuolla lipun hinnalla ruuat vai tarviiko niistä maksaa erikseen. Eli jos vähän maistaa kaikkea niin onko hinta silloin 20 e vai 150 e? Mielenkiintoinen tapahtuma, vois vaikka ens vuonna käydä.

Ruoat maksavat annoksesta riippuen 4, 5 tai 6 markkaa. Yksi markka on yhtä kuin yksi euro.

Ruuista pitää maksaa erikseen. Mulla meni ruokiin ja juomiin noin 70 euroa plus siihen päälle sisäänpääsymaksu. Lipun voi ostaa ennakkoon tai sitten portilta. Portilta ostettavaan lippuun (25 euroa) saa 10 euron alennuskupongin esim. Metro-lehden etusivulta ja lippu sisältää sisäänpääsyn lisäksi ohjelman.

Etukäteen ostettuna lippuja on kahdenlaisia, edullisempia jotka sisältävät sisäänpääsyn ja ohjelman. Kalliimpi sisältää lisäksi shoppailurahaa 10 euron edestä. Siis jos olen ymmärtänyt oikein.

Juhannukseks ois varattuna kaks ruhoa, toinen oli myskisorsa ja toinen porsas. Onko ehotuksia millä menetelmillä noita kannattais lähteä valmistamaan? Kokonaisena vai paloina?

Edit: Ja tietysti miten...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom