Kokkausketju, reseptit

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Viikonloppu on hyvä aloittaa kasvisruoalla. Musakasta olen aina diggaillut ja oli aika kokeilla kasvisversiota. Reseptin pohjana HS Ruokatorstain resepti. Yleensä soijarouhe ei ole vakuuttanut mua kauheasti, mutta tässä se toimii.

Kasvismusaka

-kolme munakoisoa
-korppujauhoja

Soosi:
-soijarouhetta 4dl
-oliiviöljyä
-sipuli
-2-3 valkosipulin kynttä
-tomaattimurskaa
-tomaattipyrettä
-punaviiniä 1dl
-balsamicoa loraus
-sokeria
-kasvisliemikuutio
-kanelia 1/4 tl
-kaksi tähtianista
-mustapippuria
-suolaa tarvittaessa

Gruyère-Bechamel-kastike:
-1 pieni sipuli
-75g voita
-0.75dl jauhoja
-6dl maitoa
-1dl raastettua gruyère-juustoa
-muskottia
-mustapippuria
-suolaa (ei välttämättä, koska juustosta tulee salttia)

1.Viipaloi munakoisot pitkittäissuunnassa 5mm kaistaleiksi. Ripottele pinnalle suolaa ja itketä 30min. Pyyhi talouspaperilla ja paahda 175 asteisessa uunissa, kunnes saavat väriä hieman (vajaa puolituntia)

2.Soijasoosi: Turvota soijarouhetta vedellä, kunnes vettä ei enää imeydy. Kuullota sipuhakkelusta oliiviöljyssä, lisää viipaloidut valkosipulit. Lisää soijarouhe ja tomaattimurskaa noin kaksi 400g purkkia. Lisää loput aineet ja lämmittele noin 30min. Ongi lopuksi tähtianikset poijes ja tarkista maku.

3.Juustosoosi: Hauduta sipulia voissa ja lisää jauhot. Lisää kuuma maito vähän kerrallaan jatkuvasti sekoittaen. Sekoittele 10min ja lisää juustoraaste ja mausteet.

4.Kokoaminen: Voitele uunivuoka ja heittele korppujauhoja pohjalle. Pohjalle soijasoosia, sitten juustosoosia ja päälle munakoisoviipaleet. Toista, kunnes ainekset on finaalissa. Viimeisten munakoisojen päälle vielä ohut kerros juustosoosia ja loppusilauksena korppujauhoja.

5.Laita 175 asteiseen uuniin tunniksi.

Käyttääkö joku oikeasti maggi fond cups lihaliemeä http://www.nestle.fi/brands/Ruokatuotteet/Pages/MAGGIFondCups.aspx erehdyin ostamaan ja pilaamaan safkan. Haisee ja maistuu koiran ruualta. Oli avattava toinenkin kun ajattelin että eka jotenkin pilaantunut mutta samalta sekin haisi ja maistui. Loput lensi kyllä suoraan roskiin.

Olen harkinnut ostamista, mutta kiitos varoituksesta. Suhtaudun siis varauksella enkä ainakaan mitään isoa annosta noilla mausta ettei tule suurempaa vahinkoa, jos päädyn joskus kokeilemaan.

Mä käytän jatkuvasti. Ovat laatua. Verrattuna natriumglutamaattikuutioihin.

Knorrilla on myös ng-vapaita kuutioita, jos sen kokee tärkeäksi asiaksi.

Noi fond cupsit muistuttaa ulkonäön, hajun ja rakenteen perusteella ihan samalta tavaralta kuin koiraruokapurkkien lihahyytelö. Toki makuasioita ei kannata väitellä mutta mä en ainakaan noihin enään ikinä koske, sitä en tiedä onko paljon eroa lihaliemellä kana- ja kasvisliemi kuutioihin verrattuna, enkä kyllä meinaa kokeilla.

No koita knorrin fond du chefiä? En minä ainakaan noita natriumglutamaattikuutioita käytä, haisteleppa niitä joskus?

Tunnin päästä pistänkin pari fond cupsia ruokaan, omnomnom.

Knorrit ei oo mun mielestä yhtä hyviä kuin maggit.

Näin telkussa tehtävän sellaista broilerinkoipipataa. Eli padassa oli joku tomaattipohjainen kastike ja normaalia pienemmät broilenkoivet(nuijat?) laitettiin sinne hautumaan pariksi tunniksi. Oliskohan jollain gurulla täällä maukasta reseptiä tuohon?

Itse koitan seuraavaksi tällaista kanaruokaa:
http://siskotkokkaa.blogspot.com/2012/02/vaahterasiirappista-tahtianiskanaa-eli.html

Tänään kuitenkin perinteistä moskovanpataa:
http://hupenherkut.blogspot.com/2010/11/moskovan-pata.html

Mä käytän ruoissa mielellään Puljonki -merkkistä demi glacea: http://www.puljonki.fi/index.jsp?pid=1

stocks_kasvis_350.jpg

Jos pakkauskoko on liian iso, voi demi glacea pakastaa pienemmissä erissä pakastimeen. Näitä voi ostaa ihan tavallinen kuluttajakin hyvinvarustelluista kaupoista.

Itse en ole törmännyt vielä yhteenkään hyvänmakuiseen fondiin.

Kappas. Lähes "naapuri"pitäjässä tekevät noita. Pitääkin tutustua, kiitokset Anonymity. Ennenvanhaan sai myös Via -liemiä litran paketeissa, mutta ei enää, en ole ainakaan nähnyt. Lie liian kallista maksaa 7 euroa litralta? Liha maksaa hyvään pataan kuitenkin sen 25 euroa ja viinit saman verran.

No koita knorrin fond du chefiä? En minä ainakaan noita natriumglutamaattikuutioita käytä, haisteleppa niitä joskus?

Ei taida fond du chefkään aivan puhtailla papereilla kuitenkaan selvitä, sisältää esimerkiksi hiivauutetta.

En aivan täysin vakuuttunu ole tuosta Hupen natriumglutamaatti kammosta, tuo hiivauute on lähes samaa värkkiä.

"Useat ruokatalot ovat siivonneet natriumglutamaattia tuotteistaan. Asia ei kuitenkaan ole niin mustavalkoinen. Osa tuotteista sisältää edelleen hiivauutetta, joka on periaatteessa samaa tavaraa kuin natriumglutamaatti. Se on vain valmistettu luonnollisemmalla tavalla, eli uuttamalla hiivasta proteiinia."

"Hiivauute on natriumglutamaatin — eli E621n — esiaste. Ainetta käytetään monissa kasvisruuissa korvaamaan E621:ta, koska se on hyvin glutamaattipitoinen ja täten melkein yhtä maukas. Hiivauute kuuluu siis muiden arominvahventeiden perheeseen. "

Ei taida fond du chefkään aivan puhtailla papereilla kuitenkaan selvitä, sisältää esimerkiksi hiivauutetta.
Kappas, muistelin ettei siinä olisi ollut hiivauutetta kun asiaa joskus tutkin. Näyttäisi pakkauksessa tosiaan olevan piilotettuna "natriumglutamaatti" hiivauutteen taakse. Olikohan sitten Knorri jossa sitä ei ollut? EDIT: Onpa näköjäs siinäkin.

Käytän myös noita pienemmissä purkeissa olevia demi glaceja. HK:lla ja Järvi-Suomen Portilla on ainakin noita 2 dl:n purkeissa ja sitten on olemassa kait jotain muita merkkejä.

Valitettavasti en nyt kuolemaksenikaan muista, minkä merkkinen noista oli ihan kamalan makuista. Muistaakseni se ei kuitenkaan ollut tuo HK:n versio, vaan joku muu. Oisko se sitten ollut Portin? Kokeilemallahan toi selviää.

Kappas, muistelin ettei siinä olisi ollut hiivauutetta kun asiaa joskus tutkin. Näyttäisi pakkauksessa tosiaan olevan piilotettuna "natriumglutamaatti" hiivauutteen taakse. Olikohan sitten Knorri jossa sitä ei ollut? EDIT: Onpa näköjäs siinäkin.

Sellasen käsityksen saanut Hupesta että haistaa kaikki vähänkään natriumglutamaattiin risteävät myrkyt jo kilometrin päähän.

Hiivauutteesta herkkumaku tulloo, nyt taitaa lentää roskikseen fondit!

Maggissa tais olla vielä enemmän myrkkyä nääs mitä Knorrissa, taitaa olla jopa aromivahvennetta e635 eli taas oli maukkaampaa mitä enempi kemikaalia käytössä:jahas:

"E635 dinatrium-5′-ribonukleotidit on aromin vahvenne, jota yleensä käytetään yhdessä glutamaatin kanssa tehostamaan glutamaatin aromia. Voidaan käyttää myös ilman glutamaattia, jolloin lisäaine vahvistaa muita elintarvikkeen aromeja. Voi aiheuttaa lievää tai joissain tapauksissa pahaa ihottumaa. Ei saa antaa alle 12 viikkoisille vauvoille tai astmaatikoille. Mahdollisesti eläinperäinen lisäaine."

Koititko?
Minä koitin, enkä koita kyllä toista kertaa. Ihan ihmeellinen makujen kakofonia. Mikään siinä ei mennyt millään tavalla pilalle, mutta maut ei vain sovi yhteen tossa sapuskassa. Itse kyllä urheasti söin lautasen tyhjäksi, kun mulle kelpaa melkein mikä vain, mutta en voi sitä kyllä hyväksi haukkua. Vaimo taas on vähän nirsompi tapaus ja se jätti parin suupalan jälkeen kesken ja sanoi ettei voi syödä sitä.

Vielä "tammikuun paras ruoka" :lol2:
Täytyykin katsella enemmän tota blogia, että onko siskoilla tosiaan noin kieroontunut makumaailma, vai oliko tämä poikkeus.

Koititko?
Minä koitin, enkä koita kyllä toista kertaa. Ihan ihmeellinen makujen kakofonia. Mikään siinä ei mennyt millään tavalla pilalle, mutta maut ei vain sovi yhteen tossa sapuskassa. Itse kyllä urheasti söin lautasen tyhjäksi, kun mulle kelpaa melkein mikä vain, mutta en voi sitä kyllä hyväksi haukkua. Vaimo taas on vähän nirsompi tapaus ja se jätti parin suupalan jälkeen kesken ja sanoi ettei voi syödä sitä.

Vielä "tammikuun paras ruoka" :lol2:
Täytyykin katsella enemmän tota blogia, että onko siskoilla tosiaan noin kieroontunut makumaailma, vai oliko tämä poikkeus.

Hah, unohdin sillon. Just nyt tein ostoslistaa illaksi jotta teen tuota. Powerhousun kanssa on sopinu makuaistit usein niin hyvin yhteen että nyt alkoi epäilyttämään josko tekisikin jotain aivan muuta :D

Hah, unohdin sillon. Just nyt tein ostoslistaa illaksi jotta teen tuota. Powerhousun kanssa on sopinu makuaistit usein niin hyvin yhteen että nyt alkoi epäilyttämään josko tekisikin jotain aivan muuta :D
Tee pois vaan. Saadaan toinenkin mielipide. Ei sitä ikinä tiedä, vaikka tykkäisitkin. Mutta tee vaikka samalla varapizza siihen kylkeen.

Tee pois vaan. Saadaan toinenkin mielipide. Ei sitä ikinä tiedä, vaikka tykkäisitkin. Mutta tee vaikka samalla varapizza siihen kylkeen.

Nyt marinoitumassa. Varalla grillimakkaraa. Huomenna uuniin tai sitten nuotioo sytyttelemään. Toi oliiviöljy voi olla miä tökkii, itse en pidä siitä marinadissa mutta pistinpä silti.

Tein eilen bataattipyrettä ja kampasimpukoita. Pyreestä tuli varsin erinomaista:

3 salottisipulia
2 isoa bataattia
Voita tunteella
Suolaa ja pippuria
Kanafondia pari rkl.

Pilko ainekset, kuullota sipulit voissa ja keitä/höyrytä bataatti. Laita ainekset tehosekottimeen ja mausteet perään. Valmis.

En aivan täysin vakuuttunu ole tuosta Hupen natriumglutamaatti kammosta, tuo hiivauute on lähes samaa värkkiä.

"Useat ruokatalot ovat siivonneet natriumglutamaattia tuotteistaan. Asia ei kuitenkaan ole niin mustavalkoinen. Osa tuotteista sisältää edelleen hiivauutetta, joka on periaatteessa samaa tavaraa kuin natriumglutamaatti. Se on vain valmistettu luonnollisemmalla tavalla, eli uuttamalla hiivasta proteiinia."

"Hiivauute on natriumglutamaatin — eli E621n — esiaste. Ainetta käytetään monissa kasvisruuissa korvaamaan E621:ta, koska se on hyvin glutamaattipitoinen ja täten melkein yhtä maukas. Hiivauute kuuluu siis muiden arominvahventeiden perheeseen. "

Joissakin elintarvikkeissa joissa tämä E621 on vaihdettu tuohon hiivauutteeseen maku on muuttunut miellyttävämpään suuntaan. Ei enää jää sellainen pistävä maku suuhun. Silti on kyllä mukavampi ostaa marinoimatonta lihaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom