Kokkausketju, reseptit

Pidetäänpäs ketju täällä minne se kuuluu. Siirsin takaisin "kotitalouteen". Joku oli siirrellyt väärään paikkaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Duunailin vähän niinku paellaa tänään:

P1040887.jpg

Gai Phet Memmuang - Kanaa cashew-pähkinöiden kera

Eli kanaa ja cashew-pähkinöitä tuli valmistettua. Pohjaresepti tuli tuolta toisaalta mutta sovelsin tuota niin paljon että laitetaanpa tämä nyt tähän muistiin. Mainitsen jo etukäteen että en ole tätä ruokaa ennen valmistanut vaikka se on yksi parhaista thaimaalaisista sapuskoista. Ylitin itseni ja monen thaikunkin ja uskallan sanoa että tämä on sitten takuulla parempaa kuin useissa thaimaalaisissa ravinteleissa. Kokeilkaa itse.

Annos on thaimaalaisittain mitoitettu kahdelle. Joku syö varmasti yksinään parikin annosta.

10 kuivattua thaichiliä puolitettuna ja siemenet ravisteltuna. Tulee sangen tulista, vieraille laittaisin vain 5-6kpl.
1 kevätsipuli varsineen parin sentin palasina
1 keltainen sipuli isoina lohkoina
1/2 paprika, vihreä olisi parempi mutta pistin punaisen, isohkoina lohkoina
Kourallinen tuoreita ananaspaloja sopivina palasina
1 kanan rintafile, reilun kokoinen, sopivina palasina
1-2rkl Hoi Sin -kastiketta joka sekoitetaan kanaan marinadiksi.
kourallinen cashew-pähkinöitä, ei saa käyttää suolattuja
4-5rkl rypsiöljyä

pieni loraus kalakastiketta oisko 1-2 tl
1rkl osterikastiketta

(ripaus sokeria, tämän unohdin itse)

Öljy pannulle ja pähkinät paahtumaan. Paahda kullanruskeiksi, noin minuutti. Siirrä syrjään, jätä öljy pannulle.
Chilit pannulle, paista tummiksi, älä mustiksi, noin minuutti. Siirrä syrjään odottamaan vaikka pähkinöiden päälle. Jätä öljy pannulle.
Lisää öljyä hieman ja paista kanat niin kuumalla kuin pannu kestää, meillä on 3kW induktio ja Swiss Diamond -pannu, joten kuumuutta piisasi. Koita saada kanoista sellaisia hieman rapsakoita. Paistele siis noin 3min. Siirrä syrjään odottamaan.
Viskaa kasvikset pannulle, mukaan kalakastiketta sekä osterikastiketta (ja ripaus sokeria). Pari-kolme minuuttia hemmetin kuumalla pannulla taas ja sitten loput ainekset sekaan. Vajaa minuutti vielä lämmitystä ja sitten tarjolle jasmiiniriisin kera.

Valitettavasti kuva on otettu vain iPhonella, mutta kyllä tuosta selvää saa:

IMG_0118.jpg

Pakko muuten täällä vähän hehkuttaa Kariniemen paistisuikaleita ja -leikkeitä. Mä inhoan noita filejuttuja, kun ne on niin kuivia että tarraavat kurkkuun. Nuo paistisuikaleet ja -leikkeet on reisilihaa josta pidän paljon enemmän, mutta ei aina jaksaisi vetää kokonaisia koipia. Rasvaakin on alle sen 10%, joten voi huoletta vetää dieetilläkin. :D

Pakko muuten täällä vähän hehkuttaa Kariniemen paistisuikaleita ja -leikkeitä. Mä inhoan noita filejuttuja, kun ne on niin kuivia että tarraavat kurkkuun. Nuo paistisuikaleet ja -leikkeet on reisilihaa josta pidän paljon enemmän, mutta ei aina jaksaisi vetää kokonaisia koipia. Rasvaakin on alle sen 10%, joten voi huoletta vetää dieetilläkin. :D
Hunajamarinoitujako?

Phat Ka Pau Muu Sap, au Khai Duai
Eli paistettua possun jauhelihaa chilissä, riisiä ja kananmuna.

Aineksina oli tommosta Healthy Boy hot basil -kastiketta joku 3-4 ruokalusikallista:

basil.jpg

Sitten kaverina joku 6 kynttä valkosipulia, kourallinen vihreitä papuja pätkinä ja pari pirkka chiliä, niitä isompia mietoja.
300gr possun jauhelihaa
Öljyä
3 kuivattua thaichiliä
1-2rkl kuivattua chiliä murskana, eli semmosta chililastua

Paistellaan aika pitkä tovi, niin että kastike "haihtuu pois", sitten riisin ja munan kanssa ääntä kohti:

patkapau.jpg

Helkkarin hyvää tuli. Aika aidon makuista. Toki tuoreet thaibasilikan lehdet puuttuivat kun niiden saatavuus oli vähän heikkoa Chook Deessä.

Uuh just kävin Thaimaalaises vetäisees lounaan ja sielläkin oli jotain chili-jauheliha juttua, just samantapaista ja oli tosi hyvää :) Pitää testata tuota sun ohjettas Huppe :) (ps. mikä kamera sulla on kun tulee niin hyviä kuvia ? :D)

Koitin raskaan työpäivän jälkeen väsätä ekaa kertaa vähän kiinalaista ja tuli kyllä hyvää vaikka ei aitoa tavaraa voitakkaan :)

KANAA KUNG PO

350 g broilerin koipea tai rintaa
¼ tl suolaa
½ kevyesti vatkattua munanvalkuaista
2 tl maissijauhoja
1 paprika
4 rkl ruokaöljyä
3-4 kokonaista chilipippuria (liotettu vedessä 10 min.)
1 hento purjo paloiteltuna
muutama pieni pala tuoretta, kuorittua, inkivääriä
1 rkl hoisin- tai makeaa papukastiketta
1 tl chilipapukastiketta
1 rkl kiinalaista riisiviiniä tai kuivaa sherryä
115 g paahdettuja cashewpähkinöitä
muutama tippa seesamiöljyä

1. Kuutioi broilerinliha sokeripalan kokoisiksi paloiksi. Sekoita kulhossa broileri, suola, munanvalkuainen ja maissisuurus.
2. Kuutioi paprika samankokoisiksi paloiksi kuin broileri.
3. Kuumenna öljy esikuumennetussa wokissa. Paista broileria 1 minuutti tai kunnes sen väri muuttuu. Nosta reikäkauhalla ja pidä lämpimänä.
4. Lisää paprika, chilit, sipuli ja inkivääri. Paista 1 minuutti. Lisää broileri, kastike ja viini. Sekoita hyvin ja kypsennä vielä 1 minuutti. Lisää lopuksi pähkinät ja seesamiöljy.

Näitäkin ohjeita on vissiin aika paljon netissä ja tiedä edes mikä on "oikea" mutta tää oli ainakin ihan toimiva.

Uuh just kävin Thaimaalaises vetäisees lounaan ja sielläkin oli jotain chili-jauheliha juttua, just samantapaista ja oli tosi hyvää :) Pitää testata tuota sun ohjettas Huppe :) (ps. mikä kamera sulla on kun tulee niin hyviä kuvia ? :D)
:lol2:
Et ole tosissas? Vaimon iPhone 4S. No, onhan toi luuriksi aika jees kamera :D
Ylempi paskakuva otettu iPadilla.

:lol2:
Et ole tosissas? Vaimon iPhone 4S. No, onhan toi luuriksi aika jees kamera :D
Ylempi paskakuva otettu iPadilla.

Eissaatana! Voi halvattu minkätasoista kuvaa tulee jo puhelimillakin :D (No tietysti ohan noissa sun kuvissa muutenkin aina onnistunut sommittelu jne. :) )

Eiku maustamattomia.
Hyvä.

Itse bongasin nyt myös kaupasta noita koipileikkeitä. Pidän itse myös enemmän koiven mausta mutta Suomessa noita ei ole fileinä saanut ennen, vain kammottavana teurasjätteenä, eli paistisuikaleena.

Ovat myös suhteellisen edullisia. Hetki sitten vielä paikallisesta siwasta sai 1,99e/250g, kun Prismassa samat olivat jotain 2,39e. Nyt Siwakin hoksannut ja nostanut 2,49e.

Mä kyllä vedän ihan onnellisena niitä paistisuikaleitakin :D Leikkeet on toki parempia, mutta opiskelijana on joskus tehtävä valintoja. :)

Noissa kiinalaisissa yms. resepteissä on tota maissijauhoa, niin onko se perinteisesti siis maissijauhoa nimensä mukaisesti, vai maissitärkkelystä? Meistä suomalaisista kun ei ikinä tiedä, kun maissitärkkelyksestä puhutaan maissijauhona. Itse olen käyttänyt aina maissijauhoa, mutta onko se nyt oikein vai väärin?

E: Tossa aiemmin ollemmassa linkissä "velveting meat" puhutaan cornstarchista, joka on tärkkelystä. Miksi vitussa puhutaan maissijauhosta jos tarkoitetaan tärkkelystä? Miksi?

Noissa kiinalaisissa yms. resepteissä on tota maissijauhoa, niin onko se perinteisesti siis maissijauhoa nimensä mukaisesti, vai maissitärkkelystä? Meistä suomalaisista kun ei ikinä tiedä, kun maissitärkkelyksestä puhutaan maissijauhona. Itse olen käyttänyt aina maissijauhoa, mutta onko se nyt oikein vai väärin?

E: Tossa aiemmin ollemmassa linkissä "velveting meat" puhutaan cornstarchista, joka on tärkkelystä. Miksi vitussa puhutaan maissijauhosta jos tarkoitetaan tärkkelystä? Miksi?
Onhan perunajauhokin perunajauhoa vaikka se oikeasti on perunatärkkelystä eli ihan samaa kuin maissitärkkelys. Vähän sama kun saksalaisen pitää vain tietää mitä vehnäjauhoa käyttää kun kaikki on numerokoodattuja, 02, 06 jne.

Huu, enpä huomannut että täällä on tällainenkin ketju. Loistavaa, olenkin kaivannut lisää vinkkejä ja ohjeita. Täältä löytynee jos jonkinlaista herkkua ja mäiskettä!

Itse väsäsin viikonloppuna sekä tacogratiinia, että katkarapu-tomaattipastaa. Molemmista tulee mun ruokablogiin ohjeet pian. Voin kopsailla ohjeita sit myös tänne, niin ei tartte Pakkikselta poistua :)

tgratiini_1.jpg
katkap_1.jpg

Että tämän postin informaatioarvo ei nyt ihan nollaa hipoisi, niin tein myös popseja. Enkä tee enää koskaan. Syyn voitte lukea täältä. Ai hitto mikä paholaisen keksintö tuokin...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom