Kokkausketju, reseptit

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei muuten pidä paikkaansa. Aasiassa liha nimenomaan kypsennetään nopeasti. Pari minuuttia maksimissaan.

Olisiko se vaan lämmöstä kiinni? Joskus katselin telkkarista kun se pannu oli ihan tajuttoman liekin päällä verrattuna esim kaasuhellaan ja liha oli valmista melkein heti. Näytti niin kuumalta, että Ikean 2,5e pannut sulaisi siinä käsittelyssä.

Mä duunasin tänään irlantilaista soodaleipää. En käyttänyt mitään tiettyä reseptiä, vaan improvisoin netistä löytyvien reseptien pohjalta. Reseptei löytyy netistä aika paljonkin. Simppeli leipä, joka ei vaadi kohottamista tai vaivaamista. Itse käytin vehnäjauhojen tilalla gluteenitonta jauhoseosta ja kaurajauhoja. Noilla jauhoilla leivästä tulee hiukan liian murenevaa. Funtsin, et seuraavalla kerralla taidan lisätä taikinaan myös yhden kananmunan, niin kuin alkuperäisissä resepteissä tuppaa olemaan. Se ehkä antaa hiukka lisää sitkoa taikinalle. Mut tää on kyl ehdottoman helppo ja hyvänmakuinen leipä, kandee kokeilla.

Mistä naudan osasta noi thaikku- ja kinkkiruoat tehdään? Uskoisin, että sillä ja oikealla lihanleikkaussysteemillä (tarpeeksi ohuita siivuja ja poikkisyin) on myös osuutensa siihen mureuteen.

Ainakin Kiinassa käytetään kaikki osat :) Mutta mitä olen nähnyt niin yleensä wokki pannu on todella kuumana ja öljyä on niin paljon että lihat melkein ennemmin keitetään öljyssä kuin paistetaan.

Lisäksi en tiedä voiko vaikuttaa mureuteen vai onko käytännön juttu mutta todella monesti ravintoloissa lihat ovat jäässä, siis suoraan pakastimesta, jonka jälkeen ne jäisinä siivutaan eikä suinkaan veitsellä vaan sellaisella millä ennen vanhaa suomessa makkarasiivuja tehtiin (pyörivä terä jne). Sitten ne jäiset ohuet liha slaissit heitetään suoraan todella öljyiseen tulikuumaan pannuun. Tuo on siis maaseudun tyyli mitä olen rafloissa nähnyt, voi johtua hygieniastakin.

Täytyypä laittaa kuva viime itsenäisyyspäivän vietosta vaikkei tarjolla lihaa ollutkaan. Kyseessä siis kiinalainen kiinalainen ravintola :)

IMAG0527 (640x482).jpg

Mulle väittivät Kjao Lakissa, että marinoivat ananasmehussa - kuulemma sitkeinkin lihapala tulee mureakso noin. En ole kokeillut.

Mutta mitä se osa on, mitä Suomen ravintoloissa käytetään? Jos haluaisin itse tehdä kiinalaista tai thaikkua, niin mitä osaa ostaisin?

Sitä mikä on viereisessä Cittarissa tarjouksessa.

Tuli käytyä kiinalaisessa ravintelissa ja jälleen sai ihmetellä miten ne ovat saaneet härästä/naudasta niin perkeleellisen mureaa. Joskus tässä threadissa sitä ihmeteltiin aiemminkin mutta selvyyttä ei tuohon tullut. Olisikin kiva oppia valmistamaan moista sapuskaa. Vinkkejä? Reseptejä?

Olisko näistä apua?

Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Velveting

Seriouseats (resepti ja selitykset): http://www.seriouseats.com/2011/04/velveting-meat-asian-cooking-technique-cornstarch.html

Veikkaisin jotta on. Kyllä tuo tärkkelys oli tuttua, olenkin pyöritellyt noita lihoja vesi-tärkkelys (perunajauho tai maissijauho) seoksessa ennen paistoa mutta eipä tuosta ole tullut hullua hurskaammaksi. Pitää kokeilla ensi kerralla tuon ohjeen mukaan.

Tuli käytyä kiinalaisessa ravintelissa ja jälleen sai ihmetellä miten ne ovat saaneet härästä/naudasta niin perkeleellisen mureaa. Joskus tässä threadissa sitä ihmeteltiin aiemminkin mutta selvyyttä ei tuohon tullut. Olisikin kiva oppia valmistamaan moista sapuskaa. Vinkkejä? Reseptejä?

Mä olen kanssa suuri kiinalaisen sapuskan ystävä. Olin kans pitkään haaveillut siitä että oppis itsekin tekemään noita ja sainkin joululahjaks pari alan keittokirjaa. Ongelmaksi tuossa on muodostunut se että resepteissä on ihan hemmetin paljon ainesosia mitä pitää ostaa vartavasten kiinalaista ruokaa varten. Jotkut noista ainesosista on vieläpä sellaisia mitä ei löydy perus Prismasta/Cittarista vaan täytyis metsästää jostain alan liikkeestä. Se että noita purkkeja&purnukoita pitää olla sata erilaista ja ne ei edes välttämättä säily paria kk. pidempään tekee noille annoksille hintaa ja aiheuttaa päänvaivaa. Sitten kun joku ainesosa kuitenkin puuttuu ja sinä kohtaa yrittää säveltää kaapista löytyvillä eväillä niin eipä resepti toimikaan niin hyvin.

Mä vihaan tehdä safkaa reseptistä ja tulee lähes kaikki ruoka tehtyä säveltämällä. Kiinaisessa safkassa sältäminen ei onnistu meikäläiseltä ja sen takia into sen tekemiseen onkin laantunut. Onneks tuosta paikallisesta saa ihan ookoo mättöä kohtuu hintaan. Pitäsi mennä johonkin kurssille missä oppis peruskikat niin vois sen jälkeen tehdä noita fiilispohjalta.

Ainakin jotkut lihat keitetään ensin, ja paistetaan vasta wokissa ennen tarjolle laittoa.

Mulla on kyllä ihan päinvastainen kokemus kiinalaisen/aasialaisen ruoan hinnasta himassa tehtynä. Muutaman perusjutun kun ostaa kaappiin niin pääsee aika pitkälle, ja valitsee ruokalajit sen mukaan mikä kasvi on sesongissa tai tölkissä oleva on syömäkelpoista. En tietenkään tiedä mitä eri ihmisten kaupoista lötyy, kun itselle on sattunut kohdalle Cittarit ja Prismat joissa on hyvin mausteita ja muuta perussettiä + aasialainen kauppa hyvin lähellä.

Nyrkkisääntönä onnistumiselle pitäisin sitä, että kasviksia ei kypsytetä liian kauaa; useimmissa resepteissäkin paistoajat taitavat olla tyyliin 1 minuutti tai 2 minuuttia.

Mulla on kyllä ihan päinvastainen kokemus kiinalaisen/aasialaisen ruoan hinnasta himassa tehtynä. Muutaman perusjutun kun ostaa kaappiin niin pääsee aika pitkälle, ja valitsee ruokalajit sen mukaan mikä kasvi on sesongissa tai tölkissä oleva on syömäkelpoista. En tietenkään tiedä mitä eri ihmisten kaupoista lötyy, kun itselle on sattunut kohdalle Cittarit ja Prismat joissa on hyvin mausteita ja muuta perussettiä + aasialainen kauppa hyvin lähellä.

Nyrkkisääntönä onnistumiselle pitäisin sitä, että kasviksia ei kypsytetä liian kauaa; useimmissa resepteissäkin paistoajat taitavat olla tyyliin 1 minuutti tai 2 minuuttia.

Jep, juuri näin. Varsinkin thaikeittiön sapuskat ovat helppoja ja nopeita ja esim. currytahnat säilyvät "riittävän kauan". Tuossa kuvaamassani annoksessa sitten taas esim. kaalisilppu oli tosiaan vain käytetty pannulla. Se oli siis erittäin rapeaa + erittäin herkullista.

Ja saahan maustekastike-/öljyhyllyltä Blue Dragonin tai vastaavan merkin valmiita kastikkeita, jotka laitetaan wokkiin vasta ihan lopuks. Omasta mielestä kyllä saa olla kaks kertaa enemmän ruokaa mihin kastike on tarkotettu, tulee muuten niin saamarin suolasta. Ja noi kastikkeet on pääosin tosi hyvänmakusia ja mikä tärkeintä, niin helppoja.

Jos kiinalaisen tekeminen kotona kiinnostaa niin voin suositella kirjaa Liu Xiang - Kiinalaista ruokaa suomalaisessa keittiössä

https://secure.amk-kustannus.fi/product_info.php?products_id=113

Siinä on peruskinkkiruokia ja miten löytää aineksia suomalaisista kaupoista ja mitä taas kannattaa hankkia esim. etnisistä ruokakaupoista. Tuosta kirjassa oli mm. toi lihan marinointi öljy-suola-tärkkelys mössöllä, mikä saa kostumuksen pysymään mehevänä. Ja nopea paisto runsaassa öljyssä. Käytännössä se on lähempänä uppopaistamista kuin ns. suomalaista tapaa paistaa lihaa pannulla.

Kiinalaissa ravintoloissa ja muutenkin kiinalaisessa keittiössä kauhotaan natriumglutamaattia suoraan sangosta ruokiin ni sekin lisää makua yllättävän paljon :)

Kiinalaissa ravintoloissa ja muutenkin kiinalaisessa keittiössä kauhotaan natriumglutamaattia suoraan sangosta ruokiin ni sekin lisää makua yllättävän paljon :)

Joo, MSGn pystyy ihan maistamaan kinkkirafloissa, niin paljon ne sitä pistää. Ja illan närästää, pierettää ja janottaa.

Ei nyt varsinaista kokkausta mutta lämmittelinpä tuollaisen puolivalmisteen/eineksen ja totesin että se oli "ihan syötävää". Oikeasti tuota voi suositella. Eli resepti talteen:

1. Ota pirkka vihreä currykastike kaupasta:

marsu_20632_2.jpg

http://www.pirkka.fi/tuotteet/89723-pirkka-vihrea-currykastike-200-g

2. Paista kanat ohjeen mukaan ja lisää soossi. Kannattaa lisätä vaikkapa limenlehtiä (tuoreita), pieni tippa limemehua sekä vaikkapa tuoreita thaibasilikan lehtiä. Itse en lisännyt kuin reippaasti thaichilejä ja hieman kalakastiketta.

Lopputulos:

P1040866.jpg

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom