Kokkausketju, reseptit

Jääkaapissa olis n.3-4kg sulatettuja muikkuja, jotka pitäis saada syötyä ennen kun menee pahaksi. Osa meni jo sukulaisille. Onko uunittamisen tai pannulla paistamisen lisäksi jotain muuta tapaa miten nuo vois valmistaa? Tietääpähän mitä pari seuraavaa päivää syö :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tee silakkalaatikkoa ainakin ja pikkuisen isompi satsi että sitä saa pakkaseenkin.

Jääkaapissa olis n.3-4kg sulatettuja muikkuja, jotka pitäis saada syötyä ennen kun menee pahaksi. Osa meni jo sukulaisille. Onko uunittamisen tai pannulla paistamisen lisäksi jotain muuta tapaa miten nuo vois valmistaa? Tietääpähän mitä pari seuraavaa päivää syö :D
Hölmö. Muikkukukko. Helppoakin vielä. Googleta resepti.

Siis ne on jo kerran pakastettuja ja nyt otin sulamaan, mutta tuo laatikko lähtee kokeiluun.

Tuo unohtu listalta kun mummo lupautu jo tekemään kukon. Tai miksikäs sitä ei kokeilis..

Kyllä kai kypsennyksen jälkeen voi uudelleen pakastaa? Voin olla väärässäkin...

Edit: Niin, ja näköjään onnistuin vääntämään mielessäni muikut silakoiksi, mutta kaipa se silakkalaatikko onnistuu muikuistakin :D

Mulle on aina sanottu, että sulatettua ei sais enää pakastaa ja kai siinä jotain perääkin on?

Se johtuu siitä että pöpöt lisääntyvät kiivasta tahtia aina kun tuote on lämmössä, varsinkin jos tuote on lämpimässä sulamisen edistämiseksi, ja se uudelleenjäätyminenkin kestää jonkin aikaa. Pöpöpitoisuuden kasvaessa uudelleenjäädytetty tuote ei säily enää pakastimessa pitkiä aikoja, toki muutaman päivän tai viikon-pari.

Se johtuu siitä että pöpöt lisääntyvät kiivasta tahtia aina kun tuote on lämmössä, varsinkin jos tuote on lämpimässä sulamisen edistämiseksi, ja se uudelleenjäätyminenkin kestää jonkin aikaa. Pöpöpitoisuuden kasvaessa uudelleenjäädytetty tuote ei säily enää pakastimessa pitkiä aikoja, toki muutaman päivän tai viikon-pari.

Seuraava menee jo ehkä tyhmien kysymysten puolelle... Tässä tarkoitat siis tuotetta (esim. lihaa), jonka kypsyysaste säilyy muuttumattomana? Eli raaka/kypsä liha pakkasesta-sulatus-uudelleen pakastus. Olen aina luullut, että kypsennyksen jälkeen tuotteen voi huoletta pakastaa ilman pelkoa radikaalisti lisääntyneestä pöpömäärästä. Ja että se pätisi myös seuraavasti: raaka liha pakkasesta-sulatus-kypsennys-pakastaminen. Saa valistaa, jos olen väärässä. :)

Täten sen muikkulaatikon voisi tehdä raaoista, sulatetuista muikuista ja pakastaa jäljelle jääneen kypsennetyn ruoan.

Seuraava menee jo ehkä tyhmien kysymysten puolelle... Tässä tarkoitat siis tuotetta (esim. lihaa), jonka kypsyysaste säilyy muuttumattomana? Eli raaka/kypsä liha pakkasesta-sulatus-uudelleen pakastus. Olen aina luullut, että kypsennyksen jälkeen tuotteen voi huoletta pakastaa ilman pelkoa radikaalisti lisääntyneestä pöpömäärästä.

Joo kyllä, kun kypsennys tappaa suurimman osan pöpöistä. Eli raaka-aine pakasteesta, perusteellinen kuumennus, sen jälkeen voi valmiin ruoan pakastaa. Juuri kokattua sapuskaakaan ei kannata kauaa venyttää lämpimässä, mahdollisemman pikaisesti jäähdytykseen ja pakkaseen. Valmista sapuskaa sitten ei moneen kertaan taas kannata pakastella, ovela ihminen jakaakin sapuskan että yksi valmis annos per pakasterasia.

Tällaisesta en ole kuullutkaan, mutta kai se voi näinkin olla. Osaksi. Mutta siinä on myöskin sellainen juttu siinä pakastamisessa (ja tähän olen luullut ton kiellon perustuvan - ja luulen kyllä vieläkin), että aina kun tuote pakastetaan, kiteytyy osa vedestä ja rikkoo tuotteen solukkoa. Se taas aiheuttaa sen, että tuotteen maku ja rakenne huononee joka kerralla. Mitä useamman kerran pakastat, sen paskemmalta se alkaa maistua ja tuntua. Joillekin riittää jo yksi kerta. Kokonainen porkkana on yksi sellainen. Koittakaapa pakastaa ja sulatatte sen jälkeen. Se on sellainen löysä kumiporkkana, jota ei ole kovin kiva enää napostella.

Nopea jäädytys on taas asia erikseen. Eli jos kotoa löytyy nestemäistä typpeä (hiilihappojääkin varmaan riittää), niin pakastele vaan niin paljon kuin haluat. Nopeasti jäädytettäessä vesi ei ehdi kiteytyä ja porkkanakin säilyttää ominaisuutensa.

Hyi helvetti Huppe!

74775d1326284531t-kokkausketju-p1040866.jpg

Luulin että tuossa sun keitossa oli keitettyjä tällaisia:

4.jpg

On tullu testailtua vähän kaikenlaista parin viikon sisään. Sushi oli ainakin yksi aika mielenkiintoinen kokemus, ja oli erittäin hyvää kunnes kymmenen biitin jälkeen norin kalanruokamainen maku alkoi tunkemaan läpi syystä että wasabi ja inkivääri jätettiin tyttöystävän toivomuksesta pois. Pakko kyllä tehdä uudestaankin lähitulevaisuudessa.

Mutta tämäniltainen kokeilu oli kyllä unelmien täyttymys: tein udonnuudelikeittoa Suuren Aasialaisen Keittokirjan ohjeen mukaan. Korvasin tosin sianlihan maissitärkkelys-soija-sokeri-suola marinoidulla kanalla ja tein dashi-liemen itse. Tuli muuten aivan uskomattoman namia, kanastakin tuli lähestulkoon liian mureaa koska marinointi venähti muutamasta tunnista vuorokauteen. :D

Vielä palatakseni tuohon Kiinalaisen ruoan pariin...Itsehän valitsin tulevan ammattini (kokki) paikallisen Kiinalaisen ansiosta! :O :D Eli jos Seinäjoelle eksytte niin suosittelen lämmöllä ruokapaikaksi :) Tekisi mieli itsekkin perehtyä Aasialaiseen ruokakulttuuriin enemmänkin, mutta kun meinaa olla niin monta muutakin kiinnostavaa juttua tässä ruoka-alan saralla että ei vaan ehdi :/ No jossain vaiheessa sitten :)

Itse asiaan...PAISTOIN PIHVIN! :D
Piti testata "uutta" löytöä kirpparilta, sain 2 Hackmannin valurautapaistinnua 10e (uuden hinta n.45e kpl)!! :O Toinen parila ja toinen normi. Ihan kelpo pihvin sillä paistoi :)

Naudan sisäfilee + bataatti-sipuli-papu höystöä. Voi jeesus minkä hintaista tuo liha...8.46e tuon hinta kilohinnan ollessa 39.90e :D

Helppoa todella maukasta pikaruokaa tällä "reseptillä"

Prismasta Pakastepelmenejä (ainakin viikin prismassa noilla on hyllynpäätypaikka), keitä lihaliemessä, kaada vesi pois ja sulata joukkoon reilu klimppi voita, nakkaa lautaselle ja päälle reilusti smetanaa ja Salsa Mexicanaa. Salsa mexicanahan on vähän erityyppinne soosi kun noi tacosoosit, se keitetään kasaan ja joukossa on mm. reippaasti korianteria. Salsa mexicanaa myydään metallitölkissä ja sekin löytyy hyllynpäätypaikasta.

Itsehän valitsin tulevan ammattini (kokki) paikallisen Kiinalaisen ansiosta! :O :D Eli jos Seinäjoelle eksytte niin suosittelen lämmöllä ruokapaikaksi :)

Aika pitkälti pilalle maustettua sontaa tuo Suomalainen kinkkiruoka taitaa olla. Natriumglutamaattia menee 5kg viikossa jne. Oikeesti se ruoka on mautonta mitä täällä
tarjotaan kiinalaisena, mutta töräys kokin salaista ainesosaa saa paskankin maistumaan hyvältä. Luulen että laskisivat alleen, jos joku menis ja varastais glutamaatit hyllyistä.

Niin joo oon käynyt tuolla kinkissä ainakin, jos se on se sama mikä on subwayn vieressä.

Mistä löytäisi tällaisia hillosipuleita balsamiviinietikassa? HOK Elannon Oluthuoneet myy näitä niiden "tapas" lajitelmassa, mut mä haluan syödä näitä myös kotona.

IMG_2544.JPG

Reseptejä ohjeineen ja kaloreineen

Ihan kaikkea en selaamalla selannut, mutta hakusanoilla ei löytynyt vastaavaa threadia joten tässäpä olisi. Tarkoituksena itsellä kirjata ylös itse tehtyjä eväitä kaloreineen, ja huomattuani täällä, että kovasti tarvetta kalorimäärille yms. olisi, päätin, että alan kyhäämään sitten ihan ohjeiden kera reseptejä tännekin, josko vaikka jollekkin olisi niistä hyötyä. Saa antaa palautetta, ja uskoisin, että ainakin vähintään syömäkelpoista settiä. Ja tietenkin omat reseptit jakoon myös, mutta ideana on suorittaa se matikka siihen kylkeen!

Jauheliha/ papu/ pekonikastike

Tarvitset: reilun (teflon) kasaripannun, leikkuulaudan, veitsen, pikkulautasen, talouspaperia. (keittiö vaa-an)

Ainekset:

Naudan 17% jauheliha 600g, Atria
Valkoisia papuja tomaattikastikkeessa 415g, Heinz
Suomalaista pekonia 6 viipaletta (n. 100g), Atria
2kpl normikokoista sipulia
7-8kpl valkosipulin kynsiä (n. 30g)
10g Auran musta sinappi (vajaa ruokalusikallinen)
2rkl Smetanaa, Valio
3dl vettä (vaihtoehtoisesti smetanan ja veden voi korvata haluamallaan ruokakermalla tms.)
2,5tlk suolaa
3tlk grillimauste
2tlk oregano
1tlk mustapippurirouhe

Ravintoarvot koko satsiin, mausteita en laskenut:

Koko satsi= 1392g
2111,85 kcal
Protsku: 142,5g
Hiilarit: 54,5g
Rasva: 147,4g

Itse kukin voi sitten oman annoskoon perusteella laskea nuo lopulliset.

Ohje:

Kuori ja leikkaa sipuli, ja valkosipuli.
Mittaa valmiiksi 4 viimeisintä maustetta (voi myös säveltää)
Laita pannu kuumenemaan levylle kovalle lämmölle, asettele pekonit kokonaisina siivuina lämpiävälle pannulle. Kypsennä pekonit kääntelemällä, kunnes sopivan ruskeita. Nosta pekonit paperin päälle lautaselle rapsakoitumaan.
Nakkaa silputut sipulit, lukuunottamatta valkosipulia! pannulle pekonista irronneeseen rasvaan, ruskista kevyesti.
Heitä perään jauhelihat, pieni jauhelihaa paistolastalla sopivaksi, pienennä lämpöjä muutama pykälä.
Ripottele edellämainitut 4 kuivaa maustetta lihan joukkoon, sekoittele ja kypsennä liha sopivaksi.
Tässä kohtaa voi olla hyvä pilkkoa rapsakoituneet pekonit sopiviksi paloiksi.
Lisää lihan joukkoon tölkillinen papuja, sekä silputut valkosipulit. Myös sinappi tekee tehtävänsä tässä parhaiten.
Anna muhia hetken aikaa, hämmentele. Lisää joukkoon pekonit, ja vesi.
Sekoittele, lisää smetana, maista, mausta tarvittaessa lisää.
Alkaa olemaan valmista, siirrä kuumalta levyltä hetkeksi tasoittumaan.

Kylkeen suosittelisin esim. proteiinipastaa, ja reilusti salaattia tms.

Ei muutaku ääntä kohti.

Hyvä, selkeä ohje! Ei ole tarvitse minkään timjamin yms kanssa pelleillä. Täytyy kokeilla tässä joku päivä. Ruokaohjeet on aina tervetulleita, varsinkin kun itseltä puuttuu mielikuvitus.

Nyt on pakko suositella täällä tuollaista kirjaa, jonka Joulupukki toi ---> Pirullisen kuuma chilikirja. Lihaisia ja tulisia ruokia kaikille vähänkin etnisemmästä ruuasta pitäville. Proteiinit niissä ainakin kohillaan :D

Tänää lähtee kokeiluun viimeisimmän gymlogin toi tunasalaatti iltapalaks.

Suositut

Back
Ylös Bottom