Kokkausketju, reseptit

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
paisti on nautaa? missä lämmössä ja mihin lämpöön paistoit?
Naudan paahtopaistia. 125 astetta ja 56 asteeseen. Päällä Maldonia ja santa maria pippurisekoitusta (todella överipaljon kumpaakin hierottuna pintaan) ja vuorokauden marinoitumassa.

Aivan perkeleen hyvää. Kaverina aiemmin kertomani punaviinikastike ja juurekset.

Mä tein noita samaisia lohirullia itsenäisyyspäiväksi, eivätkä kyllä olleet ihan omaan makuuni.

Mä tein noita samaisia lohirullia itsenäisyyspäiväksi, eivätkä kyllä olleet ihan omaan makuuni.
Juu, eivät olleet kovin kaksisia.

Tänään tähteitä, eli paahtopaistia, punaviinikastiketta, kasviksia ja piparjuuri-coleslaw:

IMG_5306.jpg

Vei kyllä kielen mennessään.

Olis tarkoitus uudenvuoden aattona väsätä naudan sisäfileet ja tuon kanssa on hyvä kastike ja lisäke hakusessa?

Oisko kellään heittää hyvää pippurikermakastikkeen reseptiä? Mitäs muuta ton kanssa voi vetästä likäkkeenä kun jotain perunasettiä?

Aika paljon tullut syötyä naudanlihaa eri kohdista ja täytyy sanoa että heti sisä- ja ulkofileen jälkeen parasta settiä saa entrecotesta. Varsinkin kunnolla hiilillä grillattuna tuosta saa törkeen maukasta. Paisteja en enää osta, koska ne jää aina enemmän tai vähemmän sitkeeksi. Hintahan noissa kyllä aika tarkkaan korreloin laadun kanssa.

ps. Huppe ottaa niin mageita kuvia annoksista että saisit takuulla nakkikeitonkin näyttämään gurmeelta! :)

Olis tarkoitus uudenvuoden aattona väsätä naudan sisäfileet ja tuon kanssa on hyvä kastike ja lisäke hakusessa?

Oisko kellään heittää hyvää pippurikermakastikkeen reseptiä? Mitäs muuta ton kanssa voi vetästä likäkkeenä kun jotain perunasettiä?

Hyvä pippurikastike tulee ihan kun kerman sekaan laittaa Musta pekka juusto köntin. Jos ei halua ihan överi pippurista kastiketta niin vähän rapsii pippureita juuston pinnasta ennen pannulle laittoa :) Lisukkeena vaikka uunivihannekset.

Tänään tähteitä, eli paahtopaistia, punaviinikastiketta, kasviksia ja piparjuuri-coleslaw:

Vei kyllä kielen mennessään.
Oot näköjään tykästynyt tohon piparjuurihässäkkään. Munkin oli pakko kokeilla sitä, kun viimeksi kyselin reseptiä, enkä tykännyt kyllä yhtään. Roskiin lensi. Käytin kyllä oikeaa piparjuurta, jos siinä jotain eroa mahtaa olla.

Oot näköjään tykästynyt tohon piparjuurihässäkkään. Munkin oli pakko kokeilla sitä, kun viimeksi kyselin reseptiä, enkä tykännyt kyllä yhtään. Roskiin lensi. Käytin kyllä oikeaa piparjuurta, jos siinä jotain eroa mahtaa olla.
Tällä kertaa tein tuoreesta ja oli paljon parempi, voimakkaampi. Päivän kun vielä muhi niin maku vain voimistui. Subissa, ainakin ulkomailla on mahtavuutta se horseradish sauce, liekö sitä Suomessa onkaan? Mitenköhän sitä voisi tehdä itse?

Tossa muutama kermainen resepti (kuvat eivät ole kovin hienoja, noita alkoholeja voi ostaa minipullossa Alkosta)...

Viskillä maustettu kastike:
http://varsinainensekametelisoppa.blogspot.com/2010/10/biisonin-pihvit-pippurinen-kermakastike.html

Konjakilla maustettu kastike:
http://varsinainensekametelisoppa.blogspot.com/2010/09/liekitetyt-antiloopin-pihvit-2-hengelle.html

Ja jos haluaa jättää kastikkeen vähemmälle huomiolle, voi tehdä esim. perinteisiä kermaisia valkosipuliperunoita:
http://varsinainensekametelisoppa.blogspot.com/2010/10/naudanlihapihvit-vuohenjuustotaytteella.html

Uudenvuoden menu, simppelisti:

Lihapullia (itse tehtyjä)
Perunasalaattia (itse tehtyä)
Nakkeja (HK Aito)
Skumppaa

Onpas rentoo, meni 30min koko roskaa valmistaessa. Nyt rentoutumista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jouluraportointia vähän myöhässä:

Tein itse myös noita lohirullia alkupalapöytään. En muista mitä tuorejuustoa käytin, mutta lisäsin sitruunamelissaa vielä väliin ja laitoin väinämöisen palttoonappien päälle. Myös Hupen juustokakku näytti tutulle - sisko nimittäin duunasi karpalo-valkosuklaa-piparkakku -juustokakun.

Eniten olen ylpeä itse duunaamastani saaristolaisleivästä. En ollut koskaan aiemmin tehnyt sellaista, mutta ohjeet olivat yksinkertaiset. Toimi todella hyvin kalojen kanssa.

Ohje leipään: http://alasandy.vuodatus.net/blog/3048671

Välillä tullut lueskeltua muiden kokkauksia täältä, joten pistetääs oma lauantai illan herkuttelu esille kans :D (ilman kuvaa tosin).

Tuli tossa päivällä himo feta-parsakaalipiirakka eli kaupan kautta kotiin. Tykkään soveltaa kesken kokkauksen, joten ohjeita ei pahemmin noudateta paitsi pohjan suhteen.
Kaupasta tarttui mukaan piirakkaan täytteeks : minitomaatteja , savulohta , paprikaa, fetajuustoa ja kermaa. Loput ainekset tiesinkin olevan jo jääkaapissa.

Lihaa ei meidän perheessä pahemmin syödä, joten kasvis/kala painotteista iltaruokaa siis tulossa ja koska olen helvetin kova syömään niin ajattelin tehdä samantien kaksi piirakkaa :D.

Piirakka nro 1.

Perus muro pohja , itsetehtynä tietty.

Vähän höyrystelin parsakaalia ensin.
Kaapista löytyi tuorepinaattia, joten nopsaan kiehautin sen.
Myöskin Kesäkurpitsa löytyi , joten vedin siivuiks ja paistoin pannulla.
Pinaatit+paprika+punasipuli pieneks silpuks , miniluumutomaatit puoliks , savulohi pikkupaloiks myös ja eikun kaikki kulhoon sekasin.
Päälle kermaviili ja hitusen kermaa (sitä aitoa) , mausteeks mustapippuria.
Kunnolla koko setti sekaisin kulhossa.
Laitoin kesäkurpitsan siivuja esipaistetun muropohjan pohjalle ja sit ei muuta kuin täytteet päälle.
Juustoraastetta vielä koko setin päälle.
Uuniin n.30 min

Piirakka 2.

Tähän ei pinaattia eikä savulohta mutta tilalle tähän piirakkaan laitoinkin sitten ison määrän vuohenjuustoa ja tein pelkkään kermaan.
Kananmunia heitin myöskin pari sekaan että pysyy hyvin kasassa ;).

Aikaa meni sellanen puoli tuntia tekemiseen ja nyt ovat paistumassa uunissa. Taustavoimina tekemisessä Trivium , Stam1na ja System of down :rock:

Nyt lasillinen omatekoista viiniä ja odottelemaan että pääsee vetämään navan täyteen herkkuja.

Tuli käytyä kiinalaisessa ravintelissa ja jälleen sai ihmetellä miten ne ovat saaneet härästä/naudasta niin perkeleellisen mureaa. Joskus tässä threadissa sitä ihmeteltiin aiemminkin mutta selvyyttä ei tuohon tullut. Olisikin kiva oppia valmistamaan moista sapuskaa. Vinkkejä? Reseptejä?

Tässäpä Savonlinnalaisen Zhong Guo Long -ravintolan taidonnäyte:

P1040848.jpg

Oli muuten aivan saatanan hyvää. Ensimmäinen hyvä kinkkimesta Suomessa. Jos jotain miinusta pitää antaa niin tuo oli tulisin annos listalta, mutta ei ollut tulisuudesta tietoakaan. Pöydässä oleva täydellisen herkullinen "chiliöljy" pelasti tilanteen. Sekin oli aivan muuta toista kuin kinkkien perusmestoissa jossa on vain öljyä ja kuivattuja chililastuja. Kerrankin kiinalainen ravinteli jossa kaikki sapuskat eivät maistu samalle, kuten vaikkapa Helsingin "3 pientä ruokaa 12 euroa" räkälöissä. Hyi saatana.

Tuli käytyä kiinalaisessa ravintelissa ja jälleen sai ihmetellä miten ne ovat saaneet härästä/naudasta niin perkeleellisen mureaa. Joskus tässä threadissa sitä ihmeteltiin aiemminkin mutta selvyyttä ei tuohon tullut. Olisikin kiva oppia valmistamaan moista sapuskaa. Vinkkejä? Reseptejä?

Ruokasoodaa marinaadissa ???

Itse olen joskus kokeillut soodalla mureuttamista, löytyi jostain internetistä, mutta en onnistunut. Tai siis en onnistunut poistamaan sitä soodaisuutta. Porsaan olen saanut melko hyvään kuriin uittamalla erittäin pitkään etikassa.

Kyl se liha tulee mureeks vaan pitkään hauduttamalla, lopulta se hajoaa ihan silpuks jos tarpeeks hauduttaa. Toisaalta välillä on kyllä ainakin valmissuikaleissa / kuutioissa sellasta jänne,kalvo silppua että ei saa hyvää sitten millään. Mutta jos kokonaisesta paistista pääsee leikkaamaan ite suikaleet ja saa otettuu kaiken ylimääräsen pois, niin siitä sit vaan hauduttelemaan ja nimenomaan matalalla lämmöllä, liian kuumalla lämmöllä liha kuivuu liikaa.

Kyl se liha tulee mureeks vaan pitkään hauduttamalla, lopulta se hajoaa ihan silpuks jos tarpeeks hauduttaa. Toisaalta välillä on kyllä ainakin valmissuikaleissa / kuutioissa sellasta jänne,kalvo silppua että ei saa hyvää sitten millään. Mutta jos kokonaisesta paistista pääsee leikkaamaan ite suikaleet ja saa otettuu kaiken ylimääräsen pois, niin siitä sit vaan hauduttelemaan ja nimenomaan matalalla lämmöllä, liian kuumalla lämmöllä liha kuivuu liikaa.
Ei muuten pidä paikkaansa. Aasiassa liha nimenomaan kypsennetään nopeasti. Pari minuuttia maksimissaan.

Tämä ei varsinaisesti kuulu kokkausketjuun, mutta laitoin uunivuoassa pari makkaraa leivinuuniin hautumaan. En ymmärrä miten makkara voi maistua niin erilaiselta ja paremmalta verrattuna sähköuuniin. Pitää opetella käyttämään uunia enemmänkin ruoanlaitossa. Erityisesti karjalanpiirakat pitää opetella perinteisellä menetelmällä.

Kuuluuhan toi tänne. Uunimakkara perunamuussin kanssa on ihan huippua. Vielä kun sinne sisälle laittaa viiltoon Heinzin ketsuppia, jossa on pippurirouhetta sisällä ja sinihomejuustoa. Ja sitten vielä päälle juustoraastetta.

Mistä naudan osasta noi thaikku- ja kinkkiruoat tehdään? Uskoisin, että sillä ja oikealla lihanleikkaussysteemillä (tarpeeksi ohuita siivuja ja poikkisyin) on myös osuutensa siihen mureuteen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom