No vaikka joulukuusenkaatajan tartteis, niin taidan silti pistää reseptin, itsellenikin talteen. Nuo meni nimittäin aika fiiliksellä:
Tein sapuskat tässä järjestyksessä:
Piparjuuri-coleslaw
Semmonen 250-300gr kaalia silputtuna
1 shalottisipuli
Lähes tuubillinen Felix-piparjuuritahnaa, kannattaa pistää aluksi vaikka puoli tuubia. Lopputulos ei ollut mielestäni tarpeeksi "stydi", laittaisin ensi kerralla tuoretta piparjuurta ja raastaisin itse, määrää en osaa tässä sanoa.
Majoneesin tein itse: yksi muna, 1rkl Dijon hunajasinappia, 1rkl valkoista balsamiviinietikkaa, ripaus Maldon sormisuolaa, mustapippuria myllystä, limemehua loraus sekä 2dl rypsiöljyä, auringonkukkaöljy olisi parempaa mutta sitä ei ollut kaupassa. Bamixilla 10sek ja majoneesi on valmista. Tässä Gordon Ramsayn video-ohje:
http://www.youtube.com/watch?v=ubKScCNyk7A
Huomaa että aineet oltava huoneenlämpöisiä, muuten menee käsille.
Sekoita piparjuuri bamixilla majoneesiin, tee sopivan voimakasta. Itse tykkään sellaisesta wasabimaisen tulisesta. Sitten kaali+sipulisilppu sekaan, majoneesia sopivasti, ei liikaa ja koko kippo jääkaappiin maustumaan. Tämä sopii erinomaisesti esim. paahtopaistin kaveriksi kylmänä alkuruokana!
Punaviinikastike
-tästä saa todella vähän valmista kastiketta, nippa nappa riitti kahdelle. Tämä kastike on erittäin hienostuneen makuista ja sitä kehtaisin tarjoilla hienossakin ravintolassa. Reseptissä on sovellettu Koko Perheen Ruutukokki sekä Michel Rouxin Kastikekirjassa olevia ohjeita.
Puolikas porkkana palasina
1-2 shalottisipulia palasina
2rkl tummaa ruokokidesokeria
2dl punaviintä, itse käytin Italialaista Doppio Passoa
2dl vettä + 1rkl Knorr Vasikkafondia
Timjamia
Salviaa
Minttua
Valkopippuria suht reilu ripautus
Ripaus Maldon sormisuolaa
Paista porkkanat ja sipulit voissa, lisää mukaan sokerit ja mausteet, paista karamellimaiseksi, kunnes sokeri sulaa. Lisää sekaan nesteet ja keitä kasaan ilman kantta, eli noin 30min, kunnes kastiketta on jäljellä noin 1/3. Itse en suurustanut, mutta suurustaakin voi jos tahtoo, silloin menetetään kirkkaus ja kastikkeesta tulee liisteriä. Riittävästi kun keittää kasaan, tulee tuosta kyllä ihan kastikemaista. Siivilöi huolellisesti perskat pois ja siirrä liemi sivuun jäähtymään + lämmitä ateriaa kootessasi vaikka MIKROSSA! Omg.
Paahdetut kasvikset
-En tiedä voiko parempaa lisäkettä esim. hyvälle pihville ollakaan. Tuskin, en ole ainakaan koskaan syönyt. Tee annos tuplana ;)
porkkana
saman verran lanttua
1-2 shalottisipulia
1 peruna
(tai muita haluamiasi juureksia, esim. bataatti voisi toimia hyvin)
1rkl tummaa ruokokidesokeria
Ripaus Maldon sormisuolaa
Mustapippuria myllystä
timjamia ripaus
-kuutioi ainekset (raakana)
-paista ainekset voissa+öljyssä pannulla kovalla lämmöllä. Sekoita melko alussa sekaan 1 rkl tummaa ruokokidesokeria, sekaan myös mausteet. Paista niin pitkään reilussa määrässä rasvaa jotta ne paahtuvat ja saavat tummaa väriä + makua. Olisko noin 15min paistamista, töki harkalla ja maistele välillä, itselläni melkein puolet hupeni jo paistovaiheessa. Siirrä syrjään talouspaperin päälle valumaan lautaselle ja peitä foliolla
Tarjoa haluamasi lihan tai kalan kanssa. Itse paistelin vain possun sisäfilettä jonka maustoin suolalla ja pippurisekoituksella.