Kokkausketju, reseptit

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla on sellanen Snellmanin kilonen naudan sisäpaistiköntti, marinoitu. Onko tollaseen mitään hyötyä paistaa pintaa ennen uuniin laittamista? Paistopussissa ajattelin paistaa

Toi onkin hiton hyvä köntti. On järkeä paistaa pinnat ennen uuniin laittoa. Mielestäni tärkein pointti tuon paistin valmistuksessa on ottaa se pari kolme tuntia ennen valmistusta huoneenlämpöön. Sitten pannulla pinnat ja 125C uunissa haluttuun sisälämpötilaan.

Mä työntäisin ton köntin johonkin 120 asteiseen uuniin ainakin neljäksi tunniksi. Johonkin peitettyyn vuokaan tai pataan. Sillä tempulla olen saanut siitä suht syötävää. Perinteiseen "suomalaiseen tapaan" kun paistat juuri ja juuri kypsäksi, niin saat niin kamalan sitkeän palan ettei sitä syö sudetkaan. Ylipitkään melko matalassa lämmössä tekee siitä mureampaa. Vähän väkisinkin tollanen naudanliha siinä vaiheessa pääsee pikkaisen kuivaksi, mutta se ei ole ollenkaan niin paha kuin kilon möykky purkkaa.

Sisäpaistista en ole koskaan saanut mureaa tai mehukasta. Ois hauska oppia.

Äsken söin ja ei ollut mitenkään erityisen mureaa tai mehukasta, mutta en pettynyt. Paisti on aina vähän niin ja näin, vaikeahan siitä on tajunnanräjäyttävää saada. Paistoin pinnan pannulla ja sitten uunissa ihan läpeensä kypsäksi asti

Tässä kaveri vainaani hyvä resepti.
1. Pilko pekoni pieniksi kuutioksi(n. 1cmx1cm) ja rupea paistaan niitä.
2. Nuudelit kattilaan, murskaa ne pieniksi ensin. Eikä mitään Eldoraadoo vaan Mamaa tai jotain vastaavaa missä on kunnon mausteet.
3. Kun nuudelit on al dentee niin valuta liemet pois. Kaada nuudelit pekonipannuun ja paista vielä pekonin kanssa 2-3 min että lähtee kaikki nesteet veke ja nuudelit imee sen ihan pekonin maun.

Itse saat päättää ruokavaliosi mukaan mikä on pekoni/nuudeli suhde. Itse laitan yleensä 4 pakettia nuudeleita ja 2 pakettia pekonia.

Sisäpaistista en ole koskaan saanut mureaa tai mehukasta. Ois hauska oppia.

Eikos noita ole vain tarkoitus leikata todella ohuiksi siivuiksi, jolloin sitkeydella harvemmin valia? Sitten vaan leivan tai salaatin paalle ja lihan pintaan sen verran piparjuurta, etta tuntuu silta kuin nena rajahtaisi.

Mites porukka on tykänny laittaa kalkkunaa jouluksi? Tuntuu vähän siltä että voisi kokeilla vaihteeksi ja ottaa vaikka pikkukinkun lisäksi. Eli millä kikoilla ja nikseillä saisi maukkaan kalkkunan. Täytteeksi olin ajatellut jotain perinteistä leipäkuutio-pekoni-hedelmä-sipuli -linjalla. Mukaan varmaan voi heittää kermaa, voita, juustoa ja vaikka pähkinöitä?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kokonaista kalkkunaa olen syönyt kerran jouluna ja se oli hyvin amerikkalaiseen tyyliin valmistettu. Tuolloin parhaiten mieleeni jäi lisukkeena ollut bataattilaatikko. Myöhemmin on tarjoutunut tilaisuus kiitospäivänä nauttia kokonaista kalkkunaa, jolloin täyte oli juurikin tuota perinteistä linjaa, joka on ehkä enemmän elonkorjuu- kuin jouluhenkinen.

Kotikotona on syöty useamman vuoden ajan kalkkunaa jo siitä syystä ettei pienintäkään kinkkua saada syödyksi, sillä ketään meistä ei kiinnosta syödä samoja ruokia useampaa päivää. Kinkkukiintiön ehtii saada täyteen myös pikkujoulusesongin aikana. Kalkkunarulliin ei pidä koskea, niiden laatu on jotain aivan kuraa, mutta isot kokonaiset fileet toimivat hyvin. Niillä on myös helppo pelata osallistujien määrän mukaan tai valmistaa päivittäin. Kaikki perinteiset lisukkeet toimivat aivan yhtä hyvin kuin kinkun kanssa.

Pippuripossua, piparjuuri-coleslaw, paahdettuja juureksia sekä makeaa punaviinikastiketta. Koristeena balsamico-kastiketta.

P1040842.jpg

Aivan törkeen hyvää. Jälkkäriksi oli Pirkka italialaista pannacotta-jäätelöä.

Pippuripossua, piparjuuri-coleslaw, paahdettuja juureksia sekä makeaa punaviinikastiketta. Koristeena balsamico-kastiketta.
Tosta sitten sitä reseptiä ja vähän v...un äkkiä, tai ilmestyn oven taakse vaatimaan sitä kirves kädessä. Kyllähän ton osaa itsekin säveltää, mutta haluan tarkalleen samaa.

No vaikka joulukuusenkaatajan tartteis, niin taidan silti pistää reseptin, itsellenikin talteen. Nuo meni nimittäin aika fiiliksellä:

Tein sapuskat tässä järjestyksessä:

Piparjuuri-coleslaw

Semmonen 250-300gr kaalia silputtuna
1 shalottisipuli
Lähes tuubillinen Felix-piparjuuritahnaa, kannattaa pistää aluksi vaikka puoli tuubia. Lopputulos ei ollut mielestäni tarpeeksi "stydi", laittaisin ensi kerralla tuoretta piparjuurta ja raastaisin itse, määrää en osaa tässä sanoa.
Majoneesin tein itse: yksi muna, 1rkl Dijon hunajasinappia, 1rkl valkoista balsamiviinietikkaa, ripaus Maldon sormisuolaa, mustapippuria myllystä, limemehua loraus sekä 2dl rypsiöljyä, auringonkukkaöljy olisi parempaa mutta sitä ei ollut kaupassa. Bamixilla 10sek ja majoneesi on valmista. Tässä Gordon Ramsayn video-ohje:
http://www.youtube.com/watch?v=ubKScCNyk7A

Huomaa että aineet oltava huoneenlämpöisiä, muuten menee käsille.
Sekoita piparjuuri bamixilla majoneesiin, tee sopivan voimakasta. Itse tykkään sellaisesta wasabimaisen tulisesta. Sitten kaali+sipulisilppu sekaan, majoneesia sopivasti, ei liikaa ja koko kippo jääkaappiin maustumaan. Tämä sopii erinomaisesti esim. paahtopaistin kaveriksi kylmänä alkuruokana!

Punaviinikastike
-tästä saa todella vähän valmista kastiketta, nippa nappa riitti kahdelle. Tämä kastike on erittäin hienostuneen makuista ja sitä kehtaisin tarjoilla hienossakin ravintolassa. Reseptissä on sovellettu Koko Perheen Ruutukokki sekä Michel Rouxin Kastikekirjassa olevia ohjeita.

Puolikas porkkana palasina
1-2 shalottisipulia palasina
2rkl tummaa ruokokidesokeria
2dl punaviintä, itse käytin Italialaista Doppio Passoa
2dl vettä + 1rkl Knorr Vasikkafondia
Timjamia
Salviaa
Minttua
Valkopippuria suht reilu ripautus
Ripaus Maldon sormisuolaa

Paista porkkanat ja sipulit voissa, lisää mukaan sokerit ja mausteet, paista karamellimaiseksi, kunnes sokeri sulaa. Lisää sekaan nesteet ja keitä kasaan ilman kantta, eli noin 30min, kunnes kastiketta on jäljellä noin 1/3. Itse en suurustanut, mutta suurustaakin voi jos tahtoo, silloin menetetään kirkkaus ja kastikkeesta tulee liisteriä. Riittävästi kun keittää kasaan, tulee tuosta kyllä ihan kastikemaista. Siivilöi huolellisesti perskat pois ja siirrä liemi sivuun jäähtymään + lämmitä ateriaa kootessasi vaikka MIKROSSA! Omg.

Paahdetut kasvikset
-En tiedä voiko parempaa lisäkettä esim. hyvälle pihville ollakaan. Tuskin, en ole ainakaan koskaan syönyt. Tee annos tuplana ;)

porkkana
saman verran lanttua
1-2 shalottisipulia
1 peruna
(tai muita haluamiasi juureksia, esim. bataatti voisi toimia hyvin)
1rkl tummaa ruokokidesokeria
Ripaus Maldon sormisuolaa
Mustapippuria myllystä
timjamia ripaus

-kuutioi ainekset (raakana)
-paista ainekset voissa+öljyssä pannulla kovalla lämmöllä. Sekoita melko alussa sekaan 1 rkl tummaa ruokokidesokeria, sekaan myös mausteet. Paista niin pitkään reilussa määrässä rasvaa jotta ne paahtuvat ja saavat tummaa väriä + makua. Olisko noin 15min paistamista, töki harkalla ja maistele välillä, itselläni melkein puolet hupeni jo paistovaiheessa. Siirrä syrjään talouspaperin päälle valumaan lautaselle ja peitä foliolla

Tarjoa haluamasi lihan tai kalan kanssa. Itse paistelin vain possun sisäfilettä jonka maustoin suolalla ja pippurisekoituksella.

Tulipa tehtyä ensi kertaa eläessäni piskusia piirakoita muffinsi vuokaissa. Joulupöytään alkupaloiksi ajattelin tekaista samalla kuin muutakin kokkailee. Puolet tein katkarapu-sinihomejuusto ja puolet herkkusieni-pekoni täytteellä.

Pohjan tein nyppimällä 200gr voita, n.2dl mustaleima emmental-raastetta ja n.6dl vehnäjauhoja murusiksi ja sekoittamalla siihen 1dl vettä. Taikina sai vetäytyä jääkaapissa puolisen tuntia, ennen muffinsivuokiin painelua. Yhteensä 36kpl tuli kaiken kaikkiaan.

Puoleen täytteeksi 450gr isoja katkiksia, n.200gr ruohosipulituorejuustoa, n. puoli pakettia auraa ja n.1dl kuohukermaa. Kaikki vain sekaisin kupissa ja nosteltiin tahna lusikalla taikinan päälle vuokasiin.

Toiseen puolikkaaseen ensin paisteltiin kuivalla pannulla pilkotuista sienistä vesi pois, sen jälkeen ruskistettiin silputtu pekoni ja sekoitettiin nuo sekaisin ja annettiin jäähtyä kupissa. Sekaan nuille n. 200gr pippurituorejuustoa ja n.1dl kuohukermaa. Ja ei muuta kuin seos taas lusikalla vuokasiin.

Pintaan punaleima emmentalraastetta ja eikun uunniin vartiksi. Ei pahoja, ei lainkaan pahoja...

Ja huomiseksi tuli keiteltyä kastikekin kinkulle ja muille lämpimille lihoille ja lämpimille lisukkeille kaveriksi. Tein punaviinisoossin, kinkku mielessä toki.

Alkuun käytettiin pikaiseen pannulla voissa pyöräyttäen pilkotut porkkanat, lanttu ja juuriselleri sekä puoliksi halkaistut pikku sipulit. Kaikki omissa erissään ja sitten yhteen vuokaan. Juuresten pinnalle sitten levitettiin paksuhkoja sian kylkisiivuja, jotka maustettiin pippurilla ja vuorisuolalla. Annettiin uunia 175 asteessa vajaa tunti.

Tässä välissä syötiin kylkisiivut ja osa juureksista. Oikein maukkaita!

Loput rehukset laitettiin isoon pataan liemineen ja sekaan lorautettiin vajaa pullollinen punaviiniä, purkki tomaattimurskaa ja vajaa tuopillinen vettä. Mausteeksi piskusen lipstikkaa ja muutama laakerin lehti sekä ripaus sokeria. Keiteltiin kasaan hiljalleen reilu pari tuntia ja poistettiin sipuleita lukuunottamatta kaikki rehukset ja pyöräytettiin sauvasekoittimella tasaiseksi soosiksi. Ja on muuten hyvää, mieli tekis imaista heti miten naamaan nuo ihan tuosta noin vain!

Meinasin huomenna sutaista tällaisen kiehtovan leivän. Menu ei ole perinteisen jouluinen muutenkaan niin sopinee. En ajatellut laittaa mitään varsinaista jälkiruokaa niin tuo menee sellaisen makeansuolaisena jälkipalana kun pahimmat kalkkunat on sulateltu.

Tommosia lohirullia tuli tehtyä. Kylmäsavulohta ja piparjuurituorejuustoa:

IMG_5298.jpg

Minun ensimmäinen itse tehty paahtopaistini, aika hyvää oli:

IMG_5299.jpg

Kaverina punaviinikastiketta ja paahdettuja juureksia.

Uunissa tehty juustokakku, piparipohjalla ja glögipinnalla:

IMG_5287.jpg

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom