Kokkausketju, reseptit

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Voin todistaa. Ihan hyvältä tuo maistui. Harmi vaan että tuota herkkua oli niin vähän...

piknikki

Oisko hyviä vinkkejä? Parin viikon päästä ois piknikkiä tiedossa ja ajattelin että jos jollakin tavalla saisi kaverit kateellisiksi kun olisi itsellä astetta paremmat piknikkieväät. Onko ehdotuksia. Ainoa ehto on se että pitää tehdä kotona kokonaan valmiiksi, paikan päällä ei pysty grillaamaan eikä flambeeramaan.

Oisko hyviä vinkkejä? Parin viikon päästä ois piknikkiä tiedossa ja ajattelin että jos jollakin tavalla saisi kaverit kateellisiksi kun olisi itsellä astetta paremmat piknikkieväät. Onko ehdotuksia. Ainoa ehto on se että pitää tehdä kotona kokonaan valmiiksi, paikan päällä ei pysty grillaamaan eikä flambeeramaan.

Clubi-sandwich on aika toimiva ja helppo kuljettaakin:

P1010466.jpg

P1010467.jpg

Ketsuppia, kinkkua, tomaattia, paprikaa, kananmunaa, pekonia, salaattia, cheddaria, majoneesia, punasipulia, teriyaki-grillikanaa ja varmaan jotain muutakin.Mieti järjestys täytteissä niin ettei tuotteet märkiinny, eli et laita esim. tomaattia suoraan leivän päälle.

Tietty aito shamppanja kruunaa kokonaisuuden, vaikka tämä, hyvä ja halpa:

http://www.alko.fi/tuotteet/fi/541407

gm

Toki tuoreita mansikoita kun on kesäkin.

Toi Judiksen herkku vastaa hieman Elviksen lempimäsäytystä. Siihen tuli vaaleaaleipää, maapähkinälevitettä, pekonia ja friteerattuja banaaneja, voi olla että uhohdin tuosta jonkun. Pitkään on ollut mielessä testata sitä. Löytyihän toi reseptikin näköjään heti.
http://www.puoliruokaa.net/ruoatjaviinit/elviksenleivat.html
Itse ajattelen kyllä friteerata ne banaanit ja jäätelö/kermavaahto olisi hyvä lisä tuohon:kuola:
Noillahan se veti sen bulkin 70-luvulla.

Nyt yhden laiskan kysymys teille. Mitä sapuskaa tehdä miehelle? Mitään rajoituksia/allergioita ei ole, mutta aterian pitäisi olla suht halpa ja täyttävä kuitenkin. Ja ei liian vaikea minunkaan valmistaa.:) Ehdotuksia kaipaillaan. Jotain millä kesyttää äkäisinkin mörökölli. :D

Pasta Carbonara tuli ekana mieleen. Ei tule liiemmin aineksia, eli pastaa, pekonia, kananmuna (?), kermaa, mausteet. Halpaa ja järjettömän tuhtia. Reseptejä löytyy vaikka hur mycke.

Kaksi varmaa: makaronilaatikko ja lihapullat. Ketjussa on lukuisia ohjeita molempiin. Jälkimmäinen vaatii tosin mielellään jonkun hyvän kastikkeen ja perunamuussia, mutta popsiihan niitä mielellään melkein minkä tahansa lisukkeen kanssa.

Leipää hapanjuurella

Kokeilin kasvattaa itse oman juuren ensimmäistä kertaa. Jotain 10-12 päivää kasvatin juurta ja kyllä se epäilyksistä huolimatta jaksoi nostaa taikinan. Leipään ei hirveästi tullut ilmataskuja, johtuen varmaankin siitä, että pahoinpitelin leipää nostatuksen jälkeen. Ehkäpä olisi pitänyt nostattaa leipää pidempään jääkaapissa niin ei olisi tarvinnut vaivata ja jauhottaa enää nostatuksen jälkeen.

Onko kellään kokemuksia vaalean leivän tekemistä juureen? Kyseinen leipä oli maultaa hyvin erilaista kuin hiivaan tehty leipä. Maku muistutti enemmän ruisleipää. Liekö juuren ansiota, mutta leipään tuli erittäin hyvänmakuinen, paksuhko ja rapea kuori.

_small.jpg

Nyt yhden laiskan kysymys teille. Mitä sapuskaa tehdä miehelle? Mitään rajoituksia/allergioita ei ole, mutta aterian pitäisi olla suht halpa ja täyttävä kuitenkin. Ja ei liian vaikea minunkaan valmistaa.:) Ehdotuksia kaipaillaan. Jotain millä kesyttää äkäisinkin mörökölli. :D

Tätä meinaan itse tehdä tänään:

Lihapullat pekoni- ja kermakastikkeessa, lisukkeena coleslaw-salaatti

Coleslaw (yksinkertainen versio)

-valkokaalia n. puolikas
-2-3 porkkanaa
-etikkaa (omena, valko ihan mitä haluat käyttää/löytyy)
-majoneesia
-sokeria
-suolaa
-valkopippuria jauhettuna

Raasta porkkanat, leikkaa/silppua valkokaali sellaisiksi mahdollisimman ohkaisiksi siivuiksi ja heitä molemmat salaattikulhoon. Lisää etikkaa pieni loraus (oman maun mukaan), lisää majoneesia n. 2 rkl (lisää tarvittaessa), mausta suolalla n. 1 tl, sokerilla n. 1 rkl ja valkopippurilla (hyppysellinen). Sekoita hyvin ja pistä jääkaappiin maustumaan toviksi. Ennen tarjoilua tarkista maku ja lisää mausteita tarpeen mukaan.

Lihapullat: sekoita liha munien ja mausteiden kanssa, itse käytän yleensä 1-2 munaa, suolaa, mustapippuria, paprikajauhetta ja jos huvittaa rosmariinia tai muuta vastaavaa. Pyörittele kunnon palloiksi ja paista kasarissa keskilämmöllä, niin että pinta ruskistunut. Ota pois pannulta hetkeksi ja lisää pekonipalaset ruskistumaan. Kun vähän saanut väriä, niin pullat takaisin pannulle, levy pienelle, kermaa sekaan, mausteita oman maun mukaan (ei liikaa suolaa koska pekoni suolaista) ja anna muhia kannen alla.

Voit keittää vaikka pottuja kylkeen ja koristella persiljalla juuri ennen tarjoilua. Hyvää tulee. :)

Tää oli tämmönen pikaohje.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Saako coleslawta Suomesta purkitettuna (ja jos niin millä nimellä sitä myydään) vai onko tehtävä itse?

Behnford's-nimisestä kaupasta on saanut joskus, mutta ei enää. Muista paikoista en tiedä, mutta jos myydään, nin kyllä uskoisin että myyvät ihan tuolla samalla nimikkeellä.
Mutta oikeasti tuo ei ole vaikeaa tehdä; yhden kerran kun tekee ns. ohjeiden mukaan, niin heti tajuaa miten homma toimii ja sen jälkeen voi ruveta soveltamaan reseptiä oman fiiliksen mukaan. Voi loihtia Oman coleslawn.

Tänään tein omani näin:

-puolikas valkokaali leikattuna/silputtuna (käytin ihan veistä vaan)
-kaksi porkkanaa raastettuna (isompi raastin"silmä", ei se perus)
-n. 3 rkl majoa
-n. 2,5 rkl etikkaa
-n. 1 rkl sokeria
-reilu tl suolaa
-ja vajaa tl valkopippuria

Annoin maustua sen aikaa jääkaapissa, kun valmistin lihapullat alusta loppuun ja vierailijalle maistui oikein hyvin. Siihen voi lisätä sipulia, purjoa, kurkkua (kannattaa puristaa mehut pois, muuten vetistää liikaa) ja vaikka mitä jos haluaa. Fiiliksen mukaan. :)

Saako coleslawta Suomesta purkitettuna (ja jos niin millä nimellä sitä myydään) vai onko tehtävä itse?

Jos oot mahottoman laiska, niin jostain paikoistahan saa esim. valmista kaalisalaattia tai jtn muuta sen tapasta "kevätsalaattia" rasioissa. Vähän tyrkkäät majoneesia sekaan niin saat coleslawia (tai ainakin sen tapaista).

Minkäslaisia ribsejä suosittelette ? Olen monesti ostanut lihatiskiltä possun kylkiriviä, mutta jostain syystä ne on leikattu siten että kylkipalassa on ihan helvetisti ohkaisia jänteitä ja jotenkin ihmeellisesti se ei ole tasainen rivi, vaan keskellä menee jokin poikkijänne tms. Monissa bbq-blogeissa näkee täydellisiä kylkirivejä joissa ei ole mitään muuta kuin liha ja kylkilyyt. Mistähän ja millä nimellä tällaisia saisi ? Jotkut puhuu babyback-ribseistä mutta millä nimellä ne suomesta löytyy ?

Minkäslaisia ribsejä suosittelette ? Olen monesti ostanut lihatiskiltä possun kylkiriviä, mutta jostain syystä ne on leikattu siten että kylkipalassa on ihan helvetisti ohkaisia jänteitä ja jotenkin ihmeellisesti se ei ole tasainen rivi, vaan keskellä menee jokin poikkijänne tms. Monissa bbq-blogeissa näkee täydellisiä kylkirivejä joissa ei ole mitään muuta kuin liha ja kylkilyyt. Mistähän ja millä nimellä tällaisia saisi ? Jotkut puhuu babyback-ribseistä mutta millä nimellä ne suomesta löytyy ?
Mä oon ainaki ostanu niitä porsaan grilliluiden nimellä. Ja samoja oon saanu, kun oon pyytäny ribsejä. Baby back ribsejä ne on aina ulkomuotonsa perusteella olleet.

http://www.chef-wotkins.com/

Laittakaas hyviä karppaus reseptejä jos löytyy. Vaimolla on kyllä tuossa pöydälle iso pino kirjoja mutta jos löytyis jotain uutta.

onko siis wotkins-tuotemerkillä pakattua babyback-ribsiä ? vai saako tilaamalla lihatiskiltä. Ei jummarra!

Suositut

Back
Ylös Bottom