Kokkausketju, reseptit

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nyt kävin. Kysyin naudan rintaa ja eipä ollut. No, se ei ollut mikään yllätys, mutta tilaamalla sai taas. Kävin sen hakemassa ja olin, että jee jee, rintaa halvalla. Oli paljon halvempaa kuin kaupassa. No, ei se sit ihan lapaan mennyt. Ne olikin tilannut luullista rintaa, jossa oli kaikki luut ja läskit kiinni ja sen kun sai perattua, niin puolestatoista kilosta jäi ehkä puoli kiloa jäljelle. Kyllä vittu kannatti. Ja laskeskelin tossa, että tehdään viikonlopuksi puolitoista kiloa rintaa, kun viimeksi kilo oli aika vähän, niin nyt luulis riittävän. Ja vitut, kun tulikin vähemmän. Täytyy ensi kerralla sanoa, että luuttomana ja rasvattomana, kiitos. En tiennyt, että sitä noinkin myydään.

Multa kysyivät sittarissa että luullisena vai luuttomana. Meni muuten mulla vituralleen kun savustin + uunissa paistoin sen 90-asteiseksi. jäi silti erittäin sitkeäksi. Jäi sellaisenaan syömättä, laittelin sen sitten kiusauksen sekaan. Pitää kokeilla vielä toisen kerran ja paistaa se reilusti yli 90c ja antaa vetäytyä rauhassa.

Multa kysyivät sittarissa että luullisena vai luuttomana. Meni muuten mulla vituralleen kun savustin + uunissa paistoin sen 90-asteiseksi. jäi silti erittäin sitkeäksi. Jäi sellaisenaan syömättä, laittelin sen sitten kiusauksen sekaan. Pitää kokeilla vielä toisen kerran ja paistaa se reilusti yli 90c ja antaa vetäytyä rauhassa.

Miten pitkään savustit? 8-10 tuntia? Sitten uuniin ja sen jälkeen kylmälaukkuun 4:ksi tunniksi?
http://www.virtualweberbullet.com/brisket1.html

Tuonhan pitäisi oikein tehtynä olla niin mureaa että sitä voi "leikata" haarukalla.

8h savustin, sitten uuniin 90c mutta en antanut asettua riittävän pitkään. Aloitin savustamisen aamulla ja leikkasin 10-aikaan illalla. Ensikerralla teen niin että savustan ja paistan sitä päivän ja annan laskeutua yön yli.

Savustelin muuten käyttäen charcoal baskettia ja minion methodia, en tiedä onko hupelle tuttu mutta kannattaa tutustua. Helpottaa tasaisen lämpötilan saamista eikä tarvia kohentaa tulta niin usein. Mulla tuo meni ilman tulen nykimistä noin 3h kerrallaan kun jos puulla tekee niin vähänväliä lämpö joko laskee tai karkaa.

Keitän just paholaisenhilloa tällä reseptillä:
Ainekset:
800 g kuorittuja tomaatteja tomaattimehussa
350 g punaisia paprikoita
3 punaista chiliä, pitkulaisia pirkka-merkkisiä
3-4 rkl punaisia jalapenoviipaleita, säilykkeinä
3 tuoretta thaichiliä silputtuna
3 yksikyntistä valkosipulia
1 tl Maldon-suolaa
1 tl mustapippuria myllystä
2 tl oreganoa
1/2 dl hunaja-omenaviinietikkaa
1 pkt Dansukker Hillo-marmeladisokeria

Leikkaa tuoreisiin tomaatteihin ristiviillot ja pane ne 30–60 sekunniksi kiehuvaan veteen. Valuta vesi pois ja jäähdytä tomaatit kylmän juoksevan veden alla. Irrota kuoret, leikkaa tomaatit lohkoiksi ja poista kovat kantaosat. Pane tomaattilohkot paistokasariin. Jos käytät säilöttyjä tomaatteja, kaada ne liemineen kasariin ja leikkaa saksilla neljään osaan. Halkaise pestyt paprikat ja chilit, poista siemenet ja silppua puolikkaat. Murskaa kuoritut valkosipulin kynnet. Lisää silput ja mausteet kasariin. Anna kiehua puolisen tuntia. Lisää etikka ja hillo-marmeladisokeri. Kuumenna uudelleen kiehuvaksi ja keitä 3–5 minuuttia silloin tällöin sekoittaen. Jäähdytä hetki ja purkita. Säilytä jääkaapissa. Tarjoa grillattujen liha- ja makkararuokien kanssa tai hampurilaisten, ruokien ja kastikkeiden mausteena.

Resepti on siis hieman muuteltu tästä:
http://www.dansukker.com/fi/Reseptejä/Pientä_hyvää_-_lisukkeet/Paholaisen_hillo.aspx

Voin sanoa pikaisen testin perusteella että potkua riittää, thaikkuchilit antavat hyvin jytyä!

Pulled pork lähtee kohta valmistumaan. 2600gr Sianniska on tuossa jääkaapissa (Kassleria siis). Kokonainen ja maustamaton toki.

Tein juuri Southern Succor Rubin:
Southern Succor Rub
1/4 cup ground black pepper
1/4 cup paprika (jauheena)
1/4 cup Turbinado sugar (itse käytin luomu ruokosokeria ja seassa hieman ruskeaa sokeria)
2 Tablespoons table salt (hienoa merisuolaa)
2 teaspoons dry mustard (colemans -sinappijauhetta)
1 teaspoon cayenne pepper
Mix ingredients thoroughly. Makes enough rub for one pork butt, with some leftover for use in the Southern Sop.

http://www.virtualweberbullet.com/pork2.html

Huomenna rubi pintaan ja perjantaina savustamaan.

Jossain päin muistan täällä nähneeni erikseen mausteille tehdyn säilytyspaikan? Olisiko jollain antaa vinkkejä sen suhteen?

Jossain päin muistan täällä nähneeni erikseen mausteille tehdyn säilytyspaikan? Olisiko jollain antaa vinkkejä sen suhteen?

Mulla on ihan laatikossa Ikean maustetelineissä:
P1040242.jpg

Vetää 50 purkkia (60cm laatikossa), pitäisi vaan jostain saada noita purkkeja lisää kun suuri osa mausteista on pussukoissa jne alemmassa laatikossa. Tyhjeneehän noita pikkuhiljaa, kuten vaikkapa kuvassa olevat Provencen mix ja Rosmariini.

miellä on vastaavissa puustellin telineissä mausteet. laatikoissa siis kuten hupella. otin mukaan edellisestä kämpästä =) otin paljon muutakin =))

Punainen kookoskanacurry:

250gr maustamatonta kanafilettä
50gr punaista currytahnaa (aasiakaupasta, pirkka jne ovat paskaa). Itse käytin tällä hetkellä parasta löytämääni: Lobo-merkkistä.
1rkl palmusokeria murskattuna
3 thaichiliä (tai maun mukaan, tein nyt mietoa)
1 purkki kookosmaitoa, pirkkaa
Nippu tuoreita/pakastettuja limelehtiä
loraus tuoretta limemehua, itse pistin sitruunamehua putelista, ehkä 2-3tl
kourallinen tuoretta korianteria (oikeaan ohjeeseen tulee iso nippu thaibasilikaa tämän tilalle)
2rkl kalakastiketta
(2-3 pientä thaimaalaista munakoisoa paloiteltuna, minulla ei ollut noita)

Sekoita punainen tahna pieneen määrään kookosmaidon päälle kertyneeseen kookoskermaan. Paista rypsiöljyssä hetki, sekoita puolet kookosmaidosta sekä sokeri, chilit ja limelehdet. Paista 5min ja lisää kanat ja kalakastike, paista kypsäksi, lisää loput kookosmaidot ja sekoita tasaiseksi. Mukaan korianterit silputtuna sekä limemehu. Paista 3min. Nauti jasmiiniriisin kera.

Lopputulos:
P1040250.jpg

Yksi parhaista sapuskoista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lämmitin leivinuunin 400 asteiseksi ja tekaisin siinä pikaisen lounaspitsan. Taikinan tein 4 minuutissa, kohotin sitä 10min ja täytteet päälle ja paistoa noin 2-3min. Tuli aika hyvä. Pizzan heitin suoraan leivinuunin nokiselle/tuhkaiselle pohjalle koska leivinpaperi palo poroksi tuolla uunin kuumuudessa :D

pizza1.jpg

Kyllä leivinuunilla pizzaa tekee, mutta ei sillä vimpanpäälle saa tehtyä.

Ystävä järjestää tänään pihajuhlat, johon on kutsuttu 40 henkeä. Paikalla on teltta, bändi ja jotain ohjelmaa. Tarjoilujen osalta juhlat toimivat nyyttäriperiaatteella. Jokainen tuo paikalle omat juomansa sekä jotain purtavaa noutopöytään. Itse tein juhliin hedelmäistä sinihomejuusto-makaronisalaattia (kaksinkertainen annos) sekä pestoperunoita (kaksinkertainen annos).

Hedelmäinen sinihomejuusto-makaronisalaatti: http://varsinainensekametelisoppa.blogspot.com/2010/10/hedelmainen-makaronisalaatti.html

PESTOPERUNAT

1,5 kiloa uusia perunoita
1 prk (à 190g) vihreää pestoa (esim. Sacla Italian Pesto alla Genovese)
1-2 punasipulia
tarvittaessa suolaa

Keitä kuoritut ja pilkotut uudet perunat kypsäksi. Sekoita pesto ja sipulisilppu kuumien perunoiden joukkoon. Anna tekeytyä yön yli.

Itse käytin Barillan vihreää pestoa, mutta se oli jotenkin liian "miedon" makuista, joten suosittelen käyttämään esim. yllä mainittua tai jotain muuta hyvää kaupan pestoa, ellei halua alkaa tekemään sitä itse. Voisin kuvitella, että hyvää tulisi niinkun, että peston joukkoon sekoittaa oliiviöljyä, jolloin sekoituksesta tulee "pestoöljyä", joka voi myös toimia, mikäli haluaa enemmän kastikemaisen lopputuloksen tahnanmaisen sijasta. Pestoa ei välttämättä tarvitse käyttää koko purkkia, vaan vähempikin riittää. Tärkeää on, että perunat tekeytyvät yön yli, jotta perunat marinoituvat hyvin ja maku on parempi.

Pestoperunoissa "se juttu" on hyvänmakuinen pesto ja uudet perunat. Vanhoja ei kannata käyttää. Uusia perunoitahan voi myös esikypsentää ja pakastaa, jotta niitä on tarjolla talvellakin.

Kuvaa en pestoperuna-annoksesta ottanut, kun siinä ei ole mitään erityistä katsottavaa.

Voi hitto. Aniharvoin ostan valmispestoa ja valkkasin tuon kaupassa ainoastaan ulkonäön vuoksi. Ainoat ostettavan näköiset olivat Barilla sekä tuo mainitsemasi ja menin ottamaan hyllystä sen Barillan :(
No teenpä tuon nyt silti sitten tuosta. Uudestaan en lähde jonottamaan.

Eilen tuli käytyä pitkästä aikaa kalastamassa ja saaliiksi tuli muutama ihan hyvän kokoinen harjus. Tänään kokkailin savuharjusta vairhaisperunoiden ja salaatin kera. Pakko sanoa, että ateriasta tuli oikein maittava:

1. Suolaa kalat. Itse annan suolan vaikuttaa yön yli, mutta jokainen tyylillään.
2. Laita savustuspönttöön pari kourallista savustuspuruja pohjalle. Mukaan voi laittaa myös 5-7kpl sokeripaloja. Laita kalat ylemmälle tasolla ja anna savustustua noin 45min (Käytän sähkösavustinta)
3. Varhaisperunat laitetaan savustuksen aikana kiehumaan.
4. Tee voikastike. Laitoin 100g puhdasta voita ja yhden kokonaisen sipulin.
5. Valmista salaatti. Jokainen voi tehdä haluamistaan raaka-aineksista. Käytin tässä tapauksessa tomaattia, kurkkua, lehtisalaattia sekä fetajuustoa. Lisäsin myös hieman salaattikastiketta.
6. Asettele salaatti, perunat ja kala lautaselle. Lisää voikastike perunoiden päälle. Makua tuomaan voi lisätä myös nokareen tuorejuustoa. Violan yrtti-pippuri sopii mainiosti.

Parasta on, että koko aterian voi hieman myöhemmin kesällä valmistaa itse kasvatetuista raaka-aineksista ja itse pyytämästä kalasta.

Liitteet

• kalaruoka.webp
    kalaruoka.webp
    76,3 KB · Katsottu: 2 912
Sain tossa päähäni aivan hämärän ajatuksen. Kotipizza lanseerasi joskus aikoinaan burgerpizzan, niin meikä päättää tehdä pizzaburgerin.

Kaivoin pakkasesta perjantaina sinne lykkäämäni ja silloin leipomani hampurilaissämpylän. Pyörittelin omin kätösin kaksi sadan gramman jauhelihapihviä ihan pelkästä jauhelihasta, heitin mausteet pintaan ja paistoin pannulla. Samalla väsäilin tomaattikastiketta paseeratusta tomaatista, tomaattipyreestä, tuoreesta oreganosta, sekä suolasta ja sokerista. Paistelin myös herkkusieniä. Jauheliha ja herkkusienet on sopivasti mun lempitäytteitä pizzassa, joten tähän ne sopi kuin nyrkki silmään.

Aloin kasailla luomustani. Pohjalle sämpylän pohja, ainakin sata litraa tomaattikastiketta ja hiukan herkkusieniä. Seuraavaksi pihvi jonka päälle lätkin lisää herkkusieniä ja revin mozzarellaa. Sama juttu toisen pihvin kanssa.
DSC_4303.webp

Luomus uuniin ja antaa olla sen aikaa, että juusto sulaa ja alkaa juuri saamaan vähän väriä. Tykkään juustosta juuri sellaisena.
DSC_4306.webp

Burgeri pois uunista, otetaan kansi käteen ja kipataan sen päälle ainakin tuhat litraa tomaattikastiketta ja lätkäistään koko paskan päälle ja heitetään takaisin uuniin ihan pariksi minuutiksi. Ja siinä se on.
DSC_4307.webp

Oli muuten ihan hyvää.
Ja mitään rehujahan sinne ei väliin lykätä, perkele. Ei mulla pizzassakaan salaattia ole.

Olikos se nyt tässä vaiko grillailuketjussa kun oli tovi sitten puhe nuista Coleslaw salaateista? No, samapa se... Tuon voi tekaista myös ilman majoneesia, jos on esim. kananmuna allergikko taikka ei vain muutoin pidä majoneesipohjaisista salaateista. Lienee myös astetta säilyvämpää esim. kesäisellä pöydällä, luulisin ainakin. Tällaisen tein eilen:

1 Keräkaali, 3 isoa porkkanaa ja 1 punainen suippopaprikaa ohuina suikaleina kulhoon ja sekaan loraus omenaviinietikkaa ja oliiviöljyä sekä ripaus vuorisuolaa ja sokeria. Annettin tunti seisahtaa pöydällä, jotta kaali hieman pehmenee (vaikkei näin nuorta kaalta paljoa pehmennellä vielä tarvikkaan).

Sitten sekaan purkki kermaviiliä ja pari ruokalusikallista sinappia sekä kourallinen silputtuja valkosipulisuolakurkkuja. Kaikki sekaisin ja jääkaappiin muhimaan. Jo illasta oli varsin makosaa ja tänään jo suorastaan herkullista.

Olikos se nyt tässä vaiko grillailuketjussa kun oli tovi sitten puhe nuista Coleslaw salaateista? No, samapa se... Tuon voi tekaista myös ilman majoneesia...
Juu kyllä coleslawta on niin montaa lajia kuin on tekijöitäkin. Yksinkertaisimmillaan se voi olla kaalia ja etikkaa ja ehkä vähän mausteita. Ei muuta. Ei ole oikeaa ja väärää tapaa.

Ahaa, mä olen aina kuvitellut sen olevan tuollainen kaalipohjainen etikka + majoneesi + mausteet sekotelma tavalla tai toisella, vaan mausteiden ja kaalin lisäksi muiden rehusten vaihtuessa tekijänsä mukaan. Silläpä tuon ehdotelman heitinkin, kun tuo oli mun makuun varsin lähellä tuollaista settiä, ilman majoneesia siis.

Nyt meni juuri tuon salaatin seuraksi "lasange", jossa lasangelevyt korvasi bataattisiivut, muutoin normi settiä lihatomaatti- ja juustokastikkeineen. Ei lainkaan hullumpaa tuokaan.

Teinpas sitten pizzaa paleotyyliin, eli Monkeyfoodin kananmuna-ohjeella.

5 luomumunaa
suolaa

Lämmitä uuni 200 asteiseksi ja voitele leivinpaperi. Erottele valkuaiset ja keltuaiset toisistaan. Vatkaa valkuaiset tiiviiksi vaahdoksi, vähän vielä sen jälkeen, kun vaahto jo pysyy kulhossa vaikka sen kääntäisi. Sekoita keltuaisia hieman että menevät rikki ja lisää ne sekä ripaus suolaa valkuaisiin lempeästi sekoittaen. Levitä massa leivinpaperille ja paista uunissa 10-15 minuuttia. Lisää päälle täytteet ja paista vielä 15-20 minuuttia

Valkuaiset vatkasin sahkovatkaimella, koska kasin tuohon menisi ikuisuus. En silti saanut vaahdosta tarpeeksi kiinteaa (karsivallisyys loppui kesken), joten keltuaisten lisaamisen jalkeen seos oli vahan litkua. Pellille kaataessa se oli ok niin kauan kunnes pelti kallistui vahankaan toiseen suuntaan :D Lopputulos oli siis toiselta puolelta todella ohut ja toiselta puolelta paksumpi pohja, mutta eipa se oikeastaan haitannut. Paalle laitoin tomaattipyre + pizzamauste + oliivioljy-seosta, pekonia, tuoretta tomaattia, aurajuustoa ja emmental-juustoa.

Uunissa annoin olla vahan vahemman aikaa kuin ohjeessa, mutta silti ohuet reunat paloivat vahan. Ehka jos pohja olisi ollut tasainen, ohjeen antamat ajat olisivat hyvat.

Eihan tama miltaan kauniilta todellakaan nayta, mutta maistuu tosi hyvalta! En ole ikina oikein valittanyt pitsan pohjasta, joten maultaan tama on oikeastaan jopa parempaa kuin normaalipitsan. Ja paljon terveellisempaa ;)

Alla kuvina ensin raakaversio ja toisena paistettu versio. Ruma kuin mika, mutta en ma taalla kenellekaan muulle kokkaa kuin itselleni :)
pizza2.webppizza.webp

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom