Kokkausketju, reseptit

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hesarissa oli hyvä ohje pulled porkin tekoon. Oikeastihan se tehdään käsittääkseni savustamalla kuten huppekin on joskus kuvia ja ohjetta laittanut, mutta ne ketkä ei halua tahi jaksa savustaa, voi käyttää tätä ohjetta.

http://www.hs.fi/ruoka/reseptit/artikkeli/Pulled+pork/1135266426544

Tässä siis lihaa keitetään nelisen tuntia savustamisen sijaan. Keittelyn jälkeen liha "silputaan" ja laitetaan sekaan soosi. Mitä pidempään lihaa malttaa marinoida soosissa sen parempi, seuraavana päivänä tuo oli parasta.

Ite laitoin vielä valmiin purilaisen päälle korvjööranssin tulista kastiketta. Helvetin hyvää!!

Ostin jostain syystä kikhernejauhoja, ja jotainhan niistäkin oli tehtävä. Täten avasin Mark Bittmanin How to cook everythingin ja päätin tehdä kikherneranskalaisia.
Upea ohje! Kerrankin jotain erilaista. Tästä tuleekin mieleen 90-luvun Cantina Westin menu jossa oli maissiranskalaiset, eli maissijauhosta tehdyt vastaavat tikut. Taidankin soveltaa tuota niihin, ne olivat supersuperhyviä!

Hesarissa oli hyvä ohje pulled porkin tekoon. Oikeastihan se tehdään käsittääkseni savustamalla kuten huppekin on joskus kuvia ja ohjetta laittanut, mutta ne ketkä ei halua tahi jaksa savustaa, voi käyttää tätä ohjetta.

http://www.hs.fi/ruoka/reseptit/artikkeli/Pulled+pork/1135266426544

Tässä siis lihaa keitetään nelisen tuntia savustamisen sijaan. Keittelyn jälkeen liha "silputaan" ja laitetaan sekaan soosi. Mitä pidempään lihaa malttaa marinoida soosissa sen parempi, seuraavana päivänä tuo oli parasta.

Ite laitoin vielä valmiin purilaisen päälle korvjööranssin tulista kastiketta. Helvetin hyvää!!

Hieman epäilyttävä tuo keittämisvaihe mutta vaikuttaisi kuitenkin hyvältä ohjeelta laiskalle kokille tai kerrostaloasukille!
Huono homma tuossa on se että kasslerista ei rasva sula keittämällä mihinkään ja on karmea duuni repiä rasva tuosta irti käsin. Kasslerihan on aika rasvaista, mutta oikeassa pulled porkissa valmiissa lihassa ei ole lainkaan rasvaa 10-12h savustamisen jälkeen.

Oli muuten hyvää taas kerran!

_small.jpg

Alkoi mietityttää, että miltä tuo "Angry Cat" tuolla ranskalaisten alla näyttää?!? :D

Itse ranskikset taidan laittaa kokeiluun. Näyttää herkulliselta.

Hieman epäilyttävä tuo keittämisvaihe mutta vaikuttaisi kuitenkin hyvältä ohjeelta laiskalle kokille tai kerrostaloasukille!
Huono homma tuossa on se että kasslerista ei rasva sula keittämällä mihinkään ja on karmea duuni repiä rasva tuosta irti käsin. Kasslerihan on aika rasvaista, mutta oikeassa pulled porkissa valmiissa lihassa ei ole lainkaan rasvaa 10-12h savustamisen jälkeen.

Juu rasva ei tosiaan sula, mutta toisaalta ei se tuossa seassa kyllä haitannutkaan. Mulla ei ole savustinta mutta olen suuri pulled porkin ystävä, joten tätä tulee kyllä satavarmasti tehtyä uudestaan.

Juu rasva ei tosiaan sula, mutta toisaalta ei se tuossa seassa kyllä haitannutkaan. Mulla ei ole savustinta mutta olen suuri pulled porkin ystävä, joten tätä tulee kyllä satavarmasti tehtyä uudestaan.

Itse soveltaisin tuota niin että tekisin tuon uunissa 110 asteessa vähintään 8h ajan.

Hieman epäilyttävä tuo keittämisvaihe
Sama. En ole ikinä kuullut, että se keitettäisiin. Itse olen kokeillut 150 asteisessa uunissa neljä-viisi tuntia ja 110 asteista 8 tuntia, niin kuin tossa sanoitkin, eikä eroa oikeastaan ollut.

Muutenkin toi ohje on vähän outo. Mielipiteitähän nämä on, mutta mun mielestä ensin pitäis vetää rubit pintaan ja antaa maustua mielellään vaikka yön yli. Sitten lykätään uuniin, grilliin tai savustimeen ja metodina low & slow. Kun liha on kypsää, revitään se palasiksi ja kipataan niskaan BBQ-kastike, jossa pitää olla mun mielestä perkeleesti enemmän etikkaa, kuin tossa ohjeessa. Ja itse olen käyttänyt aina omenaviinietikkaa. Ja tarjoilu sämpylän välissä ehdottomasti coleslawn kanssa.

Heittäkääs joku hyvä vaihtoehto tuohon soosiksi, ja jos sen tekee uunissa niin mitä kannattaisi laittaa pintaan ? Vaimon mielestä soosi oli hyvä mutta omaan makuun voisi olla tulisempi..

Heittäkääs joku hyvä vaihtoehto tuohon soosiksi, ja jos sen tekee uunissa niin mitä kannattaisi laittaa pintaan ? Vaimon mielestä soosi oli hyvä mutta omaan makuun voisi olla tulisempi..

Johan tuossa Powerhousu sanoi että rubi siihen tulee pintaan eikä mitään soosseja, tässä oiva perusrubi:
http://www.sternosbbq.com/2009/09/basic-bbq-rub.html

Mutta pulled porkille on se oma rubinsa, eli Southern Succor:
http://www.virtualweberbullet.com/pork2.html

Eikä kannata unohtaa "southern sopia":
(resepti alempana)

Sternon oma bbq-sauce:
http://www.sternosbbq.com/2009/10/homemade-sweet-bbq-sauce.html

Stubbs on aina voittajan valinta:
http://www.behnfords.fi/stubbs-spicy-bbq-sauce-570g-p-1083.html

Sweet baby rays löytyy ainakin prismoista sekä K-Supermarket Hertta -kaupasta:
http://www.sweetbabyrays.com/

Laiska ottaa K-lähimarketista sitten pirkkadippisoossin:
http://www.pirkka.fi/tuotteet/62903-pirkka-barbequedippi-330-g
...mikä on oikeasti glaceerattuna ihan mainio valinta. Potkua saa tabascolla. Lidlistä samaa erimerkkisenä sitten hieman halvemmalla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Noita astioita saa yleensä eri maalaismarkkinoilta ja Tallinnasta olen myös löytänyt. Meillä on heppamukeja ja kannuja ja muuta krääsää.

Ontopic, tota hesarin PP-reseptiä on pakko kokeilla! Nom!

Mutta pulled porkille on se oma rubinsa, eli Southern Succor:
Mulla on perusrubi hyvin samanlainen. Muuten sama, mutta siinä on lisänä valkosipulijauhetta ja cayenne on korvattu jolokialla. Tosin pienemmällä määrällä. Se käy kivasti kaikkiin perus jenkkigrillimättöihin, kuten ribseille, pulled porkille ja brisketille.

tota hesarin PP-reseptiä on pakko kokeilla! Nom!
Mä oon sen verran vanhanaikainen, että suosittelen kokeilemaan "oikeaa" pulled porkia, enkä tollasta suomalaisittain raiskattua.

Tästä tulikin mieleen, että suomessa on muuten ärsyttävän vaikeaa välillä vääntää jenkkityylisiä mättöjä, kun täältä ei kerpele sentään saa mitään. Meillä on ne omat lihamme ja ameriikassa omansa.

Yksi kerta kyselin briskettiä, eli naudan rintaa ihan tällä suomalaisella nimellä, ja lihatiskillä ihmeteltiin, että mitä se sellainen on. Meillä ei käytetä naudan rintaa mihinkään, joten ei sitä myös saa. No, lihamestarille piti jättää tilaus ja se sitten soitteli perään, että nyt olis rintaa saatavana, paljonko pannaan. On muuten niin hyvää lihaa, että ihmettelen, miksi sitä ei käytetä täällä. Eiku hetkinen. Tiedänpä. Suomalaiseen ruokakulttuuriin ei kuulu mikään low & slow -meininki, vaan kaikki vedetään nopeasti nipin napin kypsäksi ja naudan rinta ei siihen sovellu. Tulee varmaan ihan ujosti sitkeää.

Vähän sama juttu oli taannoin ribsien kanssa. Ei saanut kuin tilaamalla. Ensimmäisellä kerralla Cittarissa jopa joku täti kehtasi väittää, ettei niitä saa ollenkaan enää. No, sainpa silti tilaamalla K-Supermarketista. Nykyään niitä on näkynyt Cittarin tiskilläkin jo ihan vakiotavarana. Ja tänä keväänä on tullut paljon noita valmiiksi maustettuja ja kypsiä ribsejä näiltä suurilta ruokataloilta. En ole uskaltanut maistaa, enkä muuten maista.

Ja kolmas juttu on liha pulled porkiin. Olen tyytynyt kassleriin, kun kunnon lapaa ei tunnu saavan. Onhan sitä lapaa juu tiskillä, mutta ihan eri tavaraa se on, kuin mitä netistä löytää videoita jenkkien pulled porkista. Niillä on siellä lihassa lapaluu, mutta tämä suomalainen lapa on mun mielestä olkapäätä ja sieltä löytyy olkanivel, eikä mitään lapaluuta. Siitäkin koitin pulled porkia tehdä ja ihan ok sekin oli, mutta haluaisin joskus ihan oikeaa lapaa.

Miksi oi miksi täältä ei saa mitään hyvää lihaa? Kaikki samat paskat aina. Koita nyt etsiä vaikka entrecotea. Sitä voi joskus säkällä löytää, mutta ei tosiaankaan juuri silloin kun sitä tarvitsisi. Tai joku naudan T-luupihvi. En ole ikinä nähnyt.

Päivisin en ehdi kypsentää lihaa noin kauaa kuin mitä uunissa kypsentäminen vaatisi. Viikonloppuna aikaisintaan ehtisin. Kokeilen nyt viikolla tota keittomenetelmää kun en malta odottaa.

Päivisin en ehdi kypsentää lihaa noin kauaa kuin mitä uunissa kypsentäminen vaatisi. Viikonloppuna aikaisintaan ehtisin. Kokeilen nyt viikolla tota keittomenetelmää kun en malta odottaa.
Laitat aamulla uuniin ja otat illalla pois. Voi se olla siellä vaikka 12 tuntia. Aina parempi. Ja kuten sanottua, olen itsekin tehnyt 150 astetta ja 4-5 tuntia ja ihan hyvä on ollut. Uunissa saa lisäksi vähän rapsakkuutta siihen pintaan. Se on musta mukava siellä pulled porkin seassa, ku on vähän sattumia. Keittämällä ei tollasta saa aikaan.

E: Laita kansi päälle, jos meinaat uuniin lykätä. Tai peitä foliolla.

Itse käytän noihin pitempi aikaisiin kypsennyksiin takkaa. Eli takkaan kovat tulet, sit hiilet pois ja lämmöt pysyvät hyvällä tasolla yön yli.

Vuohenjuustokysymys: mikä ihan marketeista/Stockmannilta saatava vuohenjuusto maistuu samalle kuin ravintoloissa kanafileen ja paholaisenhillon kanssa tarjottava grillattu "kiekko"? Eri ravintoloissa tuo vuohenjuustokiekko on aina maistunut samalle. Virtuaaliolut sille joka tuon tietää :)

Mulla on perusrubi hyvin samanlainen. Muuten sama, mutta siinä on lisänä valkosipulijauhetta ja cayenne on korvattu jolokialla. Tosin pienemmällä määrällä. Se käy kivasti kaikkiin perus jenkkigrillimättöihin, kuten ribseille, pulled porkille ja brisketille.

Mä oon sen verran vanhanaikainen, että suosittelen kokeilemaan "oikeaa" pulled porkia, enkä tollasta suomalaisittain raiskattua.

Tästä tulikin mieleen, että suomessa on muuten ärsyttävän vaikeaa välillä vääntää jenkkityylisiä mättöjä, kun täältä ei kerpele sentään saa mitään. Meillä on ne omat lihamme ja ameriikassa omansa.

Yksi kerta kyselin briskettiä, eli naudan rintaa ihan tällä suomalaisella nimellä, ja lihatiskillä ihmeteltiin, että mitä se sellainen on. Meillä ei käytetä naudan rintaa mihinkään, joten ei sitä myös saa. No, lihamestarille piti jättää tilaus ja se sitten soitteli perään, että nyt olis rintaa saatavana, paljonko pannaan. On muuten niin hyvää lihaa, että ihmettelen, miksi sitä ei käytetä täällä. Eiku hetkinen. Tiedänpä. Suomalaiseen ruokakulttuuriin ei kuulu mikään low & slow -meininki, vaan kaikki vedetään nopeasti nipin napin kypsäksi ja naudan rinta ei siihen sovellu. Tulee varmaan ihan ujosti sitkeää.

Vähän sama juttu oli taannoin ribsien kanssa. Ei saanut kuin tilaamalla. Ensimmäisellä kerralla Cittarissa jopa joku täti kehtasi väittää, ettei niitä saa ollenkaan enää. No, sainpa silti tilaamalla K-Supermarketista. Nykyään niitä on näkynyt Cittarin tiskilläkin jo ihan vakiotavarana. Ja tänä keväänä on tullut paljon noita valmiiksi maustettuja ja kypsiä ribsejä näiltä suurilta ruokataloilta. En ole uskaltanut maistaa, enkä muuten maista.

Ja kolmas juttu on liha pulled porkiin. Olen tyytynyt kassleriin, kun kunnon lapaa ei tunnu saavan. Onhan sitä lapaa juu tiskillä, mutta ihan eri tavaraa se on, kuin mitä netistä löytää videoita jenkkien pulled porkista. Niillä on siellä lihassa lapaluu, mutta tämä suomalainen lapa on mun mielestä olkapäätä ja sieltä löytyy olkanivel, eikä mitään lapaluuta. Siitäkin koitin pulled porkia tehdä ja ihan ok sekin oli, mutta haluaisin joskus ihan oikeaa lapaa.

Miksi oi miksi täältä ei saa mitään hyvää lihaa? Kaikki samat paskat aina. Koita nyt etsiä vaikka entrecotea. Sitä voi joskus säkällä löytää, mutta ei tosiaankaan juuri silloin kun sitä tarvitsisi. Tai joku naudan T-luupihvi. En ole ikinä nähnyt.

Aamen. :worship:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom