Mulla on perusrubi hyvin samanlainen. Muuten sama, mutta siinä on lisänä valkosipulijauhetta ja cayenne on korvattu jolokialla. Tosin pienemmällä määrällä. Se käy kivasti kaikkiin perus jenkkigrillimättöihin, kuten ribseille, pulled porkille ja brisketille.
Mä oon sen verran vanhanaikainen, että suosittelen kokeilemaan "oikeaa" pulled porkia, enkä tollasta suomalaisittain raiskattua.
Tästä tulikin mieleen, että suomessa on muuten ärsyttävän vaikeaa välillä vääntää jenkkityylisiä mättöjä, kun täältä ei kerpele sentään saa mitään. Meillä on ne omat lihamme ja ameriikassa omansa.
Yksi kerta kyselin briskettiä, eli naudan rintaa ihan tällä suomalaisella nimellä, ja lihatiskillä ihmeteltiin, että mitä se sellainen on. Meillä ei käytetä naudan rintaa mihinkään, joten ei sitä myös saa. No, lihamestarille piti jättää tilaus ja se sitten soitteli perään, että nyt olis rintaa saatavana, paljonko pannaan. On muuten niin hyvää lihaa, että ihmettelen, miksi sitä ei käytetä täällä. Eiku hetkinen. Tiedänpä. Suomalaiseen ruokakulttuuriin ei kuulu mikään low & slow -meininki, vaan kaikki vedetään nopeasti nipin napin kypsäksi ja naudan rinta ei siihen sovellu. Tulee varmaan ihan ujosti sitkeää.
Vähän sama juttu oli taannoin ribsien kanssa. Ei saanut kuin tilaamalla. Ensimmäisellä kerralla Cittarissa jopa joku täti kehtasi väittää, ettei niitä saa ollenkaan enää. No, sainpa silti tilaamalla K-Supermarketista. Nykyään niitä on näkynyt Cittarin tiskilläkin jo ihan vakiotavarana. Ja tänä keväänä on tullut paljon noita valmiiksi maustettuja ja kypsiä ribsejä näiltä suurilta ruokataloilta. En ole uskaltanut maistaa, enkä muuten maista.
Ja kolmas juttu on liha pulled porkiin. Olen tyytynyt kassleriin, kun kunnon lapaa ei tunnu saavan. Onhan sitä lapaa juu tiskillä, mutta ihan eri tavaraa se on, kuin mitä netistä löytää videoita jenkkien pulled porkista. Niillä on siellä lihassa lapaluu, mutta tämä suomalainen lapa on mun mielestä olkapäätä ja sieltä löytyy olkanivel, eikä mitään lapaluuta. Siitäkin koitin pulled porkia tehdä ja ihan ok sekin oli, mutta haluaisin joskus ihan oikeaa lapaa.
Miksi oi miksi täältä ei saa mitään hyvää lihaa? Kaikki samat paskat aina. Koita nyt etsiä vaikka entrecotea. Sitä voi joskus säkällä löytää, mutta ei tosiaankaan juuri silloin kun sitä tarvitsisi. Tai joku naudan T-luupihvi. En ole ikinä nähnyt.