Kokkausketju, reseptit

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Patonkia

Kokeilin muokata aiempaa patonkipostiani mahdollisesti hieman terveellisemmäksi. Tällä kertaa laitoin jauhoiksi 50% vehnää, 25% kokojyvävehnää ja 25% ruista. Lisäksi kuuden patongin taikinaan tuli 2 ruokalusikallista sokeria. En ole vielä ehtinyt maistamaan, mutta nämä minipatongit ainakin näyttävät hyviltä.

_small.jpg

Kuka sanoi, että lammas on pahaa ja maistuu villalta?

Mä en ole sanonut ikinä ja tuskin tulen sanomaankaan. Lammas/karitsa on hyvää, kun lihat on valittu oikein ja liha on valmistettu hyvin.

En ole mikään lammasruokien expertti, mutta jos teen jotain lampaasta/karitsasta, niin valmistan sen yleensä sisäfileestä.

Tämä on hyvä resepti, kunhan vain käyttää nimenomaan tuota sisäfileetä ja valitsee tarpeeksi laadukkaan makuisen punaisen peston tai tekee sen itse. Ja valmistaminenkin on helppoa: http://varsinainensekametelisoppa.blogspot.com/2010/10/blankon-lammaspasta.html

Eihän lampaan paahtopaistia tai yleensä mitään kokonaista leikettä lampaasta tarvi läpikypsentää? Eikö kana ja sika ole ainoat eläimet, joiden liha pitäisi aina kypsentää täysin?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Voisko huppe heittää jonkun hyvän coleslaw-salaatin ohjeen?
Mä voin heittää. Coleslaw on siitä hyvä, että sille ei ole mitään oikeaa reseptiä, vaan se voi yksinkertaisimmillaan olla kaalia ja etikkaa (ja ehkä sokeria). Itse tykkään monimutkaisemmasta ja tässä ohje, jota olen tehnyt monet kerrat ja heitellyt niin pulled porkin väliin, kuin tarjonnut vaikka ribsien kyljessä.

1/2 kg valkokaalia

150 g porkkanaa

150 g purjoa

1.5 dl majoneesia

1/4 dl omena- tai valkoviinietikkaa

sormisuolaa, sokeria ja
pippuria

----------------------------------------------

1/2 punasipuli ohueksi suikaloituna

1 punainen chili hienonnettuna

2 rkl keltaista sinappia

puolen sitruunan mehu

Helpon perusversion saat, kun teet vain viivan yläpuolisen osan.
Mausteisemman version saat ottamalla mukaan kaikki ainekset.

E: Itse olen tehnyt niin, että olen heitellyt noi rehut kippoon ja "mausteita" perään ihan maun mukaan. Maistellut aina ja päätellyt, että vähän vielä etikkaa, pikkaisen sokeria ja vähän on kuivaa, eli lisää majoa. Ja kaikkea ei ole tosiaan pakko laittaa. Jätän aika usein ton sitruunamehun pois, vaikka olen sen alkuperäiseen reseptiin kirjoittanutkin.

Coleslaw on siitä hyvä,
Paras Coleslaw ikinä tuli kun sekoitti majoneesin 50-50 suhteessa maustamattoman jugurtin kanssa, muuten ohje oli about sama kuin sulla. Tulee ehkä hieman freshimpää ja voi lasauttaa sitä soosia kunnolla sinne ilman, että tulee fiilis, että söis pelkkää majoneesia.

Ko. ohjeessa oli muuten paprika mukana, mitä ei yleensä näe ja jonka itse jätin pois, mutta ainakin teoriassa voisi sopia sinne.

Luoja että tein herkullisen frappuccinon(?), eli jääkahvin:

2dl jäitä, tai olisko tuossa ollut jopa 3-4dl.
3dl maitoa (punaista)
1rkl kaakaota (oboy)
2rkl pikakahvia (pirkka)
4rkl ruskeaa sokeria

blenderissä sekaisin.

Toi salamin teko tai yleensäkin lihan ilmakuivaus alkoi kiinnostaan. Tälläisen löysin: Basturma eli tuossa kiehtoo se, että voisi valmistaa ihan sisätila lämmöissä. Kodin tekninen tila on erillinen huone jonne vois ripustaa testiksi valkosipulissa marinoitua naudan filettä kuivumaan...

Nyt löyty kokkailusta uusi tuttavuus risumiehelle. Hedelmiä kun ei tule syötyä muutoinkaan, niin eipä niitä tule juuri ruuanlaitossakaan käytettyä, lukuunottamatta satunnaisia ananasta ja persikkaa pitsoissa ja lämpimissä leivissä sekä sitrushedelmien mehua harvakseltaan kalalle ja kanalle.

Nyt kuiten oli keittiön pöydälle ilmestynyt mango, joten pakkohan siitä oli jotain kehittää. Mangokanasta kuullut joskus puhuttavan ja eikun ohjeita selaileen ja vastaanhan tulikin monen monta, suurin osa tosin erilaisiin mangososeisiin tehtynä. Joten päätin unhoitta reseptit ja soveltaa jotain...

300gr maustamattomia kananfilee suikaleita (rainbow tieten, ne on parhaita nuista valmissuikaleista)
1 mango
1 sipuli
½ punanen suippopaprika
n.10 kpl baby tuoretta baby porkkanaa
n.10 kpl chilimarinoituja valkosipulin kynsiä
1 pieni purkki kookosmaitoa 165ml
2 tl sauhu - savustettu chili ja valkosipulitahna
2 tl punaista currytahnaa
voita
vuorisuolaa

Alkuun lohkottu sipuli ja siivutetut porkkanat voihin kuulottumaan, sekaan hetken päästä pilkottu mango, suikaluitu paprika ja halkaistut valkosipulinkynnet. Hetken heiluttelun jälkeen sekaan 2 tl sauhua ja ripaus vuorisuolaa. Mausteiden sekoituttua kaikki pois pannulta ja lisää voita sekä kanat perään. Kun kanat alko kypsymään, sekaan 2 tl currytahnaa ja ripaus vuorisuolaa ja kun kanat alkoi olla kypsia myös tuo pikku purkillinen kookosmaitoa. Hetken kypsymisen jälkeen sekaan nuo rehukset ja levy pienelle, jonka jälkeen sekoitus ja jätettiin rauhaan odottamaan jasminriisin vetäytymistä keittelyn jälkeen kannen alla.

Ja täytyy sanoa, että hyvää oli ja toistenkin teen satavarmasti!

Nuo ainekset valikoitui täysin sattumanvaraisesti mitä kaapista sattui käteen ja minkä arvelin perstuntumalta ehkä sopivan mangon kanssa. Vaikka täytyy kyllä tunnustaa, ettei ollut kyllä hajuakaan miltä tuo tuore mango maistuukaan (haisi kyllä merkilliselle!), vaimoke sitä maistoi ja kehui, itse en uskaltautunut :)

Järkevin pikamarinadi kanankoiville?

Oon käyttäny tämmöstä:
- Loraus punaviinietikkaa
- Suolaa
- Oliiviöljyä
- Vettä peittämään koivet

Onko tuosta vedestä hyötyä? Vai oisko järkevämpää vaan sekotella koipia etikkaöljyseoksessa? En käytä maitotuotteita, joten turkkilainen jugurtti, niin loistavaa kuin se tohon tarkotukseen onkin, on poissuljettu.

Kikherneranskiksia

Ostin jostain syystä kikhernejauhoja, ja jotainhan niistäkin oli tehtävä. Täten avasin Mark Bittmanin How to cook everythingin ja päätin tehdä kikherneranskalaisia.

Ainekset:

2,4 dl kikhernejauhoja
4,8 dl vettä
2 rkl oliiviöljyä
suolaa
pippuria
esim. rypsiöljyä friteeraamiseen.

Valmistus:

1. Öljyä esim. uunivuoka
2. Kuumenna vesi kiehuvaksi
3. Lisää jauhot hiljalleen koko ajan vispaten, jotta puuroon ei jää paakkuja
4. Lisää oliiviöljy, suola ja pippuri ja sekoittele
5. Keitä puuroa noin minuutti
6. Levitä puuro vuoalle vajaan puolen sentin paksuiseksi kerrokseksi ja anna jäähtyä muutama minuutti
7. Kelmuta vuoka ja laita jäähtymään jääkaappiin noin puoleksi tunniksi. Seoksesta tulee jähmettyneen puuron tyyppistä kamaa
8. Lämmitä friteerausöljy ja leikkaa jähmettynyt puurolevy vaikka ranskalaisten perunoiden muotoisiksi paloiksi tai kolmioiksi.
9. Friteeraa sopivissä erissä noin 2-4 min kunnes ranskaiset ovat kullanruskeita.
10. Suolaa (voit valuttaa ylimääräiset rasvat vielä vaikka talouspaperin päällä)
11. Syö heti tai myöhemmin (en tiedä kauan pysyvät rapeina) joko sellaisenaan tai esim. dipin tai parmesaanin kanssa.

Oli muuten hyvää taas kerran!

_small.jpg

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom