Kokkausketju, reseptit

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
64938d1298105982t-kokkausketju-leoko.jpg

Saako sulta Paukku79 muuten tilattua kaakkuja? Ostin tuossa hiljattain 24hlön toffeekermakakun, oli 52e hinnaltaan joten mielummin tukisin kotileipureita jos kiinnostusta löytyy aiheeseen. Ei ollut muuten edes kovin häävi tuo 52e kaakku, leoko ois varmaan maistunu paremmalta.

Ootte molemmat täysin oikessa lähes kaikesta. :D Käytännössä koko projektin ajan mielessä vello ajatus ettei tässä mitään järkeä oo. Ja maku nyt on mitä on, se ei ollu tän homman pointti. Kyllä mie osaan tehä semostaki safkaa jota molemmat teistä söis mielellään, ja meette pahasti metsään jos millään tasolla luulette että tää oli vakavasti harkittu ruoka.
Ja jos integrandia oisin halunnu matkia ni ettekö ihan rehellisesti luulis että oisin tehny isomman? :)

Ja kylmäksi ei jääny mistään mutta pohja kyllä on ihan kypsä, täytteistä tullutta nestettä. Kaikenkaikkiaanhan tuo pitsa on täydellinen epäonnistuminen, mutta so what? :D

PS. Imo pannupitsat on parempia ku tuommoset paperisiivut joiden päällä on pari hyppysellistä täytettä. ;) Komee pitsa, ei siinä mitään...

PSS. Ja tosiaan: Never again. :D

Edit: Tämä siis Hupelle ja Powerhousulle.

Ciabatan jatkokäyttöä

Tein aamupalaksi eilistä ciabattaa käyttäen aamiaisleivän:

_small.jpg

Ensin siis laitetaan leivän paistopinnalle oliiviöljyä, jonka jälkeen pinnalle painellaan pecorinoa tai mitä vaan juustoa, josta tykkää. Sen jälkeen paistetaan leipä juustopinnalta öljytyllä pannulla. Itse unohdin öljytä pannun ja tuloksena osa juustosta jäi paistinpannuun. Leipä irtoaa pannusta kun juusto on kullanruskeaa. Lopuksi laitetaan päälle vielä leivälle halutessa myös muita täytteitä. Tähän leipään laitoin luomumozzarellaa, kirsikkatomaatteja, oliiviöljyä ja balsamicosiirappia. Hyvää oli! :)

Ootte molemmat täysin oikessa lähes kaikesta. :D Käytännössä koko projektin ajan mielessä vello ajatus ettei tässä mitään järkeä oo. Ja maku nyt on mitä on, se ei ollu tän homman pointti.
Kyllä mullakin oli sellainen ajatus takaraivossa, ettet ole tätä täysin tosissasi varmasti tehnyt, mutta lapsuuden traumat painoi päälle, kun äiskä tosiaan väänsi jotain tän tyylistä ihan tosissaan. Aloin kyllä aika nopeasti tekeen omat pizzani.

Mä rupesin saamaan syömäkelpoisen näköistä pizzaa tajuamalla sen yksinkertaisen asian, että juusto tulee täytteiden alle eikä päälle. Tällöin täytteet eivät myöskään heti luiskahda pois pizzan päältä, kun sitä lautasella ronkkii. Ja täytteitä on tosiaan oltava sen verran vähän, että juusto pääsee nousemaan niiden päälle uunissa paistettaessa. Näytettä ei ole tähän hätään, eikä pizzaa varmaan ihan heti tulekaan tehtyä yöllisen pizzanhakureissun johdosta.

Onhan se varmaan jännää vääntää metrin korkuisia ruoka-annoksia ja hauskuuttaa ihmisiä niillä, mikäs siinä. Kyllähän noi laittaa ehkä hymyn toisinaan (harvoin) omaan suupieleenkin, toisaalta noi tollaiset reseptit sekä annoskuvat ovat kokeneet jo inflaation - ainakin mun ajatuksissa.

Toisaalta taas musta se on vähän sellaista typerää ruualla leikkimistä siinä mielessä, että kannattaako tuhlata ruoka-aineita annokseen, joka ei kuitenkaan onnistu. Onko kivaa syödä raakoja ja kylmiä raaka-aineita ja ehkä sit heittää koko paska pois?

Mä ainakin suosittelisin suuntaamaan energian siihen, että opettelee ihan oikeasti tekemään niitä ruokia, vaikka ruuanlaittoa ei tarvitse harrastaa hampaat irvessä. Annoksista voi tehdä hauskoja ja näyttäviä niinkin, että ne tehdään osittain tosimielellä sen valmistuksen suhteen.

Joo, oon tosikko :D

Mä rupesin saamaan syömäkelpoisen näköistä pizzaa tajuamalla sen yksinkertaisen asian, että juusto tulee täytteiden alle eikä päälle. Tällöin täytteet eivät myöskään heti luiskahda pois pizzan päältä, kun sitä lautasella ronkkii. Ja täytteitä on tosiaan oltava sen verran vähän, että juusto pääsee nousemaan niiden päälle uunissa paistettaessa. Näytettä ei ole tähän hätään, eikä pizzaa varmaan ihan heti tulekaan tehtyä yöllisen pizzanhakureissun johdosta.
Just näin. Muistan kun joskus avauduin tästä asiasta pakkiksella, niin jotkut ei meinannut millään uskoa, että oikeaoppisesti juusto tosiaan tulee alle, eikä päälle. Tuli muistaakseni melkein vittuilusävyistä tekstiä, että ei juustoa nyt alle voi laittaa. Mutta näin se tehdään joka pizzeriassakin. Juusto menee alle.

Just näin. Muistan kun joskus avauduin tästä asiasta pakkiksella, niin jotkut ei meinannut millään uskoa, että oikeaoppisesti juusto tosiaan tulee alle, eikä päälle. Tuli muistaakseni melkein vittuilusävyistä tekstiä, että ei juustoa nyt alle voi laittaa. Mutta näin se tehdään joka pizzeriassakin. Juusto menee alle.
Toi juuston sijoittaminen on ilmeisesti hyvin yleinen "harhaluulo". Melkein järjestään jokainen, kenen kanssa asia on tullut puheeksi, on hämmästellyt, että onko tosiaan noin. Myös toi holtiton täytteiden mättäminen vaikuttaa olevan yleistä huvia.

Uuni 300 asteeseen, pizza alatasolle, pohja tarpeeksi ohueksi ja juusto ja täytteet oikein, niin avot. Ei tule tosiaan sellaista vetistä läjää kamaa, josta on reunat palanut.

SpeedyG sanoi:
Ei tätä kaikkea kannata itseensä ottaa. Kukin tehköön pizzansa tai ruokansa niin kuin lystää.

Mä ainakin suosittelisin suuntaamaan energian siihen, että opettelee ihan oikeasti tekemään niitä ruokia, vaikka ruuanlaittoa ei tarvitse harrastaa hampaat irvessä. Annoksista voi tehdä hauskoja ja näyttäviä niinkin, että ne tehdään osittain tosimielellä sen valmistuksen suhteen.

Oletan että tämä oli miulle osotettu, kun ei täällä vähään aikaan kukaan muu oo moista tehnyt. Jos nyt miun edellisestä viestistä jäi (näemmä) jotain epäselväksi, osaan siis kokata. Ihan oikeastikin. Tykkään kokkailusta ja erilaisten ruokien kokeilemista erilaisina setteinä jne. Ikinä en kato ohjeista muuta ku safkan rungon jos sitäkään, loput improvisoin. Ja pakko sen verran sanoa että osaan jotenkuten kuvitella miltä valmis ruoka tulee maistumaan jos laitan tiettyjä aineksia siihen. Ikinä en mittaile määriä vaan heittelen aina fiiliksen mukaan.
Näillä metodeilla tulee aina joko hemetin hyvää safkaa, tai sitte menee täysin plörinäksi. Ulkonäköön en panosta tietyn rajan yli pätkääkään, koska en näe sillä mitään arvoa. En mitään oksennuksia ala kuitenkaan tarjoamaan kavereille vaikka ite syönkin ulkonäöstä piittaamatta lähes kaikkea. Mutta oon tosi usein tehny kavereille kaikenlaisia safkoja joita on ite tullu ensin testailtua, ja kukaan ei ikinä oo sanonu mitään negatiivista maun puolesta, ulkonäkö nyt on sattuneesta syystä saanu vähän noottia. :D Päin vastoin on kehuja tullu joka suunnalta.

Joten bottom line: Teen juuri niinkuin sie sanoit, oon aina niin tehny ja tuun aina niin tekemään. :)

PS. Olihan tuo vähän hölmö kokeilu, mutta tiiämpä ainaki tästä lähtien että moiset ajatukset kannattaa jättää omaan arvoonsa. :)

Oletan että tämä oli miulle osotettu, kun ei täällä vähään aikaan kukaan muu oo moista tehnyt.

Sulle ja muillekin tollaisena yleisen tason kommenteina. Sun toi resepti ja kuva nyt laukaisivat nyt vaan sen fiiliksen, että kerroin mielipiteeni.

Hieno homma, jos tykkäät ja osaat tehdä ruokaa. Ja jos sulle ei ole ulkonäöllä merkitystä etkä sen kummemmin panosta siihen, niin eihän se ole keltään muulta pois (paitsi jos tarjoot niitä muille). Pääasia on, että kelpaa itselle.

Ja voihan noita hassunhauskoja kokeiluja toki tehdä ja hauskuuttaa niillä niitä, joille tommoinen uppoo, mutta ainakin mä arvostan täällä ketjussa enemmän niitä reseptejä, jotka ovat tehty ei-hauskuutus-mielessä ja joista voin itsekin saada ideoita ja joiden takia vesi herahtaa kielelle.

En mäkään asettele ruokia mitenkään erityisesti, kun mä mätän sitä itselleni lautaselle ja vaikka ruoka olisi kuinka gourmeta (vaikka enten tykkää perusrehellisestä kotiruoasta). Sitten, jos mä valokuvaan noita annoksia tai tarjoan niitä ystävilleni, niin mä pyrin tekemään asettelun osalta parhaani. Haluaisin opetella kyllä tota annosten kokoamista. Harmi kun ei ole olemassa kirjaa, missä noita taitoja opetettais.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jahas, mun ja Anonymityn raflaan rekrytoidaan kakkumestarin lisäksi sitten mansikkakeitto leipomaan leivät :D
Aivan täydellisen näköistä Ciabattaa! Olen havaitsevinani kuvasta jopa sisäosan ihanan kosteuden, olenko oikeassa vai kiilteleekö se muuten vain?

Meitähän alkaa olla iso porukka kasassa ;)

Saako sulta Paukku79 muuten tilattua kaakkuja? Ostin tuossa hiljattain 24hlön toffeekermakakun, oli 52e hinnaltaan joten mielummin tukisin kotileipureita jos kiinnostusta löytyy aiheeseen. Ei ollut muuten edes kovin häävi tuo 52e kaakku, leoko ois varmaan maistunu paremmalta.

Leipomojen hinnat on kyllä käsittämättömiä, ja kun miettii että ne ostaa tukkuhinnalla kaikki raaka-aineet jne. Ei kellään ois muuten tukkukorttia vipata? :D MHK:lle vastailinkin jo privana.

Ciabatta
4leipää

Ohje on mukautettu Jan Hedhin mestarileipurin leipäkirjan ohjeesta. Pääpiirteittäin kuitenkin samanlainen.

Esitaikina
-2g hiivaa
-250g vettä (n.33c’)
-250g Mieluiten kivimyllyssä jauhettuja
Runsasproteiinisia vehnäjauhoja

Sekoita keskenään ja anna seistä huoneen lämmössä 24-48h (ite pidin 40h).

Taikina
-5g hiivaa
-250g vettä (n.33c’)
-250g durumvehnäjauhoja
-125g Mieluiten kivimyllyssä jauhettuja
Runsasproteiinisia vehnäjauhoja
-15g merisuolaa

1. Liuota hiiva veteen. Kaada neste jauhojen ja esitaikinan joukkoon.
Vaivaa pienellä nopeudella 13min.
2. Lisää suola ja jatka vaivaamista 7min.
3. Voitele kannellinen muovilaatikko oliiviöljyllä ja pane taikina laatikkoon.
Painele taikina tasaiseksi ja anna kohota 60-90min.
4. Kumoa taikina jauhotulle työpöydälle ja jaa taikina neljään osaan. Muovaa taikinapalat leiviksi. Tämän jälkeen annoin leipien kohota liinan alla n. tunnin, vaikkei ohjeessa niin käsketty.
5. Kuumenna uuni 250 asteeseen ja laita leivät uuniin. Suihkuta uuniin runsaasti vettä.
6.5min kulutta vähennä lämpötila 200asteeseen. Jatka paistamista 10min ja avaa uunin luukku päästääksesi sinne ilmaa. Toista tämä kaksi kertaa paistamisen aikana.
Paista leipiä 35min.
7. Ota leivät uunista ja anna jäähtyä ritilällä.

Liitteet

• IMG_0367c.webp
    IMG_0367c.webp
    122,8 KB · Katsottu: 119
  • IMG_0371c.webp
    IMG_0371c.webp
    100,6 KB · Katsottu: 172
  • IMG_0360c.webp
    IMG_0360c.webp
    69,4 KB · Katsottu: 145
Voi hitto jotta on hyvännäköstä leipää. :kuola:
Pitää kai munkin se yleiskone ostaa jotta saa noita taikinoita tehtyä, ei todellakaan huntsita käsin veivata mitään.

Ootte molemmat täysin oikessa lähes kaikesta. :D Käytännössä koko projektin ajan mielessä vello ajatus ettei tässä mitään järkeä oo. Ja maku nyt on mitä on, se ei ollu tän homman pointti. Kyllä mie osaan tehä semostaki safkaa jota molemmat teistä söis mielellään, ja meette pahasti metsään jos millään tasolla luulette että tää oli vakavasti harkittu ruoka.
Ja jos integrandia oisin halunnu matkia ni ettekö ihan rehellisesti luulis että oisin tehny isomman? :)

Ja kylmäksi ei jääny mistään mutta pohja kyllä on ihan kypsä, täytteistä tullutta nestettä. Kaikenkaikkiaanhan tuo pitsa on täydellinen epäonnistuminen, mutta so what? :D

PS. Imo pannupitsat on parempia ku tuommoset paperisiivut joiden päällä on pari hyppysellistä täytettä. ;) Komee pitsa, ei siinä mitään...

PSS. Ja tosiaan: Never again. :D

Edit: Tämä siis Hupelle ja Powerhousulle.

Meni ohi toi kommentti. Joo, kokeilevaa kokkailuahan se pitääkin olla ja kuten sanoin niin en uskonutkaan että tuo on aivan vakavalla mielellä tehty annos.
Näytät olevan 21 vuotta. Itse koin "valaistumisen" oikeastaan vasta noin 30-vuotiaana kun ruoanlaitto (vakavalla mielellä) alkoi kiinnostamaan. Varsinaiset kokeilut (=tunaroinnit) ovat jääneet vähemmälle ja kokkailun suhteen tehdään tarkkaa työtä. Itse alan seuraavaksi vääntämään ala carte -tyylistä safkaa, kunhan saan tuon keittiön (ja talon) rakennettua.

Onko mansikkakeitto muuten tyttö vai poika?

Funtsin tuossa, että onko kukaan kehitellyt mitään toimivaa reseptiä täysjyväleivälle? Tarkoitan siis leipää, jossa on käytetty esim. täysjyvävehnä- kaura- ohra- ruis tms- jauhoja.

Tänään piti keksiä maapähkinävoille käyttöä ennen viimeistä käyttöpäivää. Kaivelin tastespottingia ja löysin seuraavan reseptin:

Ainekset:

* 1,25 dl maapähkinävoita (ei mitään suklaamössöä. Käyttämässäni maapähkinävoissa oli 99% maapähkinää ja 1% suolaa)
* 0,75 dl sokeria
* 0,75 dl kokojyvävehjäjauhoa
* 1 muna

Valmistus:

* Kaikki sekaisin.
* Muotoillaan haarukalla pellille keksejä.
* 190 astetta 10-15 min.
* Odotellaan jäähtymistä ja syödään.

Oli muuten todella hyvää! Tonnehan voi sekaan varmaan laittaa kaikkea kuivatuista marjoista suklaaseen. Karpalo-maapähkinä?

_small.jpg

Onko mansikkakeitto muuten tyttö vai poika?

Poikahan täällä naisellisen(?) nimimerkin takana :)

Ciabattaa...

Hyvältä näyttää. Koitan huomenna paistella 4 päivää jääkaapissa muhineet ciabattataikinat hieman maltillisemmalla lämpötilalla.

Funtsin tuossa, että onko kukaan kehitellyt mitään toimivaa reseptiä täysjyväleivälle? Tarkoitan siis leipää, jossa on käytetty esim. täysjyvävehnä- kaura- ohra- ruis tms- jauhoja.

Ainakin itse olen hyvän makuista tehnyt sivun 84 tienoilla olevalla reseptillä leipää korvaten puolet vehnäjauhosta kokojyvävehnällä. Tuttu teki samalla reseptillä kokonaan grahamjauhoista, ja oli kuulemma hyvää. Kokonaan kokojyvästä tehdessä voi kai kitkeryyttä poistaa pienellä sokerimäärällä.

Ciabatta neljän päivän jääkaappimuhimisen jälkeen

Otin torstai-iltana tehdyn taikinan jääkaapista ja paistelin. Kylkeen tein hummusta. Täytyy sanoa, että nyt tuli aivan törkeän hyvää leipää! :) Hummuksen kanssa myös aivan käsittämättömän hyvää. Ulkonäkö on hieman "rustiikkinen", mutta maku mitä parhain! Kohta syömään lisää! Vielä yksi huutomerkki !

Hummus hieman muokattuna kirjasta How to cook everything vegetarian:

Ainekset:

* Liotettuja ja keitettyjä kikherneitä noin 3,5 dl
* Tahinia noin 0,5 dl
* Puolen sitruunan mehu
* Kikherneiden keitinvettä tahnan ohentamiseen
* Suolaa ja mustapippuria
* Yksi valkosipulinkynsi
* Noin ruokalusikallinen oliiviöljyä
* Muita mausteita, jos haluat. Esim. jauhettua kuminaa, korianterinsiemeniä, chiliä jne.

Valmistus
* Liota ja keitä kikherneet
* Laita kippoon tahini, kikherneet, valkosipuli, suola, pippuri, sitruunan mehu ja oliiviöljy.
* Surruttele sauvasekoittimella
* Ohenna tarvittaessa kikherneiden keitinvedellä tai vedellä
* Koristele esim. persiljalla tai korianterilla

Koko leipä:

_big.jpg

Leikkaus ja reiät:

_big.jpg

Tarjoiluehdotus:

_big.jpg

Toimii keväisessä auringonpaisteessa:

_big.jpg

Nyt syömään lisää! :)