Kokkausketju, reseptit

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olis tarkotus väsäillä viikonloppuna burgereita! Mielellään teen kaiken alusta alkaen, eli piffit kaupan jauhelihasta ja sekaan mieluiset mausteet jne., mutta mites itse "sämpylä"? Teenkö sämpylät "mummon reseptillä" mutta vaan vähän isompia (=leveämpiä/isompi halkasia) vai onko kellään teidossa näihin kikkakolmosta että sais semmosia kivan pehmeitä hampurilaissämpylöitä?

Olis tarkotus väsäillä viikonloppuna burgereita! Mielellään teen kaiken alusta alkaen, eli piffit kaupan jauhelihasta ja sekaan mieluiset mausteet jne., mutta mites itse "sämpylä"? Teenkö sämpylät "mummon reseptillä" mutta vaan vähän isompia (=leveämpiä/isompi halkasia) vai onko kellään teidossa näihin kikkakolmosta että sais semmosia kivan pehmeitä hampurilaissämpylöitä?

Näitä oon tehny monta kertaa ja toimii.

http://blogit.mtv3.fi/voisilmapelia/2010/01/03/vihdoin-eli-maailman-parhaat-hampurilaissampylat/

E: Tärkeää on jättää taikina mahdollisimman veteläksi. Kuitenkin niin, että sitä voi vielä käsitellä ja vaivailla. Muista vaivata oikein huolella ja kohottele kunnolla.

mitä se valkoinen töhnä on mitä kebab miehet heittää esim pitakeban väliin? Voisko sitä valmistaa itse mitenkä?

Jugurttipohjainen kastike taitaa olla varsin usein kyseessä. Itse oon tehny kotikebabbeihin vastaavan soossin siihen kaupassa myytävän turkkilaisen jugurtin sekaan vähän valkosipulia, mustapippuria ja pienen lorauksen oliiviöjyä.

Kannattaa koettaa Lidlin hampurilaispihvejä. Helvetin hyviä!

...onko kellään teidossa näihin kikkakolmosta että sais semmosia kivan pehmeitä hampurilaissämpylöitä?

Ei ole kikkakolmosta, mutta kokeile ihmeessä hampurilaisia ruisleivällä, jos et ole vielä kokeillut. No meni ehkä offtopiciksi kun eiväthän nuo sitten ole itse tehtyjä. Mutta esim. reissarit (reissumies) sopii hyvin, ja kun vähän lämmittää niitä, niin pehmenevät sopivasti. Mielestäni maukkaampia kuin vaalealla sämpylällä tehdyt..(makuasia sanoi koira kun...:))

MAA-ARTISOKKAMOUSSE JA MARINOIDUT TOMAATIT

Resepti: http://varsinainensekametelisoppa.blogspot.com/2011/02/maa-artisokkamousse-ja-marinoidut.html

Maa-artisokkamousse+037-1.jpg

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ciabattaa ja leipäkirjan testi

Pyöräytin testiksi ciabattaa. Vähän kärähti pinta, koska uunin lämpötilan hallinta on täällä hiukan vaikeaa. Resepti löytyy tästä kirjasta: Peter Reinharts Artisan Breads Every Day. Kirjassa oli koko prosessi selostettu melko tarkasti ja onnistuinkin saamaan hyvän lopputuloksen. Ainakin oliiviöljyn ja balsamicon kanssa leipä toimi hyvin.

Leikkauskuva leivän päällä:
_big.jpg

Öljyä ja balsamicoa:
_big.jpg

Hyvältä näyttää.:)

Mulla oli kans tarkoitus kokeilla tehä Ciabattaa nyt viikonloppuna.

E. Paljonko meni aikaa, kohotuksineen päivineen?

Aikaa meni arviolta seuraavasti:

Ainesten sekoittaminen ja lepäilyt: 2 x 10 min.
Stretch & fold ja lepäilyt: 40 min.
Jääkaappi: veikkaisin, että noin 16 tuntia.
Jääkaapin jälkeen: lepäilyjä ja muotoiluja 3 tuntia.

Yhteensä siis noin 20 tuntia, josta aktiivista tekemistä oli noin 10 minuuttia. Aktiivisen ajan pituus johtuu siitä, että tein esim. stretch & foldin ensimmäistä kertaa jne, joten säätöön tuhraantui aikaa. Tässä vielä elävää kuva stretch & fold -tekniikasta:

Taikinan pitäisi säilyä jääkaapissa 4 päivää, joten jätin puolet taikinasta vielä muhimaan ja paistelen varmaankin viikonloppuna. Ehkä makukin vielä paranee pitkällä jääkaappiajalla.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ok. Ite teen Jan Hedhin ohjeella jota joutuu kyl varmaan pikkasen soveltamaan. Tänä iltana jos väännän esitaikinan, niin sunnuntai aamuna pääsee leipomaan. :)

Jahas, mun ja Anonymityn raflaan rekrytoidaan kakkumestarin lisäksi sitten mansikkakeitto leipomaan leivät :D
Aivan täydellisen näköistä Ciabattaa! Olen havaitsevinani kuvasta jopa sisäosan ihanan kosteuden, olenko oikeassa vai kiilteleekö se muuten vain?

Hitto mulla ois taas leivinuuni lämmin raksalla.... pitäsköhän viedä joku päivä taikinaa ja leipoa setit tuolla :D

Tekasin pitsan iltapalaks. :D
Täytteiks meni 500g juustoa, 600g jauhelihaa, 300g kanaa, 2prk tonnikalaa (2x 150g), 250g kinkkua, 230g herkkusieniä, 2prk ananasta, sipuli ja apaut 100g fetaa. Meinasin laittaa viel 350g katkarapuja mut ne unohtu...

Tekasin pitsan iltapalaks. :D
Täytteiks meni 500g juustoa, 600g jauhelihaa, 300g kanaa, 2prk tonnikalaa (2x 150g), 250g kinkkua, 230g herkkusieniä, 2prk ananasta, sipuli ja apaut 100g fetaa. Meinasin laittaa viel 350g katkarapuja mut ne unohtu...
Pakko kyllä pilata sun ilo sanomalla, että tuollaisella täytekasalla ja makujen kakofonialla ei ole mitään tekemistä pizzan kanssa. Mutta kiva jos maistui.
Mä muistan, kun mua jo pikkupoikana vitutti, kun porukat väänsi "pizzaa". Siihen oli pakko tunkea kaikki mistä vähänkin tykkää, kun ei ilmeisesti osanneet valita vain muutamaa. Hieno sitten vetää sellaista lättyä, missä on kymmenen senttiä tavaraa päällä. Pelkkää vetistä mössöä.

Pakko kyllä pilata sun ilo sanomalla, että tuollaisella täytekasalla ja makujen kakofonialla ei ole mitään tekemistä pizzan kanssa. Mutta kiva jos maistui.
Mä muistan, kun mua jo pikkupoikana vitutti, kun porukat väänsi "pizzaa". Siihen oli pakko tunkea kaikki mistä vähänkin tykkää, kun ei ilmeisesti osanneet valita vain muutamaa. Hieno sitten vetää sellaista lättyä, missä on kymmenen senttiä tavaraa päällä. Pelkkää vetistä mössöä.

No, tuossahan on haettu semmoista integrandimaista pläjäystä...ja epäonnistuttu. Tuskin kukaan tuollaista oikeasti tahtoo tehdä koskaan uudelleen? Uskoisin että täytteetkin ovat jääneet kylmäksi. Taikinakin näyttää osin jääneen raa'aksi? Tai ainakin märät täytteet ovat sen vetisyttäneet.

Pitsan pitää olla OHUT, tässä oma näytteeni:
himapizza2.jpg

Makuasioista on hauskin kiistellä :D

Ei pahalla :piis:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom