Kokkausketju, reseptit

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ei ihan sama asia, mutta marinadi lähtee ihan hyvin vesihanan alla pois.

Jep, itse pesen marinadit hanan alla pois jos ja kun ei marinoimatonta tuotetta löydy, esim. juurikin siivet.

Joku kyseli tuossa voin palamisesta. Voin palamista voi estää käyttämällä jo täälläkin mainittua 50-50 öljy-voiseosta. Öljyllä estetään voin palaminen ja voilla saadaan paistettavaan ruokaan makua. Se tuon koko sekoituksen tarkoitus onkin.

Joku kyseli tuossa voin palamisesta. Voin palamista voi estää käyttämällä jo täälläkin mainittua 50-50 öljy-voiseosta. Öljyllä estetään voin palaminen ja voilla saadaan paistettavaan ruokaan makua. Se tuon koko sekoituksen tarkoitus onkin.

Mutta miks toi vitun rasvaki aina palaa pannulla? Laitoin about 50/50 oliiviöljyä ja rasvaa ja pannu neloselle (asteet 6 asti)

Minä kysyin asian näin.

Pastakastikekokeilut jatkuvat

Alfredo pinaatilla, valkosipulilla ja chilillä. Erona edelliseen postiin suurempi pinaatin määrä ja pienempi parmesanin määrä.

_small.jpg

Kuvassa annokseen lorahti hieman liikaa oliiviöljyä. On myös hieman haastavaa saada kermaista pastaa näyttämään joltain muulta kuin oksennukselta. Erittäin hyvää ja täyttävää oli kuitenkin.

Kuvassa annokseen lorahti hieman liikaa oliiviöljyä. On myös hieman haastavaa saada kermaista pastaa näyttämään joltain muulta kuin oksennukselta. Erittäin hyvää ja täyttävää oli kuitenkin.
Oma vinkkini "ruman" pastan pelastamiseen on se että laittaa pastan leveäreunaiselle lautaselle tai ruukkuun, juustoa päälle ja gratinoi uunissa. Myös tuoreet yrtit ja parmesanlastut päällä auttavat asiaan.

Esimerkki currykanapasta:

v1.
currykanapasta.jpg

v2 (sekoitettuna)
currykanapasta2.jpg

Syvemmällä lautasella kermakaan ei pääse levähtämään reunoille.

Hakaniemen kauppahallista löytyi Wingsejä 5e / kg ja ribsejä 5,90e / kg. Nyt on niitä uuni ja pakastin täynnä =)

Iltapala herkkuu.

Pannu kuumaksi, voita pannulle, kuoritut puoliksi halkaistut banaanit perään, reilusti tummaa siirappii päälle. Paisto n. minuutti per puoli. Nautitaan kevyesti vatkatun, vanilialla maustetun kerman kanssa.

Jotkut käyttää hunajaa, imo siirappi paremmin sopi tohon.

:offtopic:

Luoja kun tulee nälkä noita grillausvideoita katsoessa :kuola: Kun kelit sallii niin nostan kyllä grillin pihalle, laitan stetsonin ja arskat päähän, Coronan käteen, ribsit ja muut systeemit grilliin ja tämä biisi soimaan:

Kunnon savutusgrilli on kyllä kesäksi hommattava..

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Megamassive meat & cheese cake

IMG_0671.webp

Osta tarvittavat ainekset makusi mukaan. Pyri välttämään turhia hiilihydraatteja. Mauksi ja väriksi tässä tapauksessa valittiin paprikaa, sipulia ja suolakurkkua.

IMG_0674.webp

Tee jauhelihataikinat ja painele ne omille pelleilleen. Esipaista molemmat.

IMG_0672.webp

Levittele aineksia kerroksittain. Anna luovuudelle valta.

IMG_0678.webp

Homma etenee. Oikealla layer #2. Suorita esipaisto #2 alemmalle layerille ja anna sen aikaa päälle tulevan kerroksen vetäytyä.

Kun alemman esipaisto #2 on suoritettu, ota se uunista ja taiteile kerros #2 alemman päälle. Lisää vielä viimeiset täytteet ja tunge vielä kertaalleen koko paketti uuniin.

IMG_0686.webp

Cut, praise and enjoy!

Tämän kasan speksit (tähän ei ole huomioitu mm. kananmunien paistamiseen käytettyä voita):

13006 kcal
Proteiinia 1090 g
Hiilihydraatteja 81 g
Rasvaa 903 g

Kokonaispaino 6,8 kg

Ja kyllä, oli hyvää.

Huppe kokkaa arkiruokaa halvalla - Osa I

Kyllähän meilläkin tuollaista perinteisempää sapuskaa mätetään. Tässä tämmöinen kiva resepti isolle ja halvalle annokselle jota myös lapset syövät ja sitä voi pakastaa. Kannattaa pakastaa vaikka perunoiden/muussin tai makaroonin kanssa annosrasioihin.

Peruskastike jauhelihasta

VAROITUS! Sisältää natriumglutamaattia (sitä ei ole pakko lisätä!)

400gr jauhelihaa, itse käytän vain nautaa koskaa se maistuu hyvältä myös pakastetusta sulattamisen jälkeen. Voit käyttää halvintakin jos tahdot.
1 sipuli pieneksi hakattuna
2 pientä porkkanaa raastettuna
1 lihaliemikuutio (sisältää sen natriumglutamaatin), jätä pois ja pistä reilummin suolaa jos tahdot. En mä tätä yleensä käytä mutta tähän settiin se sopii kuin voi uuteen perunaan.
1 pahvipurkki pirkka luomutomaattimurskaa
1 pahvipurkki pirkka chilitomattimurskaa (jos et uskalla niin pistä 2kpl edellistä)
1 tlk Heinz valkoisia papuja tomaattikastikkeessa
1-2dl kermaa (eihän tätä läskiä ilman kermaa kukaan syö), itselläni ei ollut kermaa, joten pistin maustamatonta full-fat creme bonjouria joku 4rkl.
1 dl ketsuppia
1 rkl worchestershire-kastiketta
1 tl pippurisekoitusta
1 tl sokeria
1 tl sipulijauhetta
1 rkl vehnäjauhoa
1 Heinz-tölkillinen vettä
muutama tippa tabascoa
ripaus valkopippuria
ripaus cayennea
ripaus savunmakuista sormisuolaa
mustapippuria myllystä maun mukaan

Paista lihat, porkkanat, sipulit ja liemikuutio, siivilöi joukkoon vehnäjauhot ja sekoita. Lisää loput ainekset ja keittele vartti. Heitä ääntä kohti. Ite pistän lisäkkeeksi perunaa tai vaikkapa euroshopper pikamakarooneja.

Ei todellakaan kannata odottaa mitään ala carte gourmeeta, mutta tämä on ihan hyvänmakuista arkiruokaa. Voittaa useimpien raflojen buffat ja varsinkin kaikki einespaskat.

Ei todellakaan kannata odottaa mitään ala carte gourmeeta, mutta tämä on ihan hyvänmakuista arkiruokaa. Voittaa useimpien raflojen buffat ja varsinkin kaikki einespaskat.

Peruskotiruoka on parasta pidemmän päälle. Vaikka ruuanlaitosta pidänkin ja haluan kokeilla uusia, välillä vähän "hienompiakin" juttuja, niin ei sen tarvitse aina olla gourmet-ruokaa ja hifistelyä. Mä kokkaan pääsääntöisesti itselleni, niin silloin se ruokakin on päsääntöisesti normaalia perusruokaa.

Vaikka hyvää ja hyvinvalmistettua sekä kauniisti esillelaitettua ruokaa arvostankin, niin kieltämättä ärsyttää sellainen liika "snoppailu". Mä uskon ihan oikeasti, että moni syö kotonaan ihan tavisruokaakin, mutta siitä ei puhuta ääneen tai sit selitellään liikaa, koska halutaan antaa kuva pelkästään siitä, että syödään parasta ja eksoottisinta.

Mua ei ainakaan henkilökohtaisesti haittaa yhtään tällaiset perusreseptit. Päinvastoin.

Iltapalaa vol.2

Vaaleen leivän päälle sipastaan voita kevyt kerros (paistetaan pannulla rapeaksi), päälle coleslawsalaattia ja paistettua possun ulkofilettä ohuina pihveinä.

Coleslaw:

Kaalia ohuesti suikaloituna.
Porkkanaa, itse kuorimaveitsellä taiteilin ohutta siivua.
Etikkaa loraus tai pari
Appelsiini mehua
Suolaa
Sokeria
Pippuria

Aineet sekasin ja annetaan seistä useempi tunti / yön yli. Ennen syömistä sekotetaan joukkoon majoneesia.

Helppoo ja herkullista!

http://img291.imageshack.us/i/p2150173.jpg/

p2150173.jpg

1 lihaliemikuutio (sisältää sen natriumglutamaatin)

Muutaman valmistajan kuutioissa ei ole natriumglutamaattia, jos pitää sitä kynnyskysymyksenä liemikuution käytölle.
Itse kyllä vedän glutamaattini kiltisti ja laitan kuution useimpiin jauheliharuokiin, koska kyllä sen huomaa paremmassa maussa.

Täytyy ryhtyä kokeilemaan maustaa erilaisia ruokia tuolla Worchestershire kastikkeella, kun ostin sen äskettäin jenkkityylistä chili con carneeta varten.

Olis tarkoitus järkätä viikonloppuna ulkoilupäivä kaveriporukalle ja lupailin tarjota samaan syssyyn sapuskat. Nyt kaipailisin hiukan ehdotuksia ruuaksi. Keitto istuu varmaan tuollaiseen talvipäivään aika kivasti, mutta ei aina jaksais perinteistä (siskon)makkara/(jauhe)liha keittoa vaan hiukan jotain muuta. Meitä on tulossa n.15hlö joten melko paljon tuota pitää tehdä. Valmistus tapahtuu möksällä jossa tiskien kanssa puljaaminen on aika kettumaista, joten sellainen melko yksinkertainen keitto olis toiveena.

Ehdoituksia ja reseptejä. Varsinkin määrän arviointi on aika hankalaa..

Keitto on hyvä tehdä etukäteen ja vain lämmittää paikan päällä. Kuljetus vaikka kanisterissa ja lämmitys valurautapadassa notskilla.

Pari sivua taaksepäin on kiva resepti esim. Borssikeitosta. Varmasti maistuu, vaikka herättää epäilyksiä monissa. Heität sinne sekaan sitten jotain erikoisia makkaroita, krakovaa, bratwurstia jne. Viipaloit ja paistat ruskeaksi makkaranpalat ensin.

Määrä: Yhdestä hernekeittopurkista syö 2 ihmistä, käytä sitä mittana?

Määrä: Yhdestä hernekeittopurkista syö 2 ihmistä, käytä sitä mittana?

Eihän toi toimi, ellei syö nimenomaan sitä purkkihernekeittoa, johon lisätään vesi mukaan. Siinä purkissa olevasta tavarata kun puuttuu juurikin toi vesi, eli siis purkkia itsessään ei kannata käyttää mittana ainakaan desilitramitan tyyliin. Vai ymmärsinkö mä nyt jotain väärin?

Pääruokakeittoa varataan yleensä 3-5 dl henkilöä kohden. Kannattaa miettiä, että onko ruokailijoiden joukossa isoruokaisia ihmisiä vai pieniruokaisia. Keitto on hyvä valmistaa mielummin vähän liian paljon, kuin naftisti. Toki kannattaa huomioida se, että ohessa tarjottava leipä tai esim. jälkiruoka täyttää myös vatsaa.

Tässä noita neuvoja määriin: http://www.valio.fi/portal/page/por...okajuhlat/tarpeeksi_tarjottavaa09082006134143

Ja kuten Huppekin mainitsi, kannattaa keitto tehdä etukäteen ja lämmittää paikanpäällä. Keitto on yleensä aina parempaa, mitä pidempään se on seissyt, kun maut irtoavat.

Mä suosittelen tekemään jonkun ruokaisan keiton. Laitoin tohon oheen linkit muutamiin mun blogissa oleviin resepteihin.

Kermainen lohikeitto on aivan mielettömän hyvä vaihtoehto kylmiin talvisiin päiviin. Tietysti pitää huomioida se, että kaikki eivät voi tai halua syödä kalaa sekä ne, joilla on laktoosi-intoleranssi, eli silloin keitto kannattaa tehdä hyla-kermaan. Vaihtoehtoisesti heille voi tehdä kirkkaan keiton, mutta mielestäni kermainen on paljon-paljon parempi. Keiton kera syödään luonnolisesti ruis- tai saaristolaisleipää voin kera.

Olen joskus aikoinaan järkännyt kavereille pulkkamäkikekkerit, jossa tarjottiin (mäessä) minttukaakaota sekä saunan jälkeen kermaista lohisoppaa (tällä reseptillä) sekä pannukakkua hillon sekä kermavaahdon kera. Ruoka oli hyvää ja se upposi hyvällä ruokahalulla laskijoiden vatsaan.

KERMAINEN LOHIKEITTO: http://varsinainensekametelisoppa.blogspot.com/2010/10/kermainen-lohikeitto.html

kermainen-1.jpg

(sori, kuva ei ole mitä parhain)

Täytyy sanoa, että köyhien opiskeluvuosien takia olen vähän aliarvioinut tota hernekeittoa, mutta kun tein sitä itse ensimmäistä kertaa, känsin kelkkani. Se oli todella maukkaan makuista, kun sitä haudutti pitkään. Itse haudutin keittoa uunissa, mikä helpotti hommaa. Laitoin joukkoon pekonias, mikä sopi sinne oikein hyvin. Näin laskiaisen aikaan hernekeiton oheen sopii hyvin tarjottavaksi laskiaispullat.

HERNEKEITTO: http://varsinainensekametelisoppa.blogspot.com/2010/09/hernekeitto-noin-4-6-hengelle.html

IMG_3548-1.JPG

(sori, kuva ei ole mitä parhain)

Borssikeitto on kyllä hyvää, siitä ei pääse mihinkään. Tosin se on vähän työläs, mikäli kasvikset suikaloi itse omin kätösin. Isommissa määrissä kannattaakin käyttää apuna yleiskonetta tai jotain suikalointivälinettä. Punajuuria käsitellessä kannattaa käyttää kumihanskoja, sillä ne värjäävät kädet melkoisen tehokkaasti. Suosittelen käyttämään ihan raakoja punajuuria, sillä kaupasta ostetut esikypsennetyt punajuuret (ei säilyke) eivät päästä tarpeeksi väriä keittoon.

BORSSIKEITTO: http://varsinainensekametelisoppa.blogspot.com/2011/02/borssikeitto-borchtch.html

Borssikeitto+031-2.jpg

Tämä kookos-kanakeitto oli erittäin maukasta sekä ruokaisaa. Vähän "eksoottisemman" oloista.

KOOKOS-KANAKEITTO: http://varsinainensekametelisoppa.blogspot.com/2010/09/kookos-kanakeitto-noin-4-hengelle.html

IMG_2707.JPG

Back
Ylös Bottom