Kokkausketju, reseptit

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko kukaan tehnyt pieneen vuokaan sianlihakastiketta ja vuorannut sen lehtitaikinalla? Tuli jotain ton tapaista syötyä usein Skoteissa ja oli helvetin hyvää. En ole vaan täällä Suomessa tohon törmännyt.
Meat Pie nimeltään.

Englannissa on paljonkin erilaisia piiraita, niin lihaa kuin kanaa. Mututuntumalla kana+herkkusienet on yksi niistä yleisistä ja lihaosastolla erilaiset ale piet, eli ale-oluella maustetusta / ale oluesta valmistetulla lihakastikkeella täytetystä piiraasta. No joo, en ole moista vääntänyt, mutta brittityylisiä kalapiiraita olen tehnyt. Sanoisin vaan että todella hyvän soosin ja sellaisen brittityylisen lihasoosin väsäämistä saa vähän harjoitella, ei onnistu sormia napsauttamalla.

Ihme itkemistä täällä heti kun ei ole liharuokaa.

Kato pakko olla lihaa ku podaa...

.... mutta jos hurahtaa kulinarismin tielle niin jossain kohtaa tajuaa että helvetti, on olemassa muutakin kuin sisäfilettä ja makaronilaatikkoa. Monet kasvisruoat ovat todella hyviä jos ne osataan valmistaa ja vika useimmiten lieneekin siinä että niitä ei vaan osata valmistaa. Mausteet on vääriä ja kaikista tehdään muhjua ja ylläri kun ei oo hyvää. Hyviä kasvismössöjä löytyy varmaan lähes kaikista kulttuureista, eritoten intialaispöperöistä ja muista vastaavista.

Kasvikset on välillä oikein puhdistava ja kiva idea.

Tofuhan on varsin oivallista kamaa kun ottaa mieleistään laatua. Paistinpannulla tofu ja kananmuna käristeltynä on varsin mielenkiintoista vaihtelua.

Ja soija on myös kokeilemisen arvoista. Ainakin protskua on melkoisen paljon.

Itse en ole vielä kokeillut muuta kuin tummaa soijarouhetta, joka menee ihan täydestä bolognese-kastikkeessa jauhelihan asemasta. Itse soija ei maistu miltään erityiseltä (mutta ei pahaltakaan), mutta toimii hyvin ravinnon lähteenä. Soijasuikaleita, -paloja, -jauhoja ja -hiutaleita en ole siis testannut.

Tuotteita:
http://www.google.fi/imgres?imgurl=...hl=fi&sa=N&tbs=isch:1&ei=C3lRTe69OdCWOvPC4bkH

Ravintosisältö:
http://www.google.fi/imgres?imgurl=...hl=fi&sa=N&tbs=isch:1&ei=C3lRTe69OdCWOvPC4bkH

Soija:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Soijarouhe

Off topic:

Onko kukaan tehnyt pieneen vuokaan sianlihakastiketta ja vuorannut sen lehtitaikinalla? Tuli jotain ton tapaista syötyä usein Skoteissa ja oli helvetin hyvää. En ole vaan täällä Suomessa tohon törmännyt.
Meat Pie nimeltään.

Nämä villisikanyytit eivät ole yhtään sama asia, mutta ovat hyviä. Tulivat vaan mieleen tosta taikinasta ja sianlihasta:

http://varsinainensekametelisoppa.blogspot.com/2010/09/villisikanyytit-salaatin-kera-2-4.html

Tuli tänään syötyä Attilan Unkarilaista Gulassikeittoa ja oli hyvää :)

Ohje:

8 annosta
500g naudan paistisuikaleita
1 iso sipuli
3 rkl öljyä
reilu 2 tl paprikamaustetta
2 valkosipulinkynttä
2 vihreää paprikaa (ite laitoin 1 vihreen ja yhden keltasen)
1 prk tomaattimurskaa
2 lihaliemikuutiota
1 laakerinlehti (jätin pois)
1 tl rouhittua mustapippuria
1,5 l vettä
1tl kuminaa
3 porkkanaa
4 perunaa
2,5 dl ranskan cremeä

Ruskista lihasuikaleet ja sipulilohkot öljyssä isossa kattilassa. Lisää paprikajauhe ja siivutetut valkosipulinkynnet. Kuullota hetki, jotta punainen väri voimistuu. Lisää isoiksi lohkoiksi paloitellut paprikat, tomaattimurska, liemikuutiot, laakerinlehti, mustapippuri ja 0,5dl vettä. Keitä kannen alla n. 30 min eli kunnes liha on mureaa. Lisää loppu vesi ja kumina. Paloittele porkkanat ja perunat reilun kokoisiksi paloiksi. Lisää kasvikset, ja keittele kunnes ovat kypsiä. Tarjoa keiton kanssa ranskan cremeä.

Pari lehtipihvii naudan sisäfileestä iltapalaksi tein just. Eli sisäfilettä semmoset 3cm siivut, nuijitaan 5mm paksuksi, voidellaan ranskalaisella dijon sinapilla, päälle pippuria ja merisuolaa, paistetaan jotain 30sek per puoli, jotta jää sisältä punaiseksi. Kyytipojaksi pirkka babyporkkanoita keitettynä (45sek) hunaja-suola.rakuuna-vedessä ja pirkka maustettuja lohkoperunoita:

P1030392.jpg

Nyt luulis että kelpaa raadillekin, jos jättää porkkanat pois.

Huomenna aattelin tehä kaalilaatikkoa, onko mitään hyväksi todettuja vinkkejä tohon? Vai meenkö aivan normaalisi mutu tuntumalla :D

Ei mitään erityisiä vinkkejä, paitsi se, että itse olen kuullottanut noi kaalit paistinpannulla ennen uuniin laittoa, jotta maku irtoaa paremmin. Vaihtoehtoisesti kaalisuikaleita voi hauduttaa kattilassa pienessä tilkassa vettä kannen alla noin 15 minuuttia ennen uunivuokaan laittoa. Siirapin voi sekoittaa joko kuullotetun kaalin joukkoon tai sekoittaa lämpimän lihaliemen joukkoon. Paras lopputulos tulee silloin, kun (vasikan)liemen tekee itse.

Itse olen tehnyt kaalilaatikon tämän reseptin mukaisesti:

http://varsinainensekametelisoppa.blogspot.com/2010/09/kaalilaatikko-noin-6-hengelle.html

Mä suosin kans tuota Anonymityn ohjetta, eli huolella kuulotella ne kaalet voissa pienemmissä erissä ennen kuin kippailee ne vuokaan. Samoin tieten myös kannattaa kuulotella sipulitkin, jos ja kun niitä mukaan laittaa.

Itse teen kaalilaatikon nykyään aina niin, että ensin pilkon rasvaisen palan sikaa (etuselkää ym.) siten, että rasvat ym. kalvot erikseen ja puhtaat lihat omaksi kasakseen. Siitä sitten nuo rasva/kalvopalat pannulle ja miedossa lämmössä paistella rasvat ja maut niistä irti ja sitten heivataan ne sulamatta jääneet rasva/kalvopalat pois siitä ja puhtaat lihat siihen rasvan sekaan ja nopea paisto.

Lisätään naudanjauheliha kun sianlihat on jo kypsiä ja annetaan sen ruskistua. Maustetaan maun mukaan (mm. suola, mustapippuri, hunaja/siirappi, sinappi ym.) ja kipataan 1-2dl (jasmin)riisiä sinne sekaan. Annetaan riisin imeä ensin loput nesteet itseensä ja lisätään sen verran vettä ja keitellään sen verran että riisitkin kypsyvät miltei valmiiksi, eli n. 7-8min.

Kipataan tuo liha+riisi sekoitus sitten vuokassa olevien kaalien ja sipulien päälle ja sekoitetaan. Lorautetaan tilkka vettä vuokaan, jottei pääse kuivahtamaan uunissa ja paistellaan ensin n.30min 200 asteessa ja sitten sekoitus ja toinen 30min 175asteessa. Annetaan hetki vetäytyä uunista otettaessa ja nautiskellaan kotisinapin ja/tai puolukkasurvoksen kera.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Alkoi tehdä mieli ranskalaisia. Erinäiset ohjeet suositti melkein mitä tahansa pottulaatua, valitsin jauhoiset potut. Alunperin tekotyylin löysin jostain Heston Blumenthalin kirjasta. Tavoitteena paksut, rapeakuoriset, sisältä pehmeän kypsät potut.

1. pese potut ja pilko mieleiseen kokoon, itse tykkään isommista.
full

2. Keitä kypsäksi, tuollasille lohkoille noin 10min riitää.
full

3. Lävikön läpi, anna hetken kuivua. Tässä vaiheessa jauhoset kypsät lohkot ovat melkoisen herkkiä rikkoutumaan, kannattaa olla varovainen.

4. Kuumenna öljy noin 130-140 asteeseen ja kypsennä pottuja noin 5min. Hestonin kirja antaa ohjeeksi paistaa kunnes potut näyttää "kuiva pintaisilta" ja ovat ottaneet marginaalisesti väriä.
full

"Kuivahkon näköinen"
full

Tässä vaiheessa potut saa jäähtyä ja valuta ylimääräiset öljyt pois.

5. Nosta öljyn lämpötila 180-190 asteeseen ja paista potut uudestaan kunnes mieluisen värisiä.
full

6. Valuta taas ylimääräiset öljyt pois, suolaa.
full

Nauti mieleisillä lisukkeilla.

Hupen kokkailukuvista innostuin ostaan tänään naudan sisäpaistia 700g. Leikkasin pihveiks ja eikun pannulle. Rasva poltti pihvit mustiks ja alkaessani syömään, oli liha niin saatanan sitkeetä että en saanut palastakaan nieltyä. Lihat roskiin ja hei hei 10e lihat. Vittu oon surkee kyllä.

Sisäpaistin joutuu kyllä nuijimaan aika tehokkaasti jotta tulee mureeta.

Mulla mitään nuijaa ole.. :D en ymmärrä tästä kokkaamisesta mitään. Gordon Ramsayn antamalla innostuksella haluisin kyl opetella mutku ei tuu hommasta hevonvittua..

Possulla on turvallisempaa harjoitella pihvejä :)

Mutta miks toi vitun rasvaki aina palaa pannulla? Laitoin about 50/50 oliiviöljyä ja rasvaa ja pannu neloselle (asteet 6 asti)

Back
Ylös Bottom