Kokkausketju, reseptit

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
jostain syystä heittää aina etusivulle, mutta löytyvätten täytteet-osiosta, mansikkatäyte ja suklaatäyte.

Mitä kivaa voisi keksiä selleristä? Laitan sitä usein salaattien joukkoon, mutta voiko sitä esim. paistaa tai keittää tai lisätä muihinkin ruokiin kuin salaatteihin?

Mitä kivaa voisi keksiä selleristä? Laitan sitä usein salaattien joukkoon, mutta voiko sitä esim. paistaa tai keittää tai lisätä muihinkin ruokiin kuin salaatteihin?

Sehän on Keith Floydin usein käyttämän "pyhän kolminaisuuden" yksi ainesosa:

All so often we see carrots, onions and celery used in a recipe. Keith Floyd used to call this 'The Holy Trinity' of vegetables. So if nothing else, these are the three vegetables we should all keep in store. All keep for weeks (carrots and celery in the fridge, onions in an open basket in the cool part of the kitchen).

These three veg. alone make a very good vegetable soup. They can be finely diced and cooked with stock to make a 'chunky' soup, or blitzed in a food processor together and then gently fried in a little butter before water or stock is added. This takes a lot less cooking time to for the veggies to become tender, and they can then be blitzed again to make a creamy soup. Normally I make soup using home-made chicken stock, but vegetable stock is equally good (more about this later), and even part of a beef stock cube (but not a chicken stock cube as these are always far too salty).
To this basic mix can be added diced potato/parsnip/butternut squash if you wish. A more satisfying soup can be made by adding pearl barley (with chicken stock), split red lentils (with beef stock). Even bits of shredded cooked chicken (from the carcase), or meal left over from a roast can be added.
http://shirleygoode.blogspot.com/2011/01/canny-cooking.html

Selleristä saa mukavan pyreen vaikka kalaruokien kumppaniksi. Muutama sata grammaa selleriä ja vähän vähemmän perunaa, paloittele ja keitä kypsäksi. Loraus kermaa, maun mukaan parmesaaniraastetta, suolaa ja valkopippuria ja ajetaan tasaiseksi esim. sauvasekoittimella.

Selleri sopii myös keittoihin ja kastikkeisiin.

Kiitos vinkeistä! Jotain keittoa voisi koittaa väsätä, vaikka en mikään keittojen suurin fani olekaan. Tuo pyree kuulosti tosi hyvältä, mutta onko perunaa mahdollista korvata mitenkään?

Tarkoitatko lehti- vai juuriselleriä?

Lehtiselleriä.

Tuo pyree kuulosti tosi hyvältä, mutta onko perunaa mahdollista korvata mitenkään?
Kukkakaali, bataatti tai porkkana esim...?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
BORSSIKEITTO (BORCHTCH)

(noin 6 hengelle)

4-6 rkl voita/oliiviöljyä
1 pieni valkokaali (n. 100-200g)
1 iso porkkana (n. 100-200g)
1/4 juuriselleriä (n. 100g)
1 palsternakka (n. 100g)
6 punajuurta (n. 600g)
2 sipulia
1 valkokyntinen / 4 valkosipulin kynttä
5 rkl paseerattua tomaattia
noin 1-1,5 l kasvis- tai lihalientä (litraan 4 kasvisliemikuutiota, puoleentoistalitraan 5 kasvisliemikuutiota)
tuoretimjamia (vajaa kourallinen)
3 laakerinlehteä
suolaa
mustapippurijauhetta
5 rkl valko- tai punaviinietikkaa
200g pekonisuikaleita (savun makuisia)
smetanaa tarjoiluun
(tuorepersiljaa)

1) Suikaloi kuoritut kaali, porkkana, juuriselleri, palsternakka ja punajuuret ohuiksi suikaleiksi. Hienonna sipulit ja valkosipuli
2) Freesaa vihannessuikaleet paistinpannulla voissa/öljyssä pienissä erissä niin pitkään, että ne ovat pehmenneet
3) Kuullota hienonnettu sipuli sekä valkosipuli voissa/oliiviöljyssä isossa kattilassa. Lisää joukkoon paseerattu tomaatti, kuullota hetki ja lisää joukkoon kuullotetut vihannekset
4) Lisää kattilaan hienonnettu timjami, laakerinlehdet, etikka, hieman suolaa ja pippuria sekä niin paljon kasvislientä, että vihannekset peittyvät
5) Paista penkonisuikaleet ja lisää ne keiton joukkoon
6) Keitä keittoa hiljalleen 1-2h ja ja tarkista maku.
5) Tarjoile keitto smetanan kera. Halutessasi voit ripotella keiton päälle hienonnettua persiljaa

Borssikeitto+031-2.jpg

Huom! Jos keitosta haluaa "hienomman", kannattaa vihannesliemi (court-bouillon) tai lihaliemi tehdä itse päivää aikaisemmin. Itse käytin kasvisliemikuutioita, sillä en jaksanut alkaa itse tekemään lientä. Kasvisfondi (esim. Touch of Taste) on mielestäni mautonta. Otan kyllä mielelläni vinkkejä hyvistä fondeista.

Borssikeitossa käytetään yleensä luista naudanlihaa (esim. rintaa tai -potkaa), mutta itse halusin käyttää savulle maistuvaa pekonisuikaletta.

Jos haluat, ettei muut vihannekset värjäänny punajuuren ansiosta punaiseksi, freesaa sekä kypsennä ne vihannesliemessä erikseen punajuuresta ja yhdistä keitot juuri ennen tarjoilua.

Etikan laittamisesta keittoon ollaan kahta eri mieltä. Monissa "paremmissakin" resepteissä sitä laitetaan, kun taas esim. alla olevan linkin mukaan happamuuden kuuluu tulla punajuuren käyneestä liemestä ja tarvittaessa sitä voidaan lisätä punaviinillä tai sitruunamehulla: http://borssikeitto.wippiespace.com/index.html

^^

:offtopic: oikeesti, punajuurikeittoa?

mä haluisin että integrandi laittais mulle! tuunattu metripizza :kuola:

Borssikeitto on ihan älyttömän hyvää! Ihan sikana vielä smetanaa päälle :kuola:

^^

Ihme itkemistä täällä heti kun ei ole liharuokaa. Hyviä oli ne mun kasvisnuudelit ja varmasti on hyvää tuo Borssikin. Anonymity kyseli taannoin venäläissapuskoista (vai oliko se karhusta?), itse ajattelin tuolloin juuri Borssia ja muutenkin olisi kiva pitää semmoinen venäläisilta jossa juodaan paljon vodkaa ja syödään hyvin.

MTV3 Maxilla pyörivä Sapuskaa harashoo! on kyllä herättänyt kiinnostuksen venäläisruokaa kohtaan. Aivan mielettömät ne Pietarin tuottajatorit, missä Ville Haapasalo käy vieraineen ostoksilla.

Onko kukaan tehnyt pieneen vuokaan sianlihakastiketta ja vuorannut sen lehtitaikinalla? Tuli jotain ton tapaista syötyä usein Skoteissa ja oli helvetin hyvää. En ole vaan täällä Suomessa tohon törmännyt.
Meat Pie nimeltään.

Onko kukaan tehnyt pieneen vuokaan sianlihakastiketta ja vuorannut sen lehtitaikinalla? Tuli jotain ton tapaista syötyä usein Skoteissa ja oli helvetin hyvää. En ole vaan täällä Suomessa tohon törmännyt.
Meat Pie nimeltään.

En tiedä mutta Cottage Pie ja tumma olut on hyvää :kuola:

^^

Kyllä, ihan oikesti ja oli ihan sairaan hyvää ja tuhtia. Mikä tossa nyt on vikana? Toihan on ihan herkkuruoka (samoin kuin muut venäläiset ruoat), kun se on tehty hyvin ja syödään smetanan kanssa. Ja onhan tossa lihaa mukana. Borssin voi tehdä kyllä lihattomanakin.

Musta on ihan kiva syödä monipuolisesti ja valmistaa sekä testailla jotain muitakin reseptejä kuin pizzaa, lihapiirakkaa ja spagetti bolognesea.

Kyllä, ihan oikesti ja oli ihan sairaan hyvää ja tuhtia. Mikä tossa nyt on vikana? Toihan on ihan herkkuruoka (samoin kuin muut venäläiset ruoat), kun se on tehty hyvin ja syödään smetanan kanssa. Ja onhan tossa lihaa mukana. Borssin voi tehdä kyllä lihattomanakin.

Musta on ihan kiva syödä monipuolisesti ja valmistaa sekä testailla jotain muitakin reseptejä kuin pizzaa, lihapiirakkaa ja spagetti bolognesea.

Ihme itkemistä täällä heti kun ei ole liharuokaa. Hyviä oli ne mun kasvisnuudelit ja varmasti on hyvää tuo Borssikin. Anonymity kyseli taannoin venäläissapuskoista (vai oliko se karhusta?), itse ajattelin tuolloin juuri Borssia ja muutenkin olisi kiva pitää semmoinen venäläisilta jossa juodaan paljon vodkaa ja syödään hyvin.

en mä sitä nyt mitenkään pahalla meinannut, niinkuin osa ilmeisesti tajusi. weakille lähinnä tarkoitin että punajuurikeittoko niin kovasti innosti. kaikki okeij heij tytöt ja kuntit?

kun kerran kokkausketjussa ollaan, niin onkos kenelläkään mitään ideoita kastikkeesta wingseille? siis ei mitään valmiskastiketta, vaan jotain minkä voisi pyöräyttää kotona vaikka blairin soosseja jatkaen?

Back
Ylös Bottom