Kokkausketju, reseptit

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kuinkas Huppe olet maustanut hampurilaismajoneesin? Tällä viikolla ajattelin lepopäivänä vähän sikailla ja syödä illalla oikein burgerin poikineen. Tuleekohan kermaviilistä samoilla mausteilla pätevää kastiketta?

^

Jos tykkäät sipsien dippikastikkeista, niin sekoita sellainen maustepussi kermaviiliin ja laita sitä hampparin väliin. Ei maistu majoneesille, mutta on ihan hyvää. Toimii myös salaatikastikkeena esim. makaronisalaateissa.

Tai sitten voit sekoittaa tavallisen majoneesin sekaan esim. chilijauhetta tai currya.

^^Kyllähän nyt jokaiselta pitäisi sujua majoneesin teko. Keltuainen, dijon-sinappia, tilkka limenmehua/valkoviinietikkaa, ripaus sokeria, suolaa + mausteita jos haluaa (chiliä, jeeraa, paprikajauhetta...) ja sitten öljyn vatkaus sekaan.

mausteita jos haluaa (chiliä, jeeraa, paprikajauhetta...)

Pelkäsätään näitä tässä nyt hain, hyväksi havaittua sekoitusta niin on jotain mistä lähteä ite rakentamaan ettei tartte pilata koko satsia. Enkä taida ite alkaa kolmea hampurilaista varten vääntämään mitään alusta asti. No, eiköhän se kokeilemalla selviä

Oikeastaan tuon majoneesin voi tosiaan maustaa melkein millä tahansa. Itselläni hampurilaisen kanssa nautittuna majoonesi on yleensä maustettu seuraavilla:
Amazon, Savustettu chipotle-kastike
valkopippuri (no tämä on nyt oikeastaan pakollinen klassinen mauste majoneesille)
pieni ripaus jeeraa
paprikajauhetta

Itse ainakin pidän sen verran perinteisen majoneesin (siis itse tehdyn) mausta etten laita mausteita kovin paljoa.

-- Edit --
Niin ja loppuun vielä kannustukseksi: tehkää itse majoneesinne. Aikaa menee 2 minuuttia ja maku on ihan jotain muuta kuin purkista

Kuinkas Huppe olet maustanut hampurilaismajoneesin? Tällä viikolla ajattelin lepopäivänä vähän sikailla ja syödä illalla oikein burgerin poikineen. Tuleekohan kermaviilistä samoilla mausteilla pätevää kastiketta?

Mä teen vähän tähän tyyliin, eli semmosen Big Mac -kastikkeen:
http://www.youtube.com/watch?v=uqVCk2oDpSE

"French dressingiä" ei kait Suomesta oikein saa mistään, ton voi korvata vaikkapa amerikkalaisella keltaisella sinapilla.

Majoneesihan syntyy Bamixilla:
http://www.youtube.com/watch?v=ubKScCNyk7A

Tuo Ramsaykin on ihan pihalla tai sitten enkut on ihan kädettömiä. Uusavuttoman hommaa tuollainen bamixin käyttö. Majoneesinhan nyt saa aikaiseksi vaikka puuhaarukalla.

Pihvinpaistovinkkejä meinasin kysellä mutta se on aika turhaa, viimeksi noudatin jotain ohjetta ja tuli paskaa. No, nyt on 1.97kg naudan sisäfilettä (ostin eilen tarjouksesta K-Supermarketista 21,90e/kg) ja siitä pitäisi kai väsätä piffit. Kokeilen jotain "omaa". No eipä tossa paljoa omaa voi olla, valurautapannu, suolaa ja pippuria + voita ja öljyä. Hitto joku hyvä kastikekirja pitäisi ostaa kun noi kastikkeet ei ole mun vahvin osaamisalue.

Pihvinpaistovinkkejä meinasin kysellä mutta se on aika turhaa, viimeksi noudatin jotain ohjetta ja tuli paskaa. No, nyt on 1.97kg naudan sisäfilettä (ostin eilen tarjouksesta K-Supermarketista 21,90e/kg) ja siitä pitäisi kai väsätä piffit. Kokeilen jotain "omaa". No eipä tossa paljoa omaa voi olla, valurautapannu, suolaa ja pippuria + voita ja öljyä. Hitto joku hyvä kastikekirja pitäisi ostaa kun noi kastikkeet ei ole mun vahvin osaamisalue.

Ostin Sonja Leen kirjoittaman kirjan nimeltään Kastike Suomalaisen kirjakaupan alesta kympillä. Mun mielestä toi kirja on hyvä, koska siinä on monet ohjeet selitetty vaiheittain kuvineen erittäin tarkasti.

http://www.hs.fi/kirjat/artikkeli/Kastikkeissa+onnistuu+kokematonkin/HS20081127SI1AR03ysq

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Zopf
Ohje: Mestarileipurin leipäkirja
2 Leipää

Esitaikina:
-250g täysmaitoa
-20g hiivaa
-10g hunajaa
-250g mieluiten kivimyllyssä jauhettuja runsasproteiinisia vehnäjauhoja.

Liuota hiiva ja hunaja maidon sekaan, ja kaada neste jauhojen päälle. Vatkaa tasaiseksi ja anna kohota kelmulla peitettynä 30min.

Taikina:
-500g mieluiten kivimyllyssä jauhettuja runsasproteiinisia vehnäjauhoja.
-75g sokeria
-100g (2kpl) munaa
-75g voita
-8g suolaa

Lisää jauhot, munat ja sokeri esitaikinan joukkoon ja vaivaa pienimmällä nopeudella 3min.
Lisää voi ja jatka vaivaamista 5min. Lisää suola ja vaivaa kunnes taikina on kiinteää ja kimmoisaa (n.10min). Taikinan pitää olla erittäin kiinteää.
Pane taikina öljyttyyn kannelliseen muovilaatikkoon ja anna levätä 30min.

Kumoa taikina jauhetulle pöydälle ja jaa se neljäksi palloksi ja anna levätä 5min.

Muotoile leivät, itse palmikoin ne. Voitele leivät munalla jonka sekaan laitettu ripaus suolaa. Anna leipien kohota 60-90min.

Kuumenna uuni 220asteeseen, voitele leivät ja pane uuniin.
Vähennä lämpö 190 asteeseen 5 min kulutta. Paista leipiä vielä 35min.

Ohje on pikkasen mukautettu, mutta pääpiirteittäin noin sen tein. Palmikoin leivän koska ohjeessa sanottiin sen pysyvän pitempään tuoreena. Laipä on aika pullamainen ja pehmeä. Erinomaista aamupalalla voin tai hillon/marmeladin kera.

Uunista tulleena:
03022011370.webp

Seuraavana aamuna:
04022011376.webp

Hitto joku hyvä kastikekirja pitäisi ostaa kun noi kastikkeet ei ole mun vahvin osaamisalue.

Eikös nuo kastikkeet ole yksinkertaisimmillaan paistosta jääneen liemen sekaan punaviiniä, kermaa ja mausteita? Ite oon kylläkin aivan käsi kaiken tollasen kanssa, tuli vaan mieleen. Maustaminen ylipäätään on sellainen juttu, joka pitäis opetella oikein

Eikös nuo kastikkeet ole yksinkertaisimmillaan paistosta jääneen liemen sekaan punaviiniä, kermaa ja mausteita? Ite oon kylläkin aivan käsi kaiken tollasen kanssa, tuli vaan mieleen. Maustaminen ylipäätään on sellainen juttu, joka pitäis opetella oikein

Mä en kastikkeista mitään tiedä, mutta sen että on olemassa ainakin kahdenlaisia kastikkeita, kerma-pohjaisia ja punaviinipohjaisia. Ei kermapunaviinipohjaisia, siitä tulee harmaata paskaa. Korjatkaa jos olen väärässä?

Mä en kastikkeista mitään tiedä, mutta sen että on olemassa ainakin kahdenlaisia kastikkeita, kerma-pohjaisia ja punaviinipohjaisia. Ei kermapunaviinipohjaisia, siitä tulee harmaata paskaa. Korjatkaa jos olen väärässä?

Todennäköistä koska se olin minä joka tuon heitti päästään ;). Mut ne lihan omat mehut kannattaa kyllä hyödyntää

Jos punaviini tosiaan päätyy pannulle niin pehmennys sitten tilkalla sekaan vatkattu voita.

Huppe, kyllä sä varmaan tiedät miten ne pihvit pitää paistaa. Jos epäonnistuu niin sitten vika lihassa tai toteutuksessa.

Paras kastike mitä mie oon syöny pihvin ja valkosipulikermaperunoiden kanssa oli selkeesti korvasienikermakastike, johon luonnollisesti pihvien paistamisesta jäljelle jääny neste sekotettiin. Tähän hätään en nyt tuoa ohjetta kyllä muista, mutta kyllä sinne ainaki korvasieniä, kermaa, suolaa ja pippuria tuli. :D

Harjoittelin pihvinpaistoa, tein 3 koekappaletta. Tosiaan, en ole käytännössä paistanut oikeaa pihviä koskaan.

Ensimmäinen yritys. Pyörittelin lihan voi-kasvisöljy-seoksessa ennen paistoa. Paistoin huoneenlämpöisen lihan pari minuuttia molemmin puolin, paistamisen jälkeen mausteeksi merisuolaa myllystä ja mustapippuria myllystä. 5min annoin vetäytyä folioon käärittynä (ei uunissa!):
P1030344.jpg

Toinen yritys meni käsille, leikkasin pihvin liian ohueksi ja siitä tuli hieman kuiva ja täyskypsä, ei kuvia.

Kolmas yritys oli niin että sivelin pintaan ensin molemmin puolin voi-kasvisöljyseosta, sekä pyöritin REILUSTI mustapippuria myllystä ennen paistoa. Paistoin pihvin grillipannussa:
P1030346.jpg

Paiston jälkeen suolaa reilusti myllystä pintaan molemmin puolin, folioon jälleen 5min vetäytymään ja sitten lautaselle, kuva on hieman sinertävä, luonnossa väri ei ollut tuollainen:
P1030347.jpg

P1030348.jpg

Helppoa ja hyvää, lyhyesti. Mutta kyllä tuota treenata pitää.

Folioon kertyneestä nesteestä + punaviinistä keitin soossia, annoin kiehua kasaan ja pistin sekaan hieman voita. Tuli paskaa, kaadoin viemäriin.

Ei pihvin paisto voi olla noin hankalaa. Voita pannulle, odottelua että ruskeusaste on passeli ja huoneenlämpöiset pihvit tirisemään. Myllystä pippurit ja suolat pintaan ja tovin (kokemus tuo varmuutta) kuluttua kääntö ja paistuneen pinnan maustaminen.
Ihme äherrystä tuollainen voi/öljy seoksessa pyörittely. Folion kanssa olen sentään samoilla linjoilla.
Vaikka mediumista tykkäänkin,niin tulee ehkä hieman kypsemmäksi paistettua kuin nuo kuvan pihvit..

Back
Ylös Bottom