Kokkausketju, reseptit

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Sainpa tänään tuollaisen keraamisen veitsen:
7_2503_17g_0911_d5a.jpg

On muuten varsin hyvä kapistus. Kevyt kuin mikä ja aikas terävä. Ja jos toi ei normaalikäytössä tosiaan tylsy, niin tulee olemaan todellakin rahansa arvoinen. Olen liian laiska teroittamaan veitsiä. Silloin vasta kaivan teroitusvälineet esiin, kun tomaatin pilkkominen alkaa käydä hankalaksi.

.

Hyvä veitsi, mutta hauraus tuli testattua kantapään kautta. Leikkasin pakasteesta otettua Daim-kakkua tällä ja veitsen kärki katkesi. En huomannut sitä ennen kuin olin nialassut laikkaamani palan ja samalla tämän keraamisen n. 2x2cm palan. Siitä sitten päivystykseen pikapikaa, mutta oli jo kerennyt mennä suolistoon. Pari päivää sai olla aika hissun kissun ennen kuin terä tuli ulos. Pelkäsin koko ajan, että se terä viiltä suoliston auki matkalla, mutta onneksi ei niin tehnyt. :D

Aiheuttaa vieläkin kylmiä väreitä aina kun näen keraamisen veitsen....

Yksinkertainen välipala (1 annos):

Tarvitset:
2 siivua paahtoleipää
ketsuppia
lauantaimakkaraa
oreganoa

ohje:
Pistä leivän toinen puolisko lautaselle, pistä päälle ketsuppia. Sitten pistä päälle 1cm lauantaimakkaraa. Toisen leivänpuoliskon päälle pistä paljon ketsuppia ja oreganoa. Yhdistä sillain että tulee "hampurilainen" eli leipien puhtaat puolet ulospäin. Syö perunasalaatin ja haluamasi juoman kanssa.

Yksinkertaista ja helppoa ;)

Hyvä veitsi, mutta hauraus tuli testattua kantapään kautta. Leikkasin pakasteesta otettua Daim-kakkua tällä ja veitsen kärki katkesi. En huomannut sitä ennen kuin olin nialassut laikkaamani palan ja samalla tämän keraamisen n. 2x2cm palan. Siitä sitten päivystykseen pikapikaa, mutta oli jo kerennyt mennä suolistoon. Pari päivää sai olla aika hissun kissun ennen kuin terä tuli ulos. Pelkäsin koko ajan, että se terä viiltä suoliston auki matkalla, mutta onneksi ei niin tehnyt. :D

Aiheuttaa vieläkin kylmiä väreitä aina kun näen keraamisen veitsen....

:D Tais olla hyvää kakkua kun noin vauhdilla meni

Lasagnesta tuli mieleen, että itse olen monesti tehnyt arkisempaa versiota niin että teen tuhdin jauhelihapastakastikkeen maltilliseen määrään paseerattua tomaattia, latoessa lasagnelevyjä ja kastiketta laitan osaan kerroksista raejuustoa, päälle ekstrakerros levyjä, täytän astian kaatamalla maitoa ja reilusti juustoraastetta pintaan.

Joulukakkua taas väännetään:

Tuunasin tuota hieman:

Resepti esille, hieman tuunausta kehiin:
P1030048.jpg

Hedelmät ja pähkinätkin (vahingossa) rommiin ja rommi talteen parin yön jälkeen:
P1030049.jpg

Ainekset valmiina:
P1030050.jpg

Nauti olut, punnitse se, ostin muuten uuden vaa'an:
P1030051.jpg

Vimosena valkuaiset joukkoon:
P1030052.jpg

Valkuaiset ovat muuten vaahtona sitten kun ne eivät enää putoa kulhosta.

Voitele vuoat, itse käytän usein korppujauhon tilalla mannaryynejä:
P1030053.jpg

Valmis taikina:
P1030054.jpg

Maistijaiset jouluaattona.

Maistoinkin jo tänään. Superhyvää on:

P1030127.jpg

Täyty käydä hakeen Liiteristä teflonpinnoitettu grillipannu, kun halvalla sai, hintaan 12.90. Saas nähdä millainen on. Siinä ei paljon menetä, vaikka toi ei olisi mistään kotoisin tai kestäisi vain viikon.

Jumalauta Huppe, että oli Moskovan pata hyvää :hyper:
Itse pataruokien Pavarottina laitan harvase viikonloppu Stroganoffia, Burgundinpataa, Karjalanpaistia jne., mutta nyt tapahtui pitkästä aikaa jotain käänteentekevää.
Sen verran tein taustatyötä, että kaivoin alkuperäisen Mysi Lahtisen reseptin netin syövereistä, mutta summa summarum samaa huttua...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jumalauta Huppe, että oli Moskovan pata hyvää :hyper:
Itse pataruokien Pavarottina laitan harvase viikonloppu Stroganoffia, Burgundinpataa, Karjalanpaistia jne., mutta nyt tapahtui pitkästä aikaa jotain käänteentekevää.
Sen verran tein taustatyötä, että kaivoin alkuperäisen Mysi Lahtisen reseptin netin syövereistä, mutta summa summarum samaa huttua...

Onhan tuolla julkaisijoita, Mysi varmaankin kirjoittanut tuosta (nettiin) ensimmäisenä? Eikun näköjäs 93 vuonna Hesarin viikkoliitteeseen.
Eiköhän tuon lähde ole tuolla rakkaan itärajanaapurimme puolella ;)

Itse olen lihapatojen ystävä ja Moskovanpata on yksi parhaista sapuskoista mitä on olemassa.

Kyllä hupen postaukset tänne on parhautta sehän on selvä! Itse en kaipaa hupen kokkauksista pilkun tarkkoja ohjeita vaan hyvät kuvat ja hienosti aseteltu annos on se pääjuttu. Anonymityn ohjeet on taas hieman turhan tarkat, asettelu ja kuvat jättää toivomisen varaa. Jos tänne postaa jotain ohjeita ja kuvia niin mielestäni annos pitää näyttää kuvissa niin hyvältä että itsekkin sitä tahtoo yrittää.

Aika moni varmaankin jättää omat hyvätkin reseptinsä jakamatta täällä, kun vaatimustaso näyttää olevan tuollainen.
Eivät nimittäin ainakaan omat kokkaukset näytä hääppöisiltä kuvissa etenkin kun ei itse harrasta ruoan "somistusta", vaan hyvä maku riittää.

Mulle kelpaa kaikki reseptit, mitä vain on kiva katsella ja koitella.

Tässä pitäisi jouluruokaa käydä kohta väsäilemään ja sen verran haluisin apua kun ei noita laatikoita ole aikaisemmin tullut tehtyä,kinkun paistoon jäänyt jouluruokien teko.
Listalla ois lanttu,porkkana ja bataattilaatikko,viimeinen ihan mielenkiinnosta,kuulostaa aika hyvälle.Ajattelin että jokaiseen varaa kilon juureksia,niin monelle hengelle yhtä lajia riittää? Kuudelle? Syöjiä aattona neljä. Resepteillä millä meinaan tehdä ei ole mainittu moista.
Kinkkuunkin meinasin kastikkeen tehdä,onko kellään hyvää heittää? Paistoliemestä tulee parhainta?
Kai sitä kylmäsavu tai graavilohta vielä pitäis olla myös. Tekeekö kukaan tuoresalaattia lisäksi? Nyt ei jotenkin raksuta et mikä ois vielä hyvää siinä sivussa. Rosollin skippaan kokonaan.

Laatikoiden tekeminen on kyllä aivan turhuutta. Ensinnäkään niitä ei jaksa kukaan syödä kuin yhden (1) kerran joten itse tekemällä saa vain aikaa tuhlattua. Sitäpaitsi noi ovat ainoita eineksiä jotka ovat oikeasti ihan syötäviä, toki hieman tuunattuna. Tässä kannattaa muistaa toki se että Saarioinen on hyvää. Atria on paskaa. Itse käytän aina tätä ohjetta:

Lanttulaatikko
700 g Saarioisten lanttulaatikkoa
1 kananmuna
2 tl siirappia
1 dl (kevyt)kermaa
muskottipähkinää, inkivääriä tai neilikkaa maun mukaan.
Sekoita ainekset lanttulaatikon joukkoon ja laita seos uuninkestävään tarjoiluastiaan.

Porkkanalaatikko
Porkkanalaatikko höystetään perinteisesti lanttulaatikon tapaan. Mausteeksi sopii ripaus muskottipähkinää tai valkopippuria. Sekoita kaikki ainekset varovasti keskenään, jotta riisit eivät rikkoudu.
Hienon mausteisen vivahteen porkkanalaatikkoon saat sekoittamalla kerman joukkoon hieman kanelia ja lisäämällä porkkanalaatikon pinnalle tähtianiksen.

Perunalaatikko
Pistele perunalaatikon pintaa haarukalla ja kaada päälle maitoa tai kevyt kermaa. Voit lisätä myös muutaman voinokareen.
Kuumenna laatikoita uunissa 175 asteessa ilman kantta noin 30 minuuttia.​

http://www.saarioinen.fi/arjessa_mukana/joulun_aikaan/?kategoriaid=Joulu&reseptiid=118

Toki lootat laitetaan saviruukkuihin eikä mihinkään folioon. Kukaan ei erota itse tehdystä. Jos nyt välttämättä tahtoo itse tehdä niin juurekset saa valmiina soseena, ihan turhuutta alkaa itse keittelemään ja soseuttamaan. Noissa soseissa ei ole edes lisäaineita.

Tosiaan, perusmätöt saa kaupasta ja ketään ei kiinnosta onko ne itse tehtyjä, suosittelen panostamaan sitten kaikenlaiseen muuhun näpertämiseen jouluherkkujen suhteen. Rosollikin on hyvää kun sen tekee itse eikä osta sitä kaupan oksennusta + tekee sille kastikkeen.

Sen puoleen en mitää mahottomia satseja ala tekee kun lähinnä niitä laatikoita tulee vaan sen kerran syötyä,kinkkua sit muinakin päivinä. Valmiita soseitakin mietin,mutta jos nyt kerran edes tekis alusta loppuun. Kerta äiti tulee syömään ;)
Toki sit riisipiirakat myös ja joulusuklaita vielä ainakin itsetehtynä. Mitähän vielä?

Nuiden laatikoiden tilallehaan voi tehdä esim. uunijuureksia tai ihan juuresmuusia pottumuusin korvikkeeksi/lisäksi.

Helpot uunijuurekset:
- n.500gr lanttua
- n.500gr punajuurta
- n.500gr juuriselleriä
hunajaa
oliiviöljyä
sinappia
(suolaa)
--> Kuoritaan kaikki ja pilkotaan kaikki juurekset sormenpään kokoisiksi kuutioiksi (n.1.5cmx1.5cm). Lorautetaan kulhoon oliiviöljyä, hunajaa ja hyvää sinappia (esim. dijon) ja sekoitetaan hyvin. Halutessaan voi lisätä myöls ripauksen suolaa. Kuutiot pellille ja uuniin 200 asteeseen n.tunniksi.

bataatti-kukkakaali muusi:
n.1kg bataattia
n. 500gr kukkakaalta
kermaa
voita
kasvisfondieta
--> Keitetään tilkassa kasvisliemellä maustettua vettä pilkottuja bataatteja ja kukkakaalen kukintoja n. 20min, riippuen kuinka pieneiksi kuutioi nuo, ei saisi kuitenkaan hajota keittäessä, tulee muuten vetinen muusi. Keittämisen jälkeen kaadetaan vesi pois ja annetaan hetki höyrystyä kuivemmaksi. Kaadetaan keitety juurekset kulhoon ja sekaan loraus kermaa ja nokare voita ja survotaan muusiksi. Laitetaan survos vuokaan ja pintaan muutama pikkku nokare voita lisää ja laitetaan hetkeksi uuniin ottamaan väri pintaan.

Nuo ainakin toimii hyvin laatikoiden/pottumuusin sijasta tai seurana. Tuo bataatti-kukkakaali muusikin uppoaa myös juniooreille, eivät heti huomaa ettei kyse olekaan pottumuusista, kun kukkakaali hieman vaalentaa bataatin punaisuutta.

Risumiehelle,ehdotuslistalla oli nuo uunijuurekset mut enemmistön "päätöksellä" perinteisillä mennään. Täytyy tehä joskus jonkun lihahässäkän kans niitä,kuulostaa meinaa hyvältä.

Laatikoiden tekeminen on kyllä aivan turhuutta. Ensinnäkään niitä ei jaksa kukaan syödä kuin yhden (1) kerran joten itse tekemällä saa vain aikaa tuhlattua. Sitäpaitsi noi ovat ainoita eineksiä jotka ovat oikeasti ihan syötäviä, toki hieman tuunattuna. Tässä kannattaa muistaa toki se että Saarioinen on hyvää. Atria on paskaa.

Toki noita voi ostaa valmiina ja tuunata, mutta täytyy sanoa että aika kingi fiilis tuli kun tuossa pari päivää sitten väsäsin lanttu-bataattilootaa ja lanttulootaa ja molemmat alusta asti itse. Hyvää tuli ja ny voi sanoa osaavansa ainakin jonkun suomalaisen perinneruoan valmistuksen. Se ei varsinaisesti oo väärin.

Itte rippasin ohjeen Glorian Ruoka & Viini lehdestä ja ohje kuului ulkomuistista sanottuna seuraavasti:

2kg lanttua
2dl lanttujen keitinvettä
2dl kermaa
1dl korppujauhoja
2dl tummaa siirappia
1-2tl suolaa
1 tl muskottipähkinää
4 kananmunaa
1 tl inkivääriä

-Keitä lantut, about 45min, ota pari desiä keitinvettä talteen
-soseuta lantut sopivalla välineellä, perunanuija passaa kivasti ja tulee kivikautinen fiilis
-sekoita keitinvesi, kerma ja korppujauhot keskenään, anna turvota puolisen tuntia
-lyö kermahässäkkä lanttumössön sekaan
-nakkaa kananmunat, siirappia ja mausteet em. kermahässäkkälanttumössön sekaan
-annostele vuokiin ja pistä 175C lämpöiseen uuniin noin tunniksi

Ja kokemuksen kautta todettua: uunin voi laittaa lämpimämmäksi, saapi paremman värin. Laatikoiden pintaan kantsii ennen paistamista nakella muutama nokare voita, kenties valuttaa ohuita nauhoja siirappia ja viimeistellä korppujauholla ni tulee hieno ja maistuukin kivalta. Alkuperäiseen reseptiin saattaa joutua laittamaan siirappia enemmänkin, itsellä meni joku 2,5dl+pintakäsittely ja siltikään ei ole liian makeaa vaan enemmänkin ois voinu laittaa.

Lantusta voi korvata osan bataatilla ja tällöin kantsii siirappia laittaa jonkin verran vähemmän.

Hyvää Joulua.

Latest posts

Back
Ylös Bottom