Kokkausketju, reseptit

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
No en ole tainnut aiemminkaan kirjoista suoraan kopioida reseptiä esille. Jos resepti löytyy netistä, olen sen tänne pistänyt. Kukin voi hommata kirjan itselleen näin halutessaan ja tukea kirjan kirjoittajaa.

Mä näkisin, ettei kuvista sinällään ole mitään hyötyä. Mua ei ainakaan kiinnosta pelkkä kuvien katselu tai tieto siitä, mitä toinen on tehnyt, vaan haluan tietää myös sen, mitä resepti pitää sisällään. Pelkkä annoksen komea ulkonäkö ei palvele mua kauheasti.

Noin ajatellen ei ruokalehdissäkään olisi välttämättä ruokareseptejä, vaan pelkät kuvat ja viittaukset lähdekirjoihin. Tai sitten kokkauskirjoissa samalla tavalla. Aika harvoin reseptien alkuperää voidaan luotettavasti tuoda esille eikä mun mielestä niillä ole käsittääkseni mitään erityistä tekijänoikeussuojaa (?).

Niinhän siinä kävi. Olen selannut nyt tätä threadia läpi ja huomasin ehdotuksesi :)

Wuhuu! Kiva että kelpasi, saanhan sitten signeeratun version sun ekasta reseptikirjasta? :D

Tässä simppeli, nopea ja varsin maukas resepti täytetyille letuille. Letut ovat siitä näppäriä, että pystyy helposti tekemään sekä suolaisia että makeita versioita. Tässä reseptissä molempia versioita ja varsinkin nuo makeat mötkylät repivät kielen mennessään :kuola:

Tarvikkeet:
- 1 kg jauhelihaa
- 300 g salamia
- 150 g aurajuustoamurua
- 200 g cheddarjuustoa
- 2 tlk ananasrenkaita
- 3 isoa sipulia
- majoneesia
- 2 pkt pekonia
- 0,5l kulutusmaitoa
- 2 kananmunaa
- 1 dl korppujauhoja
- noin 4 dl vehnäjauhoja
- suklaalevitettä
- hilloa
- vanilliinisokeria
- voita

1. Osta tarvikkeet.
attachment.php

2. Lettutaikina. Sekoita 1 kananmuna puoleen litraan maitoa, lisää hyppysellinen suolaa ja vatkaa jauhoja sekaan kunnes taikinasta tulee "jugurttimaista".
attachment.php

3. Paista letut (voissa). Jos on lettupeukalo keskellä kämmentä niin vinkiksi sellainen, että kun taikina on kuivunut niin on aika kääntää tuotos.
attachment.php

4. Pihvit. Sekoita samaan kippoon jauheliha, salami, aurajuusto, pilkotut sipulit, 1 kananmuna, 1 dl korppujauhoja, loraus maitoa, hyppysellinen mustapippuria sekä suolaa. Vaivaa reilusti.
attachment.php

5. Tee välineistön perusteella tarvittavat geometriset laskelmat ja pyörittele taikinasta sopiva määrä tasalaatuisia pihvejä.
attachment.php

6. Eristä pihvit toisistaan foliopaperilla ja laita jääkaappiin toviksi lepäämään.
attachment.php

7. Paista odotellessa pekonit.
attachment.php

8. Paista pihvit (voissa + pekonirasvassa).
attachment.php

9. Heitä yksi lettu pohjaksi ja kasaa rojut päälle. Välikerroksiin majoneesia, jotta eivät jää palaset kurkkuun kiinni.
attachment.php

10. Tavaroiden loputtua heitä toinen lettu päälle.
attachment.php

11. Makeat letut. Laita väliin suklaalevitettä, hilloa ja vanilliinisokeria. Kääri rullalle.
attachment.php

12. Ei muuta kuin ääntä kohti. Kyytipojaksi (Tsekkiläistä) olutta.
attachment.php

Liitteet

• L1.webp
    L1.webp
    44,6 KB · Katsottu: 1 805
  • L2.webp
    L2.webp
    40,1 KB · Katsottu: 1 808
  • L3.webp
    L3.webp
    37,1 KB · Katsottu: 1 827
  • L4.webp
    L4.webp
    78,3 KB · Katsottu: 1 797
  • L5.webp
    L5.webp
    32,4 KB · Katsottu: 1 801
  • L6.webp
    L6.webp
    47 KB · Katsottu: 1 797
  • L7.webp
    L7.webp
    38,4 KB · Katsottu: 1 796
  • L8.webp
    L8.webp
    44,7 KB · Katsottu: 1 784
  • L9.webp
    L9.webp
    39,4 KB · Katsottu: 1 785
  • L10.webp
    L10.webp
    30,8 KB · Katsottu: 1 786
  • L11.webp
    L11.webp
    40,1 KB · Katsottu: 1 780
  • L12.webp
    L12.webp
    26,8 KB · Katsottu: 1 786

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Heti ku näin että Integrandi on laittanut reseptiä huusin vaimon kattomaan että mitä iltapalaa vois tehä. Vastaus oli normi 'Juu ei', mutta kyllä nää on parhautta. Näkee että mies on kova treenaamaankin, noilla eväillä laiskemmalla kaverilla olis maha edessä joka kuvassa.

^Ei helkkari mitä settiä taas :lol2: Tuota lukiessa (katsoessa) tunsi kuinka suonet menee tukkoon. :D Mutta, ei oo kieltämistä etteikö näyttäis hyvältä.

Integrandi jumalauta :kuola: Meinasin jo väsätä perusaskeettiset sapuskat mut kyllä nyt on printattava tosta ostoslista ulos ja takasin Siwaan...

Sopivan vähän hiilihydraattejakin tossa. Kaikkea muuta onkin sitten vähän enemmän..:D

No se. Enpä laita tänne sitten enää mitään. Anteeksi.

Älä ota itseesi, ei se ollut pahalla kirjoitettu (kerroin vaan mielipiteeni, kuten täällä tuntuvat muutkin tekevän) :) Toi mun kommentti koski myös muita tähän ketjuun toisinaan pelkkiä kuvia laittavia eikä pelkästään sua.

Sulla on hyviä kuvia ja uskoakseni hyviä reseptejäkin eikä sun blogikaan huonolta vaikuttanut. Siksi mä toivoisin, että sä jaat täällä(kin) meille niitä reseptejä kuvien kera, kuten teet blogissasikin. Tämä palvelee varmasti meitä kaikkia eniten ja ainakin itse haluan testailla uusia juttuja, jos näen jnkun mielenkiintoisen reseptin ja annoksen.

Joten peace :piis: Jatketaanhan taas uusilla kuvilla ja resepteillä.

Kyllä hupen postaukset tänne on parhautta sehän on selvä! Itse en kaipaa hupen kokkauksista pilkun tarkkoja ohjeita vaan hyvät kuvat ja hienosti aseteltu annos on se pääjuttu. Anonymityn ohjeet on taas hieman turhan tarkat, asettelu ja kuvat jättää toivomisen varaa. Jos tänne postaa jotain ohjeita ja kuvia niin mielestäni annos pitää näyttää kuvissa niin hyvältä että itsekkin sitä tahtoo yrittää.

Kyllä hupen postaukset tänne on parhautta sehän on selvä! Itse en kaipaa hupen kokkauksista pilkun tarkkoja ohjeita vaan hyvät kuvat ja hienosti aseteltu annos on se pääjuttu. Anonymityn ohjeet on taas hieman turhan tarkat, asettelu ja kuvat jättää toivomisen varaa. Jos tänne postaa jotain ohjeita ja kuvia niin mielestäni annos pitää näyttää kuvissa niin hyvältä että itsekkin sitä tahtoo yrittää.

Huppe taitaa olla melkein ainoa, joka tänne postaavista osaa ottaa noita kuvia, joten tolla logiikalla kenenkään muun ei pitäisi kuvia tänne edes laittaa. Ja sitten taas toisaalta milläs ajattelit yrittää niitä hyvännäköisiä ruokia tehdä, jos reseptejä ei ole laitettu esille? Toisaalta ainahan tänne voi perustaa ketjun, johon ihmiset postaavat kuvia tekemistään ruuista ilman reseptejä tyyliin "mitä tein ja söin tänään?" :D

Alunperin loin tämän ketjun sitä varten, että tänne voisi kirjoittaa reseptejä ja keskustella ruoanlaitosta. Kuvia aloin ja muut alkoivat laittaa vasta myöhemmin.

Mutta ei hätää, mä en loukkaantunut tästä kommentista, vaan kiitän palautteesta kaikesta huolimatta ;)

Jos vaikka palataan itse aiheeseen :)

Toisaalta ainahan tänne voi perustaa ketjun, johon ihmiset postaavat kuvia tekemistään ruuista ilman reseptejä tyyliin "mitä tein ja söin tänään?"
eikös sellainen ole, jotain "mitä söit tänään?" ketju tms. Sellainen ketju näkyy välillä pyörivän esillä :)

Mutta tosiaan, tuosta Integrandin sapuskasta, ja aikaisemmin päivällä katsoman jakson "Man v. Food: Honolulu" (Mac Daddy pancake challenge) jakson perusteella alkoi tehdä tajuttomasti mieli lettuja. Niinpä tein 3dl maidon ylijäämästä sitten iltapalaksi taikinan ja paistoin ja söin sokerin ja mustikoiden kera *kuolaa*

Integrandin ohjeella aikalailla, lisänä käytin leivinjauhetta ja vaniljasokeria. hunajaa/siirappia olisi voinut päälle vielä laittaa, muttei ehtinyt kun söin jo :)

Siis kyllähän huppe reseptejään laittelee myös kuvien lomassa, ei välttämättä käy jokaista vaihetta läpi, mutta kyllä niistä nyt yleensä on jotain suuntaa saannut aivan kiitettävästi. Ei ole tarkoitus anonymityä mitenkään dissata siis siitä ei missään nimessä ole kyse, sä olet ehdoton työmyyrä tässä ketjussa ja monet kerrat miettinyt miten ihmeessä jaksat laittaa noin paljon kuvia ja kirjottaa joka vaiheen valmistamisesta eli keep up the good work:)

Tarkoituksella jätin tuon reseptin pois leivästä, mielestäni tuo leipäkirja on jokaisen itseään kunnioittavan leipurin pakko-ostos ja siksi mielelläni yllytän reseptiä kaipaavaa ostamaan kirjan omaksi, myös hyvän leffan katsonut voi mielestäni ostaa leffan omaksi enkä esim. wareta mielestäni hyvää (enkä edes huonoa) leffaa jakoon ilmaiseksi. Kyseinen leipä oli kirjan helpoimmasta päästä. Ei ole tarkoitus pimitellä reseptiä millään tavoin vaan ainoastaan tukea kirjan tekijää. Eipä tuon julkaisu nyt keneltäkään pois ole, ehkä tuon jaksan näpytellä vielä sähköiseenkin muotoon.

Mitä kuviin tulee niin mielestäni on mahtavaa että huonommatkin kuvaajat pistävät reseptejään jakoon tänne. Itse kuvaan tuotokset pääasiassa noin 100 euron Panasonicin pokkarilla, ei tuo kovin paljon taitoa vaadi. Anonymity on kehittynyt, ehkäpä aiempien ohjeideni ansiosta, erittäin paljon kuvaajana ja on mielenkiintoista nähdä kuvia jokaisesta valmistusvaiheesta, mistä itse en jaksa kuvia ottaa.

Suurin osa "omista" resepteistäni on suoria copy-pasteja netistä hieman muunneltuna, alusta pitäen niiden kirjoittamisessa olisi laiskalle turhan suuri duuni.

Kai mä voin vielä tänne reseptejä laitella, jokainen menee kyllä jatkossa (myös) blogiini josta ne on helposti kaivettavissa, en minä noita ruokia niin paljon toista että muistaisin reseptit itsekään ulkoa.

Back
Ylös Bottom