Kokemuksia skoda octavia combi 2.0 tdi (-07)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HITB
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
siis pitäiskö periaatteessa vakioautojakin jälkikäyttää? että turbotimer kiinni vaan ja viis minsaa ajon jälkeen hyristelee? vai tarkottaako "kovan ajon jälkeen" nyt tarkalleen mitä, rata-ajoa vai muuten vaan pitkää ja kulutuksellista ajoa?

Vakio turbo-dieseleitä kuulemma pitäisi jälkikäyttää.

Myyjän mielestä ei tarvinnu jälkikäyttää ja se aiheutti edelliseen tuon hukkaportin nokeentumisen, ilmeisesti karstojen poiston takia kannattaa käyttää noin minuutin hiljaisemmilla kierroksilla.

Kova ajo tarkoittaa että ajetaan sujuvan liikenteen vauhdilla esim. 100 km, tällaisen rypistyksen jälkeen kannattaa antaa koneen käydä tyhjäkäynnillä hetken ellei aja viimeisiä kilometrejä esim. taajama-alueella körökörö-tyyliin.

Nämä lausumat ovat sitten omia yhteenvetoja bosch car servisen ja kahden skodan merkkihuollon huoltomiehien kanssa käymistäni keskusteluista. Eivät siis välttämättä absoluuttista faktaa, mutta kaikki olivat tuon jälkikäytön kannalla.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tuo jälkikäyttö ihmetyttää kyllä. Itse ei tee mieli jäädä autotalliin istuskelemaan käynnissä olevaan autoon. Sinnehän tukehtuu jos naapuritkin innostuvat moisesta. Hajotkoon jos hajoaa...
 
no eihän tuo pari minuuttia pitkä aika ole jos sillä jonkun 3 tuhatta egee säästä ajan mittaan :D
 
Jos ja jos. Jos tuo olisi välttämätöntä niin auto ei sammuisi kun virta-avaimesta kääntää. Ei ole tekniikasta tuossa asiassa hajuakaan minulla mutta monet tosiaan tuota suosittelevat. Tuntuu vain hullulta. Ja ei, en aio istua käyvässä autossa jatkossakaan.
 
Zone-sarja -42%
Ei se koske pelkkiä turbodieseleitä. Ihan yleisesti on suositeltavaa, että jos turboautoa on tullut "vähän" reviteltyä niin joko ajelee jokusen kilometrin ihan rauhallisesti ennen sammutusta taikka sitten käyttää tyhjäkäyntiä jonkin aikaa. Tuo siksi, että se turbo ehtii vähän jäähtymään.

Turboauton revittäminen ja suoraan sammutus on "hyvä" tapa saada vähän remonttia aikaiseksi, eli jos sitä ei malta jäähdyttää, niin sitten ei turboa kannata ostaa ;)
 
Tuo jälkikäyttö ihmetyttää kyllä. Itse ei tee mieli jäädä autotalliin istuskelemaan käynnissä olevaan autoon. Sinnehän tukehtuu jos naapuritkin innostuvat moisesta. Hajotkoon jos hajoaa...

Lol!

Siis jälkikäytöstä ilmeisesti käy myös rauhallinen ajelu. Että älä suoraan auto bahnin jälkeen sammuta. ;)

Ja tosiaan kaikki perustuu keskusteluihin remppa-jamppojen kanssa, tuon omalle kohdalle sattuneen turbo-rikon takia.

Turboauton revittäminen ja suoraan sammutus on "hyvä" tapa saada vähän remonttia aikaiseksi, eli jos sitä ei malta jäähdyttää, niin sitten ei turboa kannata ostaa ;)

Tai vaihtaa aina takuuajan jälkeen uuteen. :D Siis ei poista remontteja, mutta tekee niistä ilmaisia.
 
Siis jälkikäytöstä ilmeisesti käy myös rauhallinen ajelu. Että älä suoraan auto bahnin jälkeen sammuta. ;)

Juuri näin olen myös antanut itseni ymmärtää. Eli jos posottaa 120km/h lasissa ja ajaa sitten motarilta suoraan huoltsikan pihaan, niin ei kannata ihan heti sammuttaa moottoria. Kun taas harvemmalla meistä on kotipiha suoraan motarin vieressä, niin yleensä tulee se jokunen kilsa ajeltua taajamanopeutta, joka sitten poistaa jälkikäytön tarpeen. Itse olen tuollaisissa motari>huoltsikka tapauksissa käyttänyt autoa n. minuutin.
 
Kyl se niin vaan menee että kun kovemmassa ajossa turbossa lämpötilat on sitä luokkaa että koko ahdin hehkuu punaisena, niin sitä ei kannata ihan täydestä laulusta sammuttaa koska ahtimen öljynkierto/voitelu loppuu samantien ja pahimmillaan voi pelit leikata kiinni siihen paikkaan. Käyttöautoissa tosin asiaan on jätetty "idioottivaraa" ja rauhallisempi ajelukin lopuksi riittää.
Alumiinisissa sylinterikansissa on myös halkeamisen riski jos rata-ajon tai autobaanan jälkeen lyödään pelit seis kerralla.
 
:offtopic: onkohan jossain autoissa jo tällänen turbotimer vakiona?
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos ja jos. Jos tuo olisi välttämätöntä niin auto ei sammuisi kun virta-avaimesta kääntää. Ei ole tekniikasta tuossa asiassa hajuakaan minulla mutta monet tosiaan tuota suosittelevat. Tuntuu vain hullulta. Ja ei, en aio istua käyvässä autossa jatkossakaan.
Voihan autolla ajaa ilman öljyäkin ilman, että se sammuu. Tuskin sitäkään tarvitsee, koska tokihan auto sammuisi, jos öljymäärä vähenisi radikaalisti. Bensa tai diesel lienee aika välttämätöntä, koska auto yleensä sammuu sen loputtua...

Viimeisin virhe on sammuttaa turbo-auto painamalla kaasu pohjaan ja lyömällä sytytysvirta poikki kaasu pohjassa. Turbo kerää n. 100 000rpm vauhtia ja öljynkierto lakkaa kesken, joten voi vain arvella, kuinka paljon se syö turboa. Harvoin nuo mitenkään kiinni leikkaavat, vaikka polkisi kaasua sammutuksen yhteydessä, mutta siitä huolimatta se on ehkä tyhmintä, mitä turbolle voi tehdä kulumista ajatellen. Liukulaakeri ei kuivana pyörimisestä juurikaan tykkää.

Yritän nyt sanoa, että on huomattavasti järkevämpää turbon keston kannalta käyttää konetta hetki, jotta turbo jäähtyy tyhjäkäyntilämpöön ja sitten vasta sammuttaa koneen. On myös järkevää ajaa kylmällä koneella niin kauan rauhallisesti, kunnes lämmöt nousee normaalille tasolle, jotta öljy lämpiää voitelee esim. turboa paremmin. Ei autoissa ole läheskään kaikkia ei-suositeltavia asioita estetty, vaan ne on jätetty käyttäjän vastuulle. Turbon kohdalla asianmukainen käyttö voi pidentää käyttöiän 150tkm:stä 300tkm:iin. Omaan harkintaan jääköön se, onko siinä sitten mitään järkeä.
 
Itse tosiaan sanoisin että jälkikäyttö on tarpeellista vain ns. kovan ajon jälkeen. Kovaksi ajoksi lukisin kierrosalueen yläpään käyttön tai sitten pidempää vedättämistä isolla vaihteella kaasu pohjassa.

Bensa-autossa pakolämpötilat ovat huomattavasti dieseliä korkeammat jolloin jälkikäytön tarve korostuu ahtimen kannalta. Kilometri lopussa taajamaavauhtia riittää kyllä jäähdyttämään turboa ihan tarpeeksi jos on juuri tullut motarilta.

Ja tuohon alkuperäiseen kysymykseen palaten, itse en ainakaan ajattelisi mitenkään varautua turboremppaan alle 150tkm lukemissa. Jos se hajoaa tuohon mennessä se on enemmän poikkeus kuin sääntö. Itseasiassa en varautuisi mihinkään isompaan remonttiin ennen 200tkm lukemia.
 
Passatin turbo kesti ongelmitta vajaat 400 tkm(meni tämän jälkeen vaihtoon), siis ilman jälkikäyttöä. Kyllä tuo jotenkin tyhmältä tuntuu jäädä ajon jälkeen istumaan käynnissä olevaan autoon.
 
Paljonko passatissa oli tehoja? Yleensä ongelmia on vasta +140 hv ja mitä enemmän plussaa, sitä herkemmin hajoaa.
 
Yleensä? Jätkä puhuu yhden hajoneen turbon kokemuksella?

Voi herran jumala. Pitääkö tällä saitilla toimittaa dokumentoituna kaikki keskustelut ja tiedot aiheeseen liittyen. Olen keskustellut useiden autoalan henkilöiden kanssa turbo-diesel autojen kestävyydestä, koska olen ollut kiinnostunut käytetyistä BMW:n ja audin turbo-dieseleistä.

Näiden suurimpana ongelmana on ollut korjauspuolella turbot ja kalleimpana vaihdelaatikot. Turbot ovat taas kestäneet hyvin esim. vagineen 1.9 tdi:ssä, jossa on 90-110 hv, en ole kuullut kenenkään niitä pahaa sanaa, olisiko sitä pöljän pojan varaa enemmän, kun on vähemmän tehoa. Tai sitten kuskin kaasujalka on kevyempi, kun ei auto liikahda vaikka miten polkis. BMW:n turbot taas tuntuvat olevan kulutustavaraa, enemmän tehoa, enemmän hauskuutta.

Juttelen autoista myös työkavereiden (ja tuttujen) kanssa. Olemme kaikki edustajia, joten kilometrejä, autoja, turboja kaikkea muuta autoihin liittyvää on keskusteluissa virrannut aika valtavasti. Kaiken todenperäisyyttä en voi todentaa, koska harva haukkuu omaa autoaan. Mutta edelleen tehokkaammissa turbo-dieseleissä turbot tuntuvat laukeavan helpoimmin, tuleehan niissä toki muutakin vikaa.

Perustan yleistykseni näihin kymmien tuntien jorinoihin. Yleistyksen voisi melkein tiivistää: mitä enemmän tehoa, sitä enemmän tuhoa. 1.9 tdi golffilla mennään koneen puolesta maailman tappiin, mutta samaa ei tehdä 535 DA:lla ilman remontteja.
 
Jos +140hp tdi:llä ajelee suurimman osan ajasta normaalisti ilman kovempia revityksiä niin kestääkö se sillon samalla tavalla kuin se 100hp kaima? Tietysti kulutusosat varmaan menee vaihtoon aikasemmin, mutta eikös tehokkaammat koneet pitäis olla myös tehty kestävämmistä osista.
Esim. L-Poliisilla on käytössä paljon skoda rs:iä, koska niissä riittää suorituskykyä, mutta ne myös kestää tuhansia huolettomia ajokilometrejä normaaliajossa.
Lastutetut tehoautot on sitten asia erikseen...
 
Voi herran jumala. Pitääkö tällä saitilla toimittaa dokumentoituna kaikki keskustelut ja tiedot aiheeseen liittyen. Olen keskustellut useiden autoalan henkilöiden kanssa turbo-diesel autojen kestävyydestä, koska olen ollut kiinnostunut käytetyistä BMW:n ja audin turbo-dieseleistä.

Näiden suurimpana ongelmana on ollut korjauspuolella turbot ja kalleimpana vaihdelaatikot. Turbot ovat taas kestäneet hyvin esim. vagineen 1.9 tdi:ssä, jossa on 90-110 hv, en ole kuullut kenenkään niitä pahaa sanaa, olisiko sitä pöljän pojan varaa enemmän, kun on vähemmän tehoa. Tai sitten kuskin kaasujalka on kevyempi, kun ei auto liikahda vaikka miten polkis. BMW:n turbot taas tuntuvat olevan kulutustavaraa, enemmän tehoa, enemmän hauskuutta.

Juttelen autoista myös työkavereiden (ja tuttujen) kanssa. Olemme kaikki edustajia, joten kilometrejä, autoja, turboja kaikkea muuta autoihin liittyvää on keskusteluissa virrannut aika valtavasti. Kaiken todenperäisyyttä en voi todentaa, koska harva haukkuu omaa autoaan. Mutta edelleen tehokkaammissa turbo-dieseleissä turbot tuntuvat laukeavan helpoimmin, tuleehan niissä toki muutakin vikaa.

Perustan yleistykseni näihin kymmien tuntien jorinoihin. Yleistyksen voisi melkein tiivistää: mitä enemmän tehoa, sitä enemmän tuhoa. 1.9 tdi golffilla mennään koneen puolesta maailman tappiin, mutta samaa ei tehdä 535 DA:lla ilman remontteja.

Mäkin olen keskustellut paljon kavereiden ja niiden kavereiden ja muiden autolijoiden kanssa autoista, naisista, maailman menosta ja turboista mutta harvemmin olen kuullut, että turbot olisivat erityisiä murheen aiheita. Kyllä nykypäivänä alkaa turboautoista tuo melkein 200 hv:tä olemaan melko yleinen teholuku bensa-autoissa enkä ole siltikään kuullut yhdestäkään turbon porsimisesta lähipiirissäni enkä myöskään lähipiirini lähipiirissä. Eiku ootappas taisi muutama vuosi olla jollakin ongelmia jossain pikkudiisselissä, joka oli myös pienitehoinen. Jotain ongelmia oli turbon paineiden nostamisessa, itse asiassa tuo paineongelmakaan ei johtunut itse turbosta vaan jostain ihan muusta. Eli nyt minä voin varoittaa kaikkia: älkää vain ostako pientä ja pienitehoista diisseliä, niiden turbot pukkaavat rikkoutumaan.
 
John Doe, minä uskon sinua, olet tiedon lähettiläs, kiitoksia että olet poistanut elämääni vaivanneen suuren tiedottomuuden tilan.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom