Kokemuksia silmien leikkaamisesta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sumu
  • Aloitettu Aloitettu
Kuinka moni on käynyt Helsingin yksityisessä silmäsairaalassa leikkauttamassa silmät? En nyt ainakaan äkkiseltään huomannut kenenkään mainitsevan paikasta.. Kokemukset paikasta?

Mä kävin marraskuussa tuolla lasik-leikkauksessa, ei mitään valittamista. Leikkaava lääkäri oli Juha Lehtosalo.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuinka moni on käynyt Helsingin yksityisessä silmäsairaalassa leikkauttamassa silmät? En nyt ainakaan äkkiseltään huomannut kenenkään mainitsevan paikasta.. Kokemukset paikasta? Tällä hetkellä vaikuttaa parhaalta vaihtoehdolta (=halvin).
Taitaa tuo Lauttasaaren Silmä laseri olla selkeästi halin. Leikkaus tonnin per silmä (lasik) ja toimisto- & tarkastelukulut kovin samanlaiset kuin muuallakin.
 
Eiköhän vanhana lukulasit tule kaikille. Eli + 45 vuotiaana.

Niille, jotka kärsivät miinusnäöstä ei usein tule ollenkaan iän tuomaa lähinäön heikkenemistä. Mutta kun tämä miinusnäkö leikkauksella korjataan, niin sitten ollaan samalla viivalla muiden kanssa.
 
Prolate-wavefront (?) Eli Lasik leikkaus koettu elokuun alussa kävin Mehiläisessä, Helsingissä.
Leikkaavana lääkärinä toimi Juha Elo.
Näkö oli tuossa -6.5 jollain puolella ennen leikkausta.

Tuolla uudella laitteistolla leikattuna normaalisti maksaisi joku 3x00€, mutta sain vanhalla hinnalla, 2800€ maksoin kelan jälkeen.

Koko spektaakkelimainen spektaakkeli oli kutakuinkin tässä:
Hoitaja tarkistaa silmät eri vempaimilla > Optikko tekee näkötestin ja tarjoaa Diapamin. > Lääkäri haastattelee ja ohjaa lopulta leikkaussaliin > Hoitaja tiputtaa silmiin laskemattoman määrän tippoja (enemmän tai vähemmän mukavia) > Makuulle ja töihin. > Operaation jälkeen hetken käskivät pysyä aloillaan (ilmeisesti aika kalpea olin). > Pimeään huoneeseen tunniksi. Juomia ja konvehteja ja hoitaja kertoo toipumisajasta ja miten toimia. > Lääkärin luokse näkötestiin > Tunniksi taas pimeään > Kassalle, apteekkiin ja kotiin.

Valo oli aika uskomatonta omille silmille leikkauksen aikana. Silmät aina olleet vähän herkät valolle.
Luomenlevitin oli myöskin melko ikävän tuntuinen.
Välillä unohdin hengittää kun keskityin johonkin muuhun mukavaan.
Lääkäri huomautti myös kovasta hienerityksestä.
Pari kertaa vain pysäyttivät operaation. :)
Hoitaja piti aina välillä kädestä kiinni, mikä auttoi kyllä oman osansa.

Syyskuussa kävin tarkastuttamassa ja oli toisessa silmässä vähän jotain kudosta. Ei näkökentällä ja häviää joko itsestään tai voi ruveta jopa leviämään. Harvemmin kuulemma tuossa tarvitsee uusintaleikkausta. Sanoi tarkistavansa ilmaiseksi uudestaan parin kuukauden päästä.

Vieläkin jonkin verran tuota halo ja glare ilmiötä esiintyy, mutta siihen tottui jo ajat sitten.
Musta näkyy esim. tietokoneen näytöltä nyt kohtuu hyvin, vaikkei vieläkään aivan täydellisesti.
Silmätippoja tulen käyttämään jatkossakin. Olisi pitänyt löytää ne jo vuosia sitten.

Päivääkään en ole katunut. Suosittelen kovasti.
 
Tällä viikolla pitäisi varata aika leikkaukselle...Esitarkastuksessa todettiin, että lopputuloksen pitäisi olla todella hyvä, kun ei ole edes niin heikko näkö ja sarveiskalvon paksuudet sun muut kohdat olivat ok.

Pääsee näistä vitun rilleistä eroon. Lopullisesti.
 
Iteltä leikattiin toinen silmä 2kk sitten sillä kalliimmalla läppäleikkaus menetelmällä (lasik). Hintaa kelan korvausten jälkeen tulee lääkkeineen ja kontrollikäynteineen noin 1.5k€. Leikkaus tehtiin oulun ODL:ssä ja kaikki tapahtui rutiinilla. Lääkärin nimeä en muista mutta tieto siitä että, sama mies on leikannut noin 3 tuhatta leikkausta tuolla menetelmällä noin sata kuukaudessa tahtiin, rauhoitti kyllä kovasti. Itse toimenpide kesti alle 10 min, eikä se ollut oikeastaan edes mitenkään epämukava. Se valoshow silmässä leikkauksen aikana oli kyllä mieletön :D

Ensimmäisen kontrollikäynnin jälkeen leikatun silmän näkö oli selkeästi parempi kuin leikkaamattoman jossa sentään 1.6 näkö intin asteikolla.. Minkäännäköistä haittaa ei ole ollut tähän mennessä. Mitään kipuja ei ollut ja roskan tunnekkin hävisi noin viidessä tunnissa. Hämäränäössä en ole huomannut mitään merkittävää muutosta vaikka olen yrittänyt vertailla. Vastaantulevien autojen valot ovat vähän häiritseviä sen haloilmiön takia mutta enpä ole varma olisinko loppupeleissä edes huomannut asiaa jos en olisi kuullut asiasta muualta

Kaikenkaikkiaan en tiedä parempaa paikkaa sijoittaa rahoja, ja rahanhan säästää usein ajan kanssa kun ei tarvitse käyttää laseja / piilolinssejä. Suosittelen kyllä jokaiselle jolle leikkaus vain voidaan tehdä.
 
Vihdoin ja viimein palasin kotiin silmäleikkauksesta, mitattu näkö ennen toimenpidettä -2,5 ja -2,75 ja leikkauksen jälkeen näen ekaa kertaa asioita, joita en ole aikaisemmin nähnyt läheskään noin tarkasti.

Hinta ~3480€ + jälkitarkastukset ~200-300€) / molemmat silmät uudella FemtoLasik-menetelmällä, jossa ei ole läpän höyläystä (menetelmä käytössä elokuusta 2007 alkaen)

Aika hyvin toi Lasik-teknologia on kehittynyt nano-tasolla, ettei sitä voi millään verrata edes niihin lopputuloksiin, mitä on saatu aikaiseksi vuoden alussa eri laitteistoilla/menetelmillä.
 
Antaisin toisen munuaiseni, panttaisin pikkuveljeni, myisin sieluni jne., jos joku tähtäilisi vähän laserilla minunkin silmiini. Valitettavasti ainakin tällä hetkellä rahoituspuoli kusee sen verran kohtalokkaasti, että joudun toistaiseksi vaan jatkamaan myyräilyä. Nakertaa vietävästi tämä piilareiden ja rillien kanssa puljaaminen, kun tuottamansa vaivan ja muun nihkeilyn lisäksi noista välttämättömyyksistä nyhdetään ihan törkeitä hintoja. Mutta eipä auta kuin kiikuttaa kolikkonsa optikolle, kun jemmassa ei ole sitä neljää tonnia kerralla kustannettavaksi, vaikka vähintäänkin sama summa menee erissä kaikenmaailman kiikareihin kuitenkin.

Kokemuksia onnistuneista leikkauksista tuntuu tipahtelevan taholta jos toiselta nykyään niin tiheään, että jonain sopivasti häiriintyneenä hetkenä käyn takuulla laitattamassa silmät uusiksi vaikka lainarahalla.
 
Itse olen menossa silmälaseriin Eiran sairaalaan tänä talvena. Noin 3400 € arvioitiin laskun olevan (josta Kela hyvittää jonkin verran). Koska sarveiskalvoni ovat tasaiset ja vahvuuteni nytkin varsin pienet, niin lopputuloksesta odotetaan hyvää.
 
Mutta eipä auta kuin kiikuttaa kolikkonsa optikolle, kun jemmassa ei ole sitä neljää tonnia kerralla kustannettavaksi, vaikka vähintäänkin sama summa menee erissä kaikenmaailman kiikareihin kuitenkin.

No ei siihen neljää tonnia pitäis mennä, normi Lasikistakin selviää reilusti alle kolmen tonnin. PRK on toki vielä reilusti halvempi. Katsoin että asut Jyväskylässä enkä tiedä yhtään mikä siellä on tarjonta, mutta Helsingissä ainakin Silmälaseri tarjoaa LasikPlus leikkaukselle vuoden korottaman tasaeräisen maksuajan.
 
Ja pitää huomioida toki se, että vaikka PRK on se "Vanhin" käytetty menetelmä tällä hetkellä, niin silläkin on leikattu hirveä määrä suomalaisia silmiä. Vaikka FemtoLasik- menetelmä onkin erittäin nopea ja luotettava, niin kyllä PRK:lla saa ihan saman lopputuloksen halvemmalla. Toipuminen leikkauksesta vain kestää kauemmin PRK:ssa.

Medilaser Jyväskylässä hinnat on seuraavasti:

PRK-leikkaus: 498 € / silmä
Lasik-leikkaus: 1098 € / silmä

kumman valitsetkin, päälle tulee
- Esitutkimus 194 euroa
- Kontrollikäynti 78 euroa
- Silmälääkärin vastaanotto 78 euroa ja
- Topografia 34 euroa

YHT: 384 €, josta saat Kelakorvausta.

Medialaserissa voit maksaa toimenpiteen myös Käyttöluotolla.

Uhhuh, tämä kuulostaa nyt mainokselta, mutta kaivoin vain nuo tiedot medialaserin kotisivuilta.
 
Vihdoin ja viimein palasin kotiin silmäleikkauksesta, mitattu näkö ennen toimenpidettä -2,5 ja -2,75 ja leikkauksen jälkeen näen ekaa kertaa asioita, joita en ole aikaisemmin nähnyt läheskään noin tarkasti.

Hinta ~3480€ + jälkitarkastukset ~200-300€) / molemmat silmät uudella FemtoLasik-menetelmällä, jossa ei ole läpän höyläystä (menetelmä käytössä elokuusta 2007 alkaen)

Aika hyvin toi Lasik-teknologia on kehittynyt nano-tasolla, ettei sitä voi millään verrata edes niihin lopputuloksiin, mitä on saatu aikaiseksi vuoden alussa eri laitteistoilla/menetelmillä.
Olit sitten tänään juuri mua ennen leikkauksessa näemmä, jos Helsingissä kävit? :)

Mulla oli ennen leikkausta -5 ja -3,5 ja pikkasen hajataittoa kaupan päälle. Nyt näkyy jo hyvin, vähän valonarkuutta vielä.

Alunperin piti leikkauksen olla eilen, mutta laitteesta oli joku anturi mahdollisesti rikki ja siirtyi sitten tälle päivälle. Noh, noita sattuu ja sain pienen alennuksenkin leikkauksesta.

Menenpä tästä laittamaan (taas vähän lisää) silmätippoja ;)
 
Medilaser Jyväskylässä hinnat on seuraavasti:

PRK-leikkaus: 498 € / silmä
Lasik-leikkaus: 1098 € / silmä

Eihän tuo tonni per silmä oikeastaan edes ole niin järkyttävän hintavaa, ja PRK-leikkaustahan voi sanoa jopa halvaksi. Tosin mieluummin taikoisin sen 500 € lisää jostakin, ettei tarvitsisi suhata periaatteessa vanhentuneella tekniikalla, vaikka täysin toimiva systeemi yhä olisikin. Tuon sponsorin puutteen (jonka tietysti voi tarpeen vaatiessa ratkaista vaikkapa sillä luotolla/maksamalla erissä) lisäksi minulla on kuitenkin toinenkin ongelma: näkö on huonontunut koko ajan, vaikka minulle väitettiin, että pituuskasvun pysähtymisen jälkeen tuon sokeutumisenkin pitäisi lakata. Jos sama suuntaus jatkuu vielä kauankin, niin voin unohtaa ne laseroinnit ja sijoittaa saman tien opaskoiraan :jahas:
 
Olit sitten tänään juuri mua ennen leikkauksessa näemmä, jos Helsingissä kävit? :)

Mulla oli ennen leikkausta -5 ja -3,5 ja pikkasen hajataittoa kaupan päälle. Nyt näkyy jo hyvin, vähän valonarkuutta vielä.

Alunperin piti leikkauksen olla eilen, mutta laitteesta oli joku anturi mahdollisesti rikki ja siirtyi sitten tälle päivälle. Noh, noita sattuu ja sain pienen alennuksenkin leikkauksesta.

Menenpä tästä laittamaan (taas vähän lisää) silmätippoja ;)

Kävin täällä kyllä, iltapäivällä joskus 16 maissa pääsin lähtemään sieltä, ihan hyvin kädestä pitäen ne kyl opastaa :)
Oliko sulla tämä J.P. leikkaavana silmäkirurgina (ei viitti nimiä hirveästi mainostaa täällä, mut tiedät ketä tarkoitan varmaan)


Uskomatonta, miten tärkeän asian saa hankittua pienellä rahasummalla :dance:
 
Kävin täällä kyllä, iltapäivällä joskus 16 maissa pääsin lähtemään sieltä, ihan hyvin kädestä pitäen ne kyl opastaa :)
Oliko sulla tämä J.P. leikkaavana silmäkirurgina (ei viitti nimiä hirveästi mainostaa täällä, mut tiedät ketä tarkoitan varmaan)
Sama lääkäri oli kyseessä. Enkä kyllä keksi miksi ei voisi mainita, niin kehutaan vähän: Sain aivan loistavaa palvelua Ympyrätalon Mehiläisestä, leikkaavana lääkärinä Juhani Pietilä ja muukin henkilökunta oli todella mukavaa ja osaavan oloista :thumbs:

"Hei! Mähän nään mitä tuolla lukee!" :hyper:
 
Sama lääkäri oli kyseessä. Enkä kyllä keksi miksi ei voisi mainita, niin kehutaan vähän: Sain aivan loistavaa palvelua Ympyrätalon Mehiläisestä, leikkaavana lääkärinä Juhani Pietilä ja muukin henkilökunta oli todella mukavaa ja osaavan oloista :thumbs:

"Hei! Mähän nään mitä tuolla lukee!" :hyper:

Jeps, samanlaisia kokemuksia täälläkin ja se, miten se koko leikkaustoimenpide toteutettiin, oli varsin ikimuistoinen kokemus, vaikka itse laserointi tai se painejuttu silmässä ei ollut mikään miellyttävin juttu. Palvelu on 10+ ja lopputulos on ainakin tähän mennessä niin hyvä, ettei usko itsekään, et tässä sit näkee ihan kaiken.

Pietilä on tällä hetkellä johtavin ja arvostetuin silmäkirurgi Suomessa, joten en kauaa miettinyt, kenelle varaan ajan.
 
Mä oon kyllä päättänyt jo vuosia sitten, että meen tohon leikkaukseen vielä joku päivä. Näkö on -4.25 molemmissa silmissä, eli ilman piilareita/laseja en pärjää. Nyt pääsin vakiotyöhön, joten vihdoinkin vois olla mahdollista toteuttaa tuo haave kun pistää muutamasta kuukaudesta rahaa syrjään :rolleyes:
 
Mulla operoitiin -05 silmät. Oikeassa oli -2.5 ja vasemmassa joku -1.75. Ensin toinen silmä, yksi kuukausi väliä ja sitten toinen. Halusin varmimman mahdollisen tavan. Leikkaava kirurgi oli Antti Vannas, nykyään eläkkeellä. Sääli sinänsä, mies teki hommansa hyvin. Tulokset olivat todella hyvät. Näkö on ilmeisesti vielä parantunut viime vuodesta, vaikka sanotaan, että vuoden kuluttua leikkauksen jälkeen tapahtuu vielä paranemista. Mulla kuitenin vielä 1,5-2 vuotta leikkauksen jälkeen. -06 en nähnyt kaikkia merkkejä C-taulua katsottaessa (2-3 alimmaista riviä jäi näkemättä). Tänä vuonna näin kaikki.
Mulla siis leikattiin PRK tekniikalla.
Mikähän sen mestan nimi oli.. aleksanterinkadulla kuitenkin. Moni tuttu on käynyt lauttasaaressa leikkauksessa, ainakin kolmella on ollut huonoja tuloksia. Lisäksi ne trokaa LASIKn kaikille, vaikka se ei ole tarpeellista. LASIK maksaa huomattavasti enemmän kuin PRK. Toki ne suorittaa korjausleikkauksen ilmaiseksi, mutta vituttaahan se juosta käryttämässä öögaa monta kertaa, kun ei osata kerralla tehdä kunnolla.
Mulle oli puhtaasti duunin takia tarpeellista. On paljon paikkoja ja juttuja, joihin ei pääse jos on huono näkö. Lisäksi kakkulat/piilarit ovat tosi pahasti tiellä mun työssä. Rummutan kyllä leikkauksen puolesta, mulle oli ihan voittajan valinta:)
 
Jeps, samanlaisia kokemuksia täälläkin ja se, miten se koko leikkaustoimenpide toteutettiin, oli varsin ikimuistoinen kokemus, vaikka itse laserointi tai se painejuttu silmässä ei ollut mikään miellyttävin juttu. Palvelu on 10+ ja lopputulos on ainakin tähän mennessä niin hyvä, ettei usko itsekään, et tässä sit näkee ihan kaiken.

Pietilä on tällä hetkellä johtavin ja arvostetuin silmäkirurgi Suomessa, joten en kauaa miettinyt, kenelle varaan ajan.

Tuolla kävin mäkin reilu kuukausi sitten. Vähän ristiriitaisia kokemuksia, raportoin tänne kun asiaa on selvitetty hiukan.
 
Leikkauksesta haaveilen minäkin, mutta ainakin muutama vuosi pitää vielä odottaa ennen kuin rahatilanne antaa periksi. Kertokaahan pitääkö paikkaansa kuulemani, että näön olisi hyvä olla pysynyt ainakin pari vuotta samoissa lukemissa (ei heikentynyt) ennen kuin leikkaukseen kannattaa mennä. Vai onko kyseessä urbaani legenda? Hankin uudet lasit n. joka kolmas vuosi, ja oikeaan silmään tulee joka kerta -0,25 lisää vahvuutta.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom