Kokemuksia silmien leikkaamisesta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sumu
  • Aloitettu Aloitettu
Leikkauksesta haaveilen minäkin, mutta ainakin muutama vuosi pitää vielä odottaa ennen kuin rahatilanne antaa periksi. Kertokaahan pitääkö paikkaansa kuulemani, että näön olisi hyvä olla pysynyt ainakin pari vuotta samoissa lukemissa (ei heikentynyt) ennen kuin leikkaukseen kannattaa mennä. Vai onko kyseessä urbaani legenda? Hankin uudet lasit n. joka kolmas vuosi, ja oikeaan silmään tulee joka kerta -0,25 lisää vahvuutta.
Mulla oli aikalailla sama tilanne, että vasen silmä oli pysynyt samassa vuosikaudet ja oikea silmä jatkoi suunnilleen tuota -0,25/3 vuotta tahtista miinustumista. Oikeaa silmää mulla päätettiin sitten ylikorjata juuri neljänneksen verran, kun olen näin nuori ja se on vielä hitaasti miinustunut.

Eli: ei varmaankaan tule olemaan este ja halutessaan sitä voi näin ennakoida.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kävin eilen LASIK-leikkauksessa Turun Silmäexperteillä. Eilen näkö oli jo suht hyvä, hiukan ne pleksit haittasivat. Tänään jo vaikuttaa oikeenkin hyvältä. Aamulla kävin ekassa tarkastuksessa ja kaikki oli ok. Lääkäri muistutti useammin kertaa niiden kostutustippojen käytön tärkeydestä, etenkin kun vaivana on jo aikasemminkin ollut kuivat silmät.
On tämä jännää kun näkee, aamulla ettisin oikein urakalla silmälaseja yöpöydältä ennen kuin hoksasin että mähän näen :D.
 
Tarina alkaa viikko sitten:
1) TG istuu torstaina huoneessaan duunissa ja on suorittanut hintavertailun pohjalta päätöksen ilman rohkaisuryyppyä. Soito Lauttasaaren Laseriin
2) TG menee seuraavana päivänä esitutkimuksiin, jossa autolla-ajokiellosta johtuen meni muutama tunti tehokasta työaikaa
3) Viikonlopun jälkeen heti maanantaina molemmat silmät "lasikoitiin". Itse toimenpiteet suoritettiin vuorotellen ja puudutuksineen olin leikkaussalissa tuskin 10 minuuttia kauempaa. Pari diapamia auttoi lepäilemään paikallaan.

Mikään leikkauksessa ei tuntunut varsinaisesti pahalta, ainoastaan se silmänpaineen muuttaminen tuntui hieman keljulta.

4)Lepäämään vajaaksi tunniksi, jonka jälkeen lääkäri katsoi silmät ja antoi luvan poistua. TG matkaa kaverin kyydissä kotiin tirkistellen salaa maisemia (emäntä kyttää ja toruu, sillä silmät pitää pitää kiinni mahdollisuuksien mukaan)

Illalla ajoin jo ohjeistuksesta huolimatta hieman autoa, sillä näkö oli jo varsin hyvä. Seuraavanan aamuna ajoin toiseen jälkitarkastukseen ja töihin ilman ongelmia. Näkö oli jo parempi kuin laseilla.

Itselläni ei ole ollut silmissä kipua, roskan tunnetta, suurta valoarkuutta (halo-ilmiö kyllä), silmien kuivumista tai vuotoa. Tosin nuo 4 x päivä käytettävät lääketipat kostuttanevat myös silmiä. Niitä kuuritellaan viikko.

Kaikin puoli lopputulos on kovin onnistunut, ainakin vielä tässä vaiheessa. Verenpurkaumat on molemmissa silmissä. Toinen jo kutistunut miltei olemattomaksi ja toinen vielä parin nuppineulan pään kokoinen. Poistunee toivottavasti.

On myös mahdollista, että ennen leikkausta jo huonoksi todettu hämäränäköni saattaa jopa kohentua lähtöpiteestä silmän paraniessa. Tuota en myös panisi ollenkaan pahakseni. Tällä hetkellä hämäränäkö ei ainakaan tunnu oleellisen huonolta yöllä ajamisen yms. tomien kannalta, ainakaan keskusta-alueella, misä valaistusta riittää.

Laikkaus jää siis kela-korvausten jälkeen kontrolleineen maksamaan n. 2 850 - 2 900 €.

Haluaisin vielä korostaa leikkausta operaationa aristaville, että menisin itse tuonne paljon mieluummin kuin hammaslääkäriin. Itse en juuri mitään ole koskaan jännittänyt, mutta tuota kuitenkin jännitin sen verran, että pakki oli hieman sekaisin. Ihan turhaan kaikki vapina...

Onnea vaan leikkaukseen meneville tulosten suhteen. Itse vielä aamuisin ja iltaisin hapuilen työpöydältä/-pöydälle laseja kuten Lepakin :)
 
Marraskuun 26:lle päivälle varattu aika Lasik-leikkaukseen...ELÄKÖÖN!!!

Vittu, en ole montaa asiaa elämässä vihannut kuin silmälaseja, vaikka vasta reilu kolme vuotta mulla olleet (sain todella myöhään lasit).
 
Lekuri (ja pari optikkoa) sanoivat, että näön heikentyminen on pysähtynyt kokonaan ja kaikki on muiltakin osilta kondiksessa. Mun tehot nykyisissä laseissa -1,5 oikea ja -2.00 vasen. Not so bad, vaikken ilman niitä paljon mitään näekkään.
 
Lekuri (ja pari optikkoa) sanoivat, että näön heikentyminen on pysähtynyt kokonaan ja kaikki on muiltakin osilta kondiksessa. Mun tehot nykyisissä laseissa -1,5 oikea ja -2.00 vasen. Not so bad, vaikken ilman niitä paljon mitään näekkään.

Noin pienillä arvoilla kannattaisi kyllä ottaa PRK-leikkaus, kipuja enemmän, mutta silmä parantuu kokonaan (toisin kun lasikissa) eikä arpisamentuman riski ole sen suurempi. Hintakin melko lailla alhaisempi.
 
Omasta lasikistani takana about 5kk. Kaikki hyvin so far, ainut ongelma on silmien kuivuminen, mutta kuivuutta oli jo ennen leikkausta ja tiedostettu oli, että kuivaminen ei ainakaan ihan heti leikkauksen jälkeen hellitä, eli tippoja menee, mutta menköön, ei haittaa paskan vertaa. Paras sijoitus elämässäni tähän asti silti!

Hazea on vielä vähän, eli valot taittuu pimeässä, mutta lekurin mukaan tuota ilmiöä voi kestää vuoden päivätkin, sitten häviää jos häviää, mutta ei sekään minua haittaa.
Keskiviikkona kävin näöntarkistuksessa ja nyt on niin hyvä, kuin rahalla saa. :dance:

Mulla meni sillai, että leikkauksen jälkeiset viikot ja kuukaudet meni ihan hyvin, mutta sitten jostain syystä noin 2-3kk leikkauksen jälkeen silmät alkoi kuivaa ihan törkeesti. Käytin tietysti vain lisää tippoja ja sitten se meni ohi. Eli oli sellainen tosi "kuiva" kausi, mutta nyt onneksi jo parempaan päin.

Ei leikkausta kyllä pelätä kannata jos vain omat speksit ja rahatilanne antaa myöten, niin antaa palaa! Leikkaus itsessään oli todella nopea ja tunne lähes orgastinen kun leikkaus oli ohi.
 
Noin pienillä arvoilla kannattaisi kyllä ottaa PRK-leikkaus, kipuja enemmän, mutta silmä parantuu kokonaan (toisin kun lasikissa) eikä arpisamentuman riski ole sen suurempi. Hintakin melko lailla alhaisempi.
Nyt heräsi mielenkiinto...Siis miksei muka Lasik paranna kokonaan?
 
Nyt heräsi mielenkiinto...Siis miksei muka Lasik paranna kokonaan?

Matelta tarittasiin nyt kyllä hieman faktaa tai vitteitä tuohon väittämään. Eo PRK:n ja Lasikin uusimpien leikkausmuotojen (aaltorintamat yms.) ovat lukemani ja kuulemani mukaan kovinkin suuria lopputuloksen kannalta.
 
Matelta tarittasiin nyt kyllä hieman faktaa tai vitteitä tuohon väittämään. Eo PRK:n ja Lasikin uusimpien leikkausmuotojen (aaltorintamat yms.) ovat lukemani ja kuulemani mukaan kovinkin suuria lopputuloksen kannalta.

Joo, siis leikkaustulos näön kannalta on PRK:ssa ja Lasikissa käytännössä sama. Mutta läppäleikkauksessa (Lasik) se läppä ei koskaan kiinnity aivan "uuden veroisesti". Melko hyvin kyllä, mutta sopiva ja kova isku irrottaa sen vielä vuosienkin päästä. En jaksa nyt tähän kaivaa linkkejä (Google auttaa ja sitä kannattaa käyttää kun omasta näöstä on kysymys). Lasik-lääkärit eivät yleensä kerro tästä riskistä lainkaan.

Arpisamentumariskin vuoksi Lasik on tuosta yllä mainitusta pienestä riskistä huolimatta selkeesti parempi vaihtoehto jos näkö on heikko (raja menee jossain noin -4:ssä). Kuten mulla oli.
 
Eli jos joku vetää mua kuonoon (mikä hyvin todennäköistä, olen näet umpimulkku), niin läppä voi irrota? Siis Lasik leikkauksen jälkeen, muttei PRK:n seurauksena? :eek:

Millä tavoin tuo PRK on kivuliaampi tai ylipäätään huonompi? Voisin säästää pitkän pennin ko. tekniikalla. Saanko siis minä päättää millainen operaatio suoritetaan, kun ei ole edes niin heikko näkö? Ei pitäis kyllä pihtailla, mutta kuiteskin...
 
Eli jos joku vetää mua kuonoon (mikä hyvin todennäköistä, olen näet umpimulkku), niin läppä voi irrota? Siis Lasik leikkauksen jälkeen, muttei PRK:n seurauksena? :eek:

Millä tavoin tuo PRK on kivuliaampi tai ylipäätään huonompi? Voisin säästää pitkän pennin ko. tekniikalla. Saanko siis minä päättää millainen operaatio suoritetaan, kun ei ole edes niin heikko näkö? Ei pitäis kyllä pihtailla, mutta kuiteskin...

PRK perustuu pintalaaserintiin. Kalliimmassa Lasik-vahtoehdossa siirretäänsiivu sarveiskalvosta sivuuja laserointi tapahtuu sarveiskalvon välikerrokseen, jonka jälkeen epiteeliläppä käännetään takaisin päälle. Jos sarveiskalvosi paksuus ei riitä, voi tuo prk olla ainut vaihtoehtokin.

Edit. PRK:n sivarit on voimakkaampia ja paraneminen hitampaa.
 
Eli jos joku vetää mua kuonoon (mikä hyvin todennäköistä, olen näet umpimulkku), niin läppä voi irrota? Siis Lasik leikkauksen jälkeen, muttei PRK:n seurauksena? :eek:

Millä tavoin tuo PRK on kivuliaampi tai ylipäätään huonompi? Voisin säästää pitkän pennin ko. tekniikalla. Saanko siis minä päättää millainen operaatio suoritetaan, kun ei ole edes niin heikko näkö? Ei pitäis kyllä pihtailla, mutta kuiteskin...

Periaatteessa kyllä. Tavallinen nyrkinisku ei yleensä irrota, jossei satu osumaan juuri sopivasti "hipoen". Tai leikkauksesta on vain suhteellisen vähän aikaa. Useimmiten tilanteet joissa läppä voi irrota ovat sellaisia, että vahinkoa silmään tulisi jonnin verran muutenkin. Riski on siis melko pieni.

PRK:ssa läppää ei tehdä, vaan leikkaus tehdään pintakerrokseen, joka parantuu täysin. Yllä mainittua riskiä ei siis ole lainkaan.

Tutki asiaa itse ennen kuin leikkaat silmäsi, Lasikhan on toimenpiteenä peruuttamaton. Koko internet on käytössä. Leikkaava lääkäri on yleensä hiukan enemmän sen tarjoamansa menetelmän kannalla.
 
Mehiläisen kotisivulta näet tuon lasik-leikkauksen videoituna. Ota ensimmäinen kolmesta videosta. Loput kaksi ovat pitkäveteisiä ja osittain paskanjauhantaa, mutta jollekin voivat sisältää tarpeellista tietoa.
 
Mitenkäs kauan olisi suositus pitää salitaukoa lasik-leikkauksen jälkeen...? Marraskuun 26 on leikkaus varattuna ja molemmat silmät leikataan nolliksi (ilmeisesti lasik, kun samana päivänä kerta leikataan).
 
Mitenkäs kauan olisi suositus pitää salitaukoa lasik-leikkauksen jälkeen...? Marraskuun 26 on leikkaus varattuna ja molemmat silmät leikataan nolliksi (ilmeisesti lasik, kun samana päivänä kerta leikataan).
Rankkaa liikuntaa suositeltiin välttämään viikon ajan.
 
Mehiläisen kotisivulta näet tuon lasik-leikkauksen videoituna. Ota ensimmäinen kolmesta videosta. Loput kaksi ovat pitkäveteisiä ja osittain paskanjauhantaa, mutta jollekin voivat sisältää tarpeellista tietoa.
Videossa näkyy irtoavan pala linssiä kun lääkäri siirtää sen takaisin paikalleen. Säikähdin hieman tuota ja kysyin asiasta lääkäriltäni Juha Elolta. Ihmetteli moista ja sanoi itse käyttävänsä vesipatsasta (vai oliko toinen sana käytössä). Tuohan tuli hetkeä myöhemmin todettua myös itsekin.
 
Rankkaa liikuntaa suositeltiin välttämään viikon ajan.

Tuokin lähinnä sen takia ettei hikeä mene silmään, mutta salilla voi käydä kunhan ottaa hikipyyhkeen mukaan ja käyttää sitä :)

Ja jos ei halua kärsiä päiviä kivusta, niin valitkaa lasik.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom