Kokemuksia silmien leikkaamisesta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sumu
  • Aloitettu Aloitettu
Kiitoksia kiitoksia :)

Haen täältä vähän tukea ratkaisulleni. Vaikka elämä ois miljoona kertaa helpompaa ilman rillejä niin silti miettii, että mites esim. imago muuttuu tai minne piilottaa silmäpussit huonosti nukutun yön jälkeen :D

Ei se lääkäri koittanu viilata linssiin, hän ei vain yksinkertaisesti tiennyt tekniikoitten kehittymisestä :)

Laitoin ODL:ään kyselyä menemään, jospa ne vastaisi pian :P
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Multa leikattiin 9.10 molemmat silmät PRK-leikkauksella Tampereella (Medilaser), vasemmassa oli -3.00 ja oikeassa -3.25.
Leikkaus oli siis maanantaina, tunti leikkauksen jälkeen alkoi särky ja silmät vuosivat (keskiviikko oli pahin kun kiputipat loppui), tätä kesti perjantaihin asti, lauantaina silmät olivat ok. Näöntarkkuus vaihteli noin viisi viikkoa aika reilusti, nyt on asettunut paikalleen. Tiistaina olisi kontrolli, silloin saan tietää enemmän.
Joka tapauksessa näöntarkkuus on nyt parempi kuin mitä aiemmin oli laseilla/piilareilla, ja tuntuu, että myös hajataitto (hajataittoa oli joku 0.5 tms)olisi korjaantunut vaikka lääkärin mukaan leikkauksella ei olisi vaikutusta siihen.
Koko lysti kustansi 498e/silmä ja päälle muutama huntti muita maksuja.

Reipas puoli vuotta kulunut leikkauksesta, viime kuussa kävin lopputarkastuksessa. Molemmat silmät ovat parantuneet hyvin, ei näkynyt leikkausjälkiä. Näkö ilman korjausta molemmissa 1.0, korjattuna 1.2.
Pimeänäkö ei ole heikentynyt, en ainakaan huomaa mitään eroa. Olen enemmän kuin tyytyväinen lopputulokseen, olisi pitänyt vaan jo aiemmin käydä....
 
Eilen leikattiin silmäni Mehiläisessä. Kirurgina Pietilä.

Menin taloon, kirjauduin sisään ja sen jälkeen alkoi testien rumba. Kutakuinkin 10 testiä. Itse leikkauksessa meni varmaan 2 minuuttia jos sitäkään. Laserointi kesti taas about 5sec per silmä. Ikävin vaihe oli silmän paineistus. Nyt näkö on jo erinomainen, vaikka leikkauksesta on kulunut nippanappa vuorokausi :)

Oli kyllä joka pennin arvoista, jos vain näkö nyt pysyy kurissa. Tuossa koko projektissa ei ollut mitään pahaa, eikä pelättävää. Ainut paska juttu oli ehkä se palaneen käry, mikä siitä laserista lähti. Mutta sen korvasi siellä lepohuoneessa kulhollinen suklaata ja kaks-kolme kuppia kahvetta. Lepohuoneessa oli rauhallista ja levollista. Siellä oli muutama likka ja meikhäläinen, sekä vaimoni jonka päästivät myös sisään. Juteltiin leikkauksesta ja näöstä ja naposteltiin suklaata reilu tunti. Sitten tsekattiin, että läpät on kohillaan ja kassan kautta kotia. Tänään pystyy jo autoakin ajeleen ihan ok. Aurinkolaseja tosin tulee pidettyä päässä jatkuvasti.. just in case.

Hoitivat homman jotenkin vähän liukuhihnamaisesti, mutta hoitajat kertoi, että tämä leikkaus on jo ihan rutiinileikkaus tänä päivänä.

On se vaan niin hienoa nähdä kerrankin hyvin. Näen jo nyt paremmin, kuin laseilla tai piilareilla koskaan.

Ja jos totta puhutaan, niin ei siinä leikkauspöydällä nyt kovin kivaltakaan tuntunut, mutta kipua ei tullut missään vaiheessa. Minusta tuntui, että koko leikkaus rasitti kaikkia muita aisteja, paitsi tuntoaistia. Kosteustippoja menee tosi paljon, mutta olkoon se vaikka leikkauksen hinta loppuelämäni ajan - En piittaa, on se sen arvoista.
 
Olen kuullut, että jos miinusnäköä, kuten minulla, niin tod. näk. ei tule vanhemmiten ikänäköä. Mutta jos korjataan leikkauksella, niin sitten luultavasti tulee. Tietääkö joku pitääkö paikkansa? Eli pääseekö laseista eroon vain väliaikaisesti? Leikkauksen kokeneet ja lääkärin kanssa keskustelleet kertokaa, please.
 
Ainut paska juttu oli ehkä se palaneen käry, mikä siitä laserista lähti.

En muista onko tässä ketjussa keskusteltu aikaisemmin tuosta palaneen kärystä enkä jaksanut tarkistaakaan. Lasik-leikkauksissa ainakin se haju tulee hiottaessa silmästä irtoavista molekyyleistä, jotka lähtevät silmän pinnalta niin lujaa että palavat ilman vastuksen takia tjsp. Silmät eivät siis käryä vaan irti lentäneet hiukkaset.

Mulla on kohta kaheksan kuukautta leikkauksesta ja kaikki edelleen hyvin. Näin kesällä varsinkin huomaa miten siistiä on nähdä ilman erikoisjärjestelyjä :)

Edit. Tabasco, mä ainakin olen antanut kertoa itselleni että myös likinäköiset tarvitsevat useimmiten lukulaseja vanhana, mutta että ilman laseja pärjää pidempään kuin alunperin nollanäköinen. Silloinhan usein siirrytään 2-teholinsseihin. Minut leikannut lääkäri kertoi että usein keski-ikäisille jätetään toiseen silmään vähän miinusta, jotta lukeminen onnistuu mahdollisimman pitkään ilman laseja.
 
Viimeksi muokattu:
En jaksanut lukea kun ekan sivun, mutta kannetaan oma korsi kekoon. Mulla oli pakko leikkauttaa silmät kouluun pääsemiseksi. Näkö oli jotain -2 molemmissa. Tekivät semmosen tempun, että leikkasivat vain oikean puoleisen silmän. Sanoivat että ehkäisee myöhemmin ikänäköongelmia ja on puolet halvempi. Leikkaisivat sitten toisenkin jos en tule toimeen. Aluks tuntui kuin olisi ollut paskaset silmälasit päässä, mutta n. kuukauden kuluessa näkö tasaantui ja sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia.

Hämäränäkö ehkä hieman heikentyi pysyvästi ja silmät ovat ihan pirun valonarat. Leikattiin joskus 2002.
 
Kirjoittaako lääkäri saikkua ja paljonko? Vai kestääkö silmät heti leikkauksen jälkeen normi toimistotyötä.

Kannattaa muistaa, että saikku on palkatonta, koska kyseessä ei ole mikään sairaus tai tapaturma eikä sairauden hoito. Riippuu tietenkin työnantajasta kuinka tarkka tämä osaa/haluaa olla.
 
Yli puoli vuotta nyt menny leikkauksesta. Edelleen niin hyvä näkö mitä rahalla saa. Pimeessä näkemiseen en oo huomannu eroja.
 
Mitenkähän huonon näön sitä pystyy korjaamaan. Mulla on -8,5 ja -9,5. Liekkö ees toivoa? Oikean silmän näkö on pysyny tasasena nyt jo yli 5 vuotta, vasempaan on pitäny välillä lisätä hiukan.
 
Mitenkähän huonon näön sitä pystyy korjaamaan. Mulla on -8,5 ja -9,5. Liekkö ees toivoa? Oikean silmän näkö on pysyny tasasena nyt jo yli 5 vuotta, vasempaan on pitäny välillä lisätä hiukan.

Mitä enemmän miinusta niin sitä suurempi mahdollisuus ettei leikkauksen tulos ole nolla. Kuitenkin vois kuvitella että noin huonon näön jälkeen esim. -1 olis aika selkeä parannus.
 
Yli puoli vuotta nyt menny leikkauksesta. Edelleen niin hyvä näkö mitä rahalla saa. Pimeessä näkemiseen en oo huomannu eroja.

Kuinka pitkän treenitauon pidit leikkauksen jälkeen? Lääkäri sanoi minulle, että 2 vko riittäisi, mutta jotenkin vähän epäilen tajusiko lääkäri lajin luonteen...
 
Tein jonkiverran 'taustatutkimusta' kun itse suunnittelin laserleikkausta syksyllä. Kaksi lääkäriä joille olisin antanut silmäni käristettäväksi: Juhani Pietilä ja Tiina Tuunanen. Loppujenlopuksi pelko hämäränön hunonemisesta sai luopumaan operaatiosta ainakin toistaiseksi, koska joudun työssäni ajamaan paljon autolla.
 
Itselläni on kymmenkunta tuttua käynyt silmäleikkauksessa ja näistä yksi sanoo että näkö ei ole yhtä hyvä kuin ennen leikkausta laseilla. Hän ei ole kyllä vielä käynyt viimeisessä tarkastuksessa (6kk vai 12kk) jossa voidaan tehdä päätös mahdollisesta uudelleen leikkaamisesta.

Itse kävin Juhani Pietilän pöydällä kolmisen vuotta sitten ja näkö on erinomainen päivin ja öin.
 
No niin, kuukausien jahkaamisen jälkeen rohkaistuin tänään soittamaan ODL:n ajanvaraukseen esitutkimusta varten :kippis1:

Itse leikkaus aikaisintaan elokuussa, ei viittis kullanarvoisia lomapäiviä viettää toipuessa (työpäivät eivät ole niinkään kullanarvoisia). Ja terveisiä vain pomolle :D
 
Neljä kuukautta leikkauksesta ja näkö on erittäin hyvä:) Voitelevia silmätippoja pitää käyttää ainakin kerta päivässä.
 
Kuinka moni on käynyt Helsingin yksityisessä silmäsairaalassa leikkauttamassa silmät? En nyt ainakaan äkkiseltään huomannut kenenkään mainitsevan paikasta.. Kokemukset paikasta? Tällä hetkellä vaikuttaa parhaalta vaihtoehdolta (=halvin).
 
Kuinka pitkän treenitauon pidit leikkauksen jälkeen? Lääkäri sanoi minulle, että 2 vko riittäisi, mutta jotenkin vähän epäilen tajusiko lääkäri lajin luonteen...

En muista enää tarkasti. Kuukausi leikkauksen jälkeen olin nyrkkeilemässä. Kyselin lekurilta voiko se silmän läppä repeytyä auki niin sano, että todennäköisesti ei. Suora isku ei vaikuta, mutta sellainen joka menisi ns "silmän pintaa pitkin" saattaisi aukaista läpän.
 
Mitä nyt olen ymmärtänyt, niin näkö pitäisi olla suhteellisen stabiloitunut ennen leikkauksen harkitsemista?

Kovasti tekisi mieli käydä leikkauttamassa ja minusta nuo hinnat ovat ihan kohtuullisia, kun ottaa huomioon mitä sillä saa (=loppuelämä ilman rillejä, nykytiedon mukaan). Viimeksi taisi pientä korjausta tulla linsseihin, joten vielä ei taida olla sopiva aika..?

Toivottavasti ei nyt enää huonontuisi näkö kauaa.
 
[nelo];1585951 sanoi:
(=loppuelämä ilman rillejä, nykytiedon mukaan). Viimeksi taisi pientä korjausta tulla linsseihin, joten vielä ei taida olla sopiva aika..?

Eiköhän vanhana lukulasit tule kaikille. Eli + 45 vuotiaana.
 
[nelo];1585951 sanoi:
Kovasti tekisi mieli käydä leikkauttamassa ja minusta nuo hinnat ovat ihan kohtuullisia, kun ottaa huomioon mitä sillä saa (=loppuelämä ilman rillejä, nykytiedon mukaan).

Niin, tai sitten ei, kuten minulla kävi.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom